In hartje Utrecht wordt al jaren gewerkt aan een complete vernieuwing van het stationsgebied. Belangrijk onderdeel vormt het vernieuwde winkelcentrum Hoog Catharijne, een project dat uit diverse onderdelen bestaat. Een globaal kijkje achter de constructieve schermen.
28
Vernieuwend
met een vleugje
sentiment
Constructieve uitdagingen Hoog Catharijne
Vernieuwend met een vleugje sentiment 8 2018
29
In hartje Utrecht wordt al jaren gewerkt aan een
complete vernieuwing van het stationsgebied.
Belangrijk onderdeel vormt het vernieuwde
winkelcentrum Hoog Catharijne, een project dat
uit diverse onderdelen bestaat. Een globaal
kijkje achter de constructieve schermen.
Hoog Catharijne, Catharijnesingel, verleden
en heden
Hoog Catharijne is in de jaren zeventig gebouwd als hypermo-
dern winkelcentrum (foto 2). Het was destijds zelfs het grootste
overdekte winkelcentrum van Europa. De realisatie van dit
winkelcentrum betekende ook het einde van de Catharijnesin-
gel. Die had zijn functie als vaarroute grotendeels verloren en
werd plaatselijk gedempt, om plaats te maken voor een belang-
rijke verkeersader door de binnenstad: de Catharijnebaan.
Enkele decennia later besloot de gemeente Utrecht, massaal
gesteund door de Utrechtse bevolking, de leefbaarheid in dit
gebied te vergroten en de oude Catharijnesingel weer in ere te
herstellen en het inmiddels verouderde winkelcentrum te
vernieuwen en uit te breiden. Met 26 miljoen bezoekers per
jaar is Hoog Catharijne nog altijd het drukst bezochte winkel-
centrum van Nederland. Het vormt dé verbinding tussen het
drukste treinstation van ons land en de Utrechtse binnenstad.
Planbeschrijving
De aanpak van Hoog Catharijne bestaat deels uit aanbouw en
verbouw van diverse planonderdelen zoals Clarenburg, de Zuid-
passage, het Voorzetgebouw, en deels uit nieuwbouw (fig. 3).
1
ir. Koen van Uffelen, ir. Fokke van Gijn,
ir. Dirk-Jan Kluft
Van Rossum Raadgevende Ingenieurs
1
Breedplaten en versterkte
balkstroken in het
Entreegebouw
2 Hoog Catharijne in 1973
bron: Bureau ir. K.F.G. Spruit3 Overzicht planonderdelen
2
3
Vernieuwend met een vleugje sentiment 8 2018
30
Gezien van het winkelcentrum is de eerste nieuwbouw het
zogenoemde Bruggebouw. Dit gebouw bevindt zich boven een
drukke verkeersweg langs de singel. Naast het Bruggebouw
staat het 42 m hoge Poortgebouw. Daarnaast bevindt zich de
Stadskamer, waaronder de nieuwe Catharijnesingel voert (fig.
4). Aan het Vredenburgplein staat vervolgens het Entreege-
bouw. Onder een aantal van deze gebouwen, namelijk het
Poortgebouw, de Stadskamer, de Catharijnesingel en het
Entreegebouw bevindt zich een gemeenschappelijke nieuwe
vijflaagse parkeergarage voor 1300 auto's (fig. 5).
Het winkelcentrum wordt met 35.000 m
2 uitgebreid (boven op
de bestaande 65.000 m
2). De wat onoverzichtelijke passages in
het huidige winkelcentrum worden vervangen door twee grote
rechte passages die vanaf het station, door de oudbouw en de
nieuwbouw, naar de binnenstad voeren.
Normen
Doordat verschillende planonderdelen onder verschillende bouw -
aanvragen vielen, is de parkeerkelder nog volgens de TGB-serie
uitgerekend, terwijl het Entreegebouw en Poortgebouw, die hier
bovenop staan, aan de Eurocode moeten voldoen. Voor de lasten
vanuit de bovenbouw op de onderbouw zijn daarom toeslagfacto -
ren in rekening gebracht om de gevolgen van de Eurocode ook
voor de onderbouw en de fundering te laten gelden.
