Begin november 2021 werden Mathew Vola (Arup) en Joris Hesselink (BAM) door een onafhankelijke jury uitgeroepen tot respectievelijk Constructeur van het Jaar en Talent van het Jaar. Deze jaarlijkse verkiezing wordt georganiseerd door VNconstructeurs.
In een serie columns, die Cement in samenwerking met VNconstructeurs publiceert, geven beiden hun visie op een aantal belangrijke ontwikkelingen in het constructeursvak. In deze eerste aflevering trapt Mathew Vola af.
CEMENT 2 2022 ?31
De enige constante in de wereld is dat alles
steeds sneller verandert.
De bouw is echter een
bedrijfstak waarin verandering nog steeds langzaam
gaat. Zo is de groei in productiviteit per arbeidskracht
historisch een stuk lager dan die van veel andere be-
drijfstakken. De laatste twintig jaar dat ik werkzaam
ben in deze sector is dat niet anders. Toch lijkt er nu sprake van een kentering. Het
gebruik van software in euro's per werknemer is de
laatste jaren fenomenaal gestegen en gelet op de ont-
Constructeur van het Jaar Begin november 2021 werden Mathew Vola (Arup) en
Joris Hesselink (BAM) door een onafhankelijke jury uitge-
roepen tot respectievelijk Constructeur van het Jaar en
Talent van het Jaar. Deze jaarlijkse verkiezing wordt
georganiseerd door VNconstructeurs. In een serie columns,
die Cement in samenwerking met VNconstructeurs
publiceert, geven beiden hun visie op een aantal
belangrijke ontwikkelingen in het constructeursvak. In
deze eerste aflevering trapt Mathew Vola af.
Testen voor toegang
wikkeling in andere industrieën, is dit een voorbode
van een toenemende industrialisatie. Het gebruik van
machines per werknemer is in de bouw daarentegen
nog altijd relatief laag en dat geldt ook voor het ge-
bruik van robots. We zien echter steeds meer partijen
die een geïndustrialiseerd bouwproces omarmen, bij-
voorbeeld in de prefab bouw waar steeds meer kant-
en-klare halffabricaten met behulp van technologie
worden geproduceerd. Dat is om meerdere redenen
goed nieuws. Dankzij geavanceerde materiaalkunde
en digitale mogelijkheden staan we aan de vooravond
van een revolutie. Zo wordt er in toenemende mate
met nieuwe materialen geëxperimenteerd. Ultra-hoge-
sterktebeton, natuurlijke of gerecyclede toeslagmateri-
alen, zeer-hogesterktestaal, hergebruikt staal of beton,
kruislaags gelamineerd hout (CLT), bamboe, hooi,
koolstofvezel: ontwerpend constructeurs proberen het
allemaal. We passen deze materialen ook op nieuwe
manieren toe. Het 3D-printen van plastic, beton, staal
en zelfs houtachtige producten is geen uitzondering
meer en lijkt aan momentum te winnen. Door de
"Het gebruik van software in euro's per werknemer is de laatste jaren fenomenaal gestegen"
constructeur van het jaar (1)
Constructeur van het Jaar
Mathew Vola
IR. MATHEW VOLA
47 jaar
WERK
2001 ? 2006
constructeur bij DHV 2007 ? heden
achtereenvolgens constructeur,
projectleider en
(project)directeur bij
Arup, gespecialiseerd in vastgoed
betrokken bij diverse
iconische bouwwerken in Europa, Australië en Azië; duurzaamheid, innovatie en
digitalisering staan daarbij centraal
OPLEIDING1994 ? 2001
Bouwkunde,
TU Eindhoven 2010
Chartered engineer, Engineers Australia
32? CEMENT 2 20 22
Volgende keer geeft
Talent van het Jaar
Joris Hesselink zijn visie
op ontwikkelingen in
het constructeursvak
industrialisatie van de bouw zal implementatie van
deze nieuwe materialen en technieken steeds eenvou-
diger schaalbaar worden.
?????Maar hoe zit het met de constructieve veiligheid
van deze producten? Hoe kunnen we zeker zijn dat
deze is geborgd als we meer en meer nieuwe materia -
len, productiewijzen of halffabricaten gaan toepassen?
V
oor beton en staal kunnen we terugvallen op de Euro -
code. Die heeft er, samen met een schat aan ervaring
in de k
eten, voor gezorgd dat er in Nederland maar
zeer zelden bouwwerken naar beneden komen als
gevolg van falende materialen. Dit is overigens precies
h
et voorbeeld dat ik geef op feestjes als vrienden wil -
len weten wat een constructeur eigenlijk voor werk
doet
.
