De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen, kortweg de Wkb, introduceert een nieuw systeem van kwaliteitsborging in de bouw. De aannemer moet zelf aantonen dat het opgeleverde bouwwerk aan de bouwregelgeving voldoet en is er verantwoordelijk voor dat dit door een onafhankelijke kwaliteitsborger wordt geverifieerd. De Wkb is voorlopig alleen van toepassing op gevolgklasse 1 bouwwerken.
Wkb en de
constructeur
Wat betekent de Wet kwaliteitsborging voor de constructeur en
de borging constructieve veiligheid?
1 De Wkb is per 1 januari jl. van toepassing op nieuwbouw in gevolgklasse 1, foto: Frans Blok via Shutterstock
1
36? CEMENT 2 2024
Al in 2008 stelde de toenmalige
commissie Dekker in haar rapport
'Privaat wat kan, publiek wat
moet' voor om de gemeentelijke
preventieve toets op de Bouwbe-
sluitvoorschriften bij de vergun -
ningverlening af te schaffen
en de
bouwpraktijk meer verantwoordelijkheid te
geven, door hen zelf te laten aantonen dat
gerealiseerde bouwwerken voldoen aan de
technische bouwvoorschriften. Hierin lag
direct het tweeledige doel van de uiteindelijke
Wkb besloten: de bouwkwaliteit verbeteren
door wijzigingen in het Burgerlijk Wetboek,
waardoor de aannemer verantwoordelijk
wordt voor het aantoonbaar maken dat het
opgeleverde bouwwerk aan de bouwregel-
geving voldoet en daardoor de positie van de
particuliere en zakelijke bouwconsument
versterken.
Nieuw systeem van toezicht
Om dit doel te realiseren werd een nieuw
systeem van toezicht op de bouwkwaliteit
geïntroduceerd. In het nieuwe toezichtsys-
teem ziet een onafhankelijke, private kwali -
teitsborger met behulp van een zogenoemd
'instrument voor kwaliteitsborging' toe op
de bouw en de bouwplannen. Als na de af -
ronding van de bouwwerkzaamheden naar
het oordeel van de kwaliteitsborger er een
gerechtvaardigd vertrouwen is dat het
bouwwerk voldoet aan de bouwtechnische voorschriften, geeft hij een verklaring af.
Het nieuwe toezichtsysteem wordt
gefaseerd ingevoerd, startend per 1 januari
jl. met nieuwbouw in gevolgklasse 1 (eenvou -
dige bouwwerken). Vooralsnog volgen per
1 januari 2025 de verbouwingen. Bouwwer-
ken in andere gevolgklassen volgen later.
Uitvoering van de Wkb in de
praktijk
Binnen de Omgevingswet wordt het bouwen
van een bouwwerk gescheiden in een tech -
nisch deel en een ruimtelijk deel. Deze
scheiding wordt ook wel 'de knip' genoemd.
Dit levert twee activiteiten op: de omgevings-
planactiviteit bouwwerken en de technische
bouwactiviteit. De Wkb heeft enkel betrek -
king op de technische bouwactiviteit.
Omgevingsplanactiviteit? Onder de Omge-
vingswet moet een vergunning worden aan -
gevraagd voor de 'omgevingsplanactiviteit'
(OPA). De gemeente toetst deze aanvraag
aan de geldende eisen in het omgevingsplan.
In het omgevingsplan staat per gemeente
wat er met de ruimte mag gebeuren (voor-
heen bestemmingsplan en welstandsnota).
