Het Kennisportaal Constructieve Veiligheid, kortweg KPCV, werd in 2018 opgericht om de constructieve veiligheid in de bouw in Nederland te verbeteren. Het was de digitale opvolger van het Compendium Aanpak Constructieve Veiligheid. We zijn inmiddels 5 jaar verder. We vroegen het bestuur naar het bereik, de status en de groei. En naar het resultaat: "De cultuur is zeker verbeterd."
Portaal wordt platform
Interview met bestuur Kennisportaal Constructieve Veiligheid
1 In 2019 bezweek een deel van het dak van het AFAS-stadion door harde wind, foto: Aerovista Luchtfotografie
1
34? CEMENT 6 20 23
Bij de borging van constructieve
veiligheid spelen diverse keten-
partners een rol.
Het KPCV, gratis
toegankelijk via www.kpcv.nl, beschrijft
borgingsacties voor al die partners. Uitgangs-
punt is dat ieder bouwproject in grote lijnen
dezelfde stappen of 'fasen' doorloopt en dat
voor ieder project in essentie dezelfde bor-
gingsacties nodig zijn. Het KPCV geeft daar-
toe handreikingen en online tools. Het por-
taal stoelt op twee belangrijke documenten:
'Verantwoordelijkheidsmatrix' (2019) en
'Constructieve Veiligheid en contractvormen'
(2022). Een van de leden van het vijfkoppige
bestuur is Dik Spekkink (Spekkink C&R).
Hij is mede-initiator en contentmanager van
het portaal. Hij was ook nauw betrokken bij
de Aanpak Compendium Constructieve Vei-
ligheid, de voorloper van het KPCV en uitge-
bracht als boekwerk. Spekkink: "Wij kregen
de vraag van meerdere bedrijven en organi-
saties: 'Leeft dat compendium eigenlijk nog?
Is er niet een update nodig?' Samen met
Dick Stoelhorst zijn we de markt gaan son-
deren en inventariseren. De meeste (senior)
constructeurs bleken het boekje wel te ken-
nen. De jeugd bracht ons op het spoor van
digitaal ontsluiten: 'Leuk een boekje, maar
wij halen alles van internet?'."
Dick Stoelhorst (BouwWise!) mede-initiator
en voorzitter: "Dik en ik pakten het stokje
op, samen met negen initiatiefnemers. Het
portaal werd een feit. De lancering was op
27 juni 2018, bij Movares."
Heeft het portaal impact? Zorgt het
voor een betere praktijk?
Stoelhorst. "Ik heb het idee van wel, net
zoals het compendium dat destijds ook had.
Partijen legden het boekje contractueel
vast. Dat is met het portaal nu niet anders.
KPCV wordt ook gevonden en benaderd
door andere koepelorganisaties, zoals het
Programma Veiligheid in de Bouw (zie kader).
Daar hebben we nu ook aansluiting bij voor
verdere samenwerking. Zo ontstaat olievlek-
werking."
Spekkink: "We hebben weliswaar geen
directe band met de Onderzoeksraad voor
Veiligheid. Dat is immers een 'hoger orgaan'.
Maar we honoreren wel hun adviezen."
Jurgen Hielema (Rijksvastgoedbedrijf ), die
binnen het bestuur professionele opdracht-
gevers vertegenwoordigt: "Wij verwijzen
steeds vaker naar de inhoud van KPCV en
we gebruiken meer en meer de online tool
Teams-scan, om te duiden wie wanneer
welke verantwoordelijkheid heeft, of zou
moeten hebben. Met de uitkomst van de
scan kun je goede afspraken maken. Daar
zie ik echt meerwaarde. We zijn nu vijf jaar
in de lucht en merken een groeiende waar-
dering voor het portaal en de kennis en
informatie die via het portaal bereikbaar is."
Was het bouwproces zo ingewikkeld
geworden, dat niemand er een touw
meer aan kon vastknopen?
Erik Middelkoop (Royal HaskoningDHV),
bestuurslid namens de Nederlandse
In gesprek met het bestuur
Dit artikel is een
weergave van een
Teams-gesprek met het bestuur van KPCV:- Dick Stoelhorst (BouwWise!)
- Erik Middelkoop
(Royal HaskoningDHV) - Dik Spekkink
(Spekkink C&R)
- Jurgen Hielema
(Rijksvastgoedbedrijf) - René Sterken (BAM
Advies & Engineering).
