Clubhouse Boompjes, dat bestaat uit twee torens, ligt direct aan de Maas, met het centrum van Rotterdam op steenworp afstand. Kenmerkend zijn de verspringende en uitkragende volumes. Die vroegen om slimme constructieve oplossingen.
1 Bouw Clubhouse Boompjes, met uikragende volumes naar boven toe en verspringende balkons
1
6?CEMENT?2 2025
Clubhouse Boompjes heeft een
bouwvolume van in totaal circa
45.000 m², met 342 appartemen-
ten en 834 m² commerciële ruimte.
Het perceel bevindt zich tussen een kade
(Hertekade), een dijk (Boompjes) en twee
bestaande gebouwen, de Terrastoren en het
gebouw De Maas (van Rijkswaterstraat) (fig. 3).
Op deze locatie stond een kantoorgebouw
uit 1969, dat is gesloopt. De nieuwbouw be-
staat uit twee woontorens van 70 en 100 m
hoog, met respectievelijk 31 en 22 verdiepin-
gen. Op de onderste lagen zijn deze verbon-
den met een commerciële plint. Onder het
hele gebouw bevindt zich een parkeerkelder.
Functies en architecturale
randvoorwaarden
Om een open uitzicht op de omgeving te
creëren, is gekozen voor een open structuur
aan de gevels. Alle appartementen hebben
een eigen balkon met verspringende posities
per verdieping en zijde. Vanwege het kleine
perceeloppervlak was het noodzakelijk de
plattegrond over de hoogte te vergroten. De
architect wilde spelen met de volumes en in
plaats van één toren met rechte gevels, be-
sloot zij twee torens te ontwerpen met ver-
springende en uitkragende volumes (fig. 4).
Op diverse verspringende volumes bevinden
zich daktuinen, waarvan de grootste voor
gemeenschappelijk gebruik is.
De plint heeft een commerciële func-
tie met vloerhoogtes die hoger zijn dan de
appartementen in de torens (fig. 5). Een deel
van de plint is lager dan het andere deel. Dit
komt doordat er tussen de Boompjes en de
Hertekade een hoogteverschil zit (fig. 6).
Vanwege dit verschil is de plint ontworpen
als split level.
De kelder bestaat uit een parkeer-
garage met verschillende niveaus. Vanwege
het beperkte bouwoppervlak van het perceel
is gekozen voor een automatisch liftpar-
IR. ALEXANDROS
GLIAS
Projectleider /
Constructeur
Van Rossum
Raadgevende
Ingenieurs
auteur
Verspringende
volumes mogelijk door
slimme constructie
Clubhouse Boompjes, dat bestaat uit twee torens, ligt direct aan de Maas, met het
centrum van Rotterdam op steenworp afstand. Kenmerkend zijn de verspringende en
uitkragende volumes. Die vroegen om slimme constructieve oplossingen.
Constructief ontwerp Clubhouse Boompjes
CEMENT 2 2025 ?7
UPUP UPUP
2 Impressie Clubhouse Boompjes. Bron: Team V Architectuur / Zwartlicht
3 Ligging van de Boompjes
2
3
8?CEMENT?2 2025
keersysteem. Op deze manier ontstond
meer parkeerruimte en kon de aanleg van
een hellingbaan worden vermeden.
Omgeving en ondergrond
De nieuwbouw ligt tussen de Scheepmakers-
haven (Hertekade) en de Maas (Boompjes).
Aan de kant van de Hertekade zit een be
-
staande kademuur in de grond (fig. 6), samen
met verschillende kabels en leidingen. Aan
de kant van de Boompjes ligt een dijk, tegen
mogelijke overstromingen van de Maas.
Het bestaande gebouw op deze locatie
was een kantoorgebouw van 9 verdiepingen
met een kelder en palen als fundering. De
hele bestaande constructie is gesloopt, be-
halve de heipalen. Het trekken van de palen
zou leiden tot een ongewenste ontspanning
van de grond, met reductie van het draag-
vermogen van de nieuwe palen tot gevolg.