Daarbij worden eventuele risico's op of nabij
de bouwlocatie, zoals omgevingsveiligheid
tijdens bouw of sloop, of maatwerkeisen in
het lokale omgevingsplan meegenomen. Als
de bouwaanvraag aan al deze eisen voldoet,
dan geeft de gemeente een vergunning
BERT LAMERS
Marketingcommunicatie BouwQ
IR. WIM
HOPPENBROUWERS
DirecteurBouwQ
ING. NIEK JANSSEN Business manager BouwQ
auteurs
De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen, kortweg de W kb, introduceert een nieuw systeem
van kwaliteitsborging in de bouw. De aannemer moet zelf aantonen dat het opgeleverde bouwwerk aan de bouwregelgeving voldoet en is er verantwoordelijk voor dat dit door
een onafhankelijke kwaliteitsborger wordt geverifieerd. De W kb is voorlopig alleen van toepassing op gevolgklasse 1 bouwwerken.
CEMENT 2 2024 ?37
voor de omgevingsplanactiviteit af. Bij ver-
gunningsaanvragen voor nieuwbouwprojec-
ten in gevolgklasse 1 toetst de gemeente
sinds 1 januari 2024 echter niet meer op
bouwtechnische aspecten uit het Besluit
bouwwerken leefomgeving, het Bbl. Voor-
heen was dit het Bouwbesluit, maar met de
inwerkingtreding van de omgevingswet is
deze vervangen door het Bbl.
Technische bouwactiviteit? De kwaliteits-
borger controleert nu of het bouwplan vol -
doet aan de bouwtechnische regels. Op basis
van de ontwerptoets wordt een risicobeoor-
deling uitgevoerd, gericht op die aspecten
die ertoe kunnen leiden dat het uiteindelijke
bouwwerk niet zou kunnen voldoen aan de
bouwtechnische regels. Ook moet de kwali -
teitsborger actief nagaan of er bijzondere
lokale omstandigheden zijn waar rekening
mee moet worden gehouden en dit meene-
men in de risicobeoordeling. Het gaat bij
deze bijzondere lokale omstandigheden ove-
rigens alleen om eventuele risico's die in
strijd zouden kunnen zijn met de bouwtech -
nische regels. Met risico's zoals bodemver-
ontreiniging, waterveiligheid, milieu, en
bouw- en sloopveiligheid hoeft de kwaliteits-
borger geen rekening te houden in zijn risico-
beoordeling. De aannemer moet onderbouwen hoe hij tij-
dens de bouw zijn werkzaamheden en die
van eventuele onderaannemers controleert
om de gesignaleerde risico's beheersbaar te
houden, zodat een bouwwerk wordt opgele-
verd dat voldoet aan de bouwtechnische re-
gels. De kwaliteitsborger maakt op basis
hiervan een plan hoe hij tijdens de realisa -
tiefase door middel van inspecties de kwali -
teit van de aannemer gaat verifiëren. De
geplande kwaliteitscontroles door de aan -
nemer en de verificaties door de kwaliteits-
borger worden gecombineerd in het bor-
gingsplan, wat formeel wordt vastgesteld
door de kwaliteitsborger. Na correcte afronding van de bouw -
werkzaamheden stelt de kwaliteitsborger
een verklaring op dat er een 'gerechtvaar-
digd vertrouwen' bestaat dat aan de bouw-
regelgeving is voldaan.
Informeren van gemeente voor
start bouw
Minimaal vier weken voor start bouw moet
de bouwer of initiatiefnemer een bouwmel -
ding doen bij de gemeente. Bij deze bouw -
melding moet de risicobeoordeling en het
daarop gebaseerde borgingsplan met de
gemeente worden gedeeld. Bij de bouwmel -
ding wordt de gemeente ook geïnformeerd
2 Op de bouwplaats krijgt men te maken met een derde partij: de onafhankelijke, private kwaliteitsborger,
foto: Partystock via Freepik
Met de W kb
wordt de positie
van particuliere
en zakelijke
bouwconsumen -
ten aanzienlijk
versterkt
2
38? CEMENT 2 2024
over het instrument en de kwaliteitsborger
die voor dit bouwproject worden ingezet. De
gemeente controleert of dit instrument en
deze kwaliteitsborger kunnen worden inge-
zet voor het type bouwwerk. Als bij de bouw -
melding informatie ontbreekt of deze niet
voldoet aan de gestelde eisen, dan is de
bouwmelding onvolledig. In dat geval mag
niet vier weken later met de bouw worden
gestart, maar moet eerst een nieuwe correcte
bouwmelding bij de gemeente worden ge-
daan. Als de vergunningsaanvrager binnen
de termijn van vier weken geen signaal van
de gemeente ontvangt dat de melding onvol -
ledig is, dan mag met de bouwwerkzaam-
heden worden begonnen. Minimaal twee
dagen voor start bouw moet de gemeente
worden geïnformeerd over het moment dat
de bouwwerkzaamheden zullen beginnen.
