De afgelopen twee jaar zijn in Cement zes artikelen verschenen over systems engineering (SE) in de betonbouw. Met deze artikelen werd toegelicht wat 'systeem' inhoudt en wat de meerwaarde kan zijn in de praktijk. Tijd voor een terugblik en evaluatie.
30
Wat hebben we
geleerd over SE?
1
Systems engineering in de betonbouw (7)
Wat hebben we geleerd over SE? 6 2017
31
zij worden opgelegd. In een traditionele aanpak kan de klant -
wens in het ontwerp steeds verder worden ingevuld tot het
sluiten van het contract. Bij een functionele specificatie met
veel oplossingsvrijheid moet die wens vroegtijdiger goed in
beeld zijn. Zichtbaarheid van de herleiding en samenhang
tussen de eisen vergroot het begrip ervoor. In het bijzonder
moet ervoor worden gezorgd dat:
? de vraagstelling nog steeds overeenkomt met de oorspronke -
lijke vraagstelling (of hoe zij wordt aangepast wanneer voort -
schrijdend inzicht dat noodzakelijk of wenselijk maakt);
? stapsgewijs een systeem (lees: bouwwerk) wordt ontwikkeld
dat aantoonbaar voldoet aan de (meest recente versie van de)
vraagstelling;
? het ontwikkelingsproces van zowel de vraagstelling als het
systeem zodanig wordt gedocumenteerd, dat het naderhand
traceerbaar is.
De afgelopen twee jaar zijn in Cement zes artikelen
verschenen over systems engineering (SE) in de
betonbouw. Met deze artikelen werd toegelicht wat
'systeem' inhoudt en wat de meerwaarde kan zijn in
de praktijk. Tijd voor een terugblik en evaluatie.
ir. Fedde Tolman
Kiwa KOAC
1 Bouwwerkzaamheden voor KW13, het nieuwe spoorviaduct over de Amstelveenseweg in Amsterdamfoto: ProRail
Tabel 1 Overzicht van de Cement -artikelen
onderwerp titel auteurs nummer
Inleiding Systems engineering in de betonbouw (1) ir. Fedde Tolman (KOAC-NPC), Jeroen van Beek MSc PDEng (BAM Advies & Engineering)
5/2015
Inleiding Een opvatting over systemen (2) 1) ir. Fedde Tolman, KOAC-NPC 5/2015
Infrastructuur OV SAAL als systeem (3) Koen Schmitz (ProRail) 8/2015
Infrastructuur SE maakt OV SAAL uitvoerbaar (4) ing. Jos Hogerwerf RO en ir. Anne Hauser(Alliantie Amstelspoor / BAM Infraconsult) 2/2016
Utiliteitsbouw Systematische aanpak ministerie van Financiën (5) Wilco Kraamer (Rijksvastgoedbedrijf )m.m.v. Angelia Zeegers (Rijksvastgoed-bedrijf ) en Fedde Tolman (KOAC-NPC)
8/2016
Utiliteitsbouw Systems Engineering in de U-bouwpraktijk (6) ing. Carin Barreveld (BAM Bouw en Techniek ? Advies & Engineering) 4/2017
Slot Wat hebben we geleerd over SE? (7) 1)ir. Fedde Tolman (Kiwa KOAC) 6/2017
1) Op www.cementonline.nl zijn bij deze artikelen enige hoofdpunten in de ontwikkeling van het begrip 'systeem' toegevoegd.
Het begrip systeem
Op www.cementonline.nl , bij dit
artikel, zijn enige hoofdpunten in de
ontwikkeling van het begrip 'systeem' toegelicht.
De genoemde zes artikelen zijn verschenen in vijf verschillende
edities van Cement (tabel 1) en op www.cementonline.nl . De
eerste twee artikelen stellen de problematiek aan de orde. In de
volgende vier artikelen is de toepassing van systems engineering
in projecten beschreven. Twee artikelen betreffen infrastructuur
en twee de utiliteitsbouw. Elk tweetal is beschouwd door een
opdrachtgever en een aannemer.
