Begin november 2021 werden Mathew Vola (Arup) en Joris Hesselink (BAM) door een onafhankelijke jury uitgeroepen tot respectievelijk Constructeur van het Jaar en Talent van het Jaar. Deze jaarlijkse verkiezing wordt georganiseerd door VNconstructeurs. In een serie columns, die Cement in samenwerking met VNconstructeurs publiceert, geven beiden hun visie op een aantal belangrijke ontwikkelingen in het constructeursvak. In deze vijfde aflevering is het de beurt aan Mathew Vola.
16? CEMENT 7 20 22
In de twintig jaar dat ik het vak van construc-
teur uitoefen, heb ik veel hulpmiddelen zien
veranderen.
Het tabellenboekje, de tekentafel en de
faxmachine werden FEM-modellen, digitale tekeningen
en e-mail. Vervolgens kwamen parametrisch ontwerpen,
BIM en Sharepoint-omgevingen. In deze opeenvolgende
transities is er steeds een spanning tussen de early
adopters, de vaak jonge ingenieurs die enthousiast de
nieuwe technieken en hun mogelijkheden uitproberen,
en de laggards, de vaak wat meer ervaren vakbroeders
die wat sceptisch tegenover deze verandering staan. Een veel gehoord argument van de laggards is
dat er te veel vertrouwen wordt gelegd in de nieuwe
hulpmiddelen waarmee het vakmanschap van con-
structeur wordt verbloemd of in ieder geval niet wordt
ontwikkeld. Nu is het inderdaad zo dat je bij verkeerd
gebruik met een 3D-eindig-elementenmodel meer uit-
Constructeur van het Jaar In november 2021 werden Mathew Vola (Arup) en Joris Hesselink
(BAM) door een onafhankelijke jury uitgeroepen tot respectie-
velijk Constructeur van het Jaar en Talent van het Jaar. Deze
jaarlijkse verkiezing wordt georganiseerd door VNconstructeurs.
In een serie columns, die Cement in samenwerking met
VNconstructeurs publiceert, geven beiden hun visie op een
aantal belangrijke ontwikkelingen in het constructeursvak. In
deze vijfde aflevering is het de beurt aan Mathew Vola.
Wat is de rol van de
constructeur in een
digitale wereld?
komsten kunt genereren en daarmee grotere fouten
kunt veroorzaken dan met een tabellenboekje. En dat
je met een parametrisch model hier nog een schepje
bovenop kunt doen. Elk jaar wordt de digitale gereed-
schapskist bovendien een beetje groter: meer en meer
berekeningen worden geautomatiseerd, waarbij ook
onze praktische kennis meer en meer wordt vastge-
legd in digitale systemen.
"Vooralsnog is de computer voornamelijk een
uitvoerende dienst, die alleen de berekeningen
uitvoert die door mensen worden opgedragen"
Constructeur van het Jaar
Mathew Vola
IR. MATHEW VOLA
48 jaar
WERK
2001 ? 2006
constructeur bij DHV 2007 ? heden
achtereenvolgens constructeur,
projectleider en
(project)directeur bij Arup;
betrokken bij diverse toonaangevendebouwwerken in
Europa, Australiƫ en
Aziƫ; duurzaamheid, innovatie en
digitalisering staan daarbij centraal
OPLEIDING1994 ? 2001
Bouwkunde,
TU Eindhoven 2010
Chartered engineer, Engineers Australia
CEMENT 7 2022 ?17
Wat is de rol van de
constructeur in een
digitale wereld?
constructeur van het jaar (5)
Toepassing van deze systemen is niet voor iedereen
weggelegd en uitkomsten moeten zeker niet zomaar
blind worden geloofd. Echter bij juist en dus doordacht
gebruik leidt deze digitalisering tot significante kwali-
teitsverbetering en tijdsbesparing. Een tijdsbesparing
die we vervolgens in verbetering van het ontwerp kun-
nen stoppen.
Er is een brede consensus dat de digitale transitie nog
wel even doorzet. De vraag die opkomt is of de com-
puter het vak van de constructeur gaat overnemen en
of we in de toekomst nog wel relevant zijn. Ofwel: wat
is de rol van de constructeur in een digitale wereld?
Meer en meer onderdelen van ons werk zullen
worden geautomatiseerd. Een deel van onze huidige
scope komt daarmee te vervallen. Een computer is
simpel gezegd beter in het uitvoeren van berekeningen
en kan deze sneller, nauwkeuriger en consistenter uit-
voeren dan een mens dit kan. Hierdoor zal de balans
tussen human intelligence (HI) en artificial intelligence (AI)
voorlopig blijven verschuiven in het voordeel van het
laatste. Vooralsnog is de computer echter voornamelijk
een uitvoerende dienst, die alleen de berekeningen uit-
voert die door mensen worden opgedragen, op een
wijze die door mensen wordt voorgeschreven. Of dit nu
eenvoudige berekeningen zijn, complexe algoritmen of
database getrainde neurale netwerken. Beoordeling
van de resultaten, context, implementatie, creativiteit
en innovatie blijven het domein van de constructeur.
