In een promotieonderzoek aan de TU Delft naar het spatgedrag van beton onder brand is een EEM-model afgeleid dat zowel poriedrukken als thermische spanningen beschrijft. Dankzij deze gekoppelde benadering is dit model een waardevolle aanvulling op de huidige praktijk van brandveilig ontwerpen van tunnels.
Dit artikel is gebaseerd op een promotiestudie ‘The spalling mechanism of fire exposed concrete’ die dr.ir. B.B.G. Lottman heeft uitgevoerd aan de TU Delft. Promotor van deze studie was prof.dr.ir.Dr.-Ing. E.h. J.C. Walraven (Technische Universiteit Delft) en tweede promotor was prof.dr.ir. E.A.B. Koenders. (Technische Universität Darmstadt). Verder hadden zitting in de promotiecommissie: prof.Dr.-Ing. F. Dehn (Universität Leipzig), prof.dr.ing. R. Felicetti (Politecnico di Milano), prof.dr.ir. H.E.J.G. Schlangen (Technische Universiteit Delft), dr.ir. L. Pel (Technische Universiteit Eindhoven), dr.ir. C.B.M. Blom (Technische Universiteit Delft) en prof.dr.ir. D.A. Hordijk (Technische Universiteit Delft, reservelid).
Reacties
Chris Bos - Gepensioneerd constructeur 22 december 2017 22:18
Hoe kan je een spatgedrag krijgen in een tunnel waar aan een kant waterdruk staat van 2 atmosfeer en aan de andere kant men met moeite het vuur 1 uur aan de gang houdt. Als er spat optreedt dan toch niet tot de wapening waar het vervormingsgedrag onmiddellijk wordt gesmoord door protesterende waterdruk van buiten. Liever niet rekenen maar alles testen.!! De verleiding van computer-programma's heeft al heel wat onzin te weeg gebracht.