Het World Trade Center aan de Amsterdamse Zuidas heeft sinds de opening in 1985 een omvangrijke metamorfose ondergaan: verschillende grootschalige verbouwingen hebben plaatsgevonden en meerdere torens zijn toegevoegd. Nog steeds blijft de zakencampus zich verder ontwikkelen. De nieuwste aanwinst is de 80 m hoge Tower Ten; een renovatie en uitbreiding waarbij zowel tegen, onder als op een van de vier oorspronkelijke kantoortorens wordt gebouwd. Onder meer met een optopping van 10 verdiepingen, voegt de nieuwbouw zo'n 32.000 m2 toe. Een constructief complexe en uitdagende opgave.
1 Luchtfoto WTC Tower Ten in aanbouw, bron: Your Captain Luchtfotografie
1
6? CEMENT 7 20 21
De plannen om in Amsterdam
een World Trade Center te vesti-
gen dateerden al van eind jaren
60.
Amsterdam wilde toetreden tot de
groep van destijds 30 wereldwijde steden die
over het internationale handelscentrum be-
schikten. Uiteindelijk werd in 1978 het pro-
ject in ontwikkeling genomen. Aan de rand
van Amsterdam-Zuid werd aan de ringweg
een geschikte locatie gevonden met een
treinstation met directe verbinding naar
Schiphol voor de deur. Na twee jaar ont-
werp- en voorbereidingstijd startte in 1980
de bouw van het ruim 200 x 90 m² grote
complex, dat bestond uit vier kantoorto-
rens; de identieke A- en D-toren van 12 ver-
diepingen en de identieke B- en C-toren van
17 verdiepingen (foto 2, fig. 3). Omringd door
laagbouw op het maaiveld en een tweelaagse ondergrondse garage met 1.200 parkeer-
plekken, omvatte het gehele plan 110.000 m²
vloeroppervlak waarmee een bedrag van
300 miljoen gulden gemoeid was. Na opleve-
ring in 1985 was het WTC Amsterdam met
een totaal vloeroppervlak van 55.000 m²
destijds het grootste aaneengesloten kanto-
rencomplex van Nederland [1].
Grootschalige herontwikkeling
en uitbreiding
Twintig jaar na oplevering vormden de snelle
ontwikkelingen op de kantorenmarkt aan-
leiding tot een grootschalige renovatie om
de verhuurbaarheid en toegankelijkheid van
het WTC te verbeteren.
In totaal werden er in drie fasen vijf
nieuwe kantoorgebouwen (E- t/m I-toren)
gerealiseerd waarvan de E- en H-toren
IR. JEAN-PAUL FRENCKEN
Projectleider / ConstructeurVan Rossum
Raadgevende Ingenieurs auteur
Bouwen tegen, onder
en op een bestaand Zuidas-icoon
Het World Trade Center aan de Amsterdamse Zuidas heeft sinds de opening in 1985 een
omvangrijke metamorfose ondergaan: verschillende grootschalige verbouwingen hebben
plaatsgevonden en meerdere torens zijn toegevoegd. Nog steeds blijft de zakencampus zich verder ontwikkelen. De nieuwste aanwinst is de 80 m hoge Tower Ten; een renovatie en
uitbreiding waarbij zowel tegen, onder als op een van de vier oorspronkelijke kantoortorens wordt gebouwd. Onder meer met een optopping van 10 verdiepingen, voegt de nieuwbouw zo'n 32.000 m² toe. Een constructief complexe en uitdagende opgave.
Constructief ontwerp van WTC Tower Ten
CEMENT 7 2021 ?7
van respectievelijk 80 en 104 m de hoogste
waren (foto 4). De kenmerkende golvende
glazen daken verbonden de bestaande en
nieuwe gebouwen aan en met elkaar. De
laatste grote ingreep was de bouw van een
tweelaagse parkeerkelder en openbare fiet-
senstalling onder het Zuidplein.Uiteindelijk leidden alle renovaties en
uitbreidingen tot meer dan een verdubbe-
ling van het oorspronkelijke vloeroppervlak.
Bij het gehele ontwerp en constructieve uit-
werking was Van Rossum BV als hoofdcon-
structeur betrokken [2].