Risicoanalyse
Voor dit CC3-project, waarin winkelend publiek, bewoners,
forenzen, weg- en waterverkeer met grote regelmaat massaal
samenkomen, is een uitgebreide risicoanalyse gemaakt, mede
vanwege het grote belang voor de stad Utrecht. In deze analyse
zijn, naast de in de voorschriften genoemde buitengewone
belastingen, diverse ontwerp-/uitvoeringskeuzen beschouwd.
Eén hiervan was het voorkomen van schade aan de belendende
bebouwing. Hiertoe is bijvoorbeeld preventief de fundering van
het oude Muziekpaleis versterkt.
inschriften
4
5
Vernieuwend met een vleugje sentiment 8 2018
31
den gerealiseerd. In deze meer dan 60 m diepe wanden zijn
stalen damwanden met een lengte van 35 m aangebracht. De
bovenste 18 m, het deel in de parkeergarage is volledig afgelast
om als permanente grond- en grondwaterkering te dienen.
De bouwput is eerst ontgraven tot -2-niveau. Vanaf dit niveau
zijn grote-diameter-boorpalen aangebracht (Ø1500 mm en
Ø2000 mm). Alleen het onderste deel van deze boorpalen is
gevuld met wapeningskorven en beton. In het bovenste deel
zijn de prefab-betonkolommen afgehangen die onderdeel zijn
van de onderste kelderverdiepingen (-5- t/m -2-niveau). Na het
gereedkomen van de -2-vloer, die op deze prefab kolommen is
opgelegd (foto 7) en die direct een stempelfunctie heeft voor de
bouwputwanden, kon men gelijktijdig naar boven en naar
beneden verder bouwen. Dit zowel door het ontgraven ónder
de -2-vloer (foto 8) als het omhoog opbouwen van de bovenge-
legen verdiepingen. Voor dit principe is gekozen om een hoge
bouwsnelheid te realiseren en voor een zo vroeg mogelijke
oplevering van de winkels.
Meer hierover staat in het artikel 'Grensverleggend funderings-
systeem in Utrecht', geschreven door BAM A&E, in Cement
2014/8.
Om het risico op overvloedig lekwater door de kleilaag onder
de parkeergarage te voorkomen, werd een permanente polder
-
constructie uitgesloten en is een rondom waterdichte kelder -
constructie ontworpen.
Een ander belangrijk aandachtspunt in de risicoanalyse was de
Catharijnesingel, die tussen het Entreegebouw en het Poortge-
bouw boven de parkeerkelder door zal stromen. Waterdicht -
heid van deze waterbak is hierbij van het grootste belang.
Bouwfasering
De bouwfasering had grote invloed op de wijze van uitvoering.
De directe verbinding tussen het station en het stadscentrum
mocht namelijk geen enkel moment buiten bedrijf zijn (de
zogenoemde 24-uursroute). De nieuwe Noordpassage, die
dwars door het Entreegebouw voert, moest zodoende gereed
zijn, alvorens met de sloop van de huidige Zuidpassage mocht
worden begonnen (foto 6). Dit heeft tot gevolg dat zowel het
Entreegebouw als het Poortgebouw, maar ook het Voorzetge-
bouw in etappes zal worden opgeleverd.
In het navolgende komen de diverse bouwdelen en hun grootse
constructieve uitdagingen achtereenvolgens aan bod.
Vijflaagse parkeergarage/bouwput
Strak te midden van overige bebouwing, is een vijflaagse
ondergrondse parkeergarage gerealiseerd. Deze dient tevens als
fundering voor diverse bovengelegen bouwdelen. De nieuwe
parkeergarage resulteert in een bouwkuip van 18 m diep. Om
deze waterdicht te maken, is gebruikgemaakt van een tijdelijk
gesloten bouwkuip. Tot in de waterdichte kleilaag van Kedi-
chem (NAP -58 m) zijn waterkerende cement-bentonietwan-
4 Impressie van het
Entreegebouw, het
Poortgebouw en hiertus-
sen de Stadskamer, waar -
onder de nieuwe
Catharijnesingel voert
5 Dwarsdoorsnede
Entreegebouw,
Poortgebouw en
Parkeergarage
6 Links op de foto is het (eer -
ste deel van het)
Entreegebouw volop in
aanbouw; op hetzelfde
moment is begonnen met
de sloop van de stukjes
bestaande bouw boven de
bestaande Zuidpassage
7 -2-vloer gekoppeld aan
prefab-betonkolommen
parkeergarage
8 Ontgraving onder -2-vloer
parkeergarage
6
7
8
Vernieuwend met een vleugje sentiment 8 2018
32
Vier betonnen kernen verzorgen de stabiliteit van de verschil-
lende, gedilateerde bouwdelen.
