Slankheid, repetitie en vloeiende lijnen. Dat waren de uitgangspunten voor ontwerp en uitwerking van de meanderende fietsbrug over de Auke Vleerstraat in Enschede. Dankzij een zorgvuldig uitgedacht tracé en de keuze voor een prefab dek en in het werk gestorte steunpunten, doet het eindresultaat alle uitgangspunten eer aan. Het beton heeft bovendien een hoge afwerkingskwaliteit, CUR 100 klasse B1.
10
Slanke slinger
in schoonbeton
Slankheid, repetitie en vloeiende lijnen. Dat waren de uitgangspunten voor
ontwerp en uitwerking van de meanderende fietsbrug over de Auke
Vleerstraat in Enschede. Dankzij een zorgvuldig uitgedacht tracé en de
keuze voor een prefab-betondek en in het werk gestorte steunpunten, doet
het eindresultaat alle uitgangspunten eer aan. Het beton heeft bovendien
een hoge afwerkingskwaliteit, CUR 100 klasse B1.
1
Fietsbrug Auke Vleerstraat Enschede ontsluit Kennispark Twente
slanke slinger in schoonbeton 8 2013
11
De Auke Vleerstraat verbindt Kennispark Twente, waarop onder
meer de Universiteit Twente is gevestigd, met de A35 en vormt zo
de belangrijkste toegangsroute van het kennispark. Ter hoogte
van de Hendrik ter Kuilestraat en de Windmolenweg kruist de
weg de doorgaande fietsroute tussen Enschede en Boekelo. Dit
kruispunt vormde een ware bottleneck voor het fietsverkeer. Fiet-
sers moesten lang wachten op groen licht en staken veelvuldig
over terwijl het licht op rood stond. Dit leidde tot verkeerson-
veilige situaties. Een verbreding van de Auke Vleerstraat zou het
probleem verergeren. Dit was reden voor de gemeente te kiezen
voor een ongelijkvloerse kruising, waarbij fietsers via een brug het
drukke kruispunt kunnen mijden.
Ontwerp
Uitgangspunt van de opdracht was een brug met doorrijhoogte
van 5 m. Dit had een vrij lang tracé tot gevolg. Een brug die
zich al slingerend inpast in de situatie bleek het meest logisch,
onder meer doordat de slingerende vorm de lengte van het
tracé vergroot (fig. 2). Een langere route geeft een kleiner
hellingspercentage en dus een comfortabelere helling.
Verder wordt de vorm ingegeven door een aantal andere omge-
vingsfactoren. Zo zijn op de locatie verschillende bomengroe-
pen aanwezig. Ontwerpers en gemeente willen deze bomen zo
veel mogelijk behouden. Ook de zouthuisjes die nabij de brug
zijn gesitueerd, moeten blijven staan. In de directe omgeving
van de huisjes zijn bovendien funderingspalen niet wenselijk
vanwege de holle ruimten in de ondergrond als gevolg van de
zoutwinning. Daarnaast is het van groot belang dat het kruis-
punt zo veilig mogelijk wordt; zichtbaarheid van de verkeers-
lichten en overzicht van het kruispunt zijn absolute vereisten.
Door de brug een stuk van het kruispunt af te plaatsen, hebben
weggebruikers optimaal zicht op de verkeerslichten. En de brug
ir. christa van den Berg,
ing. Johan Büdgen
ipv Delft
ir. rob a
rts rc
Adams Bouwadviesbureau
ir. erny r iemers
Haitsma Beton
1 Door de nieuwe fietsbrug over de Auke
Vleerstraat kunnen fietsers het drukke kruis-
punt voortaan mijden
2 Schets van de fietsbrug
bron: ipv Delft3 Tracé Auke Vleerstraat
2
3
slanke slinger in schoonbeton 8 2013
12
1063
4010- Ø32M42
t.b.v. aanrijding dek
2x dook M40 8.8 l = 600 t.b.v. afschuiving dek 2x dook M40 8.8 l = 600
t.b.v. afschuiving dek
doken M40
doorsnede C-C
400
750
R100
R450
R100R450
1200
1682
750
750
doorsnede A-A
doorsnede B-B
wapening 10Ø40
rechtstreeks uit poer geen overlappen
aanzicht
kolom met fundering
800
R40
750 c
c
A
A
B
B doorsnede
brugdek
4
Aanzicht kolom met fundering en doorsnedes
Steunpunten
De doorsnede van de steunpunten bezit sterk afgeronde hoeken
en verloopt over de hoogte (fig. 4). Uit kostenoverwegingen is
gekozen de relatief eenvoudige pijlers in het werk te storten
(betonsterkteklasse C53/65) in plaats van ze prefab uit te
voeren. Repetitie was ook hier een belangrijk criterium. De
steunpunten verschillen weliswaar in hoogte, maar zien er
identiek uit. Voor alle steunpunten is een stalen, in hoogte
verstelbare bekisting gebruikt. Hiermee was de geëiste hoge
kwaliteit voor in het werk gestort beton haalbaar.
