De Jay, met 19 verdiepingen en 135 appartementen, is een van de nieuwe woontorens in het Amsterdamse Bajeskwartier. Na de DO-fase is de draagconstructie van in-situ omgezet naar prefab. Dit vroeg de nodige aandacht van alle betrokken partijen en veel onderlinge afstemming.
1 Impressie van The Jay (bron: BajesKwartier Amsterdam / Beeldenfabriek)
1
52? CEMENT 8 2024
The Jay is de eerste toren in het
Amstel Cluster, een van de vier
clusters in het nieuwe Bajes-
kwartier.
Hij wordt ook wel de 7e toren
genoemd. In de oorspronkelijke plannen uit
de jaren 70, waren er zeven gevangenistorens
ontworpen; uiteindelijk werden er maar zes
gebouwd. Het perceel wordt nu, nadat het
meer dan vijf decennia leeg bleef, alsnog
ingevuld. The Jay bestaat uit twee volumes: een
volume met standaardappartementen en
een met speciale appartementen. Dit tweede
volume bevat de kern en is een laag hoger. De witte, geprefabriceerde betonnen
sandwich gevelpanelen, met het vierkante
raamrooster, verwijzen naar de nooit ge-
bouwde toren. Elk vierkant raam is voorzien
van een zogenoemd bloemkozijn, een kozijn
dat iets uit de gevel steekt. The Jay is ontworpen volgens de prin -
cipes van het Bajeskwartier voor duurzaam leven. Zo zijn in de zuidgevel zonnepanelen
en begroeide gevelpanelen geïntegreerd. Op
de begane grond bevinden zich een gemeen -
schappelijke woonkamer en een co-working -
ruimte. Een gedeelde tuin ? grenzend aan
de oorspronkelijke gevangenismuur rond
het Bajeskwartier ? is een extra recreatie-
ruimte voor de bewoners. Een fietsenstalling
op twee niveaus en een ruimte voor het op-
halen van organisch afval moedigen een
gezonde levensstijl aan.
Bouwkundige opzet
De hoofdopzet van de 60 m hoge woontoren
is afgeleid van de oorspronkelijk gevangenis-
torens van de Bijlmerbajes. Het gebouw
heeft een rechthoekige plattegrond van cir-
ca 15,5 × 25,5 m². Aan een zijde bevindt zich
een geïntegreerde gebouwkern aan de kopse
zijde van circa 9,0 × 12,8 m² (fig. 4, kern A),
met daarin een trappenhuis en liften. Aan
de andere zijde bevindt zich een tweede
IR. RONALD
WENTING RO
ir. Ronald Wenting RO ABT
ING. JEROEN VAN DRIEL RO
Projectleider BAM A&Eauteurs
Van in-situ naar prefab
De Jay, met 19 verdiepingen en 135 appartementen, is een van de nieuwe woontorens in
het Amsterdamse Bajeskwartier. Na de DO-fase is de draagconstructie van in-situ
omgezet naar prefab. Dit vroeg de nodige aandacht van alle betrokken partijen en veel onderlinge afstemming.
De gevolgen voor het constructief ontwerp van
The Jay in het Bajeskwartier
CEMENT 8 2024 ?53
2 The Jay in aanbouw
PROJECTGEGEVENS project
Bajeskwartier Amsterdam,
The Jay (gebouw H) opdrachtgever/
projectontwikkelaar Bajes Kwartier
Ontwikkeling C.V.