Tower Ten
Mede door de populaire en centrale locatie
met goede ontsluitingsmogelijkheden en de
aanhoudend hoge bezettingsgraad van het
WTC, initieerde CBRE Global Investors het
plan om het WTC verder uit te breiden. Sa-
men met het in Londen gevestigde architec-
tenbureau PLP Architecture en OZ ? dat ver-
antwoordelijk was voor de uitwerking vanaf
de bestekfase ? werd een tiende toren ont- worpen: Tower Ten (fig. 5). Dit op één van de
weinige nog beschikbare plekken, tegen en
op de bestaande D-toren.
Deze D-toren was met name aan de
oostzijde (Beethovenstraat) gefragmenteerd
en straalde onvoldoende karakter en identi -
teit uit. Vandaar dat een serie slanke verti -
cale volumes is ontworpen die boven de
bestaande torens rijzen. Zij vormen samen
het hoofdensemble van Tower Ten. Door de
volumes een aantal verdiepingen zwevend
boven het maaiveld aan te brengen, ontstaat
een terugliggende gevelplint en zo een
transparante en uitnodigende entree. Aan
de noordzijde (Strawinskylaan) is het gol -
vende glazen dak van de naburige gebouwen
in een vloeiende lijn tot de nieuwe toren
doorgezet (fig. 5). Het dak ontsluit hierdoor
op een natuurlijke wijze drie kantoorpavil -
joenen, gescheiden met ruime atria die
zorgen voor daglichttoetreding. Samen met
verscheidende groene daktuinen en -terras-
sen zorgt dit voor comfortabele en duurzame
kantoorruimten.
2 Het oorspronkelijke WTC uit 1985, bron: Stadsarchief Amsterdam
PROJECTGEGEVENS
project
Tower Ten, Zuidas Amsterdam
opdrachtgever
CBRE Global Investors (CBRE DOF
Development BV) architect
PLP Architecture & OZ ontwerpend en coördinerend constructeur Van Rossum
Raadgevende Ingenieurs adviseur geotechniek CRUX
adviseur bouwfysica Peutz
adviseur installaties Deerns
projectmanagement abcnova
hoofdaannemer
Ballast Nedam Bouw & Ontwikkeling Speciale Projecten
installatietechniek Unica
omvang
52.000 m
2 (32.000 m 2
uitbreiding en 20.000 m2
herontwikkeling) functie
kantoren, commercieel en parkeren
aanvang bouw november 2018
verwachte oplevering medio 2022
2
8? CEMENT 7 20 21
Toren CToren E
Toren D
Toren B
Toren A Podiumgebouw
Podiumgebouw
Podiumgebouw Podiumgebouw
De\fling room
Entreegebouw (toren \b) Toren H
Toren I
Zuidplein
Entreegebouw (toren G)
Toren Ten
Strawinskylaan
Beethovenstraat
N
3 Schematische plattegrond van het huidige WTC met de uitbreiding van Tower Ten
4 Grootschalige renovatie van het WTC met links toren H en uiterst rechts toren E, bron: Stadsarchief Amsterdam / Doriann Kransberg
5 Artist's impression van de nieuwe Tower Ten, bron: PLP Architecture
3
4
5
CEMENT
7 2021 ?9
6 De gehele D-toren is tot de betonnen hoofddraagconstructie gestript
Tower Ten wordt 80 m hoog en voegt over
22 verdiepingen, waarvan 12 nieuwe, 32.000
nieu
we vierkante meters aan de D-toren toe,
hoofdzakelijk kantoorruimten met horeca
en voorzieningen in de plint op de eerste
twee lagen. Tevens voorziet het plan in de
renovatie van ruim 20.000 m² bestaand kan-
tooroppervlak en vindt er een uitbreiding
v
an de tweelaagse ondergrondse parkeer-
garage aan de Beethovenstraat plaats.
Sloop, renovatie en nieuwbouw
Om plek voor Tower Ten te maken werd al
vroeg in de ontwerpfase geconcludeerd dat
een algehele sloop van de D-toren niet haal-
baar was. Trilling- en geluidshinder moest
voor de naastgelegen kantoorgebouwen na-
melijk tot een minimum worden beperkt,
aangezien deze 24 uur per dag door moeten
kunnen blijven functioneren. Het (groten-
deels) behouden van het betoncasco van de
bestaande toren was dan ook het uitgangs-
punt in het ontwerp.
