In deze rubriek maken we kennis met Rozemarijn Veenstra. Ze vertelt over haar werk als onderzoeker en docent aan de Hanze Groningen - Kenniscentrum NoorderRuimte.
Leeftijd: 28
Opleiding: Civil Engineering TU Delft – Building Engineering
Afstudeerproject: Tubular Glass Columns
Werkgever: Hanze Groningen
Functie: docent/onderzoeker – PhD-kandidaat
Werkzaam sinds: november 2020
Baan gekregen door: gevraagd door afstudeerdocent
Belangrijk in ontwikkeling: sociale vaardigheden i.c.m. vakinhoudelijke kennis
Eerste project: praktijkmetingen (vervormingen) in voetbalstadions
Rol bij eerste project: onderzoeker
Wie of wat heeft je overtuigd constructeur te worden?
In het eerste jaar van de hbo-opleiding Bouwkunde aan de Hanze in Groningen kon ik kiezen uit vier disciplines: bouwmanagement, bouwtechniek, architectuur en constructieleer. Hoewel ik aanvankelijk voor architectuur had gekozen, ontdekte ik dat constructieleer beter bij mij paste. In deze periode ontwikkelde ik mijn wiskundige vaardigheden, waar ik meer voldoening uit haalde dan verwacht. De docent van het betreffende vak verbaasde zich dan ook dat ik niet voor de discipline constructieleer had gekozen. Mede hierdoor ben ik van discipline gewisseld. Een voordeel van mijn latere overstap was dat ik stage heb gelopen in twee verschillende werkvelden, zowel bij een aannemer als bij een constructiebureau.
Na mijn hbo-studie vervolgde ik mijn opleiding met een master Civiele Techniek aan de Technische Universiteit Delft, met als specialisatie Building Engineering.
Wat maakte dat je koos voor een functie als onderzoeker?
Door mijn hbo-afstudeerdocent werd ik tijdens mijn studie in Delft gevraagd om als docent Wiskunde en Mechanica aan de Hanze te komen werken. Online lesgeven was destijds voor iedereen nieuw, maar het stelde me in staat om vanuit Delft les te geven aan studenten in Groningen.
Voordat ik aan de slag ging in het onderwijs en onderzoek, heb ik enkele jaren als constructeur gewerkt. Tussen mijn pre-master en master heb ik ervaring opgedaan bij IMd Raadgevende Ingenieurs. Na mijn master ben ik teruggekeerd naar Groningen en heb ik mijn werkzaamheden in het onderwijs ook weer opgepakt. Ik gaf twee dagen per week les en werkte drie dagen per week als constructeur bij Sweco.
Als docent kwam ik in contact met de onderzoeksgroepen van het Kenniscentrum NoorderRuimte aan de Hanze. Tijdens mijn afstuderen ontdekte ik mijn interesse voor het coördineren en uitvoeren van onderzoek. Mijn belangstellingen liggen bij het vergaren van nieuwe kennis, op de hoogte blijven van recente ontwikkelingen, netwerken en het uitvoeren van experimenten. Het Kenniscentrum NoorderRuimte bood mij de gelegenheid om opnieuw betrokken te raken bij onderzoeksactiviteiten en de theorie te verbinden aan de praktijk. Ik waardeer de grote variëteit in het onderzoekswerk.
Reacties