In het nieuwe Bajeskwartier komt een ondergrondse parkeergarage voor circa 400 auto's, gelegen onder drie nieuwe woontorens. De toegangen worden geïntegreerd in het ontwerp van de bovenliggende gebouwen. Om tot het optimale ontwerp te komen zijn 14 varianten onderzocht, met een variatie in het aantal auto's, bouwlagen en oppervlakte.
Parkeren onder het Bajeskwartier
Constructief ontwerp van de parkeergarage
1 Bouw ondergrondse parkeergarage Bajeskwartier (foto: Bajeskwartier Amsterdam)
1
20? CEMENT 8 2024
De parkeergarage ligt aan de oos-
telijke zijde van het bajeseiland
in het Centraal Cluster en Amstel
Cluster.
Vanuit de variantenstudies in het
voortraject bleek de grootste kostendrijver
het realiseren van de tijdelijke bouwkuip.
Keuze varianten
Het gebied van het Bajeskwartier maakt
deel uit van de Venserpolder. De grondwa -
terstand rondom het Bajeseiland wordt op
NAP -2,5 m gehouden. In het bodemprofiel bevindt zich tus-
sen NAP -5,00 m en NAP -6,25 m en tussen
NAP -11,0 m en NAP -13,0 m (hoogte van de
eerste zandlaag) een slappe veenlaag. Boven
en tussen deze veenlagen in is een kleipak -
ket aanwezig. Het toekomstige bouwpeil van het
Bajeskwartier komt op NAP -0,40 m. Vanuit
het kavelpaspoort geldt de eis dat, indien de
grond openbaar terrein is, er minimaal een
gronddekking van 1,0 m bovenop de onder-
grondse bebouwing moet komen te liggen.
Deze uitgangspunten zijn meegenomen in
de verschillende varianten.
Enkellaagse parkeergarage? Voor een enkel -
laagse parkeergarage (inwendige hoogte 2,50 m) zou de bovenzijde van de kelder-
vloer op circa 4,50 m beneden maaiveld
(ca. NAP -5,0 m) komen te liggen en de fun -
dering in de eerste veenlaag. Omdat deze
laag niet stabiel genoeg is voor het realiseren
van een bouwwerk, zou deze veenlaag tijdens
de bouwfase moeten worden vervangen
voor een draagkrachtigere ondergrond.
Daarnaast zou de oppervlakte van een enkel -
laagse parkeergarage veel groter zijn dan
bij twee of drie lagen. Dit zou leiden tot een
grotere bouwkuip en dus hogere kosten
voor de tijdelijke damwanden. Om deze redenen is de enkellaagse
parkeergarage afgevallen.
Drielaagse parkeergarage? Vanwege de
grote diepte onder het grondwater, is een
drielaagse parkeergarage alleen mogelijk
met een bouwkuip met onderwaterbeton,
tegen opbarsten. De kosten hiervoor zijn
dermate groot, dat ook deze variant is afge-
vallen.
Keuze: tweelaagse parkeergarage? Uitein -
delijk is de keuze gevallen op een tweelaagse
parkeergarage met tijdelijke bouwkuip met
damwanden (AZ37) en een stempelraam
(foto 1 en 2).
PROJECTGEGEVENS
project
Bajeskwartier Amsterdam,
Parkeergarage
opdrachtgever/
projectontwikkelaar Bajes Kwartier
Ontwikkeling C.V. (een
samenwerkingsverband van AM, AT Capital en Schröders Capital) architect
MH1 architecten constructieve uitwerking
BAM Advies & Engineering
geotechnisch advies ABT
aannemer
BAM Wonen / BAM Bouw en Techniek
leverancier prefab liggers
Haitsma Beton
In het nieuwe Bajeskwartier komt een ondergrondse
parkeergarage voor circa 400 auto's, gelegen onder drie
nieuwe woontorens. De toegangen worden geïntegreerd in het ontwerp van de bovenliggende gebouwen. Om tot het optimale ontwerp te komen zijn 14 varianten onderzocht, met een variatie in het aantal auto's, bouwlagen en oppervlakte.
