dr.ir.LZigterman, HollandRailcorrsultInjuni 1988verscheen hetrapport'Rail 21.: Sporen naareen nieuweeeuw'. Sindsdien iserniet alleen veel gesproken over Rail 21., maar is ook veel nieuwe infrastructuur gereali-seerd. Vanuit het vertrekpunt 1.988wordt een overzicht gegeven van de gerealiseerde enin uitvoering zijnde projecten. Daarnaast wordt ingegaan op de ontwikkelingen rond deplannen die volgden op het eerste Rail 21-rapport. Bovendien wordt stilgestaan bij de re-latietussen de Rail 21.-plannen en de zogenoemde megaprojecten (Betuweroute, Noord-oostelijkeVerbinding en dehogesnelheidslijnen). Tenslotteworden deactuele ontwikke-lingen op het gebied van 'beter benutten' en light rail besproken.RAIL21: DE STANDVANZAKENCD Oorspronkelijk plan Rail 21 uit 1988Het NS"rapport 'Rail 21: Sporen naar eennieuwe eeuw' verscheen injuni 1988 [1]. Ditrapport speelde in op het verschijnen van deVierde Nota Ruimtelijke Ordening. Deze no"ta, en dus ook het Rail 21"plan, richtte zichop hetjaar 2015. Het plan omvatte een ver"voersconcept (het zogenoemde drie"trei"nen"systeem) en een plan voor uitbreidingen aanpassing van de infrastructuur.De essenti?le kenmerken van het Rail 21"plan zijn:? geen verhogingvan de rijksbijdrage voor deexploitatie;? een beter product in de vorm van het drie"treinen"systeem;? 9 ? 10 miljard benodigd voor de uitbreidingen aanpassing van de infrastructuur.Het drie"treinen"systeem is opgebouwd uit:? Agglo/Regio"treinen: voorheen de stop"trein;? hetInterregio"net (IR, vergelijkbaar methethuidige InterCity"net met 60 stations; ooit,in 1970, begon ditIC"netmet40stations);maximum snelheid 160 km/h;? het InterCity/EuroCity"net gericht op deechte 'city's'; maximum snelheid 200km/hoRail 21: herijking in 1.992In 1992 was er inmiddels het een en andergebeurd aan nadere uitwerking van de plan-nen, wat had geleid tot een aangepast to"taalplan (herijking Rail 21). In 12]is dit aan"gepaste plan gepresenteerd aan de lezersvan Cement.Het infrastructuurplan (fig. 1) is vrijwel inte"graal opgenomen in het Tweede structuur"schema Verkeer &Vervoer. Zoals blijkt uit fi-guur 1 maken de volgende lijnen integraaldeel uitvan hetoorspronkelijke Rail 21"plan:? Zuiderzeespoorlijn;? Apeldoorn"Zutphen"Hengelo: spoorver"dubbeling en elektrificatie;? Nijmegen-Roermond; spoorverdubbelingen elektrificatie;? Leeuwarden"Groningen: spoorverdubbe"ling.duisburgtdusseldorfm?nchen~ladiach"t ) )I tard o~luikuitgebreide infrastructurele aanpassingenvrije kruisingen bij splitsing I samenkomst baanvakkenuitsluitend goederenverkeernadere invuUingathankelijk van lopend onderzoeknoodzakelijke infrastructurele ~ L7 r-- Iproje(~en voor h e t ? ~tretndlenstmodel i groningenlange termijn
Reacties