Eerste artikel: het nut van SE
Het eerste artikel zette de toon voor de zin van het gebruik van
systems engineering in bouwprojecten. Daarin waren de voor -
naamste drijfveren om een bouwproject als een systeem op te
zetten:
? reduceren van falen;
? functioneel specificeren;
? geïntegreerde contractvormen.
De betrokken partijen in een bouwproject moeten hun processen
herijken om succesvol te zijn in het nieuwe paradigma van
taken en verantwoordelijkheden. Het is steeds belangrijker er
zeker van te zijn dat niets over het hoofd wordt gezien en dat de
gekozen oplossingen leiden tot het gestelde kwaliteitsniveau.
Voor opdrachtgevers is het van belang in één keer het juiste uit
te vragen en voor opdrachtnemers geldt een toegenomen
belang in één keer het juiste te ontwerpen, te bouwen, en even -
tueel te beheren en onderhouden. Dit zijn door de complexiteit,
omvang en veelheid aan informatie lastige opgaven. Deze
opgaven vragen een andere manier waarop men met informatie
omgaat, alsook een andere manier van plannen, kwaliteitscon -
trole, samenwerken en aansturen.
SE is een werkwijze met bijbehorende gereedschappen om op
een gestructureerde manier (van grof naar fijn) een opgave af te
pellen en uit te werken, en een integrale oplossing te bereiken
die voldoet aan de initieel opgestelde uitgangspunten. Het
SE-proces sluit daarbij aan op het samenwerken met een veel -
heid aan disciplines. De samenwerking is nodig om complexe
vraagstukken succesvol te vertalen naar integrale en slechts
deels technische oplossingen. Bij eenvoudige projecten ontstaat
een structuur min of meer vanzelf, bij complexe projecten moet
"Menig boek zou veel duidelijker
zijn geworden, als het niet zo
duidelijk had hoeven zijn"
Wat hebben we geleerd over SE? 6 2017
32
(CRS). Het FIS is een integraal ontwerpproduct waarin
verschillende disciplines als kunstwerken, spoorontwerp,
bovenleiding en treinbeveiliging samenkomen. Een voorbeeld
is de beschrijving van eisen op het hoogste niveau, zoals het
aantal treinen per uur per richting, rijtijden en opvolgtijden. In
het FIS zijn deze eisen vertaald in een spooralignement (de
ligging van het spoor in xyz-coördinaten) met bijbehorende
seinen. Daarbij zijn ook kunstwerken en een aardebaan
ontworpen. De contractvorm bij OV SAAL bestaat uit allianties
tussen ProRail en meerdere partners voor de onderdelen van
OV SAAL. De allianties en de bijbehorende uitvoerende aanne -
mers hebben het FIS en de vraagspecificatie verder uitgewerkt.
Als voornaamste winst noemt ProRail de afstemming ('één taal')
en beheersbaarheid van de samenhang en aansluiting van:
? contract;
? technische disciplines;
? ruimte (trajecten en gebouwde onderdelen);
? procesfasen (tijd).
Vierde artikel: OV SAAL
In het vierde artikel is een deel van OV SAAL door de aanne -
mende alliantiepartner BAM Combinatie Amstelspoor (BCA)
van dit deel beschouwd.
Alle van toepassing zijnde eisen zijn in een database (pakket
Relatics) opgenomen en zijn gekoppeld aan de te ontwerpen
objecten. Bij het ontwerpproces wordt een aantal stappen
binnen de SE-systematiek doorlopen:
? de eisenanalyse;
? het afleiden van eisen, de variantenstudie;
? het opstellen van objectspecificaties;
Tweede artikel: beginselen van de systeemkunde
Het tweede artikel bevat een selectie van een aantal werkwijzen
en gereedschappen uit de systeemkunde. Hierover is veel litera -
tuur beschikbaar. In het artikel is daarom op de beginselen, de
herkomst en de samenhang ingegaan. Figuur 3 kan worden
gezien als een schematische weergave van de elementen die in
foto 1 verbeeld en in het kader verwoord zijn.