Bouwput
De eerste stap van de bouw was het maken
van de fundering en de kelder. Om te bou-
wen was een bouwput nodig. De aanwezig-
heid van verschillende obstakels rond en
binnen het perceel heeft daarbij geleid tot
verschillende technische uitdagingen en
beperkingen.
Aan de kant van de Boompjes is een
permanente damwand geplaatst. Deze
wordt tijdens de bouwfase ondersteund
4 Bouwkundig ontwerpproces. Bron: Team V architectuur
5 Doorsnede in twee richtingen, met verspringende volumes in beide richtingen
Voor de
fundering is
uitgegaan van
twee modellen
PROJECTGEGEVENS
poroject
Clubhouse Boompjes
opdrachtgever
Amvest
architect
Team V Architectuur
(visualisatie: Zwartlicht)
constructeur
Van Rossum
Raadgevende Ingenieurs
hoofdaannemer
Cordeel
geotechnisch adviseur
CRUX Engineering
prefab beton
C-Concrete
oplevering
begin 2025
4
5
CEMENT 2 2025 ?9
7
6
6 Doorsnede over onderste lagen
7 Palenplan met twee dilataties tussen de drie delen
door twee rijen groutankers. Deze damwand
maakt deel uit van de hoofddraagconstruc-
tie en fungeert als kelderwand (fig. 6). Voor
de zijde aan de Hertekade is een damwand
geplaatst, met een rij groutankers, die geen
deel zal uitmaken van de hoofddraagcon-
structie. Het trekken hiervan was niet moge-
lijk vanwege de aanwezigheid van de kabels
en leidingen.
Bij het plaatsen van de groutankers is
rekening gehouden met de bestaande palen
onder de kademuur. Op de grens met de
naastgelegen bestaande bebouwing zijn ook
permanente damwanden geplaatst. Fundering
Tijdens de ontwerpfase is een vervormings
analyse van de fundering uitgevoerd. Toren 1
(100 m) heeft meer gewicht dan toren 2 (70 m)
en om die reden zal de fundering onder toren
1 meer vervormen. Om de torens vrij te laten
vervormen zonder elkaar te beïnvloeden, is
besloten twee dilataties te voorzien bij de
fundering en de kelderwanden. Hiermee ont-
staat voldoende vervormingscapaciteit om
optredende ongelijkmatige zettingen tussen
de lage en de hoge toren op de kunnen ne
-
men. Op deze manier wordt de fundering
verdeeld in drie delen: de fundering onder
10?CEMENT?2 2025
toren 1, de fundering onder toren 2 en de fun-
dering van het middengebied (fig. 7).
De twee torens worden ondersteund
door dikke betonplaten van 2,3 m (toren 1)
en 2,0 m (toren 2). Het middelste deel wordt
ondersteund door een balkconstructie. Alle
drie de constructies zijn gefundeerd op in
totaal 420 schroefpalen (TVSi, Terra Ver-
dringend Schroef-injectiepaal). Dit was een
keuze van de aannemer met name in ver-
band met risico's. Het middelste deel wordt
horizontaal gesteund door de funderings-
platen van de twee torens. Op deze manier
worden de horizontale krachten van het
middelste deel overgedragen op de palen
onder de torens.
Een aandachtspunt voor het aanbren-
gen van de palen was de aanwezigheid van
bestaande palen. Deze zijn deels schoor ge-
plaatst en zijn voorzien van een verzwaarde
kolomvoet. Na sloop van de bestaande ge-
bouwen zijn deze posities ingemeten en
meegenomen in het nieuwe palenplan om
conflicten te voorkomen.
Modellering?Voor de modellering van de
fundering is uitgegaan van twee modellen,
waarin de drie delen gezamenlijk zijn opge-
nomen. Het eerste model betreft een 'veer-
model' dat is gebruikt bij de controle van de
horizontale vervormingen ten gevolge van
wind. Het tweede model betreft een 'onder-
grondmodel', waarmee de invloed van de
zettingen op de krachtswerking in het ge-
bouw op de lange termijn is gecontroleerd.