CEMENT 8 2024 ?21
Ontwerp parkeergarage
De parkeergarage heeft in de uiteindelijke
variant een afmeting van 33 × 200 m² (excl.
uitbouwen voor in- en uitritten). Hij loopt
vanaf het toekomstige gebouw The Cardinal
(gebouw C) in het Design Cluster aan de
zuidzijde tot aan het noordelijkste gebouw
The Emerald (gebouw KLM) in het Amstel
Cluster. Hierdoor komen de gebouwen The
Martin (gebouw E) en The Robin (gebouw G)
en een deel van The Emerald bovenop de
parkeergarage te staan. In het hart van de parkeergarage be-
vindt zich een draaglijn, met aan beide zijden
twee parkeervakken met rijbaan ertussen
(fig. 3). In het deel naast de gebouwen, met
openbaar terrein op de garage, overspant de
vloer in één keer, met een overspanning van
16,20 m (fig. 4). Door het vermijden van de
kolommenstructuur, ontstaat er een ruim -
telijke garage waar iemand zich niet snel
kan verschuilen. Voor het opvangen van de belasting uit de
bovengelegen torens, bevindt zich in het
deel onder de gebouwen wel een kolom -
menstructuur, met twee rijen kolommen
(1200 × 600). In langsrichting bedraagt de
h.o.h.-afstand in basis 8,1 m. Dit sluit aan op
de kolommenstructuur van de bovengelegen
gebouwen.
Op niveau K-2 loopt de parkeerlaag over de
hele lengte door. Op niveau K-1 is de garage
tussen The Martin en The Robin onderbro-
ken. Op maaiveld wordt hier de Dijkmeer-
laan gerealiseerd, met daaronder, tot 3,1 m
onder maaiveld, een infrastructuur die de
parkeergarage doorkruist (fig. 3).
Integratie met gebouwen
De toegangen van de parkeergarage moeten
zoals gezegd worden geïntegreerd in de ge
-
bouwen. In The Robin komt de ingang voor
het autoverkeer en een toegang voor de
2 Bouwkuip parkeergarage, met damwanden en een stempelraam (foto: Bajeskwartier Amsterdam)
ING. JEROEN VAN DRIEL RO
Projectleider BAM A&E auteur
2
22? CEMENT
8 2024
PRI SO N WALL
F O UND ATIO N L INE
( 4 .5M O FF SE T)
S W ECO W ATE R LINE
BES
TEMMI NGSPLAN
LI NE
PA
RKING
PE RIM IT E R W ALL
PA RKING
PE RIM IT E R W ALL
bewonerstrap bewoners &
vluchten openbaar
vk evk lp
niveau -1B : 73pp
niveau -1A : 97pp gebouw C
74°
74°
04650-P
04650-P luchttoevoer garage
-1.150
-1.154
-1.155
-1.011-1.012-1.013 -1.014 -1.015
-1.016
-1.017
-1.080 naar niveau 0
lucht overstroom
gebouw L
gebouw M
-1.002
-1.004-1.001 -1.005
-1.006-1.007 -1.008
-1.009-1.010
-1.061
-1.062
-1.147
-1.039-1.040-1.042 -1.041
totaal : 170pp (niveau -1) + 220pp (niveau -2) = 390pp totaal (was \
469pp in variant 12)
74°
74°
-1.058 -1.003
-1.018
-1.037
-1.038 -1.032-1.031
-1.137 -1.138
van niveau -2
-1.135
-1.136
lift
lift
A
B B
C C
A
gebouw
E -1.146
water-
invoer & mr sprinklerpompruimte lijngoot
lijngoot
traforuimte
+
kabelkelderinkoopruimte +
kabelkelder
laagspanning
c02 c03 c04 c05 c06 c07 c08c09 c10 c22 c21 c20 c18 c19 c16 c17 c15 c12c13 c11 8100 8100 8100 8100 8100 8100 4050 8100 8100 8100 4050 8100 8100 8070 8100 8100 8100 8100 8100 8100
cA
cC
8100
cD
cE
4500
7200
cF
cJ4500
7200
45004500
cG
cH
c06 c07 c08c09 c10 c23 c22 c20 c21 c18 c19 c16 c15 c12c13 c11 8100 8100 4050 8100 8100 8100 4050 8100 8100 8070 8100 8100 8100 8100 8100 8100 8100 c03 c04 c05 8100 8100 8100
c14
c14 c17
cK4050
c248100
c248100
cB4050
c028100
D1 B1 C1 A1 8100c23
D1 B1 C1 A11800 1800 1800 1800
1800 1800 1800 1800 cA
cCcD
cEcF
cJ
cG
cH
cK
cB8100
4500
7200
4500