Bijzonder was ook dat de bouwwerkzaamheden in de kelder al
waren gestart, terwijl het Entreegebouw slechts op DO-niveau
was uitgewerkt. Hiertoe is een uitgebreid afstemmingsproces
tussen boven- en onderbouw opgetuigd om dit op een verant-
woorde wijze te kunnen doen.
Flexibiliteit
Het sleutelwoord voor de winkelverdiepingen is flexibiliteit.
Om voor de huurders een zo flexibel mogelijk ontwerp ? voor
nu en in de toekomst ? te realiseren, zijn er toeslagfactoren op
de belastingen gehanteerd en is er, door tussenvelden in de
vloer als eindvelden te ontwerpen, rekening gehouden met de
mogelijkheid van het maken van vides. Een kolommenstruc-
tuur met een combinatie van breedplaatvloeren en versterkte
balkstroken bleek hiertoe het meest geschikt (foto 1). Tussen de
oplevering van het betoncasco en de opening van de winkels, is
er al heel wat gesleuteld om liften, roltrappen of vides te realise-
ren. Hierbij is dankbaar gebruikgemaakt van de in het ontwerp
voorziene flexibiliteit.
Poortgebouw
Midden tussen het Entreegebouw en het oude winkelcentrum,
ingesloten tussen de weg en het water van de Catharijnesingel,
bevindt zich het Poortgebouw (fig. 4). Net als bij het Entreege-
bouw zijn de begane grond, eerste en tweede verdieping
bestemd voor retail. Vanaf de derde verdieping vestigen zich
hier twee hotels (11.600 m
2) met een totaal aantal van 320
kamers. Het gebouw is 135 m lang, 42 m hoog en slechts 12 m
breed. Het is daarmee zeer slank in relatie tot het door wind
Entreegebouw
Het Entreegebouw vormt de nieuwe entree van Hoog Catha-
rijne aan de zijde van het Vredenburgplein (fig. 9). Het gebouw
staat op de parkeerkelder. Het bestaat uit drie winkelverdiepin-
gen met daar bovenop nog drie lagen met 60 appartementen.
Om elke vierkante meter vloeroppervlak zo efficiënt mogelijk
te benutten, is voor elke afzonderlijke functie een optimale
indeling gekozen. Dit heeft tot gevolg dat de verticale elemen-
ten in de draagconstructie vanuit de woningen, winkels en
parkeergarage veelal niet recht boven elkaar konden staan
(fig. 10). Zo staan de kolommen in de winkels op beganegrond-
niveau niet recht boven de kolommen in de kelder. Hier is een
overdrachtsconstructie bestaande uit betonbalken (in situ)
opgenomen van 1200 mm dik om de krachten om te leiden. Op
het derdeverdiepingsniveau staan de woningwanden veelal niet
boven de winkelkolommen van de tweede verdieping (fig. 11).
Hier zijn vloer-/balkstroken, variërend van 480/800/1000/
1200 mm hoog aanwezig om de krachten om te leiden.
9
10
Vernieuwend met een vleugje sentiment 8 2018
33
aangeblazen oppervlak (fig. 12). Dit wordt nog eens versterkt
door het feit dat het gebouw aan de zijde van het Bruggebouw
over de onderste lagen horizontale gronddruk krijgt te verdu-
ren, terwijl zich aan de andere zijde van het gebouw de singel
onder de Stadskamer bevindt. Deze gronddruk werkt aanvul-
lend op de windbelasting en geeft extra momenten en dwars-
krachten in de kernen.
Kernen
Drie betonnen kernen h.o.h. 40 à 60 m stabiliseren het geheel.
Deze kernen hebben een diepte van 6 m (helft van de gebouw-
diepte van 12 m). De kernen zijn allen heel stijf uitgevoerd, met
wanden van 400 mm dik en op de onderste lagen voorzien van
verticale wapening Ø32-150 v/a om de optredende krachten te
kunnen weerstaan en het gebouw voldoende stijfheid te
kunnen geven. Horizontale vervormingen en trillingen kunnen
zo worden beperkt.