De omhullende, meest ongunstige, optre-
dende krachten van zowel het veermodel'
als het ondergrondmodel zijn beschouwd in
de beoordeling van de sterkte van de con-
structie, inclusief fundering.
Constructieve systemen
De constructie kan worden opgesplitst in
de onderbouw en de bovenbouw. De onder-
bouw bestaat uit twee kelderlagen en de
begane grond. De bovenbouw bestaat uit
twee torens met elk verschillende uitkra-
gende volumes. Beide torens zijn opge-
bouwd uit betonnen vlakke massieve
8 Constructief model met in rood stalen vakwerkliggers en trekkolommen
Het verschil in
de uitkragende
volumes
veroorzaakt
extra belastingen
door excentriciteit
in de toren
8
CEMENT 2 2025 ?11
vloeren, kernen, wanden en kolommen. Ter
plaatse van de uitkragende volumes bevin-
den zich stalen vakwerkliggers en trekko-
lommen (fig. 8).
Onderbouw
Onder beide torens bevindt zich een kelder
die aan de kant van de Boompjes uit twee
lagen bestaat en aan de kant van de Herte-
kade uit een laag. Dit komt door het hoogte-
verschil tussen de twee kanten. De belang-
rijkste functie van de kelder is parkeren.
Onderin de twee torens en het middenge-
bied is een parkeersysteem geplaatst. Het
systeem in de torens (twee lagen) steunt op
de betonplaten, het deel in het middenge-
bied (drie lagen) op de onderste vloer tussen
de funderingsbalken.
De hele onderbouw is gemaakt van in
het werk gestort beton. De eerste elementen
die zijn gebouwd, zijn de kernwanden. Deze
zijn uitgevoerd met behulp van een klimbe-
kisting, terwijl de rest van de ondercon-
structie is gebouwd met behulp van een tra-
ditionele bekisting. De verbinding van de
kernwanden met de rest van de constructie
is gemaakt met Demu-ankers en stekken-
bakken. Er zijn verschillende sterkteklassen
gebruikt bij de onderconstructie. Afhanke-
lijk van het element varieert deze van
C30/37 tot C70/85.
De horizontale grondkrachten vanuit
de Boompjes-zijde moeten worden ingeleid
in de palen. De beganegrondvloer fungeert
hierbij als wandligger en kan de horizontale
grondkrachten met extra trekbanden over-
dragen op de kelderwanden en de palen.
Bovenbouw
De stabiliteit van beide torens, in beide rich-
tingen, is gerealiseerd door in het werk ge-
storte betonwanden en kernen, voor elke
toren een kern. De wanden in de middenas
van de hoge toren zijn vanaf de 20e verdie-
ping uitgevoerd in prefab, in verband met
bouwsnelheid. In de gevels parallel aan de
betonwanden bevinden zich betonnen pe-
nanten. De belastingen uit de vloeren wor-
den via versterkte stroken op de kolommen
overgedragen.
Niet alle wanden lopen helemaal tot
beneden door. De wanden die niet doorlopen,
worden op de lagere verdiepingen onder-
steund door betonnen kolommen. Dit is
nodig om meer flexibiliteit te creëren in de
kelder en de begane grond. De resterende
wanden in deze lagen kunnen de horizonta-
le krachten opvangen.
Ook in de bovenbouw zijn verschillen-
de betonsterkteklassen toegepast, variërend
van C30/37 tot C55/67.
Verspringende volumes?Het belangrijkste
kenmerk van de bovenbouw zijn de ver-
springende volumes over de hoogte van bei-
de torens (fig. 5). Deze volumes kragen uit in
9 Stabiliteitswanden en -kernen in beide torens
9
12?CEMENT?2 2025
loodrechte richting van de Boompjes en de
Hertekade. In de richting van de Hertekade
kragen de volumes verder uit dan in de an-
dere richting. Dit verschil veroorzaakt ex-
centriciteit in de toren en extra krachten in
de funderingen en constructie. De palen, de
funderingsplaat en de betonwanden zijn zo
ontworpen dat ze deze extra krachten kun-
nen opvangen en de torens voldoende stabi-
liteit kunnen geven.