7200
45004500
4050
4050
E1
E11800
1800 c258100
c258100
c018100 c00
c00 c018100
c264050
c264050
5400c16'
c16'5400
bergingen
ventilatieschacht verslepen naar Bajesmuur
ventilatieschacht verslepen naar Bajesmuur
542549505425400
4950
542549505425400
4950 5425
5425
5425
5425
5007 6573 77850 500 52450 21776 17931 21776 56169 25611566 67550
-1.079
16506450 8100 13725 8100
-1.033 -1.043-1.044
-1.139 -1.140
-1.156
500 2430500 365054883825 9150 89912 500 50401 500 1450 39575 55185 57500 1650 500 25570 26154050 500 68220 500 11600
10435
7510240
755250
04650-P
30000
500
11250
9500
11250
500
500 4050
33000
7054
2582
33074050 -1.036 -1.030 04650-P
vk evk lp
-1.132-1.133 -1.130 -1.127-1.128 -1.129
-1.125
-1.112
-1.141-1.142
-1.168 -1.169-1.170
-1.149-1.148
-1.116
-1.121-1.120
-1.117
-1.118
-1.124
-1.102
vk evk lp
-1.019 -1.020
-1.021-1.022
-1.023 -1.024
-1.029
-1.028
-1.051
-1.052 -1.053
-1.054
-1.055
-1.034-1.035
-1.064-1.065-1.066-1.067-1.068-1.069 -1.070-1.071
-1.072
-1.078
-1.075 -1.074
-1.097 -1.094-1.093-1.092 -1.081-1.082
-1.084
-1.085 -1.086
-1.087-1.088 -1.091-1.090
-1.089
-1.103-1.104-1.105
-1.106
-1.107
-1.108 -1.110-1.109
-1.157-1.158
-1.167
-1.166-1.165
-1.157
-1.158
-1.159 -1.160-1.161-1.162 -1.163-1.164
ventilatie
hellingbaan 10% hellingbaan 14%
4666
3400100
4003080100
300010030001003000
290029002900100100100
2330
16793 4012129234222572200231422572257 5606968
500200040040503650
vluchtweg naar gebouw C,
locatie deur en verbindingsgang in overleg met architect gebouw C van niveau -2
van niveau 0 naar niveau -2 naar niveau 0hellingbaan 14%hellingbaan 10%
gebouw K liftsasberging
500
-1.025-1.026-1.027
-1.045
-1.046
-1.047
-1.077-1.076
-1.096
-1.095
-1.101 -1.111
-1.119
-1.134
-1.131
-1.126
brandveilige verbindingsgang
5425
650
luchtdoorstroom naar niveau -2
luchtdoorstroom naar
niveau -2
-1.122 -1.156 liftlift
lift
6060bewoners
trappenhuis openbaar
-1.048
-1.049-1.050
-1.056
-1.057 -1.059 -1.060
-1.063
-1.073-1.083
-1.098
-1.099
-1.100
-1.113
-1.114
-1.115
-1.123 -1.143 -1.144-1.145
-1.151-1.152-1.153
c06 c07 c08c09 c10 c23 c22 c20 c21 c18 c19 c16 c15 c12c13 c11 c03 c04 c05 c14 c17 c24 c02 810018008100 8100 8100 8100 8100 8100 8100 8070 8100 8100 4050 8100 8100 8100 4050 8100 8100 8100 8100 8100 8100
00000=Pbk vloer
04650-Pbk vloer07650-Pbk vloer
00400-NAP
05050-NAP
08050-NAP
D1 B1 C1 A1 1800 1800 1800 1800E1
00600-NAP00200-Pmaaiveld03700-NAP 00000=Pbk vloer
04650-Pbk vloer07650-Pbk vloer
00400-NAP
05050-NAP
08050-NAP
00600-NAP00200-Pmaaiveld03700-NAP 03300-Pok leidingtracé 03300-Pok leidingtracé
c258100 c264050 c16'5400 c018100
gebouw K
gebouw L
gebouw M gebouw G
gebouw E
doorsnede A-A
3100 25001100850500 SPRINKLERWATERBASSIN 234m³ 2500500
85011002500500
3 Doorsnede en plattegrond parkeergarage met links The Emerald (gebouw KLM), in het midden The Robin en rechts The Martin
4 Dwarsdoorsnede buiten bovenliggende gebouwen
5 Dwarsdoorsnede ter plaatse van gebouw The Robin
3
4
5
CEMENT 8 2024 ?23
bewoners en bezoekers. In de The Martin
komt de uitgang voor het autoverkeer, een
toegang voor bewoners en een nooduitgang
voor bezoekers. Aan de zuidzijde komt een
ondergrondse toegangsverbinding voor be
-
woners en bezoekers van The Cardinal. Aan
de noordzijde van de parkeergarage, bij The
Emerald, komt ook een entree voor bezoekers.