Om ruimte te maken voor de nieuw-
bouw is allereerst de gehele D-toren tot de
betonnen hoof
ddraagconstructie gestript
(foto 6) en zijn verscheidende onderdelen
gesloopt, waaronder de dakvloer en twee 12
v
erdiepingen hoge beuken om ruimte te
maken voor onder andere een nieuwe kern.
Na gereedkomen van de parkeerkelderuit-
breiding start de nieuwbouw van de toren
vanaf de begane grond op en naast de be-
staande kelder, waarna deze rondom het
betonnen casco tot laag twaalf wordt opge-
trokken. Vanaf hier start ook de optopping
van in totaal tien verdiepingen. De drie pa
-
viljoenen bestaan volledig uit nieuwbouw
en reiken vanwege het golvende dak tot
verschillende hoogten. Het hele proces van
sloop tot en met optopping is toegelicht in
figuur 7.
Bestaande constructie D-toren
De vier oorspronkelijke torens (A t/m D)
zijn constructief identiek opgezet en be-
staan uit een relatief eenvoudig in het werk
gestorte hoofddraagstructuur op een stra -
mien van 7,2 / 5,4 m. Voor de kelderlagen
en enkele verdiepingsvloeren van de laag -
bouw zijn traditioneel gewapende vlakke
plaatvloeren met kolomplaten toegepast.
Om de doorbuigingen ten gevolge van de
gevelbelastingen op de verdiepingen van de
torens te minimaliseren, zijn de 240 mm
dikke vloeren voorgespannen met aan -
hechting, conform het kolomstrokensys-
teem. De stabiliteit van elke toren wordt
verzorgd door een centrale kern en een
stabiliteitswand.
6
De nieuwbouw
wordt rondom
het gestripte en
deels gesloopte
betonnen casco
opgetrokken tot
laag twaalf,
vanaf waar de
optopping van
in totaal tien
verdiepingen
begint
10? CEMENT 7 20 21
Bestaande poldergarage
De tweelaagse bestaande parkeerkelder is
gebouwd volgens het poldersysteem, wat in-
houdt dat de kelder wordt omsloten met
permanente damwanden in de afsluitbare
kleilaag, terwijl de onderste keldervloer (-2) een open constructie vormt. Dit is de reden
dat op deze laag slechts een betonnen bal-
kenrooster met straatwerk ertussen aanwe-
zig is. De eis van verticaal evenwicht van de
grondlagen boven het spanningswater is
mede bepalend geweest voor het niveau
7 Proces van strippen en sloop tot nieuwbouw
Optopping met nieuwbouw vanaf de 12e verdieping Bouw uitbreiding ondergrondse parkeergarage
Strippen van bestaande D-toren
Realisatie nieuwbouw en nieuwe kernen rondom D-toren
Sloop twee beuken en dakvloer t.b.v. de nieuwbouw
Bereiken dakvloer (23e verdieping) en voortzetting
gekromd dak op de paviljoens Sloop voltooid
7a
7d
7g
7b
7e
7h
7c
7f
7i
CEMENT 7 2021 ?11
van de laagste keldervloer (NAP -4,6 m). Het
kwel- en lekwater wordt permanent door
een drainagenet opgevangen. Aangezien het kelderdek (niveau 0) is
losgehouden van de damwanden wordt het
horizontaal evenwicht ten gevolge van de
grond- en waterdrukken in oost-west- en in
noord-zuidrichting enkel door de vloer en
het balkenrooster van respectievelijk de
eerste (-1) en onderste kelderlaag (-2) gewaar-
borgd.
