In opdracht van provincie Gelderland is groot onderhoud uitgevoerd aan de Lingebrug bij Geldermalsen. Doel was de brug nog ten minste 25 jaar mee te laten gaan. Gekozen is voor een overlaging van staalvezelbeton, verankerd met glasvezelwapening.
26
Overlaging met
glasvezelwapening
verankerd
Levensduur brug over de Linge verlengd met dunne overlaging van staalvezelbeton
Overlaging met glasvezelwapening verankerd 8 2016
27
aantal locaties in het beton erg hoog was. Er werden percentages
gemeten van bijna 2% (m/m) ten opzichte van het cementgehalte.
Op een aantal locaties was de wapening in het oppervlak, na
verwijdering van de 170 mm dikke asfaltlaag, deels zichtbaar
(foto 3). De schade aan de wapening zelf viel gelukkig mee. Er is
verder ook geen herberekening aan de brug uitgevoerd.
Overlaging
Om de veel te geringe betondekking op de bovenwapening van
het brugdek te vergroten, is het idee ontstaan eerst een 50 mm
dunne betonnen overlaging aan te brengen als dekkingverhogende
maatregel en hierna een dunnere asfaltconstructie terug te
brengen. Omdat de diameter te veel was gereduceerd, is eerst
de aangetaste wapening ? op twee locaties ? gestraald en is er
wapening bijgelegd. Uitgangspunt was dat er niet met een repa-
ratiemortel zou worden gerepareerd. Immers, met de nieuw
aangebrachte, dunne betonnen overlaging is de wapening ook
weer goed beschermd.
Verankering
Het toepassen van traditionele (stalen) deuvels als verankering
tussen het oude beton en de nieuwe overlaging leverde bij deze
laagdikte een dekkingsprobleem op. Daarom is gekozen voor
verdeuveling met glasvezelwapening. Hiertoe zijn stekken Ø12 mm
ingeboord en verlijmd (foto 4). Op deze stekken was geen
dekking nodig, doordat glasvezelwapening niet corrodeert
onder invloed van vocht, zuurstof, chloriden of carbonatatie.
De bovenzijde van deze ankers zitten gelijk met de bovenzijde
van de druklaag. In totaal zijn er ruim 1400 ankers geboord en
ingelijmd (foto 5).
Staalvezels
Om tijdens de algehele afsluiting uitvoeringstijd te winnen, is in
de dunne overlaging geen traditionele krimpwapening aangebracht
1
Wiljan de Moor
Movares
1 De vernieuwde Lingebrug tussen Geldermalsen en Buurmalsen
2 Bouw van de Lingebrug, 1939-1940
Levensduur brug over de Linge verlengd met dunne overlaging van staalvezelbeton
In opdracht van provincie Gelderland is groot onder-
houd uitgevoerd aan de Lingebrug bij Geldermalsen.
Doel was de brug nog ten minste 25 jaar mee te
laten gaan. Gekozen is voor een overlaging van
staalvezelbeton, verankerd met glasvezelwapening.
De Lingebrug ligt in de N833 tussen Geldermalsen en Buurmalsen.
De brug is 75 jaar geleden gebouwd als een gewapend betonnen
boogconstructie (foto 2)en was toe aan groot onderhoud.
Problemen
Een van de problemen van de brug was de dekking op de boven -
wapening. Archieftekeningen lieten zien dat deze dekking in het
oorspronkelijke ontwerp slechts 10 mm bedroeg. De daadwerke
-
lijke dekking die op locatie werd gemeten, varieerde van 0 mm tot
circa 25 mm. Uit vooronderzoek bleek bovendien dat het percen
-
tage chloriden (veroorzaakt door gladheidsbestrijding) op een
2
Overlaging met glasvezelwapening verankerd 8 2016
28
3 Door chloriden aangetaste
wapening in het brugdek
4 Ankers van glasvezelwapening
Uitvoering
De afsluiting van de brug duurde van donderdag 21.00 uur tot
maandagmorgen 05.00 uur. In deze afsluiting moest het asfalt
worden verwijderd, het brugdek worden gereinigd, de veranke -
ring tussen bestaand dek en de nieuwe dunne overlaging
worden gemaakt en de dunne overlaging worden gestort (foto 6).
Na openstelling op maandagmorgen heeft het wegverkeer een
week over de betonnen overlaging gereden. Hierna is in een
volledige weekendafsluiting de nieuwe asfaltverharding op de
overlaging aangebracht.
Dankzij de werkzaamheden is de verwachting dat de brug
er zeker weer 25 jaar tegenaan kan, ook al is er niet aan
gerekend.
?
?
PROJECTGEGEVENS
project Onderhoud Lingebrug Geldermalsen - Buurmalsen
opdrachtgever Provincie Gelderland
hoofdaannemer Van Gelder
onderaannemer betonreparatie Hegeman Bouw Chemie
leverancier beton Betuwe Beton
advisering en uitvoeringsbegeleiding Movares
maar is gebruikgemaakt van staalvezelversterkt beton. De
hoeveelheid staalvezel bedraagt 15 kg/m
3. Tevens zijn in het
betonmengsel polypropyleenvezels opgenomen (duomix) om
spanningen door plastische krimp op te kunnen nemen.
Beton
De overlaging van de brug moest worden uitgevoerd tijdens een
afsluiting van de brug. Daardoor was er weinig tijd beschikbaar
voor de verharding van het beton. Besteksmatig was omschreven
dat in de overlaging op moment van belasten door werk- of
autoverkeer, een sterkte moest zijn ontwikkeld van ten minste
25 N/mm
2. In de planning is een verhardingstijd van 30 uur
aangehouden. Door de betonleverancier zijn drie betonsamen-
stellingen beproefd. Op basis hiervan is een samenstelling
gekozen, bestaande uit 75% CEM I 52,5R en 25% CEM III/B.
Uiteindelijk zijn de werkzaamheden voorspoedig verlopen en
was er een verhardingstijd van 50 uur beschikbaar. De sterkte-
ontwikkeling is gevolgd met de methode van gewogen rijpheid.
Daaruit bleek dat de ontwikkelde druksterkte ? op het moment
dat de brug werd opengesteld voor het verkeer ? circa 35 N/mm
2
bedroeg. Dit was ruim boven de minimaal benodigde sterkte
van 25 N/mm
2.
3 4 5
6
5 Betonoppervlak na verwijderen van
het asfalt en het reinigen; de inge -
boorde en verlijmde ankers van
glasweefselwapening zijn zichtbaar 6
Storten van de 50 mm dunne overlaging
Overlaging met glasvezelwapening verankerd 8 2016
Reacties