Het Kennisportaal Constructieve Veiligheid, kortweg KPCV, werd in 2018 opgericht
om de constructieve veiligheid in de bouw in Nederland te verbeteren. Het was de digitale opvolger van het Compendium Aanpak Constructieve Veiligheid. We zijn
inmiddels 5 jaar verder. We vroegen het bestuur naar het bereik, de status en de groei. En naar het resultaat: "De cultuur is zeker verbeterd."
CEMENT 6 2023 ?35
ingenieursbureaus: "De vraag is: willen we
er wel een touw aan vastknopen? Sommige
partijen hebben daar vaak geen baat bij.
Meestal is geld leidend. En de bouwopgave is
complexer geworden, met meer disciplines.
Maar voor meer constructieve veiligheid
moeten constructieve pijnpunten boven
tafel komen. Benoem ze, zodat je ook de op-
lossing kunt organiseren. Iedereen vanuit
zijn eigen discipline. Aan dat proces willen
we bijdragen. Samen met onze partners. Die
steunen de inhoud, dragen eraan bij en ver-
spreiden de kennis. KPCV is daarmee een
onafhankelijke kennisbron. Dat wil overi-
gens niet zeggen dat iedereen het kennis-
portaal ook daadwerkelijk raadpleegt."
René Sterken (BAM Advies & Engineering),
zit in het bestuur namens de Nederlandse
aannemingsbedrijven. Hij bevestigt: "Ja, het
bouwproces is ingewikkeld en fragmenta-
risch geworden. Maar wij kunnen niet de
wereld veranderen. Wel bieden we logische
hulpmiddelen en procedures, waarmee je
het proces kunt inrichten met minder kans
op cruciale fouten. We zijn praktisch, laag-
drempelig en bereikbaar."
Is KPCV een administratief vehikel?
Middelkoop: "Nee, het is een leidraad, voor
borging van constructieve veiligheid. Risico's
worden benoemd, net als de benodigde bor-
gingsacties en demarcaties in het proces.
Constructieve veiligheid is een ketenverant-
woordelijkheid. Sommige partijen realiseren
zich dat niet. Het doel is juist ook om kennis
en begrip te verspreiden."
Sterken: "Er was en is sowieso heel veel
informatie, over van alles, op alle vlakken.
Maar wij praten over het organiseren van
het ontwerp-, engineering- en uitvoerings-
proces. Voor constructeur, aannemer, toe-
leverancier enzovoort. Iedereen heeft veel
vakinhoudelijke kennis, maar hoe draag je
die over? We moeten niet langer solitair wer-
ken, maar in teamverband. Dat moet tussen
de oren komen, waarbij iedereen zijn ver-
antwoordelijkheid neemt."
Hebben het portaal en de documenten
een juridische status?
Spekkink: "Alleen privaatrechtelijk, wan-
neer vooraf gecontracteerd. Aandachtspunt is dat een website dynamisch is, dus het is
lastig om ernaar te verwijzen voor contrac-
ten. Daarom hanteren we een strikt versie-
beleid, zodat terug te vinden is wat toen is
afgesproken."
Stoelhorst: "Bij een juridisch conflict kan
een rechter het portaal wel aanhalen, onder
het mom 'Het kon bekend worden geacht'."
Zonder een zondebok aan te wijzen,
'lering trekken' is en blijft moeilijk.
Denk aan het AZ-stadion. Bij veel
bouwbedrijven gaan de luiken meteen
dicht (ook voor de vakpers). Is dat de
volgende stap?
Middelkoop: "Het AFAS-, of AZ-stadion is
juist een goed voorbeeld hoe het wel zou
moeten. Daar zijn problemen goed en uitge-
breid onderzocht en de kennis is naar buiten
gebracht. Hetzelfde geldt voor de breedplaat-
vloeren in Eindhoven. Daar is ook over ge-
publiceerd. Dus ik merk juist een kentering
in de terughoudendheid van publicaties
rondom instortingen, technisch inhoudelijk
dan. De cultuur is verbeterd. Doofpotten zijn
er feitelijk niet meer, of in ieder geval heel
weinig. Ook al komt iets niet in de pers, dat
wil niet zeggen dat het niet is of wordt onder-
zocht. Die informatie is gedocumenteerd,
vaak omwille van juridische conflicten. Na
sluiten van het juridisch dossier kan die
kennis alsnog worden verspreid."
Waarom zijn de huidige partners
aangesloten?