Onderzoek bestaande constructie
Omdat de bestaande D-toren in Tower Ten
een belangrijke rol speelt, is de hoofddraag-
constructie aan de hand van de oorspronke-
lijke berekeningen en tekeningen uitvoerig
bestudeerd en met behulp van aanvullende
point cloud-inmetingen volledig in 3D uitge-
tekend. Ook is de huidige staat van het be-
tonskelet geïnspecteerd. Ten behoeve van de toetsing en herbe-
rekening van verschillende bestaande con -
structies was het nodig de sterkte van het
beton te kennen. De gehele oorspronkelijke
betonconstructie is in een sterkteklasse
B22,5 gestort (karakteristieke kubusdruk-
sterkte van 22,5 N/mm² na 28 dagen), maar
is onder invloed van doorgaande hydratatie
in de loop der jaren verder uitgehard. Om de
huidige betonsterktes te bepalen, zijn grote
aantallen monsters uit onder andere de poeren, kern- en stabiliteitswanden, vloeren
en kolommen geboord en in het laboratori-
um op druksterkte beproefd. Hieruit volgde
dat voor de karakteristieke waarden van de
betondruksterkte (kubusdruksterkte) mini-
maal 31,2 N/mm² (kolommen) tot maximaal
41,4 N/mm² (poeren) kon worden aangehou-
den.
Constructief ontwerp nieuwbouw
Omdat dat Tower Ten grotendeels op de
bestaande kelder en de D-toren wordt ge-
bouwd, was licht bouwen het uitgangspunt.
Ook een hoge bouwsnelheid en beperkte
hinder voor de omgeving waren randvoor-
waarden die moesten worden meegenomen
in het constructief ontwerp. Vandaar de
keuze voor een ranke staalconstructie,
waarbij de kolommen zoveel mogelijk op het
bestaande stramien ? en daarmee dus op de
bestaande kolommen ? zijn geplaatst. Met
een separaat stramien voor de nieuwbouw
zouden in de toch al krappe kelder te veel
parkeerplekken verloren gaan.
De verdiepingsvloeren zijn ontworpen
in breedplaten van slechts 160 mm dik en
worden voorgespannen om stempelloos te
kunnen bouwen (foto 8). Een grid van pri-
maire en secundaire stalen liggers zorgt
ervoor dat dit haalbaar is met maximale
vloeroverspanningen van circa 3,6 m. Voor
verdere gewichtsbesparing zijn de vloeren
gevlinderd zonder aanvullende afwerklaag.
Uiteindelijk had dit systeem ten opzichte
van bijvoorbeeld een staalplaatbetonvloer
de beste hoogte/gewicht-ratio om aan de mi-
nimaal akoestische massa-eis van 400 kg/m
2
te voldoen.
Vanwege de ambitie van de opdracht-
gever om maximale verdiepingshoogtes te
r
ealiseren, passend bij moderne en kwalita -
tief hoogwaardige kantoorruimten en de ge-
vraagde huurprijzen op de Zuidas, zijn de
stalen ligg
ers voor constructieve samenwer -
king via de druklaag aan de breedplaten ver-
deuveld (foto 8). Via de druklaag zijn ze ver-
bonden aan deuvels op bovenflens van de
stalen
ligg
er, waardoor ze constructief sa -
menwerken. Hierdoor kunnen de profielen
r
elatief laag blijven (maximaal 300 mm
hoog) en biedt het de benodigde aanvullende
stijfheid voor de gevelliggers om aan de
8
8 De nieuwbouw is opgebouwd uit voorgespannen breedplaatvloeren die zijn verdeuveld op een lichte staalconstructie. Ten behoeve van de installaties zijn de stalen liggers nabij de opleggingen verjongd 12? CEMENT 7 20 21
strenge bijkomende doorbuigingseis van de
vliesgevelleverancier te voldoen. Bovendien
zijn alle installaties door de liggers geleid om
het vloerpakket extra te reduceren. Hiervoor
zijn gestandaardiseerde verjongingen en
tracés in de stalen liggers ontworpen (foto 8).
Aan de oostzijde van het gebouw heeft de
terugliggende gevelplint op de onderste ver-
diepingen geleid tot een serie van negen ver-
diepingshoge stalen vakwerkspanten die
fungeren als overdrachtsconstructie die tot
18 verdiepingen van de nieuwbouw dragen
(fig. 9).