Hoe kunnen we een vergelijkbaar veiligheids-
niveau borgen voor nieuwe materialen en productie-
wijzen? Voor staalvezelbeton heeft het meer dan twintig
jaar geduurd voordat er een norm kwam. Ook de norm
voor CLT is nog volop in ontwikkeling hoewel er toch al
veel met dit materiaal wordt gebouwd. Ondertussen stapelen de uitdagingen voor de
bouw zich op: nieuwe gebouwen moeten duurzaam
worden gerealiseerd en tegelijkertijd moet de produc -
tie omhoog. En dat tegen een achtergrond van
schaarste op de arbeidsmarkt. Hebben we eigenlijk
wel tijd om te wachten op nieuwe normen? Gelukkig geeft de Eurocode een uitweg. Anders dan
sommige andere normenstelsels hebben we de
NEN-EN 1990 Bijlage D: 'Door proeven ondersteund
ontwerp'. Hiermee mag door middel van testen worden
aangetoond dat constructies voldoen.
In de afgelopen periode hebben we dit op een aantal
innovatieve projecten toegepast, waaronder de
3D-geprinte MX3D-brug en de hybride hout-beton
woontoren HAUT, beiden in Amsterdam. Als je een brug gaat printen in roestvrij staal,
zoals bij de MX3D-brug, zijn er nauwelijks normen
beschikbaar en is testen de enige manier om de
veiligheid van het eindproduct te kunnen aantonen.
Zowel voorafgaand aan het ontwerp, als voor het uit -
eindelijke aantonen van de constructieve veiligheid is
een uitgebreid testprogramma doorlopen: van testen
op materiaalniveau ? denk hierbij aan trekproeven,
vermoeiingstesten en ductiliteitsonderzoek, ? via testen
op componentniveau, druk- en buigproeven op geprinte
onderdelen, tot aan full-scale belastingproeven op
het eindproduct. Bij de 70 m hoge hybride woontoren HAUT zijn
speciaal ontwikkelde timber concrete composite (TCC)-
vloeren toegepast en ook hier was uitgebreid testen
de sleutel tot succes. Zo is de inbrandsnelheid van het
CLT vastgesteld aan de hand van uitgebreide brand-
Full-scale belastingproef
van de MX3D-brug,
foto: Universiteit Twente
CEMENT 2 2022 ?33
"Kleuters beginnen meestal meteen met bouwen,
testen gaandeweg hun ontwerp en passen dit
waar nodig aan. En dat leidt regelmatig tot hele
verrassende en ook betere resultaten" proeven. Daarnaast is de stijfheid van de vloer gecon-
troleerd met een in situ belastingtest. Beide testen
speelden een doorslaggevende rol in het project, zowel
in de ontwerpfase als bij het verkrijgen van goedkeuring
door het bevoegd gezag.
Testen blijkt dus hét medium om de constructieve
veiligheid te borgen bij innovatieve constructies. Maar
het is tegelijk een inspirerende en speelse manier om
met constructief ontwerpen om te gaan. De marsh-
mallow challenge is een bekende ontwerpoefening
voor kleine groepen. Het doel is om een binnen een
bepaalde tijd een zo goed mogelijke constructie te
bouwen met wat spaghetti, schilderstape, een stuk
touw en een marshmallow (voor in de top). Studenten
storten zich tijdens de oefening vaak eerst op een
dichtgetimmerd constructief plan, waardoor ze niet
genoeg tijd overhouden voor de uitvoering en prakti- sche tests om hun ideeën te vervolmaken. Hoe anders
gaan kleuters te werk: zij beginnen meestal meteen
met bouwen, testen gaandeweg hun ontwerp en pas-
sen dit waar nodig aan. En dat leidt regelmatig tot
hele verrassende en ook betere resultaten.
Door testen de norm te maken kunnen we de
constructieve veiligheid in de bouw blijven borgen
en tegelijkertijd de innovatie in de bouw versnellen.
Testen voor toegang dus.?
Hybride woontoren HAUT in Amsterdam, foto: Jannes Linders
CV
ir. Mathew Vola
47 jaar
Werk
2001 – 2006 constructeur bij DHV
2007 – heden achtereenvolgens constructeur, projectleider en (project)directeur bij Arup, gespecialiseerd in vastgoed; betrokken bij diverse iconische bouwwerken in Europa, Australië en Azië; duurzaamheid, innovatie en digitalisering staan daarbij centraal
Opleidingen
1994 – 2001 Bouwkunde, TU Eindhoven
2010 Chartered engineer, Engineers Australia
Reacties