Middelkoop: "Gewoon belang. Het onderwerp
constructieve veiligheid is belangrijk. En de
meesten willen hun eigen ervaring en kennis
inbrengen en delen. Men voelt een bepaalde
betrokkenheid of verantwoordelijkheid. Voor
KPCV is dat overigens een perfecte vijver.
Als er een onderwerp actueel is, kunnen wij
in '
ons bestand' de specialisten vinden. Er
zijn bijvoorbeeld ook installateurs partner
geworden. Dat blijft toch een discipline die
vaak 'botst' met de constructie."
Stoelhorst: "Ik tref vaak personen die me
onthutst benaderen en vragen: 'Waarom
heb je ons niet eerder betrokken; we willen
er ook wel wat over kwijt.' En zo groeit het
partnerbestand, via mond-tot-mond en
bekendheid verspreid door de partners zelf."
"We zijn nu vijf
jaar in de lucht
en merken een
groeiende
waardering
voor het portaal"
PARTNERRAAD EN
TAAKGROEPEN
Inmiddels kent KPCV 56 partners.
Dat zijn gemeentes, opdrachtge-
vers, constructeurs, bouwbedrijven,
toeleveranciers, brancheorganisa-
ties en andere belanghebbenden.
Die partners hebben zitting in de
Partnerraad. Voor specifieke
onderwerpen zijn er taakgroepen,
zoals bestaande bouw, risicoma-
nagement, contractvormen, geo-
techniek, innovaties en systeem-
grenzen, tijdelijke constructies,
digitale ontwikkelingen, circulair
bouwen. Iedere taakgroep wordt
vanuit het bestuur gecoördineerd.
36? CEMENT 6 20 23
Zijn we er nu? Heeft KPCV een goede
status?
Stoelhorst: "We hebben een bestuur en een
partnerraad, die drie keer per jaar bijeen-
komt. Een soort heidesessies waaruit enkele
topics worden benoemd. Van daaruit worden
taakgroepen opgericht ? inmiddels zijn dat
er zestien. Die informatie die daaruit komt
wordt gevalideerd en vervolgens gepubli-
ceerd. Maar we zijn er nog niet. Het ligt ook
aan de partners zelf om KPCV verder te hel-
pen, binnen hun organisatie en daarbuiten.
De partners zijn ook onze sensoren. Ze sig-
naleren kennishiaten en kennisbehoeftes,
maar ook trends. Eén van de belangrijke
taakgroepen is dan ook Wet Kwaliteitsbor-
ging."
Sterken: "Ik zou zeggen dat we er zeker nog
niet zijn. We zijn best bekend bij de grote
publieke opdrachtgevers, maar niet bij de
kleinere, private. De aansluiting op het
marktsegment infrastructuur kan beter. En
tot slot: de kleinere ingenieursbureaus moe-
ten aansluiting vinden. We hebben meer en
diverser draagvlak nodig."
Spekkink: "We hebben veel informatie,
maar inmiddels is dat zoveel dat het moeilij-
ker vindbaar wordt. Daarom willen we meer
online tools ontwikkelen, als wegwijzers,
om kennis gespecificeerd toegankelijk en
toepasbaar te maken. Zoals de zogenoemde
Projectteam Scan, waarin met random vra-
gen, invloeden en verantwoordelijkheden
worden benoemd. We zijn nu bezig met de
tool BORGR, een initiatief van Dura Vermeer
die het volledig compendium heeft vertaald
naar een Excel-tool, waarin per fase kan
worden gecontroleerd of alle posities en
verantwoordelijkheden zijn geduid. Die tool
wordt eind dit jaar gelanceerd. Onder andere
Pieters Bouwtechniek is daarop aangehaakt,
maar ook bestaande partners zoals BAM.
Overigens is dit geen kwaliteitsborgingstool.
Het moet dus niet worden verward met de
Wet Kwaliteitsborging."
Middelkoop: "Als de hele bouw helemaal
veilig zou zijn, zouden we allemaal dolgeluk-
kig zijn. KPCV is geen doel, maar een middel.
We willen ook geen positie als organisatie
verwerven. Bij grote instortingen met pu-
blieke aandacht is de eindsituatie helder.
Maar je merkt, na onderzoek, dat in het proces cruciale fouten zijn gemaakt. Het
gaat vaak dus niet zozeer om het rekenen of
berekenen. En dat proces kan veel beter
worden ingericht. Meestal bouwen we een
-
malige projecten, unieke objecten. En die
moeten altijd zo goedkoop mogelijk worden
gebouwd. KPCV laat zien wat de ideale pro-
ject- en procesorganisatie is of zou kunnen
zijn. Procescoördinatie is daarbij dominant.
