Hoewel de kunstverzamelaar Artur Walther in New York leeft, heeft hij in Burlafingen, een dorp bij Neu-Ulm (Duitsland), zijn privé-museum laten bouwen. Oorspronkelijk zou het materiaal beton alleen als constructiemateriaal worden toegepast. Tijdens de bouw vond de particuliere foto- en filmliefhebber het ruwe beton zó mooi dat het materiaal in het interieur van de centrale galerie van The Walther Collection (White Box) in het zicht is gelaten.
Schoon beton om in te lijsten2201260beton in beeldbeton in beeldSchoon beton omHoewel de kunstverzamelaar Artur Walther in New York leeft,heeft hij in Burlafingen, een dorp bij Neu-Ulm (Duitsland), zijnpriv?-museum laten bouwen. Oorspronkelijk zou het materiaalbeton alleen als constructiemateriaal worden toegepast.Tijdens de bouw vond de particuliere foto- en filmliefhebber hetruwe beton z? mooi dat het materiaal in het interieur van decentrale galerie van The Walther Collection (White Box) in hetzicht is gelaten.Ruw beton in het zicht, maar all??n binnenin The Walther CollectionSchoon beton om in te lijsten 22012 611in te lijsten1 De hoofdgalerie in dekelder van de White BoxSchoon beton om in te lijsten2201262beton in beeldarchitecten Braunger W?rtz. Om aan te sluiten op de schaal vande omliggende gebouwen, kozen zij ervoor de bijna 600 m?grote galerie (23 x 26 m) in de kelder te situeren. Deze isbereikbaar vanuit de met licht overgoten foyer op de beganegrond. De twee lagen boven het maaiveld zijn elk circa 160 m?.Schoon betonIn eerste instantie was White Box als een transparante kubusmet veel glas ontworpen. Na voltooiing doet het gebouw meeraan als een monoliet met maar enkele openingen. Ook zoubeton slechts als constructiemateriaal worden toegepast. Deopdrachtgever vond het beton echter uitermate goed passen bijde foto- en filmtentoonstellingsruimtes. Tijdens de bouwfase isdaarom besloten de afdrukken van bekistingsplaten, ankerga-ten en voegen in plafond en wanden in het zicht te laten.The Walther Collection bestaat uit vier kleinschalige gebouwenin een rustige woonwijk gelegen aan de open velden. In drievan deze gebouwen, White Box, Green House en Black House,bevinden zich de tentoonstellingsruimtes met elk hun eigenschaal en architectonische uitstraling. De galerie?n van dediverse foto- en videotentoonstellingen zijn hierop aangepast.Het vierde gebouw is een woonhuis van drie verdiepingen, metdaarin het kantoor, een bibliotheek en een appartement.White BoxAlleen White Box is nieuwbouw, de overige gebouwen zijngerenoveerd en hebben een nieuwe functie gekregen. GreenHouse is een met klimop begroeide jarenvijftigbungalow enBlack House is een zwartgeverfd prefab-gebouw uit de jarenzeventig. Het ontwerp van White Box komt van de DuitseSchoon beton om in te lijsten 22012 633422 De kleinschalige gebouwen White Box en Black House sluiten aan op de schaalvan de woonwijk3 Het trappenhuis vanuit de foyer met doorkijk naar de kelder4 Schoon beton harmonieert met de fotowerken en de warme houtenverdiepingsvloerfoto's: Walter Vorjohann (exterieur), Nik Sch?lzel (interieur)KolomkoppenMet name in de kelder zijn de dragende 30 cm dikke gevels enstabiliteitsschijven van in situ beton beeldbepalende elementen,evenals de karakteristieke kolomkoppen. Op de 24 cm dikkedragende schijven van het trappenhuis na zijn de beganegrond-en de verdiepingsvloer kolomvrij. De vloeren zijn 30 cm dik ende vrije hoogte van de ruimtes bedraagt 3,6 m. Om de gewensteateliersfeer te krijgen, is de verdiepingsvloer in hout uitgevoerd.De beganegrond- en keldervloeren zijn met een dekvloer afge-werkt. De gladde, witte wanden vormen een mooi contrast metde grijze, betonnen plafonds en vloeren. De buitenwanden zijnwit gepleisterd en de niet-dragende wanden zijn houtskelet-bouw bedekt met gips. Projectgegevensproject Walther Collection, Burlafingen (D)opdrachtgever Artur Walther (D)architect Braunger W?rtz (D)constructeur Fritschle, Uttenweiler (D)oplevering 2010
Reacties