Stabiliteit
Na verscheidende varianten- en haalbaar-
heidsstudies, is gekozen om naast de be-
staande kern en stabiliteitswand één nieuwe
centrale kern toe te voegen (foto 10, fig. 11,
fig. 12). Deze kern meet 10 x 15 m² en heeft
wanddiktes van 350 tot 450 mm. Deze kern
is, met twee stramienen tussenruimte,
naast de bestaande kern in de kelder geposi-
tioneerd en stabiliseert het merendeel van
de nieuwbouw, met name de centrale toren
tot laag 23. De bestaande kern blijft gehand-
haafd, maar de stijfheid ervan neemt door
nieuw aan te brengen en te vergroten be-
staande deursparingen af (foto 13). Om de
krachten uit de stalen kolommen van de
nieuwbouw vanaf de 15e verdieping goed en
gelijkmatig in de bestaande kern te leiden,
wordt de bestaande kern met twee lagen
verlengd.
De drie paviljoenen worden door middel
van twee kleine kernen met wanddiktes van
250 mm gestabiliseerd. Deze worden vanwege
de inrit en parkeerplekken in de garage
9
10
9 Stalen vakwerkspanten die tot 18 verdiepingen van de nieuwbouw dragen
10 De nieuwe kern stabiliseert het merendeel van de nieuwbouw CEMENT 7 2021 ?13
11 Bestaande constructie (blauw) en nieuwbouw (groen)
12 Bestaande (blauw) en nieuwe (groen) stabiliteitsvoorzieningen
11
12
14? CEMENT 7 20 21
niet tot de fundering doorgezet, maar op de
bestaande beganegrondkolommen gebouwd.
De schijfwerking wordt verzorgd door de
vloeren, waarbij het noodzakelijk was de
nieuwe vloeren aan de bestaande te koppelen
om het geheel als één schijf te laten samen-
werken. Om de complexe interactie tussen de
verscheidende bestaande en nieuwe stabili-
teitsvoorzieningen gedetailleerd te kunnen
analyseren, is een volledig 3D-eindige-ele-
mentenmodel van zowel de bestaande- als
de nieuwe hoofddraagconstructie opgesteld.
Dit model is eveneens gebruikt voor de ge-
wichtsberekening. Studies met variërende
paalveerstijfheden en elasticiteitsmoduli
zijn uitgevoerd om inzicht in de stabiliteit en
de nieuwe versus oorspronkelijke krachts-
werking in de bestaande constructies te ver-
krijgen. Op basis van deze resultaten zijn de
bestaande constructies, zoals de kern(poer),
vanwege de constructieve ingrepen alsmede
de veranderde krachtswerking opnieuw
doorgerekend en getoetst. Het EEM-model is ? tevens op verzoek
van de Bouw- en Woningtoezicht ? gecontro-
leerd en geverifieerd aan de hand van vereen -
voudigde 2D-schema's en handberekeningen.
Ook de resultaten uit het windtunnelonder-
zoek, waarin naast de te verwachten extreme
winddrukken, ook de krachten en momenten op de hoofddraagconstructie zijn gemeten,
lagen in lijn met de EEM-resultaten.
Fundering nieuwe kern
De nieuwe centrale kern staat op een 2 m
dikke poer die tussen de onderste twee kel-
dervloeren op het bestaande balkenrooster
is gestort. Om te voorkomen dat er ten ge-
volge van zettingen geen verticale krachten
worden overgedragen, wordt de poer door
middel van EPS losgehouden van het balk-
rooster. Een speciale koppeling is ontwor-
pen zodat de poer wel kan voorzien in het
doorgeven van de horizontale gronddrukken
naar de belendende constructies (balkroos-
ter en bestaande kernpoer) in noord-zuid-
en oost-westrichting van de kelder.
De kernpoer is gefundeerd op 84
Ø540/670 en Ø457/560 LEKA-palen met grout-
injectie (foto 14). Deze zijn toegepast vanwege
de benodig
de hoge paalstijfheid en -draag -
vermogen (ruim 4000 kN) en het feit dat ze
g
esegmenteerd kunnen worden aangebracht.
De palen moesten namelijk voor een groot
gedeelte in het bestaande gebouw worden
aangebracht, tussen in gebruik
blijv
ende
(schoor)palen. Vandaar dat de
LEKA
-palen
volgens een speciale heirouting en niet dieper
dan de bestaande inhei
niv
eaus van NAP -22,3
tot -23,5 m zijn aangebracht om ongunstige
beïnvloeding te voorkomen.