De meest noordelijke kern kon, vanwege de verschillende
boven elkaar gelegen functies, niet doorgaand worden uitge-
voerd. In plaats daarvan verspringt hij horizontaal. Op -1- en
-2-niveau worden de krachten door twee-verdiepingenhoge
wandliggers van de bovengelegen naar de ondergelegen kern
gebracht (fig. 13).
11
12
13
9 Impressie
Entreegebouw
10 Dwarsdoorsnede
Entreegebouw
11 De Noordpassage in
het Entreegebouw
12 Plattegrond
Poortgebouw, waaruit
slankheid duidelijk
blijkt
13 Verspringende kernen
Poortgebouw
Vernieuwend met een vleugje sentiment 8 2018
34
een onderliggende tunnel (fig. 15). De te verwachten zettings-
verschillen en de bijbehorende optredende krachten zijn in
rekening gebracht bij het uitwerken van de bovenbouw.
Omdat de oude Zuidpassage (24-uursroute) tijdelijk gehand-
haafd moest blijven, is het Poortgebouw erboven en erdoor-
heen gebouwd (foto 16, 17). Vier staal-betonkolommen (met
een tijdelijke kniklengte van 18 m!) staken hierbij dwars door
de bestaande passage en winkels heen. Een overkluizingscon-
structie boven het winkelend publiek bood tijdens de bouwfase
bescherming.
Na oplevering van de Noordpassage is de oude Zuidpassage
voorzichtig tussen deze kolommen uit gesloopt en zijn de drie
nieuwe verdiepingen van het Poortgebouw ertussen gebouwd,
terwijl de rest van het Poortgebouw al gereed was met gevel en
al. Op het niveau van de begane grond en de eerste verdieping
is vervolgens de nieuwe Zuidpassage gebouwd, in een compleet
nieuw jasje.
Vloeren
De kernen zijn de enige verticaal dragende elementen die zich
in de plattegrond van het gebouw bevinden. Vanwege een opti-
male flexibele indeling, overspannen de vloeren van gevel tot
gevel en zijn alle kolommen in de gevel opgenomen.
Om de vloerconstructie met een overspanning van bijna 12 m zo
slank mogelijk uit te voeren, zijn hier gewichtsbesparende Cobiax-
vloeren (
h = 310 mm) met geïntegreerde HEM-profielen toege
-
past (foto 14). Cobiax is een bollenplaatvloersysteem. Vanwege de
overspanning in twee richtingen worden er momenten over de
voegen overgedragen. Om dit goed te kunnen doen en voldoende
afschuifvlak te creëren, is ervoor gekozen om op de aansluiting om
en om een bol weg te laten en daar de voegwapening te plaatsen.
Dit was overigens al zo uitgewerkt vóór het probleem met de
bollenplaatvloeren in de parkeergarage in Eindhoven.
Fundering
Het Poortgebouw is gefundeerd op twee afzonderlijke
constructies, namelijk deels op de parkeergarage en deels op
14 Gewichtsbesparende
Cobiax-vloeren met
geïntegreerde HEM-
profielen in het
Poortgebouw
15 Het Poortgebouw is
deels gefundeerd op
de parkeergarage en
deels op een tunnel
16 Het Poortgebouw is
boven,
17 en door de bestaande
Zuid passage gebouwd
18 Stadskamer met glas-
panelen in de vloer
14 16
15
Vernieuwend met een vleugje sentiment 8 2018
35
Vloeren
Zowel de Stadskamer als het Bruggebouw kenmerken zich door
grote overspanningen (van 20 m) en slanke vloerconstructies
waarbij trillingseisen bepalend zijn in het constructief ontwerp.
De vloer van de Stadskamer moet de singelbreedte van 20 m
overbruggen. De vloer draagt enerzijds (horizontaal gedila-
teerd) af op het Entreegebouw en anderzijds op het Poortge-
bouw. Om een optimale vrije vaarhoogte onder deze vloer te
realiseren, mocht het vloerpakket een maximale constructie-
hoogte van 920 mm hebben.
Stadskamer & Bruggebouw
De Stadskamer is een moderne lichte ruimte tussen het Entree-
gebouw en het Poortgebouw. Het bevindt zich midden in Hoog
Catharijne en is tevens de belangrijkste openbare ruimte.
Onder de Stadskamer voert de Catharijnesingel. Doordat in de
vloer 250 m
2 glaspanelen zijn verwerkt, ontstaat er een duide-
lijke interactie tussen publiek/reizigers met de singel (foto 18).