Bij de uiteindelijke maatvoering van de pijlers zijn de steun-
punten ter plaatse van de kruising met de Auke Vleerstraat
maatgevend. Deze worden immers het zwaarst belast, aange-
zien hier een botsing tegen het brugdek kan optreden.
Conform NEN 6706 (Verkeersbelastingen op bruggen) geldt
een aanrijdbelasting van 1500 kN haaks op de brug, en 750 kN
loodrecht op de brug. Deze botskracht op een hoogte van 5,5 m
leidt ter plaatse van de aansluiting met de poer tot een hoog
moment van 9200 kNm(!). Aangezien een dergelijke kracht
alleen in het geval van een calamiteit optreedt, is bij de engi-
neering van de pijler de uiterste grens opgezocht om deze zo
slank mogelijk te houden.
Om het moment op te kunnen
nemen, is bij de poer een minimale afmeting nodig van
1680 × 750 mm (b × h).
De doorsnede van de pijlers neemt richting brugdek eerst af om
vervolgens bovenin uit te waaieren voor de oplegging van het
brugdek. De minimale doorsnede bedraagt 1200 × 750 mm, afge-
stemd op het moment dat op die hoogte kan optreden (fig. 4).
Ter plaatse van de voet is per zijde 10 Ø40 wapeningsstaal
nodig om het hoge moment op te nemen. Om dit mogelijk te
maken, is de wapening rechtstreeks vanuit de poer tot bovenin
de pijler doorgezet zonder overlappingslassen. Door de
beperkte breedte van de steunpunten geschiedt het aanbrengen
van de wapening in twee lagen.
Het aantal en de afmetingen van de funderingspalen voor de
pijlers is situatieafhankelijk. Pijlers die via het brugdek kunnen
worden aangereden, hebben een onderbouw van tienpaalspoe -
ren met l × b × h van 6,5 × 2,6 × 1,4 m
3, gefundeerd op
vibropalen Ø456/520 met schoorstand 5:1 (fig. 4). De overige
pijlers die niet of enkel van onder kunnen worden aangereden,
hebben een fundering van vierpaalspoeren met l × b × h van
3,4 × 2,4 × 1,4 m
3 met vibropalen Ø356/401. De fundering van
de landhoofden bestaat uit vier loodpalen Ø356/401.
Liggers
Voor het 800 mm hoge brugdek is gezocht naar een oplossing
voor een zo licht mogelijke constructie. Immers, hoe hoger het
eigen gewicht, hoe hoger de belasting en hoe complexer en
duurder transport en plaatsing. Om de hoeveelheid beton en
markeert zo deze toegangsweg van Enschede nog beter. Tot slot
waren ook kostenbeheersing en behoud van zicht op het open
landschap voor automobilisten belangrijke randvoorwaarden.
Inpassing
Daar waar het fietspad 2 m of lager boven maaiveld ligt, is het
toepassen van een grondlichaam voor de hand liggend. Door
de geringe hoogte zou het zicht tussen maaiveld en gebouwde
constructie hier toch al beperkt zijn, dus is het logischer te
kiezen voor een groene inpassing in het landschap. Bovendien
is een fietspad op een grondlichaam aanzienlijk goedkoper in
aanleg dan een fietsbrug 'op poten'. Uiteindelijk bestaat het
tracé van circa 430 m voor 150 m uit grondlichaam en 280 m
uit brug (fig. 3).
De brug is opgebouwd uit dertien dekelementen die met een
tandconstructie zijn opgelegd op pijlers. Een veertiende
element ligt iets verder in het fietspad. Reden om ook daar een
dekelement toe te passen, is de aanwezigheid van een monu-
mentale boom.
Om de kosten relatief laag te houden, is het definitieve tracé
zodanig verfijnd dat de veertien segmenten uit slechts twee
verschillende prefabbetonnen, horizontaal gekromde liggers
zijn opgebouwd: vijf met een radius van 75 m, en negen met
een radius van 180 m. Alle met een lengte van 20 m.
4
slanke slinger in schoonbeton 8 2013
13
20 000
4600
BB
A
A
800
700 1500 200 1500 700
800
65
400
400
800
700 1500 200 1500 700
800
65
400
400
5 Positie naspankanalen; zijaanzicht (a) en bovenaanzicht (b)
6 Aanzicht wapening achter de tand (a), doorsnede (b) en
detail tandoplegging (c)
Tandoplegging
De statisch bepaalde brugdekliggers zijn elk aan één zijde via
een tandoplegging verbonden met de pijlers. De detaillering
van deze oplegging zorgt voor een vloeiende overgang tussen
steunpunten en liggers (fig. 4). Elke ligger rust aan weerszijden
op twee oplegblokken. Bij een botsing kan ook een opwaartse
belasting optreden. Om deze krachten op te kunnen vangen,
bevinden zich ankers Ø32/M42×1490 in het hart van de opleg-
ging. Twee doken M40 8,8 naast de oplegblokken voorkomen
afschuiving.