Op www.cementonline.nl worden bij het tweede artikel enige
punten uit de ontwikkeling van het begrip 'systeem' toegelicht.
Derde artikel: OV SAAL
In het derde artikel is een deel van de aanpassingen aan het
openbaarvervoertraject Schiphol?Amsterdam?Almere?Lelystad
(OV SAAL) (foto 2) door de opdrachtgever ProRail beschouwd.
ProRail heeft het project in twee allianties aanbesteed in de vorm
van een Functioneel Integraal Systeemontwerp (FIS) en een
klanteisenspecificatie ofwel Client Requirement Specification
universum U
omgeving
systeem S
element X
relatie Y
subsysteem T
X1 X1 X2
X3
U
S T
2 Nieuwe fly-over bij Riekerpolder 3 Schematische voorstellin - gen van een systeem (als Venn-diagram en als hiërarchie)4 De bouw een nieuwe spoorbrug over de Amstel, tussen de bestaande spoorbrug en de snelwegfoto: Irvin van Hemert5 Voorbeeld uitwerking klantwens tot ontwerpop - lossingen bij de renovatie van het ministerie van Financiën in Den Haag
2
3
Wat hebben we geleerd over SE? 6 2017
33
? het opstellen van een verificatieplan;
? de vastlegging van de verificaties (Verificatierapport).
Zowel de ontwerper als de bouwer krijgen overzicht van de
eisen die worden gesteld en geverifieerd. Op een transparante
en traceerbare wijze worden deze eisen en afspraken met stake -
holders (betrokkenen) aangetoond. Hierdoor wordt de kans
verkleind dat eisen worden vergeten, waarmee wordt voorko -
men dat mogelijk een deel moet worden herontworpen of dat
discussies met de opdrachtgever ontstaan.
Vijfde artikel: Ministerie van Financiën
Het vijfde artikel betreft de renovatie van het ministerie van
Financiën in Den Haag, het eerste DBFMO-project van het
Rijksvastgoedbedrijf (RVB, voorheen Rijksgebouwendienst)
(foto 4). Complexe projecten worden door RVB steeds vaker als
geïntegreerde contracten met oplossingsvrijheid op de markt
gezet. De complexiteit van het project blijkt vooral uit het grote
aantal betrokkenen van diverse aard in de aannemerscombinatie
(bank, bouwbedrijf, installatiebedrijf, technisch dienstverlener,
facilitair dienstverlener, architect) naast de gebruiker (Ministe -
rie van Financiën) en de opdrachtgever (RijksVastgoedBedrijf ).
De inzet van computers voor de beheersing van de informatie -
stromen was belangrijk, met name:
? eisen en relaties tussen eisen met een muisklik kunnen
vinden;
? dubbelingen, afwijkende formuleringen en tegenstrijdigheden
van eisen vrij eenvoudig kunnen ondervangen.
Als nadelen aan digitalisatie zijn ervaren:
? door ordening van eisen naar bijvoorbeeld disciplines is het
soms lastig een integrale ontwerpoplossing te genereren,
omdat raakvlakken niet altijd in beeld zijn;
? de verificatie van een computerscherm kan lastiger zijn dan
vanaf papier.
Bij de DBFMO-aanpak is in totaal 15,3% (vooraf was 9%
bedacht) op kosten bespaard ten opzichte van een traditionele
aanpak (tabel 2). Deze kostenverschillen zijn te relateren aan de
o.a. integratie van projectfasen, oplossingsvrije uitvraag en het
aanbestedingsproces. De besparingen liggen vooral in een beter
product en daarmee in de exploitatiefase.
