Boeken over bruggenbouw zijn er volop, net als boeken over rivieren en over geschiedenis in zijn algemeenheid. Maar een boek dat deze drie componenten bij elkaar brengt, was er tot voor kort nog niet. De Nederlandse Bruggenstichting bracht daar met het boek 'Van bron tot zee - Bruggen over de Maas' verandering in. In de nieuwe uitgave worden 45 bruggen in Nederland, België en Frankrijk besproken.
34? CEMENT 2 20 22
boekbespreking
Van bron tot zee
Bruggen over de Maas
Eind vorig jaar trok de tv-serie 'Langs
de Maas' mijn aandacht.
In vijf afleverin-
gen werd ik als reislustige kijker meegenomen
vanaf de bron van deze regenrivier op het
Franse Plateau de Langres tot aan de mon-
ding in de Noordzee. Het titelbeeld van de
serie toonde reisgids én acteur Huub Stapel,
leunend op de allereerste brug over de Maas,
in Le Châtelet-sur-Meuse. Onderweg kwa-
men nog meer bruggen voorbij, in allerlei
soorten en maten, vergezeld van anekdotes
en verhalen die de rivier en zijn landschap
kleur gaven.
In dezelfde periode verscheen bij de Neder-
landse Bruggenstichting het boek 'Van bron
tot zee - Bruggen over de Maas'. Een bijzon-
dere uitgave van deze stichting, die zich tot
dusver alleen had beziggehouden met het
vastleggen en verspreiden van kennis over
bruggen in Nederland. Nu is de Maas in ons
land de rivier waaroverheen zich de meeste
bruggen bevinden, dus het idee voor een
boek daarover was niet verkeerd. Maar om
nu op te houden bij de landsgrens, dat zou
toch jammer zijn? Daarop nam het bestuur
het initiatief ook de bruggen in België en
Frankrijk over deze ongeveer 930 km lange
rivier in de verslaglegging te betrekken. In
totaal werden er 260 bruggen geregistreerd,
waarvan er in deze uitgave 45 worden be-
sproken, 15 per land.
Boeken over bruggenbouw zijn er volop, net
als boeken over rivieren en over geschiedenis
in zijn algemeenheid. Maar een boek dat deze drie componenten bij elkaar brengt
maakt 'Van bron tot zee - Bruggen over de
Maas' bijzonder. Een rivier die sinds mensen-
heugenis dezelfde loop heeft gekend, waar-
langs in 2000 jaar tijd vele steden en dorpen
zijn ontstaan en waar met enige regelmaat
in de behoefte de rivier over te steken werd
voorzien door er een brug overheen te bou-
wen. Deze diversiteit in ontstaansgeschiede-
nis maakt dat elk van de 260 bruggen een
andere vorm heeft, een andere constructie
en bouwmateriaal kent en een andere histo-
rie heeft.
De eerste bruggen over de Maas werden
door de Romeinen gebouwd. Geheel naar
hun gekende bouwstijl betrof dit stenen
bruggen met boogvormige overspanningen.
Van vijf Maasbruggen zijn er nog resten uit
die tijd terug te vinden. In de donkere mid-
deleeuwen raakte de bouwkunst van de
Romeinen in de vergetelheid en werd veelal
De eerste Maasbrug in Le Châtelet-
sur-Meuse, foto: Jan de Boer
Slanke brug met bijzondere tuiconfiguratie over de Bergsche Maas
bij Heusden, foto: Luuk Kramer
CEMENT 2 2022 ?35
Van bron tot zee -
Bruggen over de Maas
auteur en samenstellers Frans
Remery, in samenwerking met Jan
de Boer, Heico de Lange, Hans Rhee
en Pieter Spits
uitgave Nederlandse Bruggenstichting
aantal pagina's 120
formaat 230 x 280 mm
ISBN 9789082965414
prijs ? 27,50
meer informatie bruggenstichting.nl/
58-boeken/813-bruggen-over-de-maas
Limburgse Wessem verscheen tussen 1962 en
1965 de eerste brug in vrije uitbouw in beton
in Nederland. In de aanbestedingsfase lagen
nog varianten in staal en beton naast elkaar
op tafel. De betonnen variant bleek 5%
goedkoper en deze uitkomst zorgde ervoor
dat vanaf toen vrijwel alle grote bruggen in
Nederland in beton werden gebouwd. Verder
naar het noorden verrees bij Well in 1980 een
kokerbrug van voorgespannen beton en
meer naar het westen toe bij Heusden werd
in 1989 een betonnen tuibrug in gebruik ge-
nomen. Onnodig te vermelden dat van al
deze bruggen artikelen in Cement zijn ver-
schenen. Maar ook over de bouw van enkele
in dit boek aangehaalde betonnen bruggen
in Wallonië is in dit vakblad verslag gedaan,
zoals de Pont du Pays de Liège (2000) en de
Pont de Lanaye (1982).