(samenwerkingsverband AM, AT Capital en
Schröders Capital) architect OMA
constructieve uitwerking
ABT en BAM Advies & Engineering
geotechnisch advies ABT
aannemer
BAM Wonen en BAM Bouw en Techniek
prefab vloerplaten en binnenwanden Geelen Beton
prefab sandwich gevelelementen Loveld
2
54? CEMENT 8 2024
A
01
B
C
D
02 03 04 05 06
beton pref ab d=200 beton pref ab d=200beton pref ab d=200
SFB18 0
SF B18 0
SF B18 0
180+11050
180+11050 SFB18 0
180+11050
180+11 050
2750
797 5
647 5
2800 5525 6200 6200 6200
A
01
B
C
D
02 03 04 05 06
SF B180
180+11 0500
SFB180
180+11 0500
2750
7975
6475
2800 5525 6200 6 200 6200
be ton pref ab d=20
0
beton pref ab d=200beton pref ab d=20
0
SFB180 SFB180 180+11 050+
Kern A
180+11 0500Kern B
prefab wand d=250 mmprefab wand d=200 mmLatei
trappenhuis (fig. 4, kern B). Een centrale
gang verbindt de aan beide zijden gelegen
appartementen. De indelingen van de plattegronden
vanaf de 2e verdiepingsvloer zijn gelijk. Wel
heeft de 4e verdiepingsvloer een afwijkende
verdiepingshoogte van 3,75 m, overeenkom -
stig met de oude toren. De overige verdie-
pingen hebben een bruto verdiepingshoogte
van 3,00 m. De kelder is verhoogd aangelegd als souter-
rain (fig. 5). De funderingspoeren zijn zo
goed als vermeden. Hierdoor hoefde minder
diep te worden ontgraven en kon een tijde-
lijke bemaling worden voorkomen.
Van in-situ naar prefab
Het constructief ontwerp was in eerste
instantie volledig opgezet in een ter plaatse
gestorte betonconstructie met breed -
3 Impressie van de plint van The Jay (bron: Bajes Kwartier Ontwikkeling C.V. / Beeldenfabriek)
4 Constructieve basisstructuur standaardverdieping
Omzetting
leverde een hoge
bouwsnelheid op
en daarmee een
kortere bouwtijd
van 4 maanden
3
4
CEMENT 8 2024 ?55
5
5 Lasplaten ter plaatse van kruisende wanden op as 1
plaatvloeren. Na het DO-traject is dit op ver-
zoek van de aannemer grotendeels omgezet
naar prefab beton. Dit geldt vanaf de boven -
zijde van de 1e verdiepingsvloer; van de 2e
verdiepingsvloer tot en met de dakvloer is
er een heldere en repeterende structuur
aanwezig, die zich goed leende voor een uit-
voering in prefab. Het resultaat was een
'droge' bouwmethodiek met hoge bouwsnel -
heid en daarmee een kortere bouwtijd van
vier maanden. De bouw werd een assembla -
geplaats. Het constructieve ontwerp van het in
het werk gestorte casco vormde de basis
voor het ontwerp van het prefab casco. De
opzet van de stabiliteitskernen en stabili -
teitswanden is gelijk gebleven en ook de
wanddiktes zijn gelijk gehouden. Wel moest
er extra aandacht worden besteed aan de
samenwerking tussen de prefab elementen
en het borgen van de samenhang. Dit stelde
eisen aan de onderlinge koppelingen.
Draagstructuur
De draagstructuur van The Jay bestaat uit
prefab betonnen wandschijven (op de cijfer-
assen) met een dikte van 250 mm, die funge -
ren als woningscheidende wanden. Deze
staan op een regelmatige h.o.h.-afstand van
6,2 m. Ze staan op een basis van in-situ wan
-
den van 250 mm in de kelder en op de begane
grond. Ook de kern is opgebouwd met prefab
betonnen wanden met een wanddikte van
250 mm. Lokaal, ter plaatse van de liftwan
-
den, is de wanddikte van 200 mm.
Tussen de wandschijven overspannen
massieve prefab betonnen plaatvloeren. In de langsgevel zijn niet dragende
prefab sandwich gevelelementen toegepast.
Hierdoor was het mogelijk de gevel in zijn
geheel te monteren en steigerloos te bouwen.
