1 2018
vakblad over betonconstructies
vakblad over betonconstructies
1 2018
vakblad over betonconstructies
Sluizen
Dyckerhoff ?maakt er meer van.
Dyckerhoff,
Verkoopkantoor Nederland/Belgie
nl@dyckerhoff.com
www.dyckerhoff.nl
Waalbrug Ewijk (A 50)
Dyckerhoff Basal levert hoge sterkte beton C 90/105;
Dyckerhoff levert speciale cement VARIODUR 30
Fotos: Bart van Hoek
DyB Anz_Waalbrug Ewijk_225x297_lay.indd 1 15.03.17 10:33
TEKTONIEK.NL
Kennis zit in mensen. Binnen het T
beschikken we over de kennis voor de beste architectuur
in beton. Daarbij gaat het altijd om de relatie tussen vor -
geving, constructie en
het gebied van schoonbeton, constructieve optimalisaties,
productontwikkelingen en materiaalontwikkelingen.
Op de netwerkpagina van www zijn de
juiste mensen te vinden. Misschien hoor
Dat kan, het kennisnetwerk is groeiende.
TEKTONIEK
hoe maak ik de beste architectuur in beton?
Drents Museum Assen - designed by Erick van Egeraat - foto: J. Collingr\
idge
advertentie Tektoniek Cement 12016.indd 1 03-02-16 09:34
C
onmisbar
essen
V
aan inf
c
af
z
MWWW.
CEMENT
W
V
STUDENT LEER
TEKTONIEK.NL
Kennis zit in mensen. Binnen het T
beschikken we over de kennis voor de beste architectuur
in beton. Daarbij gaat het altijd om de relatie tussen vor -
geving, constructie en
het gebied van schoonbeton, constructieve optimalisaties,
productontwikkelingen en materiaalontwikkelingen.
Op de netwerkpagina van www zijn de
juiste mensen te vinden. Misschien hoor
Dat kan, het kennisnetwerk is groeiende.
TEKTONIEK
hoe maak ik de beste architectuur in beton?
Drents Museum Assen - designed by Erick van Egeraat - foto: J. Collingr\
idge
advertentie Tektoniek Cement 12016.indd 1 03-02-16 09:34
Partners 1
Meer informatie over deze bedrijven
en over het partnerschap staat op
www.cementonline.nl/partners .
partners
1 2018
Centraal overleg Bouwconstruc ties
Stufb Studievereniging b -N ederland
Partners van Cement , kennisplatform betonconstructies
Cement is een platform van én voor constructeurs. Het platform legt
kennis vast over construeren met beton, en verspreidt deze onder
vakgenoten. Om het belang hiervan te onderstrepen kan een bedrijf
kennispartner van Cement worden.
Een partner geniet een aantal voordelen, zoals een flinke korting op het abonnement
en een profielpagina op Cementonline . Het partnerschap is voorbehouden aan
bedrijven voor wie de kennis daadwerkelijk is bedoeld. Hebt u ook interesse om
partner te worden, neem dan contact op met Sanne Verdonk, s.verdonk@aeneas.nl .
2
4 Nederland, sluizenland T
Ons land gaat de capaciteit van een aantal
sluiscomplexen flink uitbreiden. Zes projecten zijn
door Rijkswaterstaat binnen één gezamenlijk
Programma Sluizen op de markt gebracht.
10 Tweede kolk voor sluis Eefde T
Voor een betere bereikbaarheid van de
Twentekanalen wordt de sluis bij Eefde uitgebreid
met een tweede sluiskolk. Duurzaamheid en een
unieke segmentdeur waren maatgevend bij de
aanbesteding van het project.
20 Schoonheid in eenvoud T
Om de bevaarbaarheid van de Maasroute te
verbeteren, wordt in Limmel een nieuwe keersluis
gebouwd. De sluis vormt het eerste 'natte'
DBFM-project.
34 Van keersluis naar schutsluis T
De Meppelerdiepsluis is omgebouwd van keersluis
tot schutsluis. Dat moest gebeuren met minimale
hinder voor scheepvaart en wegverkeer en vroeg
daardom om een complexe bouwfasering.
42 Spuisluizen Afsluitdijk
geïnspecteerd T
De Afsluitdijk krijgt een grote opknapbeurt. Om de
sluizen te versterken en te verhogen, was het
noodzakelijk de betonnen kunstwerken te laten
inspecteren.
58 Panamakanaal verbreed T
Bij de aanleg van een derde set sluizen in het
Panamakanaal werden zowel aan de enorme
hoeveelheden beton als aan de gigantische stalen
sluisdeuren strenge eisen gesteld.