13 De deursparingen in de bestaande kern zijn vergroot
13
CEMENT 7 2021 ?15
Robuustheid en constructieve
samenhang
Gezien de functie en de hoogte van Tower
Ten is het gebouw geclassificeerd in gevolg-
klasse CC3 en is er een risicoanalyse uitge-
voerd en een tweede draagweg in het ont-
werp voorzien. De keuze voor in het werk gestorte be-
tonconstructies en doorgaande stalen liggers
die worden verdeuveld aan voorgespannen
breedplaatvloeren over meerdere velden
waarin trekbanden zijn opgenomen, maakt
het een robuuste hoofddraagconstructie
met goede constructieve samenhang. Deze
opzet zorgt voor alternatieve mogelijkheden
van belastingafdracht indien in geval van
calamiteiten een element of deel van een
element zou bezwijken en voorkomt daar-
mee voortschrijdende instorting. Ook in de
negen vakwerkspanten is een tweede draag-
weg ontworpen door dubbele (HEM400) dia-
gonalen toe te passen, waardoor er één kan
wegvallen zonder bezwijken van het gehele
vakwerk. Voor de ondersteunende kolom-
men van ruim 10 m was dit niet mogelijk en
zijn daarom robuust gedimensioneerd
(HD-profielen van ca. 818 kg/m¹) met vol-
doende reservecapaciteit.
Uitbreiding parkeergrage
Bij het ontwerp van de diepe bouwkuip voor
de tweelaagse kelderuitbreiding aan de
Beethovenstraat is rekening gehouden met
het zoveel mogelijk beperken van de bouwin -
vloeden op de direct naastgelegen bestaande
infrastructuur zoals de trambaan, viaducten, leidingen en WKO-systemen (warmte-koude-
opslag). Voor de bouwkuipwand is daarom
gekozen voor een stijve combiwand opge-
bouwd uit LEKA-palen (foto 15). Deze zijn
verankerd met behulp van verticale rijen
schroefinjectieankers (deels twee rijen, deels
drie), die grotendeels tussen de bestaande
funderingen en palen van de verscheidende
kunstwerken moesten worden aangebracht.
Een belangrijk aandachtspunt voor de uit-
voering waren onder andere de groutankers
van de bestaande kelder. Deze waren con -
structief ontkoppeld van de damwanden,
maar nooit verwijderd. Ze zijn voorafgaand
aan het heiwerk van de nieuwe palen door
de aannemer inzichtelijk gemaakt en vanaf
maaiveld lokaal doorboord en verwijderd.
De kelderconstructie is verder conventioneel
van opzet met vloeren variërend van 220 tot
450 mm dikte met versterkte stroken over
de kolommen.
Faseringen en stappenplannen
De uitbreiding van de parkeerkelder met de
verankerende combiwand levert als groot
voordeel op dat in de bouwfase de grond-
drukken in oost-westrichting grotendeels
zijn opgeheven. Hierdoor kunnen de ver-
schillende sloopwerkzaamheden in de be-
staande garage ten behoeve van onder andere
nieuwe kolommen, poeren en funderings-
balken in deze richting in beginsel zonder
enige belemmeringen plaats
vinden. Om het
bou
wproces echter te versnellen was de
wens om reeds met de werkzaamheden in
de kelder te beginnen alvorens de bouwkuip
14 15
14 De nieuwe kern is gefundeerd op 84 LEKA-palen met groutinjectie
15 Uitvoering van de tweelaagse kelderuitbreiding; de grondkering van de gesloten bouwkuip is gerealiseerd met een combiwand
De bestaande
betonkolommen
zijn deels
vervangen
door nieuwe
betonkolommen
en funderingen
en deels versterkt
door ze op te
dikken
16? CEMENT 7 20 21
volledig was ontgraven. Dit heeft tot complexe
faseringen en uitgebreide stappenplannen
geleid.In de noord-zuidrichting zijn vanwege
het ontbreken van grondkeringen de grond-
drukken gedurende de hele ruwbouwfase
alom in de bestaande constructies aanwezig.
Vandaar dat er veel tijdelijke voorzieningen
en stempelconstructies nodig waren om het
horizontale evenwicht tijdens het slopen van
balken en vloeren in de kelder te waarborgen.