Stabiliteit
De stabiliteit in dwarsrichting wordt gewaar-
borgd door de betonnen woningscheidende
wanden, en in langsrichting door vier stabi -
liteitswanden. Twee van die wanden zijn
gepositioneerd nabij de liftschacht tussen
de gebouwassen 1 en 3 (linker blauwe gebied
in figuur 4). Twee aan weerszijden van het
trappenhuis tussen de gebouwassen 5 en 6
(rechter zijde). Deze stabiliteitswanden lopen
van boven tot onder volledig door. Vanaf
fundering tot 1e verdiepingsvloer zijn ze in
het werk gestort, vanaf de 1e verdiepings-
vloer prefab. Om de kruisende wanden te laten sa -
menwerken, zijn ze vertand uitgevoerd. Op
as 1 zijn deze koppeling vanwege de aanwe-
zige ramen vervangen door lasplaten (foto 5).
Overstek
Aan de voorzijde van het kernvolume be-
vindt zich vanaf niveau 2, over de breedte
van de kern, een schuin overstek van in
totaal 2,75 m (fig. 6). Dit overstek wordt ge-
dragen door betonwanden haaks op de gevel
(dikte d = 250 mm) en een wandligger in de
lijn van de gevel (d = 300 mm). Op deze wandligger rust een prefab
overstekbalk. In eerste instantie was een rela -
tief slanke balk voorzien (600 × 1500 mm²) met
forse voegspanningen (fig. 6). Deze is in een
later stadium opgedikt tot 1200 × 1500 mm²
om te komen tot een praktischere wape-
ningsdetaillering zonder splijtwapenening. De gevel van het overstek is direct
voor de vloerrand langs doorgestapeld uitge-
voerd, over de gehele hoogte van het gebouw,
met een middensteunpunt ter plaatse van
de overstekbalk. Hierdoor rust er geen
vloerbelasting op de gevel.
56? CEMENT 8 2024
balk 1200*1500 mm
penant
300*1000
bouwkundige invulling
schuine wand
wand d=300
wand d=250
De gevel ter plaatse van de schuine wand on -
der het overstek is bouwkundig uitgevoerd en
heeft geen dragende functie in de hoofddraag -
constructie. Wel zijn staalprofielen aange-
bracht als horizontale steun voor de uitkra -
gende balk en als drager van de schuine gevel.
Vloersysteem
De vloeren zijn uitgevoerd als massieve
vloerplaten. Deze zijn 180 mm dik hebben
een overspanningslengte van 6,20 m. Op
deze vloerplaten is een 120 mm dikke laag
schuimbeton aangebracht voor de leidingen (foto 9). Daarop zit een 80 mm afwerklaag.
De schijfwerking in de vloer wordt door de
vloerplaat zelf verzorgd. De voerplaten zijn
met elkaar verbonden met aanvullende wa -
peningsstaven in inkassingen in de vloeren
(fig. 10 en foto 11). Hiermee is de gewenste
robuustheid gecreëerd. Door deze koppelin -
gen in de vloerplaat kon de schuimbetonlaag
in een later stadium worden aangebracht.
Deze schuimbetonlaag heeft geen construc-
tieve eigenschappen. Extra aandacht ging uit naar de af -
stemming van de sparingen en leiding -
6
Om de kruisende
wanden volledig
te laten
samenwerken,
zijn ze vertand
uitgevoerd
6 Model overstek
7 Eerste conceptschets kruising wand d = 300 mm met overstekbalk
7
CEMENT 8 2024 ?57
doorvoeren in de plaatvloer. Aangezien deze
vloeren op een lange baan zijn gerealiseerd,
was het niet mogelijk het voorspansysteem
per vloerplaat te laten verspringen. Alle
koppelingen, doorvoeren en inkassingen
moesten daarom vooraf onderling worden
afgestemd en waar nodig aangepast, om een
uniforme verdeling van de voorspanstren -
gen te krijgen. Hierin was de prefableveran -
cier leidend ten opzichte van de installateur.