Precies hierin ligt de toekomst van ons vakgebied ver-
scholen.
Wellicht dat in de verre toekomst computersyste-
men zo geavanceerd worden dat ze zelf praktische ken-
nis kunnen gaan ontwikkelen op basis van big data, in-
telligente zoekfunctionaliteiten of machine learning, maar
dit is v
oorlopig nog niet aan de orde. Voor de toekomst
van ons vakgebied is het dus belangrijk de nadruk te
leggen op de onderdelen, waarbij er een synergie ont -
staat tussen mens en computer. We zullen hiervoor een
tr
ansitie moeten doorvoeren waarbij we onze mensen
niet langer opleiden als specialisten of T-shaped professi -
onals, dus vakmensen met een diepgaande, vaak enkel-
voudige specialisatie die naar verloop van tijd mogelijk
meer gener
alistische taken oppakken in projectma -
nagement of leiderschap. In plaats hiervan moeten we
de ontwikk
eling van key-shaped professionals stimuleren,
waarbij iedereen zich ontwikkelt op meerdere vakgebie -
den, ieder met een specifieke diepgang naar keuze. Als
v
erschillende tanden van een sleutel dus.
Voor de constructeur blijft het uiteraard belangrijk om
een diepgaand begrip te hebben van de werking van
hoofddraagconstructies. Waarom blijven ze staan en
wat zijn de risico's op instorting of schade? Hiernaast
denk ik dat de moderne constructeur zich in toenemen-
de mate op een aantal aanpalende vakgebieden of
vaardigheden moeten ontwikkelen, zoals:
Duurzaamheid: Wat is de milieu-impact, het adaptieve
vermogen, de circulariteit en het effect op (of de kans
voor) biodiversiteit van de hoofddraagconstructie? Hoe
kan je als constructeur hier invloed op uitoefenen? Kri-
tisch leren denken is van belang. Dat een bepaalde
som goed wordt uitgevoerd kunnen we in toenemende
mate aan de computer overlaten. Welke berekening de
meest duurzame oplossing verschaft is steeds meer
het werkveld van de constructeur.
Modeleren, programmeren en optimaliseren: Hoe kun-
nen we beter worden in de aansturing van computers
en hoe kunnen we de resultaten beter beoordelen?
Materiaal en productontwikkeling: Hoe kunnen we
nieuwe duurzame materialen en producten ontwikke-
len en inzetten?
Innovatie: Hoe kunnen we onze creativiteit aanwenden
om nieuwe manieren te bedenken die aan de vraag-
stukken van deze tijd voldoen? Is het mogelijk om hier-
mee innovatie in ons vakgebied versnellen?
Adviesvaardigheden: Hoe kunnen we onze diensten
beter voor het voetlicht brengen en hiermee innovatie
stimuleren?
Bij Arup zijn we al enige tijd bezig met de ontwikkeling
van deze key-shaped professionals en plukken hier nu al
de vruchten van. Bij universiteiten en hogescholen zien
we echter nog grote verschillen in het aanbod, maar
begint de transitie langzaam maar zeker ook vorm te
krijgen. De toenemende holistische benadering, creativi-
teit en innovatiekracht kunnen we aanwenden voor
een proactievere houding in het proces. Dus ons in
grotere mate positioneren als vertrouwde adviseur die
oplossingen voorstelt die passen in de context, in te-
genstelling tot de specialist die constructies uitrekent
binnen al gestelde randvoorwaarden. Zetten we hier
op in, dan denk ik dat er voor de constructeur een
mooie toekomst in het verschiet ligt.?
Curriculum vitae
ir. Mathew Vola
48 jaar
Werk
2001 – 2006 constructeur bij DHV
2007 – heden achtereenvolgens constructeur, projectleider en (project)directeur bij Arup; betrokken bij diverse toonaangevende bouwwerken in Europa, Australië en Azië; duurzaamheid, innovatie en digitalisering staan daarbij centraal
Opleidingen
1994 – 2001 Bouwkunde, TU Eindhoven
2010 Chartered engineer, Engineers Australia
In de twintig jaar dat ik het vak van constructeur uitoefen, heb ik veel hulpmiddelen zien veranderen. Het tabellenboekje, de tekentafel en de faxmachine werden FEM-modellen, digitale tekeningen en e-mail. Vervolgens kwamen parametrisch ontwerpen, BIM en Sharepoint-omgevingen. In deze opeenvolgende transities is er steeds een spanning tussen de early adopters, de vaak jonge ingenieurs die enthousiast de nieuwe technieken en hun mogelijkheden uitproberen, en de laggards, de vaak wat meer ervaren vakbroeders die wat sceptisch tegenover deze verandering staan.
Reacties