De gemeente kan toezicht- en handhavende
bevoegdheden inzetten. Dit met oog op het
voorkomen en of beperken van risico's die
van invloed kunnen zijn op het voldoen aan
de regels voor de bouwactiviteit.
Positie opdrachtgever versterkt
Met de Wet kwaliteitsborging voor het bou -
wen wordt de positie van particuliere en
zakelijke bouwconsumenten aanzienlijk ver-
sterkt. Hiervoor zijn aanpassingen gedaan in het Burgerlijk Wetboek. Tot de invoering
van de Wkb was de aannemer na oplevering
van het bouwwerk alleen aansprakelijk voor
verborgen gebreken. Had een opdrachtgever
tijdens of na de oplevering een zichtbaar ge-
brek niet ontdekt, dan kwam dat voor zijn
eigen risico.
Met de inwerkingtreding van de Wkb
blijft de aannemer na oplevering nog 20 jaar
aansprakelijk voor alle gebreken die bij de
oplevering van het werk niet zijn ontdekt.
Tenzij deze gebreken niet aan de aannemer
zijn toe te rekenen. De bewijslast hiervoor
ligt bij de aannemer. Ook nieuw is het op
-
schortingsrecht. Hierbij heeft een particuliere
opdrachtgever het recht om maximaal 5%
van de aanneemsom in te houden op de be
-
talingen. Dit bedrag mag hij in depot storten
bij een notaris. Dit geeft de opdrachtgever
extra zekerheid dat de aannemer eventuele
gebreken zal repareren door deze laatste
betaling door de notaris vast te laten houden.
Een nieuw gezicht op de
bouwplaats
Voor de uitvoerende partijen in de bouw ver-
andert er dus nogal wat door de invoering
van de Wkb. Ten eerste wijzigen de toezicht-
taken van het bevoegd gezag aanmerkelijk.
Ten tweede krijgt men, naast de gemeente,
te maken met een derde partij op de
Gemeente noch
de kwaliteits-
borger zijn
verantwoorde-
lijk voor de
kwaliteit en
veiligheid van
het ontwerp
3
3 Ook vanuit Bouw- en Woningtoezicht heeft het domein constructieve veiligheid extra aandacht,
foto: Vincent van den Hoven fotografie via Betonhuis CEMENT 2 2024 ?39
4
ADVIES KPCV
In de uitgave 'Borging van Constructieve Veiligheid onder de Wkb' van
8 november 2023 adviseert het Kennisportaal Constructieve Veiligheid
(KPCV) het volgende aan constructeurs:
- Verdiep u in het instrument voor kwaliteitsborging dat de opdrachtgever
heeft gekozen, zodat u voorbereid bent op wat u kunt verwachten.
- De beste strategie is vervolgens om, ondersteund door adequate interne
kwaliteitsborging, zelf aan te tonen dat het ontwerp op uw vakgebied vol-
doet (of gaat voldoen) aan het Bbl. Daarmee minimaliseert u de controle-
druk van de kwaliteitsborger en de kosten voor de opdrachtgever.
- Zoek de samenwerking met de kwaliteitsborger. Maak van tevoren
goede afspraken over wanneer deze welke informatie van u nodig heeft
om zijn werk efficiënt te kunnen doen.