De uiteindelijke vormgeving van de
toegangsverbindingen is ontworpen door
desbetreffende architecten van de gebou -
wen. Dit om deze toegangsverbindingen deel
uit te laten maken van het ontwerp van het
gebouw.
Bestaande bajesmuur
De oude Bijlmerbajes bestond uit zes gevan -
genistorens die op een centrale corridor zijn
verbonden met het oude hoofdgebouw. Deze
zes torens waren op de onderste lagen ook
verbonden met de zogenoemde bajesmuur,
die de afscherming vormt van het eiland
met de omsluitende gracht. Vanuit de ar-
chiefstukken uit 1972 is achterhaald dat
deze bajesmuur tussen de torens op zichzelf
staat en ter plaatse van de torens deel uit-
maakt van de gebouwen.
Ter plaatse van de gebouwen steunt de
bajesmuur af op de fundatie van de gebou
-
wen (fig. 6). Na het slopen van de bestaande
gevangenistorens ontbreekt daardoor de ver
-
binding op eersteverdiepingsniveau, waar -
mee de bajeswanden worden gestabiliseerd.
Hierdoor zouden aanvullende voorzieningen
nodig zijn om de wanden tijdens de uitvoe
-
ringsfase van de bouwkuip te stabiliseren. In
plaats daarvan zijn wanden tijdelijk verwij
-
derd en in depot gezet. Ze worden na realisa -
tie van het gehele project teruggeplaatst, om
het karakter van het eiland te behouden.
Paalfundatie
Onder de bestaande gebouwen van de oude
gevangenis bevindt zich een paalfundatie,
waarvan slechts beperkte gegevens beschik -
baar zijn. Onder de parkeergarage bevinden
zich ongeveer 300 bestaande palen. In het begin van het project is een
model gemaakt op basis van de bestaande
tekeningen. Hoewel de exacte locatie en af -
meting van de oude palen niet bekend waren,
kon hiermee de impact van de bestaande
palen op het nieuwe palenplan worden be-
oordeeld. Voor de parkeergarage en de daarop
afdragende gebouwen zijn ongeveer 1000
nieuwe fundatiepalen nodig. Er is een com -
binatie van trekpalen en trek/drukpalen
6
6 Oude bouwtekening bajesmuur
Het realiseren
van de tijdelijke
bouwkuip was
de grootste
kostendrijver
24? CEMENT 8 2024
7
The Martin en
The Robin
komen bovenop
de parkeer-
garage te staan
7 Principe opzet parkeergarage (links), bovenliggend gebouw (midden) en overdrachtsconstructie (rechts)
(maten wijken af van uiteindelijke oplossing)
toegepast. Er zijn zoals gezegd twee slappe
veenachtige lagen in de ondergrond aan -
wezig. Hierdoor is gekozen voor een vibro-
combipaal Ø550. Deze combipaal heeft als
grote voordeel dat deze op diepte kan wor-
den afgehangen en dat bij de overgang van
slappe op draagkrachtige lagen, geen in -
snoering van het paalsysteem kan ontstaan. De palen zijn aangebracht vanaf het
bouwterrein op circa NAP -2,00 m (1,5 m
onder het toekomstige maaiveld). De palen
zijn verdiept aangebracht, waardoor de
paalkop zich op circa 1,0 m boven het afgraaf -
niveau van de bouwput (op circa NAP -7,50 m)
bevindt. Door het verdiept aanbrengen kan
het zandpakket boven de nieuwe fundatie-
palen sneller worden afgegraven. Uitgangs-
punt daarbij was dat de fundatiepalen die
men bij het afgraven tegenkwam, de oude
palen waren. Deze oude palen zijn als verlo-
ren beschouwd en zijn tot minimaal 0,30 m
onder de nieuwe fundaties gesneld.