4 ? 68
Sluizen
Een overzicht van recente ontwikkelingen
in sluizenbouw en de techniek die is
toegepast bij enkele zeer aansprekende
projecten, zowel in binnen- als
buitenland.
26 - 33
Eindelijk meer ruimte voor
de IJssel
Onderdeel van het project Ruimte voor
de Rivier IJsseldelta is de aanleg van het
Reevediep met de recreatieschutsluis en
het Reevesluiscomplex. De uitvoerings-
methoden zijn duidelijk verschillend.
50 - 56
Betonmassa voor
Kieldrechtsluis
Bij de bouw van de Kieldrechtsluis bij de
haven van Antwerpen is veel aandacht
besteed aan de grote hoeveelheid beton,
onder meer om scheurvorming te
beperken.
1 Partners
82 Column
84 Service / online
84 Colofon
februari 2018 / jaargang 70
inhoud
1 2018
Inhoud
3
64 Bouw sluishoofden naast
bestaand kanaal T
Het is een gecompliceerde operatie: het
verlengen, verbreden en renoveren van de
Södertäljesluis, zonder daarbij het scheep-
vaartverkeer te hinderen. Twee bouwputten naast
de bestaande sluis bieden uitkomst.
70 Aardewerk in cement
Het archeologisch museum Muséo Sitio de Julio C.
Tello in de tropische woestijn van Peru voegt zich
met haar rode gevel van portland-puzzolaan-
cement helemaal naar de omgeving.
75 Dick voor Mekaar (2)
Kolommen: mooi bedoeld, maar toch lelijk!? In de
tweede aflevering van de rubriek Dick voor Mekaar
opnieuw aandacht voor vorstschade.
78 Parametrisch ontwerpen is de
toekomst
Rick Titulaer vertelt over zijn rol bij het ontwerp en
de optimalisatie van de tentoonstellingswanden
voor de collectiepresentatie STEDELIJK BASE van
het Stedelijk Museum.
Groot, groter, grootst(e) Wie zien het op veel
vlakken, het moet efficiënter, meer en groter. Dat geldt ook voor
het (vracht)verkeer en de scheepvaart en dat heeft natuurlijk
consequenties voor onze, inmiddels op leeftijd zijnde, infrastruc -
tuur. Omdat er veel speelt op het gebied van sluizen is er alle
reden om daar nu een themanummer aan te wijden.
Nederland heeft een grote reputatie op het gebied van water -
bouw en de huidige activiteiten op sluizengebied bestendigen
dat. Lees over de verschillende typen sluizen (keersluis, schut -
sluis, spuisluis) en de vele lopende projecten, waarbij nieuwe
sluizen worden gebouwd om de doorgang voor de scheepvaart
en/of de waterveiligheid te verbeteren. Maar er is in dit nummer
ook aandacht voor onze tachtig jaar oude spuisluis in de Afsluit -
dijk en, vanzelfsprekend zou ik bijna zeggen, imposante sluis-
projecten in het buitenland. Een uitdaging bij de diverse projecten
is om de scheepvaart en het verkeer zo min mogelijk te hinderen
tijdens de bouw.
Beton mag dan misschien minder goed scoren als het gaat om
milieuvriendelijkheid, maar hoe zouden we deze belangrijke
constructies moeten bouwen zonder beton, dat hiervoor in zeer,
zeer grote hoeveelheden nodig is? En ja, we moeten aan onze
(klein)kinderen denken, maar het is voor (de veiligheid van) hen
toch ook belangrijk dat deze sluizen worden gebouwd? Fijn dus
dat er beton is!
U ziet maar weer, veel interessante informatie, die wij als Cement
graag naar u doorsluizen! Jammer dat we u nog niet kunnen
informeren over 's werelds grootste zeesluis, die op dit moment
door Nederlandse aannemers in IJmuiden wordt gebouwd. Maar
ongetwijfeld komt die in latere edities van Cement nog ruim aan
bod.
Dick Hordijk
Voor reacties: d.hordijk@cementonline.nl
De bouw van de nieuwe recreatieschutsluis
in het Reevediep, onderdeel van het
project Ruimte voor de Rivier IJsseldelta
foto: Ruimte voor de Rivier IJsseldelta
Redactioneel
1 2018
Inhoud
4
thema
Nederland,
sluizenland
1
Rijkswaterstaat werkt samen met markt aan uniek sluizenprogramma
Nederland heeft wereldwijd een goede reputatie op
het gebied van waterbouw. Bedreigingen vanaf zee
en vanuit het achterland worden dankzij prachtige
civiele kunstwerken het hoofd geboden. Het gaat
daarbij ook om tal van grotere en minder grote
sluiscomplexen. Ons land staat momenteel voor de
opgave de capaciteit van een aantal van die
complexen flink uit te breiden. Zes projecten zijn
door Rijkswaterstaat binnen één gezamenlijk
Programma Sluizen op de markt gebracht. Over dat
programma sprak de redactie van Cement met Roy
Stroeve en Rob Peschier 1).