Voor de nieuwe centrale kern is een stempel-
frame toegepast in de lokaal gesloopte vloe-
ren. Dit is opgebouwd uit twee stalen buizen
Ø368x25 mm die uiteindelijk deels in de
kernpoer zijn ingestort (foto 14).
Versterken bestaande kolommen
Vanwege de optopping wordt het bestaande
betonskelet aanzienlijk zwaarder belast. Om te bepalen of de extra belasting door de
bestaande k
olommen kunnen worden opge-
nomen zijn op basis van de gearchiveerde
wapeningstekeningen en de huidige beton-
druksterkten de opneembare capaciteiten
opnieuw berekend. Door de bij de oorspronkelijke bouw
van de kolommen toegepaste standaardisatie
was er sprake van enige overdimensionering,
maar voor het leeuwendeel ruim onvoldoen-
de om de belastingtoename te weerstaan.
Deze bedraagt voor de kolommen onder de
oorspronkelijke dakvloer namelijk ruim
8.000 kN (10 lagen optopping). Voor de ko-
lommen onder het kelderdek zonder be-
staande hoogbouw is dit door de slimme
positionering van de nieuwe kern 'slechts'
10.000 kN (23 lagen optopping). Voor deze
laatste groep was het constructief efficiënter
om met behulp van tijdelijke stempel
-
16 17
18 19
16 Vervangen bestaande kolom?17 Opdikken bestaande kolommen
18 Principedetail vierzijdige kolomopdikking?19 Principedetail tweezijdige kolomopdikking CEMENT 7 2021 ?17
constructies de kolommen te vervangen
door nieuwe betonkolommen en funderin-
gen (foto 16). Voor de kolommen onder en in
de bestaande toren was dit uitvoeringstech-
nisch niet haalbaar. Vandaar dat deze zijn
versterkt door ze op te dikken (foto 17). Op
de meeste plekken gebeurde dit vierzijdig
(fig. 18) en langs de gevels en in de kelder
tweezijdig (fig. 19). Dit laatste om zo veel
mogelijk parkeerplekken te behouden.De opdikkingen variëren van 150 tot
270 mm en zijn in zelfverdichtend beton
gestort. Horizontaal zijn volgens een vast
patroon haarspelden ingeboord en verlijmd.
Voor een goede samenwerking tussen het
bestaande en het nieuwe beton is de aan-
hechting cruciaal. Vandaar dat de bestaande
kolomoppervlakken zijn opgeruwd en er
strenge eisen aan de voor- en nabehande-
ling van de opdikkingen zijn gesteld. Hier is
in nauwe samenwerking tussen de beton-
specialisten van Van Rossum en de aanne-
mer veel aandacht aan besteed. Later zijn
door een onafhankelijke partij tevens aan-
hechtingsproeven uitgevoerd.
Versterken bestaande funderingen
Ook voor de bestaande paalfunderingen
was sprake van enige reserve. Desondanks
moesten gezien de forse belastingtoename
ook de funderingen worden versterkt.
Van Rossum had hier bij de uitbreiding
van de Amsterdamse Arena in 2011 reeds
waardevolle ervaring mee opgedaan. Het- zelfde principe is dan ook voor Tower Ten
toegepast. Allereerst zijn nieuwe palen
rondom de bestaande poeren aangebracht
(foto 20). In samenwerking met geotech
-
nisch adviseur CRUX is er voor VHP-LR
(Very High Pressure Lost Rod) palen gekozen,
vanwege de hoge paaldraagvermogens (tot
3350 kN) en het feit dat deze jetgroutpalen
door middel van een kleine machine kun-
nen worden aangebracht. De werkruimte in
de kelder van nog geen 2 m was namelijk
beperkt. Vervolgens zijn onder de bestaande
poeren frames van stalen liggers over de
nieuwe palen aangebracht. Vanwege het pol-
derprincipe moesten er in een aantal geval-
len samengestelde stalen doorsneden met
wanddiktes tot 100 mm worden gemaakt om
het te diep afgraven van de grond en daar-
mee het risico op opbarsten te voorkomen. Tenslotte zijn tussen de stalen liggers
en de onderkant van de poeren meerdere
platte vijzels geplaatst (fig. 21 en 22). Door
vervolgens een bepaald percentage van de
aanwezige permanente belasting te vijzelen,
worden de nieuwe palen op spanning ge-
bracht en de bestaande ontlast. Door dit
proces op voorhand vastgestelde specifieke
momenten in de ruwbouwfase in meerdere
vijzelslagen te herhalen, kon nauwkeurig
worden gestuurd hoe de extra belasting over
de bestaande en nieuwe palen werd ver-
deeld. Op deze manier is tijdens het bouwen
van de optoppingen voorkomen dat de paal-
20 21
20 Nieuw aangebrachte VHP-LR-palen naast de bestaande funderingen 21 Frames van stalen liggers onder de bestaande poeren
waarmee door middel van vijzelen de nieuwe palen worden geactiveerd
Onder de
bestaande
poeren zijn
stalen frames
met vijzels
aangebracht
die de belasting
deels afdragen
op naast de
poeren nieuw
aangebrachte
palen
18? CEMENT 7 20 21
draagvermogens van de bestaande palen
worden overschreden. De gehele constructie
wordt uiteindelijk met beton omstort en on-
der het straatwerk weggewerkt.