Montage wanden
De wanden moesten tijdens montage wor-
den geschoord met schoorstaven. Zoals in foto 12 te zien, zijn de schoren van de gevel-
elementen en de binnenwanden gelijktijdig
op de vloerplaten aanwezig. De tijdelijke
trek- en drukkrachten uit deze schoren zijn
meegenomen in de berekeningen van de
prefab elementen. Omdat er geen wanden
loodrecht op staan, moesten de wanden bij
het bepalen van deze krachten worden ge-
zien als vrijstaand, volgens artikel 7.4.1 van
NEN-EN 1991-1-4. De gevelelementen zijn
vooraf voorzien van de raamkozijnen, inclu -
sief beglazing, waardoor met betrekking tot
de windbelasting de wanden als gesloten
moesten worden berekend.
De afstemming
tussen de prefab-
leveranciers en
coördinerend
constructeur
nam veel meer
tijd in beslag
dan beoogd
8 Overstek met prefab balk tussen de uitstekende dragende kopgevels
9 Leidingverloop (foto: BAM)
8
9
58? CEMENT 8 2024
ter plaatse van doorkoppelingen
indien nodig vloerplaat voorzien
van sparing
20
180
20
40
125 125
250
105
voegen ondersabelen
of aangieten.
doorkoppeling
(minimaal Ø20-1000)
De gevelelementen hebben als voordeel dat
zodra de wanden op de vloer zijn gemon -
teerd, je een veilig werkgebied hebt en eerder
kunt starten met de afbouw op ondergelegen
lagen. De inkassingen voor installaties en
leidingwerk in de prefab wanden zijn al in
de fabriek meegenomen. Alle instortvoorzie-
ningen moesten dus bekend zijn voordat
de eerste elementen in de fabriek werden
geproduceerd. Ook de boutankers voor de
schoren zijn vooraf in de elementen meege-
nomen.
Rolverdeling
De constructieve uitwerking van het project
is, net als de andere torens in het Bajeskwar-
tier, uitgevoerd door ABT en BAM Advies &
Engineering. Omdat het prefab beton is ver-
deeld over meerdere prefableveranciers, is
ook het werk dat verband houdt met het
prefab beton, verdeeld tussen ABT en BAM
Advies & Engineering. ABT heeft als ontwer-
pend en coördinerend constructeur het
ontwerp en de verdere uitwerking van het
skelet begeleid. BAM Advies & Engineering trad als deelconstructeur prefab op om de
vertaalslag te maken vanuit de hoofdbereke-
ningen naar de krachtsverdeling op elemen -
tenniveau. Daarnaast heeft BAM Advies &
Engineering ook de onderlinge afstemming
tussen de leveranciers begeleid. Het prefab beton is ingekocht in Kiwa
categorie 3, waarbij de leverancier de teke-
ningen en berekening van de individuele
elementen maakt, maar niet verantwoorde-
lijk is voor de hierop werkende krachten en
of het geheel van de krachtwerking. Door de
rol van de prefableveranciers hoefde het
constructieve team dat deel van de con -
structie niet meer uit te werken. Daar stond
tegenover dat er meer werk nodig was voor
coördinatie en toetsing. Zo vroeg de detail -
lering veel onderlinge afstemming aan het
begin van het uitvoeringsgereed ontwerp.
Na het opzetten van de principedetaillering
van de koppelingen tussen de prefab ele-
menten, heeft iedere partij zijn specifieke
wensen kenbaar gemaakt en deze zijn in de
uitwerking meegenomen. Daarbij zijn uiter-
aard de uitgangspunten vanuit het con -
structieve ontwerp geïntegreerd.
10 Principedetail doorkoppeling trekbanden in vloeren
10
CEMENT 8 2024 ?59
De afstemming tussen de prefableveranciers
en coördinerend constructeur nam veel
meer tijd in beslag dan vooraf was beoogd.