Constructieve uitwerking
Het assenstelsel van de parkeergarage is
zoals eerder aangegeven afgestemd op het
assenstelsel van de bovenliggende gebouwen
(8,10 × 8,10 m²). Het skelet van de bovenbouw
bestaat uit een kolommen- en/of wanden -
structuur. Voor de interactie tussen gebouw
en parkeergarage is gebruikgemaakt van
wandliggers, waarmee de belasting vanuit
de bovenbouw wordt afdragen op de kolom -
menstructuur in de onderbouw (fig. 7).
K-2-vloer? De parkeergarage ligt met boven -
zijde parkeerlaag K-2 op 7,65 m onder peil
(NAP -8,05 m). Tegen de onderzijde van de parkeerbak is daardoor een grondwater-
druk aanwezig van circa 5,50 m ten opzichte
van de omliggende Venserpolder (waterpeil
NAP -2,50 m). De K-2-vloer is een in het werk gestor-
te betonvloer van 500 mm dik (fig. 4). Deze
vloer wordt met trekpalen in een raster van
2,00 × 2,70 m² op diepte gehouden. Er wordt
een maximale scheurwijdte toegelaten van
0,15 mm. Met de CIRIA-methode is de kans
op scheurvorming op korte en lange termijn
beoordeeld. Met name door de horizontale
verhindering van de vloer ten gevolge van
de fundatiepalen, was het in lengterichting
niet mogelijk de vloer achter elkaar door te
storten. In plaats daarvan is de vloer in vier
nagenoeg gelijke moten van 50 m opgedeeld.
Deze moten worden na elkaar gestort,
waar-
bij een stortstrook van 1 m breedte wordt
opengehouden. Deze stortstrook is uiteinde-
lijk zo'n 28 dagen na het storten van het
laatste aansluitende vloerveld aangestort.
K-1-vloer? De K-1-vloer bestaat uit een kanaal -
plaatvloer 400 mm dik met een 100 mm
druk laag (fig. 4). Deze kanaalplaat overspant
de 16,20 m in één keer. Deze kanaalplaatvloer
is zowel in het deel naast, als het deel onder
de gebouwen toegepast. Ter plaatse van de
kolommen onder de gebouwen is een stort
-
strook opgenomen, zodat de kolommenstruc -
tuur kan worden doorgezet naar laag K-2.
Op parkeergarageniveau K-1 is de par-
keerlaag tussen The Martin en The Robin
zoals gezegd onderbroken, vanwege de Dijk -
meerlaan (fig. 8). Hier heeft de architect
ervoor gekozen om de inwendige hoogte
van de parkeerlaag K-2 te verhogen: geen
CEMENT 8 2024 ?25
Dijkmeerlaan
2,50 m maar 3,55 m. Vanwege de aanwezig-
heid van het zandpakket is de kolommen -
structuur van de gebouwen doorgezet
(8,10 × 8,10 m²). De K-1-vloer in dit gebied
(onder de Dijkmeerlaan) is een in het werk
gestorte betonvloer van 800 mm dik met
lokaal balken van 1500 × 1500 mm² (fig. 8).
De balken steken boven de vloer uit, waar-
door aan de onderzijde een vlak plafond
ontstaat (bovenzijde 'verdwijnt' in het zand -
pakket.)
Dek? Voor het dak van de parkeergarage
ter plaatse van de gebouwen is een breed -
plaatvloer met een dikte van 300 mm toege-
past (fig. 5). Deze vloer is de souterrainvloer
van het gebouw, waarop zich de fietsenstal -
ling en bergingen bevinden. Naast de gebouwen ligt de dakvloer
onder een openbaar terrein, waarop een
daktuin aanwezig is met minimaal 1,00 m
volle grond. Aangezien dit terrein ten tijde
van het ontwerp van de parkeergarage nog
niet volledig was uitgewerkt, is ervoor geko-
zen om uit te gaan van 1,30 m volle grond.
