Recent is in Pijnacker een superslanke standaardbrug in ultra-hogesterktebeton opgeleverd. Deze brug is gebaseerd op het modulaire Bruggensysteem Delft. Behalve slank, is de brug ook onderhoudsvrij.
34
UHSB voor
kleinschalige
bruggen
Standaard bruggensysteem maakt toepassing
van UHSB voor kleine bruggen haalbaar
UHSB voor kleinschalige bruggen 3 2015
35
UHSB voor
kleinschalige
bruggen
1
ir. Rogier van Nalta
Pieters Bouwtechniek BV
ir. Christa van den Berg,
ing. Johan Büdgen
ipv Delft creatieve ingenieurs 1 De nieuwe superslanke
en onderhoudsvrije
standaardbrug in
ultra-hogesterktebeton
in Pijnacker
Ultra-hogesterktebeton heeft zich in Nederland bewezen bij
diverse balkons in woningbouwprojecten, waarbij het materiaal
op vernieuwende wijze werd toegepast [1], [2]. De duurzaam-
heid en de extreme sterkte van het materiaal maken UHSB ook
zeer geschikt voor de GWW-sector. De hoge kosten van het
materiaal vragen wel om een specifieke benadering van het
ontwerp; minimaal materiaalgebruik en een bijzonder effici-
ente constructie staan daarbij centraal. Op deze uitgangspunten
ligt ook de nadruk bij het Bruggensysteem Delft
1).
Bruggensysteem
Bij de ontwikkeling van het bruggensysteem bleek het bij opti-
maal materiaalgebruik mogelijk een betaalbare brug te realise-
ren, ondanks de hoge kosten van het materiaal. Op basis van berekeningen en schetsen is gezocht naar een systeem voor
standaard (fiets)bruggen waarin de meerwaarde van UHSB
volledig tot z'n recht zou komen (fig. 2). De eerste ideeën
bestonden uit een modulair systeem opgebouwd uit kleine
onderdelen. Er is onder andere gekeken naar dragende randlig-
gers met dunne dekplaten ertussen. Ook passeerden de revue
het in lengterichting opknippen van de brug en het ter plaatse
met voorspanning koppelen van de losse elementen.
Om van alle ideeën de meest kansrijke te bepalen, werd een
aantal randvoorwaarden gesteld waaraan het ontwerp moest
voldoen. Zo werd gezocht naar:
?
Een neutraal basisontwerp met de mogelijkheid tot maatwerk
voor het hekwerk;
? Zichtbaarheid van het UHSB door slanke en verfijnde detail-
lering;
? Een onderhoudsarme en duurzame constructie;
? Een betaalbaar systeem door minimaal materiaalgebruik en
lage malkosten;
? Een in lengte en breedte schaalbaar systeem.
Dekplaten
Uit deze selectieronde volgde uiteindelijk het idee van een
systeem dat bestaat uit superslanke dekplaten van 85 mm dik,
Recent is in Pijnacker een superslanke standaardbrug
in ultra-hogesterktebeton opgeleverd. Deze brug is
gebaseerd op het modulaire Bruggensysteem Delft.
Behalve slank, is de brug ook onderhoudsvrij.
1) Bruggensysteem Delft komt voort uit een samenwerking tussen Pieters Bouwtech-
niek, bruggenspecialist ipv Delft creatieve ingenieurs en betonproducent Hi-Con.
UHSB voor kleinschalige bruggen 3 2015
36
4 - 8 m8 - 20 m
vlonderpad 1 - 4 m
2a
3
2b 2c
2 Schetsontwerpen uit de studiefase
3 Voorbeelden van toepassingen van het Bruggensysteem Delft
3 kN/m belast hekwerk op een 85 mm dunne brugrand
ondenkbaar zijn; het dek kan de ankerkracht niet opnemen.
Maar in UHSB is het wel mogelijk. De instortankers kunnen
bovendien de hoge belasting opnemen zonder dat daar grote
voetplaten of doorsteekankers voor nodig zijn. Het bruggen-
systeem biedt diverse standaard hekwerken. Ook is er de
mogelijkheid een maatwerk hekwerk te laten ontwerpen.
Primeur voor Pijnacker
De eerste UHSB-standaardbrug is recentelijk gerealiseerd in de
Hoflandstraat in Pijnacker. Hier lag tot voor kort een doorsnee
houten parkbrug die aan vervanging toe was. Met name de
korte bouwtijd, de lange levensduur en het onderhoudsvrije
karakter waren voor de gemeente aanleiding te kiezen voor het
Bruggensysteem Delft.