Het omzetten van een in het werk gestorte
draagstructuur naar een volledig prefab
draagstructuur zorgt ervoor dat er minimaal
vijf á zes maanden extra voorbereidingstijd
nodig is om deze wijziging goed door te voe
-
ren en af te stemmen. Het voordeel is de
eerder genoemde kortere bouwtijd.
Bouwen in prefab
De grote voordelen van het realiseren van
een prefab draagskelet is dat de ruwbouw
enorm snel gaat ten opzichte van een volle-
dig in het werk gestort betonskelet. Een
bouwcyclus van één week per verdieping
is met in het werk gestort beton niet te realiseren, al helemaal niet inclusief gevel,
terwijl dit met het huidige prefab skelet
goed haalbaar was. Vanaf 14 augustus 2023
tot 8 december 2023 is het gehele skelet
vanaf 2e verdiepingsvloer tot en met de 18e
verdiepingsvloer in 16 weken naar boven
getrokken (inclusief gevelsluiting). Een ander voordeel van het bouwen in
prefab beton is dat het aantal werknemers
op de bouwplaats minder is. Er was nu
alleen een montageploeg nodig voor het stel -
len en afmonteren van de prefab onderdelen,
terwijl bij een andere werkmethodiek er zo-
wel ruwbouw timmermannen, installateurs,
vlechters en stortploegen rondlopen om het
skelet te realiseren. Zoals op foto 2 zichtbaar,
is de bouwplaats met deze werkwijze een
stuk rustiger.
11 Verdiepingsvloer tijdens uitvoering prefab skelet
12 Schoren voor woningscheidende wanden en gevelelementen
11
12
60? CEMENT 8 2024
Thema Bajeskwartier
Dit artikel is onderdeel van een special van Cement over het Bajeskwartier. Voor een overzicht van de andere artikelen zie www.cementonline.nl/bajeskwartier.
Projectgegevens
Project: Bajeskwartier Amsterdam, The Jay (gebouw H)
Opdrachtgever/projectontwikkelaar: Bajes Kwartier Ontwikkeling C.V. (samenwerkingsverband AM, AT Capital en Schröders Capital)
Architect: OMA
Constructieve uitwerking: ABT en BAM Advies & Engineering
Geotechnisch advies: ABT
Aannemer: BAM Wonen en BAM Bouw en Techniek
Prefab vloerplaten en binnenwanden: Geelen Beton
Prefab sandwich gevelelementen: Loveld
The Jay is de eerste toren in het Amstel Cluster, een van de vier clusters in het nieuwe Bajeskwartier. Hij wordt ook wel de 7e toren genoemd. In de oorspronkelijke plannen uit de jaren 70, waren er zeven gevangenistorens ontworpen; uiteindelijk werden er maar zes gebouwd. Het perceel wordt nu, nadat het meer dan vijf decennia leeg bleef, alsnog ingevuld.
The Jay bestaat uit twee volumes: een volume met standaardappartementen en een met speciale appartementen. Dit tweede volume bevat de kern en is een laag hoger.
De witte, geprefabriceerde betonnen sandwich gevelpanelen, met het vierkante raamrooster, verwijzen naar de nooit gebouwde toren. Elk vierkant raam is voorzien van een zogenoemd bloemkozijn, een kozijn dat iets uit de gevel steekt.
The Jay is ontworpen volgens de principes van het Bajeskwartier voor duurzaam leven. Zo zijn in de zuidgevel zonnepanelen en begroeide gevelpanelen geïntegreerd. Op de begane grond bevinden zich een gemeenschappelijke woonkamer en een co-workingruimte. Een gedeelde tuin – grenzend aan de oorspronkelijke gevangenismuur rond het Bajeskwartier – is een extra recreatieruimte voor de bewoners. Een fietsenstalling op twee niveaus en een ruimte voor het ophalen van organisch afval moedigen een gezonde levensstijl aan.
Reacties