Sommige opdrachtgevers weten dat niet.
Die denken: 'Ik heb toch alle onderdelen
geregeld?' Maar supervisie ontbreekt dan
bijvoorbeeld. Ik durf niet te zeggen dat het
per se beter is dan tien jaar terug. Bouwfou-
ten zijn er nog steeds, net als instortingen
en conflicten. Naar mijn gevoel zijn het er
wel minder, maar blijkbaar is dat nog steeds
normaal. Kort gezegd: borging van construc-
tieve veiligheid is nooit klaar."
Sterken: "Positief is dat partners welwillend
en openhartig zijn. Twintig jaar geleden zou-
den we gevoelige informatie achterhouden,
noem het schaamte. Maar nu niet meer. Alle
partners willen leren en verbeteren, en ken-
nis delen. Van en met elkaar. Het is een plat-
form voor en door partners. Vandaar ook het
grote draagvlak in de praktijk. Daarin heb-
ben we zeker een belangrijke stap gezet."
De redacties van Cement en Bouwen met Staal
"Iedereen
heeft veel
vakinhoudelijke
kennis, maar
hoe draag je die
over?"
PROGRAMMA VEILIGHEID
IN DE BOUW
Koninklijke Bouwend Nederland, het
Opdrachtgeversforum in de bouw,
de Governance Code Veiligheid
in de Bouw, VNconstructeurs en
Koninklijke NLingenieurs hebben
samen een programma ontwikkeld
dat beoogt structureel de integrale
veiligheid van ontwerp, bouw en
gebruik in de volle breedte van de
ontwerp-, bouw- en technieksector
te vergroten. Het motto: 'Wij zetten
ons maximaal in om van het idee
af te komen dat in de bouwsector
nu eenmaal ongelukken gebeuren.'
Dit wordt bewerkstelligd via drie
pijlers en bijbehorende werkgroe -
pen: 'Regie op veiligheid', 'Borgen
constructieve veiligheid' en 'Ver-
sterken lerend vermogen'.
LITERATUUR
1?Linssen, J., Constructieve veiligheid
verbeterd dankzij KPCV. Cement 2020/1.
2?Linssen, J., Kennisportaal
Constructieve Veiligheid. Bouwen met
Staal 274, april 2020.
CEMENT 6 2023 ?37
In gesprek met het bestuur
Dit artikel is een weergave van een Teams-gesprek met het bestuur van KPCV:
- Dick Stoelhorst (BouwWise!)
- Erik Middelkoop (Royal HaskoningDHV)
- Dik Spekkink (Spekkink C&R)
- Jurgen Hielema (Rijksvastgoedbedrijf)
- René Sterken (BAM Advies & Engineering).
Bij de borging van constructieve veiligheid spelen diverse ketenpartners een rol. Het KPCV, gratis toegankelijk via www.kpcv.nl, beschrijft borgingsacties voor al die partners. Uitgangspunt is dat ieder bouwproject in grote lijnen dezelfde stappen of 'fasen' doorloopt en dat voor ieder project in essentie dezelfde borgingsacties nodig zijn. Het KPCV geeft daartoe handreikingen en online tools. Het portaal stoelt op twee belangrijke documenten: ‘Verantwoordelijkheidsmatrix’ (2019) en ‘Constructieve Veiligheid en contractvormen’ (2022).
Een van de leden van het vijfkoppige bestuur is Dik Spekkink (Spekkink C&R). Hij is mede-initiator en contentmanager van het portaal. Hij was ook nauw betrokken bij de Aanpak Compendium Constructieve Veiligheid, de voorloper van het KPCV en uitgebracht als boekwerk. Spekkink: “Wij kregen de vraag van meerdere bedrijven en organisaties: ‘Leeft dat compendium eigenlijk nog? Is er niet een update nodig?’ Samen met Dick Stoelhorst zijn we de markt gaan sonderen en inventariseren. De meeste (senior) constructeurs bleken het boekje wel te kennen. De jeugd bracht ons op het spoor van digitaal ontsluiten: ‘Leuk een boekje, maar wij halen alles van internet…’.”
Dick Stoelhorst (BouwWise!) mede-initiator en voorzitter: “Dik en ik pakten het stokje op, samen met negen initiatiefnemers. Het portaal werd een feit. De lancering was op 27 juni 2018, bij Movares.”
Reacties