- Wanneer u coördinerend constructeur bent op een project, doet u in de
uitvoeringsfase veel werk en produceert u veel informatie die van groot
belang is voor de kwaliteitsborger (zeker als u een 'coördinerend construc -
teur nieuwe stijl' bent conform BRL 5022). Maak ? mede om dubbel werk
door de kwaliteitsborger te voorkomen ? goede afspraken met de initia-
tiefnemer en de kwaliteitsborger over taakverdeling en informatie-uitwis-
seling.
- Het uitvoerend bouwbedrijf dient bij oplevering het 'Dossier bevoegd
gezag' in te dienen, dat de documentatie van het bouwwerk as built
bevat. Wanneer het bouwbedrijf daarvoor zelf geen capaciteit in huis
heeft, kunt u de bouwer aanbieden om voor uw vakgebied de documen-
tatie as built te verzorgen. Hetzelfde geldt voor het Consumentendossier. bouwplaats: de onafhankelijke, private kwaliteitsborger.
Op het moment van schrijven zijn er in Nederland 49
kwaliteitsborgingsbureaus die één of meer kwaliteits-
borgers in dienst hebben. En dit aantal groeit gestaag.
Deze kwaliteitsborgers toetsen aan de hand van één van
de zeven door de Tlokb (Toelatings-
organisatie Kwaliteitsborging Bouw) toegelaten kwali -
teitsborgingsinstrumenten. Een kwaliteitsborgingsin -
strument is een toetsmethodiek of werkwijze waarmee
een kwaliteitsborger het ontwerp beoordeelt en er
tijdens de bouw op toeziet of wordt voldaan aan de
geldende voorschriften (zie verder https://www.tlokb.nl/
wet-kwaliteitsborging/eisen-aan-instrumenten). Afhankelijk van de kwaliteitsborger en het bijbe-
horende borgingsinstrument kunnen de aannemer en
constructeur verschillen in werkwijze, toetsingsmetho-
diek en rolverdeling ervaren. Voor de opdrachtgever is
het dan ook aan te bevelen om eerst het instrument te
kiezen dat bij hem én bij het bouwwerk past, en vervol -
gens een (erkende) kwaliteitsborger die met dat instru -
ment werkt.
Voorkomen ongelukken
Met de komst van de kwaliteitsborger is nog een andere
belangrijke functie ingevuld. In het verleden hebben
zich verschillende niet mis te verstane ongevallen in de
4 Met de inwerkingtreding van de Wkb is een belangrijke invulling gegeven aan de adviezen van het OVV-rapport 'Bouwen aan constructieve veiligheid ? Lessen uit instorting parkeergebouw Eindhoven', foto: Jacques Linssen 40? CEMENT 2 2024
bouw voorgedaan. Denk hierbij aan de inge-
storte betonvloer in de B-Tower in Rotter-
dam (2010), het ingestorte dak van het Grol -
sch Vestestadion (2011), het instorten van
een parkeergarage op de luchthaven in
Eindhoven (2017, foto 4) en de instorting van
het dak van het AZ stadion te Alkmaar
(2019). Naar aanleiding hiervan heeft de On -
derzoeksraad voor de Veiligheid de afgelo-
pen jaren meerdere onderzoeken verricht
naar ongevallen in de bouw. Conclusies
hiervan waren onder meer dat gezamenlijke
aandacht voor veiligheid in de bouw niet
vanzelfsprekend is. Te vaak zijn afspraken
over de verdeling van verantwoordelijkhe-
den tussen de verschillende partijen ondui -
delijk en is er geen centrale partij die belast
is met de veiligheid. Bij ongevallen in de
bouw leggen partijen gemakkelijk de schuld
bij een ander neer en er is onvoldoende le-
ring getrokken uit ongevallen uit het verle-
den. De komst van de kwaliteitsborger
biedt hier een belangrijke verbetering. Hij
heeft die cruciale taak het grote geheel te
overzien en waar nodig professionele tegen -
spraak te bieden richting elke betrokken
partij en op ieder moment in het bouwproces.