'Van bron tot zee - Bruggen over de Maas'
houdt het midden tussen een plaatjesboek
voor op de salontafel en een technisch-in-
houdelijk document voor bruggenspecialis-
ten. Dat is te danken aan de kundige en
toegewijde redactie, onder wie voormalig
Cement-redacteur Pieter Spits. Trekker van
het project was Frans Remery, die helaas op
de dag dat het boek van de drukpers rolde,
op tachtigjarige leeftijd plotseling overleed.
Gelukkig had hij kort daarvoor nog wel de
drukproeven mogen zien. Als eerbetoon lag
het boek tijdens zijn afscheidsdienst promi-
nent op de kist.
Henk Wapperom
Diversiteit in ontstaansgeschiedenis
maakt dat elke brug een andere
vorm, constructie, bouwmateriaal
en historie heeft
hout als constructiemateriaal gebruikt. Deze
bruggen hadden echter geen eeuwigheids-
waarde en moesten regelmatig worden ver-
vangen door nieuwe. Een keerpunt kwam
eind dertiende eeuw in Maastricht, toen de
plaatselijke kanunniken van het kapittel van
Sint Servaas, na de zoveelste ramp met een
houten brug, aandrongen op een duurzame
stenen brug. Deze vandaag als Sint Servaas-
brug bekend staande brug werd in 1298 in
gebruik genomen en functioneert nog altijd.
In België is de uit de 15e eeuw daterende
Pont de Jambes bij Namen de nestor van de
Maasbruggen. De brug raakte in de Tweede
Wereldoorlog zwaar beschadigd en sloop
dreigde, maar protesten van de plaatselijke
bevolking in de jaren vijftig zorgden ervoor
dat de brug in ere werd hersteld. Wel werden
de twee stenen bogen in het midden van de
rivier vervangen door een grote, in voorge-
spannen beton vervaardigde boog.
Dit laatste bouwmateriaal karakteriseert me-
teen de ingrijpende verandering in bruggen-
bouw in de laatste eeuwen. Waren het in de
19e eeuw eerst gietijzer en daarna smeedijzer
en staal die grotere overspanningen mogelijk
maakten, de introductie van gewapend beton
en later voorgespannen beton brachten in de
20e eeuw de volmaakte doorbraak. Vooral in
Nederland, waar de zomerbedding van de
Maas al gauw honderden meters breed is en
de industrie grote binnenvaartschepen nood-
zakelijk maakte, is ruimschoots gebruikge-
maakt van de nieuwe technieken. Bij het
Van bron tot zee - Bruggen over de Maas
Auteur en samenstellers Frans Remery in samenwerking met Jan de Boer, Heico de Lange, Hans Rhee en Pieter Spits
Uitgave Nederlandse Bruggenstichting
Aantal pagina’s 120
Formaat 230 x 280 mm
ISBN 9789082965414
Prijs € 27,50
Meer informatie www.bruggenstichting.nl
Eind vorig jaar trok de tv-serie ‘Langs de Maas’ mijn aandacht. In vijf afleveringen werd ik als reislustige kijker meegenomen vanaf de bron van deze regenrivier op het Franse Plateau de Langres tot aan de monding in de Noordzee. Het titelbeeld van de serie toonde reisgids én acteur Huub Stapel, leunend op de allereerste brug over de Maas, in Le Châtelet-sur-Meuse. Onderweg kwamen nog meer bruggen voorbij, in allerlei soorten en maten, vergezeld van anekdotes en verhalen die de rivier en zijn landschap kleur gaven.
In dezelfde periode verscheen bij de Nederlandse Bruggenstichting het boek ‘Van bron tot zee - Bruggen over de Maas’. Een bijzondere uitgave van deze stichting, die zich tot dusver alleen had beziggehouden met het vastleggen en verspreiden van kennis over bruggen in Nederland. Nu is de Maas in ons land de rivier waaroverheen zich de meeste bruggen bevinden, dus het idee voor een boek daarover was niet verkeerd. Maar om nu op te houden bij de landsgrens, dat zou toch jammer zijn? Daarop nam het bestuur het initiatief ook de bruggen in België en Frankrijk over deze ongeveer 930 km lange rivier in de verslaglegging te betrekken. In totaal werden er 260 bruggen geregistreerd, waarvan er in deze uitgave 45 worden besproken, 15 per land.
Reacties
Hanneke Schaap - Redactie Cement 27 mei 2022 12:30
Bedankt voor uw bericht. U kunt het boek op de website van de Nederlandse Bruggenstichting bestellen: https://www.bruggenstichting.nl/58-boeken/813-bruggen-over-de-maas
Bram Berends - Particulier 23 mei 2022 16:46
Goedendag, Graag wil ik het boek bestellen 'Van bron tot zee - Bruggen over de Maas'. Kunt u het sturen naar: [adres verwijderd] Met vriendelijke groet, Bram Berends