Parralel aan de Boompjes en de Her-
tekade nemen de volumes in lengte af over
de hoogte.
Uitkragingen?De visie van de architect was
om open gevels te creëren. Om die reden
zijn er twee systemen gebruikt voor de uit-
kragingen. Eén aan de gevels en één op de
middenas.
In de gevel is bij elke uitkraging een
constructie van stalen spanten ontworpen
die zich uitstrekt over twee verdiepingen. Op
deze manier blijft de gevel transparant. De
uitkragende volumes hangen aan die stalen
spanten door middel van hangkolommen.
Tijdens de bouwfase van elk uitkragend
volume moesten eerst de volledige stalen
spanten worden gebouwd en daarna de be-
tonnen vloeren. De stalen spanten moesten
tijdelijk worden ondersteund tijdens de
bouw.
De uitkragingen op de middenas zijn
gerealiseerd met behulp van in het werk
gestort betonnen wanden.
Terugspringende gevels?De volumes die in
lengte afnemen over de hoogte worden ook
gerealiseerd met twee systemen. De middel-
ste gevelkolommen worden door een dikke-
re betonnen vloer opgevangen. De buitenste
gevelkolommen worden opgevangen door
stalen balken in de betonnen vloeren, die
over twee verdiepingen zijn geplaatst met
een stalen kolom ertussen.
Balkons
Elk appartement heeft zijn eigen balkon. Het
bijzondere aan het ontwerp van die balkons
is dat ze niet op elke verdieping op dezelfde
positie zijn geplaatst (foto 10). Dit ontwerp-
kenmerk leidde tot een aantal beperkingen
tijdens de bouw, vooral met betrekking tot
de ondersteuning van de balkons tijdens
plaatsing. Het was noodzakelijk om een type
balkon te kiezen dat zonder ondersteuning
van onderaf kon worden geplaatst. Daarom
is gekozen voor een dunne betonnen plaat
om het gewicht van het balkon te verminde-
ren. Deze plaat is geplaatst en bevestigd op
twee stalen liggers, die zijn gekoppeld met
stalen hoeklijnen op de betonvloeren.
Bijzondere toevoeging aan de
skyline van Rotterdam
Clubhouse Boompjes is een gebouw met
verschillende beperkingen met betrekking
tot de locatie en het architectonisch ont-
werp. Een gebouw met extra bouwkundige
en constructieve uitdagingen, maar vooral
een bijzondere toevoeging aan de skyline
van Rotterdam. Door een nauwe samen-
werking met de architect, ontwikkelaar en
aannemer was het mogelijk om dit gebouw
te realiseren. De bouw is gestart in april
2021 en is in het tweede kwartaal van 2025
gereed.?
In de gevel is bij
elk uitkragend
volume een
constructie van
stalen spanten
ontworpen
10 De balkons zijn niet op elke verdieping op dezelfde positie geplaatst, maar verspringen
10
CEMENT 2 2025 ?13
Projectgegevens
Project: Clubhouse Boompjes
Opdrachtgever: Amvest
Architect: Team V Architectuur (visualisatie: Zwartlicht)
Constructeur: Van Rossum Raadgevende Ingenieurs
Hoofdaannemer: Cordeel
Geotechnisch adviseur: CRUX Engineering
Prefab beton: C-Concrete
Oplevering: Begin 2025
Clubhouse Boompjes heeft een bouwvolume van in totaal circa 45.000 m2, met 342 appartementen en 834 m2 commerciële ruimte. Het perceel bevindt zich tussen een kade (Hertekade), een dijk (Boompjes) en twee bestaande gebouwen, de Terrastoren en het gebouw De Maas (van Rijkswaterstraat) (fig. 3). Op deze locatie stond een kantoorgebouw uit 1969, dat is gesloopt. De nieuwbouw bestaat uit twee woontorens van 70 en 100 m hoog, met respectievelijk 31 en 22 verdiepingen. Op de onderste lagen zijn deze verbonden met een commerciële plint. Onder het hele gebouw bevindt zich een parkeerkelder.
Reacties