Constructieve veiligheid is key
De belangrijkste voorwaarde voor een kwali -
tatief goed bouwwerk is en blijft een veilige
constructie. En dat begint bij een grondige
en deskundige beoordeling van het con -
structieve ontwerp. Ook vanuit Bouw- en
Woningtoezicht heeft het domein construc-
tieve veiligheid extra aandacht. Van een
kwaliteitsborger wordt dan ook geëist dat
hij over voldoende kennis en ervaring be-
schikt om een bouwplan, de uitvoering
daarvan en de bijbehorende risico's te kun -
nen beoordelen. Er worden minimale oplei -
dings- en ervaringseisen gesteld, hetgeen
periodiek wordt geaudit door de instrument-
aanbieder of Raad van Accreditatie (RvA).
De kwaliteitsborger moet opgenomen zijn
in het register van de overheid (artikel 10.26e
van het Omgevingsbesluit). Een kwaliteitsborger moet dus aan -
toonbare expertise en ervaring hebben op
het gebied van bouwconstructies om de con -
structieve veiligheid optimaal te kunnen borgen. Heeft hij dat niet of onvoldoende,
dan kan hij bijvoorbeeld het toetsen van de
constructieve veiligheid van een ontwerp
uitbesteden aan een deskundig constructie-
bureau. Maar ondanks dat alles, zijn de ge-
meente noch de kwaliteitsborger verant-
woordelijk voor de kwaliteit en veiligheid
van het ontwerp. Deze verantwoorelijkheid
ligt volledig bij de constructeur. De kwali -
teitsborger toetst uitsluitend op mogelijke
risico's. Wanneer zowel ontwerp als het in -
terne kwaliteitssysteem van de constructeur
op orde zijn, zal de kwaliteitsborger de con -
troles tot een minimum beperken. Mocht
het kwaliteitssysteem echter te wensen
overlaten, dan zal de kwaliteitsborger inten -
siever controleren, wat zich ook vertaalt in
hogere kosten richting de opdrachtgever.
Invloed op constructeur
Verder zal er door de invoering van de Wkb
in het werk van de constructeur weinig ver-
anderen. Hooguit zal de constructeur in
plaats van naar een bouwvergunning nu
meer toewerken naar een plan van waaruit
de kwaliteitsborger zijn risicobeoordeling en
borgingsplan kan opstellen.
Lessen uit het verleden
Met de inwerkingtreding van de Wkb is een
belangrijke invulling gegeven aan de advie-
zen van het OVV-rapport 'Bouwen aan con -
structieve veiligheid ? Lessen uit instorting
parkeergebouw Eindhoven'. Het ontbreken
van één centrale partij, die het geheel over-
ziet en andere partijen bij de les houdt, is
door de introductie van de onafhankelijke
kwaliteitsborger ingevuld. Nu is de opdracht aan de markt om
het meest geschikte instrument en de kwali -
tatief juiste borger te koppelen aan het te
realiseren project, zodat de beoogde kwali -
teits- en veiligheidswinst kunnen worden
geboekt.
In het werk van
de constructeur
zal er door de
invoering van
de W kb weinig
veranderen
CEMENT 2 2024 ?41
Al in 2008 stelde de toenmalige commissie Dekker in haar rapport ‘Privaat wat kan, publiek wat moet’ voor om de gemeentelijke preventieve toets op de Bouwbesluitvoorschriften bij de vergunningverlening af te schaffen en de bouwpraktijk meer verantwoordelijkheid te geven, door hen zelf te laten aantonen dat gerealiseerde bouwwerken voldoen aan de technische bouwvoorschriften. Hierin lag direct het tweeledige doel van de uiteindelijke Wkb besloten: de bouwkwaliteit verbeteren door wijzigingen in het Burgerlijk Wetboek, waardoor de aannemer verantwoordelijk wordt voor het aantoonbaar maken dat het opgeleverde bouwwerk aan de bouwregelgeving voldoet en daardoor de positie van de particuliere en zakelijke bouwconsument versterken.
Reacties