resultaat ontwerpoplossingen: ruimten:open werkplekkenconcentratiewerkplekkenvergaderruimtes
comforteisen aan: temperatuurluchtvochtigheidverlichtingsniveau
proces
validatie
functies:een prettige werkomgeving zodat personeel effectief kan werken
klantwensen:werkplek voor medewerkers geschikt voor het primair proces
5
4
Wat hebben we geleerd over SE? 6 2017
34
Tabel 2 Besparing DBFMO-aanpak versus traditionele aanpak (uit evaluatie in 2009)
projectfase besparing
transactiefase -2,9%
realisatiefase -0,9%
exploitatiefase ? onderhoud, beheer en energie 3,4%
exploitatiefase ? diensten als schoonmaken, risicobeheersen, meubilair 15,7%
totaal 15,3
Zesde artikel: U-bouwpraktijk
Het zesde artikel gaat vooral over BIM als SE-middel. In het
artikel wordt betoogd dat SE voornamelijk nuttig is door de
nieuwe contractvormen en wijze van formulering van de vraag.
Deze veranderingen openen enerzijds mogelijkheden (positief )
en maken anderzijds het werk complexer (negatief ). Dit vergt
beheersing. De aanpak van de beheersing is standaardisering
(en daardoor de mogelijkheid tot automatisering met als gevolg
een grotere efficiëntie). De oude standaarden NL/SfB en STABU
volstaan hierbij niet maar zijn wel een geschikt hulpgereedschap.
Nabeschouwing
Ontwikkelingen van nieuwe ideeën, nadat ze zijn geaccepteerd
en ingevoerd, slaan wel eens door, zowel met betrekking tot
waardering als toepasbaarheid. Dat maakt een evenwichtige
evaluatie lastig. Dit was de aanleiding enige ervaringen en
oordelen te beschrijven. De grote verdienste van de auteurs van
deze serie is dat zij de beheersing hebben opgebracht niet alles
uit hun project te verheerlijkenandere wel . In plaats daarvan
hebben ze door beperking tot onderdelen uit hun projecten
concrete onderbouwingen voor hun oordeel getoond. Deze
artikelen geven daarmee een mooie aanzet voor een evaluatie,
maar zijn gezien de omvang van het werkgebied uiteraard te
gering in aantal om algemene conclusies te trekken.
Toch lijkt, ook los van deze artikelen, in de bouw een meer
nuchtere houding ten opzichte van SE in gang gezet. Na alle
uitgebreide begripsomschrijvingen van de laatste decennia,
vaak vooral beperkt tot inkoop en projectbeheersing, citeerde
INCOSE (International Council on Systems Engineering) in
haar in 2014 gepubliceerde [1] kernachtig:
Bouwen complex?
Bestudering van de geschiedenis van de bouw leert dat
complexiteit van de betonbouw maar heel betrekkelijk is. Zo is in
[3] te lezen:
De heer W.C. van Manen c.i. houdt in 1908 een voordacht in de
vergadering van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs.
3 augustus 1904: De aanbesteding wordt afgekondigd voor de
bouw van de oorlogshaven van Talcahuano in Chili.
De datum der inschrijving zal zijn: 10 november van dat jaar.
Eind september: De Hollandsche Maatschappij tot het maken van
werken in Gewapend Beton stuurt haar ingenieurs W. Kamp en W. C.
van Manen naar Chili om in te schrijven op het gehele werk. Het
bestek hiervoor is zojuist aangekomen.
31 oktober: Aankomst te Talcahuano. Men heeft nog tien dagen om
de benodigde gegevens voor een aanbieding te verzamelen: in te
kopen materialen, transport per zeilschip en stoomboot, arbeids-
verhoudingen en lonen?
In Nederland wordt naarstig gerekend aan de betonconstructies,
want de aannemer wordt verantwoordelijk gesteld voor de deugde -
lijkheid van het besteksontwerp.
Het blijkt niet mogelijk zelfstandig in te schrijven. Daarvoor is de tijd
te kort en zijn er te veel concurrenten.
Er wordt een voorlopig contract gesloten met een kansrijke aannemer.
Deze echter wordt tweede op de inschrijving. In februari 1905 wordt
het werk gegund aan de ingenieur A. Lira Orrego, welke laagste
inschrijver is.