Tot slot
Ondanks de vele omvangrijke verbouwingen
en uitbreidingen in de afgelopen twintig jaar
blijft het WTC Amsterdam met Tower Ten doorgroeien. De ruwbouw verrijst momen-
teel boven de omringende torens en zal naar
verwachting eind 2021 worden afgerond,
waarna het gebouw medio 2022 wordt opge-
leverd. Het eindresultaat is ? zeker vanuit
technisch oogpunt met de vele constructieve
uitdagingen ? een uniek gebouw en een aan-
winst voor de toch al indrukwekkende skyline
van de Amsterdamse Zuidas.
22b
22a
22 Principe langsdoorsnede (a) en dwarsdoorsnede (b) van de versterkte bestaande funderingen
LITERATUUR
1?World Trade Center Amsterdam (I);
Inleiding. Cement 1983/8.
2?Kluft, D.J., Renovatie en uitbreiding
World Trade Center Amsterdam;
Zakencentrum terug op Wereldniveau.
Cement 2005/8.
CEMENT 7 2021 ?19
Projectgegevens
Project: Tower Ten
Locatie: Zuidas Amsterdam
Opdrachtgever: CBRE Global Investors (CBRE DOF Development BV)
Architect: PLP Architecture & OZ
Ontwerpend en coördinerend constructeur: Van Rossum Raadgevende Ingenieurs
Adviseur geotechniek: CRUX
Adviseur bouwfysica: Peutz
Adviseur installaties: Deerns
Projectmanagement: abcnova
Hoofdaannemer: Ballast Nedam Bouw & Ontwikkeling Speciale Projecten
Installatietechniek: Unica
Omvang: 52.000 m2 (32.000 m2 uitbreiding en 20.000 m2 herontwikkeling)
Functie: kantoren, commercieel en parkeren
Aanvang bouw: november 2018
Verwachte oplevering: medio 2022
De plannen om in Amsterdam een World Trade Center te vestigen dateerden al van eind jaren 60. Amsterdam wilde toetreden tot de groep van destijds 30 wereldwijde steden die over het internationale handelscentrum beschikten. Uiteindelijk werd in 1978 het project in ontwikkeling genomen. Aan de rand van Amsterdam-Zuid werd aan de ringweg een geschikte locatie gevonden met een treinstation met directe verbinding naar Schiphol voor de deur. Na twee jaar ontwerp- en voorbereidingstijd startte in 1980 de bouw van het ruim 200 x 90 m2 grote complex, dat bestond uit vier kantoortorens; de identieke A- en D-toren van 12 verdiepingen en de identieke B- en C-toren van 17 verdiepingen (foto 2, fig. 3). Omringd door laagbouw op het maaiveld en een tweelaagse ondergrondse garage met 1.200 parkeerplekken, omvatte het gehele plan 110.000 m2 vloeroppervlak waarmee een bedrag van 300 miljoen gulden gemoeid was. Na oplevering in 1985 was het WTC Amsterdam met een totaal vloeroppervlak van 55.000 m2 destijds het grootste aaneengesloten kantorencomplex van Nederland [1].
Reacties