De brug heeft drie overspanningen: de hoofdoverspanning
bedraagt 6 m, de totale bruglengte 10,4 m en de breedte 5 m.
uitgevoerd in Compact Reinforced Composite (zie kader). Bij
vlonderpaden en bruggen met een kleine overspanning komen
deze platen rechtstreeks op de oever of beschoeiing. Voor over
-
spanningen vanaf circa 4 m wordt het dek aan de onderzijde
voorzien van al dan niet geïntegreerde ribben. Dit kunnen
stalen liggers zijn, bijvoorbeeld bij een meanderend vlonder -
pad, of betonnen ribben die samenwerken met de dekplaat. De
afmeting van de ribben onder het dek is variabel, waardoor ook
overspanningen groter dan 8 m mogelijk zijn. Zo is het brug-
gensysteem toepasbaar voor alle bruggen in een (natuur)
gebied, van groot tot klein, vlak of met toog en recht of mean-
derend (fig. 3).
Bijzonder aan het systeem is verder het ontbreken van een
traditionele, onderhoudsgevoelige slijtlaag. Een 10 mm dunne
laag ultra-hogesterktebeton in een afwijkende kleur en voor -
zien van reliëf fungeert als antisliplaag.
De dekplaten zijn standaard voorzien van ingestorte ankers
voor de balusters. Bij regulier beton zou plaatsing van een met
UHSB voor kleinschalige bruggen 3 2015
37
-2,70 (vast peil)
NAP
4900 2850-1,72 (bestaand)
-2,43
2550
-1,72 (bestaand)
-2,43 PVR 3,1 x 1,0 (m) -1,70 (bestaand) -1,54 (bestaand)
-1,25 -1,46
= verwijderen?= aanvullen
afwatering 2%
1,20 1,20
85
220
1000 1000
2900
4900
4 Doorsnede (a) en mechanicaschematisering (b) van het brugdek
5 Zijaanzicht van de brug
Door de slappe grond op de locatie zijn de tussensteunpunten
onvoldoende stijf om de volledige horizontale belasting te
kunnen opnemen. In horizontale richting werkt het brugdek
daarom als schijf die de belasting afdraagt naar de landhoof-
den, met de tussensteunpunten als verende ondersteuning. Om
van de losse brugdekdelen één schijf te maken, zijn ze gekop-
peld met RVS dookverbindingen en zijn er neopreen drukblok-
ken in de voegen aangebracht (fig. 8). De horizontale belasting
wordt bij de landhoofden middels druk afgedragen op de grond
en bij de tussensteunpunten door inklemming van de palen in
de grond.
Tussensteunpunten
De tussensteunpunten bestaan uit twee stalen buispalen
(Ø244,5 × 12,5) met daaroverheen een betonnen kesp
(b × h = 340 × 200 mm
2). Op deze kespen rusten de brugdek-
delen met een tandoplegging en de kesp blijft zo verborgen
achter de ribben van het dek (fig. 9 en 10). De stalen buispalen
zijn op hoogte geheid en afgestort. Bij het afstorten van het
laatste deel van de buis is de kesp er van bovenaf ingehangen
met uitstekende stekken. Hiermee ontstond een goede verbinding
tussen de kesp en de buispalen. De ribben van de brugdelen
liggen op oplegblokken op de kesp. Doken vanuit de kesp in het
brugdek zorgen voor overdracht van horizontale belasting.
De brug bestaat uit prefab TT-platen (fig. 4a) met een UHSB-
antisliplaag in twee kleuren: lichtgrijs voor het voetpad en
donkergrijs voor het fietspad.
Aan de uiteinden is de brug opgelegd op landhoofden die op
staal zijn gefundeerd. De kortere brugdelen fungeren direct als
stootplaten. De tussensteunpunten bestaan uit kespen op stalen
buispalen.
Constructief schema
Bij verticale belasting werkt de dekplaat in dwarsrichting als
een ligger, met de ribben als steunpunten. Het brugdek kraagt
aan beide zijden uit over de ribben (fig. 4b).
In de langsrichting werkt de dekplaat samen met de ribben als
TT-ligger. Het middelste dek ligt met een tandoplegging schar
-
nierend op de kesp van het tussensteunpunt. De zijdekken
rusten aan een zijde scharnierend op het landhoofd en aan de
andere zijde ook scharnierend op de kesp van de tussensteun-
punten.
Compact Reinforced Composite
Compact Reinforced Composite (CRC) is een gepatenteerd vezel-
versterkt ultra-hogesterktebeton van Hi-Con; een zelfherstellend
materiaal met veel niet-gehydrateerd cement, waardoor kleine
scheuren vanzelf worden gedicht. De toevoeging van een grote
hoeveelheid staalvezels aan het mengsel (tussen 2 en 6 vol. %)
zorgt voor een zeer taai materiaal en maakt het mogelijk de
wapening dicht op elkaar te plaatsen met een kleine dekking.
Het beton is zo zeer sterk, taai en duurzaam. Constructies van
CRC kunnen hierdoor worden ontworpen met zeer kleine door -
sneden en hebben tegelijkertijd een hogere veiligheid en
langere levensduur dan conventioneel beton.
