Station Amsterdam Centraal ondergaat momenteel een grootschalige verbouwing om meer ruimte te bieden aan het groeiend aantal reizigers. Belangrijk onderdeel van deze verbouwing is de nieuwe entree van de westelijke reizigerstunnel (werknaam project: Westknoop). In dit relatief kleine projectgebied komen alle uitdagingen van de grootschalige stationsvernieuwing samen: meer ruimte creƫren in een rijksmonument met al zijn beperkingen, kansen en verrassingen.
Dit artikel is het eerste van een drieluik over de vernieuwing van de entree van de westelijke reizigerstunnel in station Amsterdam Centraal. In dit eerste artikel worden de ontwerpprincipes toegelicht. Het tweede artikel gaat in op het constructief ontwerp en het derde artikel op de uitvoering.
Foto 1. Nieuwe entree westelijke reizigerstunnel station Amsterdam Centraal. Foto: ZJA Architects & Engineers / Ilka Schumacher
Project: Renovatie entree van de westelijke reizigerstunnel Amsterdam Centraal
Opdrachtgever: ProRail
Architect: ZJA Architects & Engineers
Ontwerpend constructeur: Arcadis
Geotechnisch adviseur: Arcadis
Aannemer: BAM Infra Civiel
Coördinerend constructeur: BAM Advies & Engineering
Onderaannemer bouwkunde: Schakel & Schrale
Onderaannemer W-installaties: Verkerk
Onderaannemer E&T-installaties: Klaver Giant Groep
Onderaannemer staalconstructie: Civiele Technieken deBoer bv / Rijnstaal Nieuwegein bv
Onderaannemer sloopwerk: Amovatiebedrijf Aalsmeer
Onderaannemer hulpwerk: BAM Materieel
Station Amsterdam Centraal is een dynamische plek die continu in beweging is. Door het steeds maar groeiende aantal reizigers is het station sinds de opening in 1889 regelmatig onderhevig geweest aan aanpassingen en verbouwingen. Momenteel maken ongeveer 200.000 reizigers per dag gebruik van het station. Op piekmomenten is dit aantal te groot voor de capaciteit van de perrons en tunnels (foto 2). Bovendien is de prognose dat het aantal reizigers verder zal groeien naar 275.000 per dag in 2030.
Reacties