Doordat de pijlers bovenin uitwaaieren, is ook daar sprake van
een kritische doorsnede. Ter plaatse van het hart van de opleg-
blokken geldt een hoogte van het uitgewaaierde deel van slechts
400 mm. Deze consoles worden zorgvuldig gewapend. Inge-
storte staalstrips in de pijlers voorkomen het afboeren van
beton bij de oplegblokken.
Het was een uitdaging om naast de doken ook de spankoppen,
zes bundels met elk zeven strengen Ø15,7 mm, in de minimale
tandhoogte kwijt te kunnen. Figuur 6 toont hoe dit is opgelost.
In totaal zit er ruim 3300 kg zachtstaal in de brug, waarvan het
overgrote deel is geconcentreerd rond de koppen.
daarmee het gewicht te minimaliseren, zijn de liggers hol met
een vulling van gerecycled EPS. Deze oplossing reduceert het
gewicht van de liggers tot 96 ton voor het R=180-element en
98 ton voor het R=75-element.
Een ander complex punt was dat het zeer slanke brugdek
slechts steunt op enkelvoudige kolommen, zonder onderslag-
balken. De afwezigheid van onderslagbalken leidt tot een keuze
van voorgespannen liggers met een tandoplegging.
Voorspanning
Vanwege hun horizontale kromming moeten de liggers worden
nagespannen. Voorspanning zou vanwege deze kromming
immers niet mogelijk zijn. De naspanning vindt plaats met het
BBR VT Cona CMI systeem. Met name het vinden van het
juiste spanpatroon vormt een bijzondere uitdaging op enginee-
ringsgebied. Door de horizontale kromming van de elementen
verandert de positie van de naspankanalen in elke dwarsdoor
-
snede (fig. 5).
5a
5b
6a
6b 6c
slanke slinger in schoonbeton 8 2013
14
Logistiek en samenwerking
De specifieke detaillering en hoge kwaliteitseisen maakten
productie en logistiek extra complex. Het transport van de
prefab liggers vond vanwege de grote afmetingen 's nachts
plaats. Om de liggers op locatie zonder kraan te kunnen lossen,
zijn in hoogte verstelbare hydraulische trailers ingezet. Door
het laadbed van de trailer te verlagen, kwamen de uiteinden
van het element op voorgevormde blokken te rusten. Een kraan
hees de liggers vervolgens op de brugpijlers. De veertien beton-
nen dekelementen zijn op één dag geplaatst, waardoor overlast
voor de omgeving beperkt bleef.
Dankzij goede onderlinge afstemming en samenwerking met
de opdrachtgever en gemeente is het project uitstekend verlo-
pen. Alle prefab elementen pasten tot op de millimeter nauw-
keurig. Een gedetailleerd logistiek- en montagelegplan maakte
het mogelijk zelfs op de planning in te lopen.
?
?
proJectgegevens
project Fietsbrug Auke Vleerstraat Enschede
opdrachtgever gemeente Enschede
architect ipv Delft
constructief ontwerp Adams Bouwadviesbureau
aannemer Van Spijker infrabouw
leverancier prefab dekliggers Haitsma Beton
adviseur onderbouw Bartels Ingenieursbureau
leverancier beton Rokramix betoncentrales
leverancier pijlerkist Hendriks Precon
oplevering december 2011
Mallen
Voor de liggers zijn slechts twee mallen nodig: één voor elke
radius. Conform het ontwerp krijgt de gekromde onderzijde
van het brugdek een helixvormig lijnenspel dat het ontwerp
een geraffineerde uitstraling geeft. De benodigde cannelures
voor de 25 mm diepe inkeping worden verwerkt in de stalen
bekisting. Vanwege de geringere dekking die ter hoogte van dit
meanderend reliëf ontstaat, is extra wapening nodig. Het
betonmengsel voor de liggers is ontworpen op een verwachte
levensduur van honderd jaar. De elementen worden in één keer
gestort en voldoen aan hoge kwaliteitseisen (CUR-Aanbeveling
100 B1 voor Schoonbeton). De kleur van het beton is lichter
dan CUR 100 grijsschaal A, dankzij het gebruik van hoogoven-
granulaat.
Betontechnologische gegevens liggers
mengsel met sterkteklasse C53/65
milieuklasse XF4
levensduur 100 jaar
kleurschaal CUR 100 grijsschaal A of lichter
betonsoort zelfverdichtend beton
oppervlakte-eis CUR 100 B1
waterbindmiddelfactor 0,40 (+/- 0,02)
gerealiseerde druksterkte C60/75
Mengsel Toeslagmateriaal
poedersamenstelling 30% graniet 8/16
46% CEM I 52,5R 20% graniet 2/8
37% hoogovengranulaat 50% betonzand
17% kalksteenmeel
0,65% hulpstof (superplastificeerder) ten opzichte van het
poedergehalte.
7
8 Fietsbrug over de Auke
Vleerstraat in gebruik
slanke slinger in schoonbeton 8 2013
Reacties