4b
4a
5
UHSB voor kleinschalige bruggen 3 2015
38
6000
2200 2200
trekkracht via
d ookve rb ind ing
dru kkr ach t v ia
n eopr een drukb lok
dwa rs krac ht v ia
d ookve rb ind ingen
neopr een
d ru kbl ok R
V S d ook
2600
1400
600
775
3
neopreen oplegvilt 20
gietmortel gietmortel
beton
stalen buispaal Ø219,1
stalen buispaal Ø219,1
brugdek P63 veld 2
20
20
230 90
320
neopreen oplegvilt
prefab balk 200 x 270
beton
2
775
600
1050
6
7
8
9
6 Mechanicaschematisering brug bij belasting in verticale richting
7 Mechanicaschematisering brug bij horizontale belasting
8 Principe schijfwerking van het brugdek bij belasting loodrecht op de brug
9 Doorsnede van de verborgen kespoplegging
de brug wordt gecompenseerd door het gewicht van de uitge-
graven grond. Het EPS is geplaatst op een goed verdicht
zandbed. Om de druk over het EPS te verdelen is een prefab
betonplaat van 140 mm dik toegepast. De keuze voor EPS is
gemaakt uit kostenoogpunt.
Slappe grond
Doordat de bovenste grondlagen op de locatie in Pijnacker
voornamelijk uit slappe (veen)lagen bestaan, zakt het maaiveld
zelfs bij neutrale grondbelasting. Het landhoofd volgt deze
zakking van het maaiveld. De twee korte brugdekdelen die op
de landhoofden rusten, kunnen roteren om de oplegging, zodat
ze kunnen meezakken met het landhoofd. Bij het bereiken van
de maximale zetting is het omhoog vijzelen van het brugdek
nodig, samen met ophoging van het maaiveld. De maximaal
Landhoofden
De landhoofden hebben een EPS-fundering (fig. 12). Uitgangs-
punt was een belastingneutrale funderingswijze om zettingen
te minimaliseren, waarbij de belasting uit het eigen gewicht van
UHSB voor kleinschalige bruggen 3 2015
39
34
1332 1332
1332
424
15
2190
220
34120
var.
grond
750 750
1500
gestabiliseerd zand gestabiliseerd zand
23 389 305
710
55
140
500
334
974
grond
goed verdicht zandbed NAP -1960
85
16 -1619
85
100
100
100 329 -1250
2200
betonplaat
EPS
10
10 3D-weergave van de verborgen kespoplegging
11, 12 Het brugdek met twee kleuren UHSB-antislip vóór montage van het hekwerk
? LITERATUUR
1 Van Nalta, R., Hansen, T., Ultradunne balkons. Cement 2012/6.
2 Van Nalta, R., Huize Het Oosten. BV-Nieuws 3, 2014.
? PROJECTGEGEVENS
project UHSB-standaardbrug, Pijnacker
opdrachtgever Gemeente Pijnacker-Nootdorp
architect ipv Delft creatieve ingenieurs, Delft
constructieadviseur Pieters Bouwtechniek, Delft
uitvoering Gebr. Griekspoor BV, Nieuw-Vennep
leverancier UHSB Hi-Con Nederland, Weert
toelaatbare zakking van het landhoofd hangt af van de maximaal
toelaatbare rotatie van de oplegblokken. In overleg met leverancier
Vilton is een oplegblok type CR2000 van 90 × 90 × 16 mm
3 gekozen
dat een zo groot mogelijke rotatie en daarmee zakking biedt.
Hekwerk op maat
Het maatwerk hekwerk is geheel opgebouwd uit strippenstaal,
waarbij het ontwerp is afgestemd op de standaard hoeveelheid
waarin strippenstaal vanuit de fabriek wordt geleverd. De
aannemer heeft zo vrijwel geen restmateriaal. In aansluiting op
het onderhoudsvrije karakter van de brug is het hekwerk niet
gecoat maar aluminium geschoopeerd.
Uitvoering
Op locatie nam de uitvoering van de brug een week in beslag.
De overlast werd zo tot een minimum beperkt. Eerst zijn de
nieuwe palen geheid door het dek van de bestaande brug.
Vervolgens is de bestaande brug gesloopt en zijn de kades
vernieuwd. Hierbij zijn gelijk ook de landhoofden op EPS
meegenomen. Het brugdek zelf is binnen één dag geplaatst. Op
de laatste dag zijn de hekwerken geplaatst en kon de brug in
gebruik worden genomen.
Lange levensduur
In vergelijking met een standaardbrug in regulier beton of staal
kan de UHSB brug iets duurder in aanschaf zijn. Echter worden
deze kosten snel terugverdiend dankzij de lange levensduur en
het onderhoudsvrije karakter van de brug. Zo heeft een regu-
liere brug bijvoorbeeld na vijf jaar al onderhoud aan de slijtlaag
nodig.
Bij de eerste toepassing in Pijnacker heeft het Bruggensysteem
Delft laten zien dat het mogelijk is om met UHSB een betaal-
bare en mooie standaard fietsbrug te realiseren.
?
12
11
UHSB voor kleinschalige bruggen 3 2015
Reacties
Julie - OKEEBEDRIJFSDIENSTEN 10 februari 2020 11:41
Hallo, kan dit spul ook gebruikt worden voor een monumentale brug? Ik ontvang graag een antwoord