In dit deel is gebruikgemaakt van prefab
volstortliggers (HKO XL-liggers van Haitsma
beton) (fig. 4). Deze liggers kunnen de 16,20 m
in een keer vrij overspannen en hoeven in
de bouwfase niet te worden ondersteund.
Dit heeft als voordeel dat de onderliggende
kanaalplaatvloer geen tijdelijke stortbelas-
ting hoefde te dragen en de parkeergarage
op de lagen K-1 en K-2 niet volledig in de stempels hoefde te staan. Ook kon tijdens de
uitvoering van de woontorens met zwaar
bouwverkeer op de dekken worden gereden
en materiaal worden opgeslagen.
Tot slot
Het ontwerp en uitvoering van het project
liggen al weer enige tijd achter ons en de
parkeergarage ligt begraven onder een
zandpakket, waarop rondom The Robin in -
middels de Dijkmeerlaan is aangelegd en
het openbaar terrein wordt ingericht. De
parkeergarage wacht op het moment dat
de eerste bewoners en bezoekers er vanaf
begin 2025 kunnen gaan parkeren en deze
mooie betonconstructie in zijn eenvoud
kunnen aanschouwen.
De bajesmuur
steunt deels af op
de fundatie van
de gebouwen
8
8 Dwarsdoorsnede ter plaatse van Dijkmeerlaan 26? CEMENT 8 2024
Thema Bajeskwartier
Dit artikel is onderdeel van een special van Cement over het Bajeskwartier. Voor een overzicht van de andere artikelen zie www.cementonline.nl/bajeskwartier.
Projectgegevens
Project: Bajeskwartier Amsterdam, Parkeergarage
Opdrachtgever/projectontwikkelaar : Bajes Kwartier Ontwikkeling C.V. (een samenwerkingsverband van AM, AT Capital en Schröders Capital)
Architect: MH1 architecten
Constructieve uitwerking: BAM Advies & Engineering
Geotechnisch advies: ABT
Aannemer: BAM Wonen / BAM Bouw en Techniek
Leverancier prefab liggers: Haitsma Beton
Het gebied van het Bajeskwartier maakt deel uit van de Venserpolder. De grondwaterstand rondom het Bajeseiland wordt op NAP -2,5 m gehouden.
In het bodemprofiel bevindt zich tussen NAP -5,00 m en NAP -6,25 m en tussen NAP -11,0 m en NAP -13,0 m (hoogte van de eerste zandlaag) een slappe veenlaag. Boven en tussen deze veenlagen in is een kleipakket aanwezig.
Het toekomstige bouwpeil van het Bajeskwartier komt op NAP -0,40 m. Vanuit het kavelpaspoort geldt de eis dat, indien de grond openbaar terrein is, er minimaal een gronddekking van 1,0 m bovenop de ondergrondse bebouwing moet komen te liggen. Deze uitgangspunten zijn meegenomen in de verschillende varianten.
Enkellaagse parkeergarage
Voor een enkellaagse parkeergarage (inwendige hoogte 2,50 m) zou de bovenzijde van de keldervloer op circa 4,50 m beneden maaiveld (ca. NAP -5,0 m) komen te liggen en de fundering in de eerste veenlaag. Omdat deze laag niet stabiel genoeg is voor het realiseren van een bouwwerk, zou deze veenlaag tijdens de bouwfase moeten worden vervangen voor een draagkrachtigere ondergrond. Daarnaast zou de oppervlakte van een enkellaagse parkeergarage veel groter zijn dan bij twee of drie lagen. Dit zou leiden tot een grotere bouwkuip en dus hogere kosten voor de tijdelijke damwanden.
Om deze redenen is de enkellaagse parkeergarage afgevallen.
Drielaagse parkeergarage
Vanwege de grote diepte onder het grondwater, is een drielaagse parkeergarage alleen mogelijk met een bouwkuip met onderwaterbeton, tegen opbarsten. De kosten hiervoor zijn dermate groot, dat ook deze variant is afgevallen.
Keuze: tweelaagse parkeergarage
Uiteindelijk is de keuze gevallen op een tweelaagse parkeergarage met tijdelijke bouwkuip met damwanden (AZ37) en een stempelraam (foto 1 en 2).
Reacties