Maandag 15 januari is gestart met het boren van de Victory Boogie Woogietunnel in de Rotterdamsebaan in Den Haag. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en wethouder Boudewijn Revis (Stadsontwikkeling Kerngebieden) gaven vrijdag het startsein voor het boren van de tunnel met de doop van de tunnelboormachine.
Lees ook:
- Nieuwsbericht 'Dichtblok tunnel Rotterdamsebaan in 48 uur gestort’
- Artikel ‘Een tunnel die werkt’, over het aanbestedingsproces van de tunnel in de Rotterdamsebaan
De 1,6 km lange Victoy Boogie Woogietunnel, vernoemd naar het laatste - en onvoltooide - werk van Piet Mondriaan, belooft de duurzaamste tunnel van Nederland te worden. Met de bouw van de Rotterdamsebaan wordt de groei van het autoverkeer opgevangen en de A12 ontlast. Zo wordt regio De Haag beter bereikbaar. Bovendien jaagt de bouw van de Rotterdamsebaan een gebiedsontwikkeling aan in de Binckhorst, waardoor er een nieuw woon-werk-recreatiegebied ontstaat. De nieuwe weg gaat het knooppunt Ypenburg (A4/A13) verbinden met de Centrumring van Den Haag. De Rotterdamsebaan begint straks bij de Binckhorstlaan en duikt vervolgens onder de grond. De weg gaat onder woonwijken van Voorburg en de Trekvliet door en komt boven in de buurt van knooppunt Ypenburg, vlakbij het familiepark Drievliet. Dat is de plek waar de boor zijn graafwerkzaamheden begint.
Priester Ad van der Helm zegende de tunnelboormachine vrijdag 12 januari in en plaatste bij de tunnelingang een beeldje van de Heilige Barbara. Deze traditie wordt overal ter wereld gevolgd bij het boren van tunnels, om zo de bescherming van de tunnelbouwers te vragen. Sint Barbara is beschermheilige voor iedereen die gevaarlijk werk verricht. Ellen ten Damme, tunnelpatin (beschermvrouwe), maakte de naam van de tunnelboormachine bekend: Catharina-Amalia, vernoemd naar prinses Amalia. Tunnelboren krijgen traditioneel ludieke vrouwelijke namen.
De tunnelboormachine is in Duitsland gebouwd en afgelopen najaar in losse onderdelen met speciaal transport naar de bouwplaats gebracht. In de startschacht van de tunnel zijn de delen vervolgens in elkaar gezet. Vanaf de start van het boren van de tunnel zal er in ploegendiensten zeven dagen in de week 24 uur per dag worden gewerkt. In de eerste weken zal het boren nog langzaam verlopen, maar als de boormachine eenmaal op gang is, gaat deze met ongeveer 15 m per dag vooruit. Op het diepste punt zal de tunnelboormachine straks 29 m onder de grond gaan. In mei of juni zal de enorme machine de Binckhorst bereiken. Naar verwachting rijden op 1 juli de eerste auto’s door de tunnel.
Bronnen: Gemeente Den Haag & BAM
Reacties