Het Bruggebouw bevindt zich tussen het Poortgebouw en het
oude winkelcentrum. Het vormt de overgang over de weg langs
de singel.
17
18
Vernieuwend met een vleugje sentiment 8 2018
36
19 Impressie Voorzetgebouw
20 Staalconstructies onder de vloer om de krachten van de
kolommen over te dragen in het Voorzetgebouw
21 Vakwerkconstructie ter plaatse van de kolomvrije entree van
het Voorzetgebouw
kon voor de bruggen de benodigde minimale eigenfrequentie
van 4 Hz worden gehaald.
Voorzetgebouw
Het Voorzetgebouw vormt de entree van Hoog Catharijne aan de
zijde van het Stationsplein (fig. 19). Het is tegen de bestaande
constructies van het oude winkelcentrum aan gebouwd. De
vloeren van het nieuwe gebouw dragen deels af aan de bestaande
bebouwing. Om de belastingen te beperken, is hier voor verschil-
lende lichte vloertypen gekozen, zowel staalplaatbetonvloeren als
bollenplaatvloeren. Deels draagt het gebouw af op 's werelds
grootste fietsenstalling onder het Stationsplein.
Om nieuwe kolomvrije loopstromen te realiseren, zijn diverse
bestaande betonkolommen uit het te behouden deel van Hoog
Catharijne gesloopt en hergepositioneerd. De zes bouwlagen
van de kantoren boven het bestaande winkelcentrum, die op
deze kolommen rusten, moesten hierbij wel in bedrijf blijven.
Om krachten om te leiden, zijn binnen de plafondhoogten
staalconstructies gerealiseerd (fig. 20) en is gebruikgemaakt
van permanente vijzelconstructies. Deze vijzelconstructies
waren hier nodig om de te verwijderen constructie-elementen
te ontlasten en de krachten via de stalen frames om te leiden
naar naastgelegen kolommen. Deze vijzels zijn blijven zitten
zodat er, na realisatie, nog kan worden bijgevijzeld om de
vervormingen te beheersen.
Vanwege een kolomvrije entree met een breedte van 30 m is op
de bovenste verdiepingen een 6 m hoog vakwerkspant gereali-
seerd, waar de gevel naast dat deze eraan is opgehangen tevens
horizontaal door wordt gesteund (fig. 21).
Tot slot
Het voor de jaren zeventig nog zo vooruitstrevende en hyper -
moderne winkelcentrum, maar anno 2018 verouderde, chaoti-
sche doolhof van Hoog Catharijne, heeft met de gerealiseerde
(ver)bouw een spiksplinternieuwe jas aan gedaan. Ruimtelijk-
heid ? vanwege de grote verdiepingshoogten van winkels en
vooral de brede en hoge passages ? en licht ? vanwege de vele
glaspartijen in gevels en daken van passages ? zijn hierbij de
opvallendste veranderingen. Een mix van functies komt samen
en met de in ere herstelde singel en enkele opgegraven restan-
ten van Kasteel Vredenburg (waar in de nieuwe parkeergarage
een plekje voor is gevonden) is er ook ruimte voor sentiment
en een vleugje geschiedenis.
Na een bouwperiode die in 2012 is gestart, zullen naar
verwachting de laatste delen van het nieuwe Hoog Catharijne
in 2019 worden opgeleverd.
?
Vanwege de bijeenkomstfunctie (belasting 5,0 kN/m 2), de grote
overspanning en de eis waarbij de eerste eigenfrequentie van de
vloer niet lager mag zijn dan 5 Hz, bleken trillingen bepalend
voor het ontwerp van de vloer.
Met de toepassing van een prefab TT-plaatvloer van 770 mm
met hierop een druklaag van 150 mm kon, door deze in te
klemmen aan de zijde van het Poortgebouw, aan de eisen worden
voldaan en een eigenfrequentie van 5 Hz worden gehaald.
Op de eerste verdieping bevinden zich voetgangersbruggen ter
plaatse van de Noord- en de Zuidpassage. De bruggen moesten
slanker zijn dan die op beganegrondniveau. Door de samenwer -
king van stalen liggers met een hieraan verdeuvelde betonvloer
19
20
21
Vernieuwend met een vleugje sentiment 8 2018
Reacties