Nu wordt het tijd met deze aannemer te gaan onderhandelen. Immers
het bestek eist dat de betonwerken gemaakt worden door een 'speciaal
huis dat voldoende competentie en ervaring op dit gebied kan
aantonen'. De onderhandelingen verlopen moeizaam. De heer Lira
heeft de betonwerken onderschat en veel te laag ingeschreven.
Op 26 mei 1905 wordt een overeenkomst getekend tussen Lira en
het intussen gevestigde bureau van onze maatschappij de 'Compania
Holandesa para obras en Concreto Armado'.
. . . . . . . .
Het is duidelijk dat de Hollandse uitvoerders en voorlieden geen
gemakkelijke taak hadden. Het strakke werkschema dat nodig is
voor een regelmatige caissonproductie paste niet in de denkwereld
van de Chileense arbeiders.
De meeste Hollanders spraken geen woord Spaans, en, zoals Van
Manen zegt: 'zij maakten de inheemsche werkkrachten bekend met
de wijze van werken door middel van gebaren en Hollandsche
verwenschingen'.
Men slaagde er desondanks in het werk in een regelmatig tempo te
laten verlopen. Dit had tot gevolg dat de Hollanders ook de leiding
werd opgedragen van de baggerwerken, het plaatsen der caissons
en de grondaanvullingen, 'waarvan tot dusverre de voortgang zeer
veel te wenschen overliet'.
Een ongunstige conjunctuur, aardbevingen en daardoor schaarste
in materialen, stijgende vrachtprijzen vanuit Europa, economische
en financiële crises noopten de Chileense regering ertoe de aannemers
die een rijkswerk hadden aangenomen de vrijheid te geven hun
overeenkomst te ontbinden.
"Ontwikkelingen van nieuwe
ideeën lijken, nadat ze zijn
geaccepteerd en ingevoerd, wel
eens door te slaan"
Wat hebben we geleerd over SE? 6 2017
35
ontwerpwand
naam naam vergaderruimte A1.03 kantoor A.102
zone 3 zone 1
vergaderruimte kantoor
A B
BZ BZ
AC AC
BC BC
7
detail te beheersen. Het leveren van het overeengekomen product
en het verminderen van falen zijn de voornaamste bedoelingen.
Het blijkt uit alle artikelen dat vakkennis en kennis van het
concrete geval, en niet enkel abstracte systeemkennis, de grond -
slag voor een systeem zijn. ?
? LITERATUUR
1 A world in motion, Systems Engineering Vision 2025, INCOSE 2014.
2 Kant, I., Kritik der reinen Vernunft, AXIX 6-14, 1781 (vertaling Veenbaas
& Visser, Kritiek van de zuivere rede 2004).
3 Mesman, T.J., Rapport Caissonbouw, De geschiedenis van de caisson -
bouw bij Hollandsche Beton Groep nv [HBG] van 1902 tot en met 1977.
4 De ontwikkeling van het begrip 'systeem', www.cementonline.nl/
wat-hebben-we-geleerd-over-SE.
Systems Engineering is gericht op het verzekeren dat onderdelen
samen werken om de doelstellingen van het geheel te behalen.
Minder beknopt, maar wel fraaier verwoord, schreef Kant al in
1781 [2]:
? menig [boek] zou veel duidelijker zijn geworden, als het niet
zo duidelijk had hoeven zijn. Want de middelen ter verduidelij -
king kunnen inzake de details behulpzaam zijn, ze bemoeilijken
vaak het begrip van het geheel ?, terwijl het juist op die struc -
tuur aankomt om zich een oordeel te kunnen vormen over de
eenheid en de degelijkheid van dat systeem.
De systematische (en daarmee abstracte) weergave van een werk
of een object dient vooral om het spanningsveld van overzicht en
6 Ministerie van Financiën, het eerste kantoorgebouw van de rijksoverheid dat als een DBFMO-project is aanbesteed7 Eisen aan ruimten en element tussen ruimten
6
Wat hebben we geleerd over SE? 6 2017
Reacties