thema
Nederland, sluizenland 1 2018
5
In totaal beheert Rijkswaterstaat in Nederland 84 sluizen. Veel
van die sluizen drukken een belangrijke stempel op de capaci -
teit van onze waterwegen. Nu is er een duidelijke groei waar -
neembaar in het goederenvervoer over water. Dat heeft geleid
tot enkele knelpunten in het waterwegennet. Samen met
ontwikkelingen en bestuurlijke afspraken vanuit de regio heeft
dit geleid tot de opgave zes belangrijke sluiscomplexen uit te
breiden. Het gaat om Keersluis Limmel, Zeetoegang IJmond,
Capaciteitsuitbreiding Sluis Eefde, Derde Kolk Beatrixsluis,
Nieuwe Sluis Terneuzen en de Afsluitdijk.
Zes projecten in korte tijd
Voor Rijkswaterstaat is dit een enorme uitdaging. De vraag was
hoe deze zes projecten in relatief korte tijd (een jaar of 10)
kunnen worden vermarkt én gerealiseerd. Deze zes werken als
afzonderlijk project op de markt zetten, zou onherroepelijk
leiden tot capaciteitsproblemen bij Rijkswaterstaat en onbalans
in de marktvraag. Om die reden is er in 2012-2013 besloten
deze, toch min of meer vergelijkbare projecten, samen te
voegen tot één programma Sluizen. Dit maakt een enorme
efficiencyverbetering mogelijk. Er kan goed intensief worden
samengewerkt en sommige mensen werken voor meerdere
(soms wel drie) projecten.
DBFM
Een andere belangrijke reden om de projecten samen te
voegen, is de wens zo veel mogelijk gebruik te maken van
Design, Build, Finance en Maintain-contracten (DBFM). Uit
specifieke rekenmodellen bleek dat deze contractvorm voor de
projecten het meest geschikt is. Het past ook bij het overheids -
beleid dat er sinds 2000 op is gericht projecten waar mogelijk
via DBFM op de markt te zetten. Maar DBFM in de waterbouw
is nieuw. Wel is er de nodige ervaring opgedaan met droge
DBFM's, maar natte DBFM's zijn niet echt vergelijkbaar. Er
komen extra functies kijken, zoals passeren scheepvaart, water -
keren, watermanagement en combinaties met wegverkeer.
Dankzij het sluizenprogramma is het mogelijk kennis over deze
contractvorm te bundelen en met de afzonderlijke sluisprojecten
te delen. Sterker nog, zonder de gezamenlijkheid zou het moge -
lijk helemaal niet lukken.
Het eerste project binnen het programma is Keersluis Limmel.
De ervaring die met het contract voor dat project is opgedaan,
is ingezet bij de andere projecten. Op die manier is een soort
treintjesmodel opgezet van zes projecten die ongeveer om het
halfjaar op de markt kwamen. Uiteindelijk kennen vijf van de
zes projecten een DBFM-contract. Alleen de Nieuwe Sluis
Terneuzen is via een D&C-contract gegund. Belangrijkste
reden hiervoor is de samenwerking met onze zuiderburen. De
Nederlandse systematiek op het gebied van contracteren en
begeleiden is anders dan de Vlaamse. Als grootste financierder
heeft Vlaanderen nadrukkelijk gekozen voor een D&C-
contract. Vlaamse deskundigen, die veel ervaring hebben
opgedaan bij de bouw van de Kieldrechtsluis bij Antwerpen,
participeren daarbij succesvol in het opdrachtgeversteam.
Samenwerking
Samenwerking en kennis delen zijn dus de belangrijkste drijf -
veren van het sluizenprogramma. Om dit mogelijk te maken,
heeft Rijkswaterstaat een aantal werkwijzen geïntroduceerd.
Zo is er een overlegstructuur tussen de projecten waarbij van
alle projecten de managers van vijf IPM-disciplines (Integraal
Projectmanagement Model) op gezette tijden samenkomen.
Het gaat om de disciplines technisch management, contract-
management, omgevingsmanagement, projectbeheersing en
projectmanagement. De projectmanagers van alle zes de
projecten ontmoeten elkaar bijvoorbeeld elke twee weken.
Van alle disciplines is een van de managers aangewezen als
primus inter pares, de zogenoemde PIP'er. Die heeft een
coördinerende rol, geen hiërarchische.
In de overleggen worden ervaringen gedeeld en knelpunten
besproken. Het zijn intensieve besprekingen waar veel wordt
geleerd. Zo hebben de overleggen tussen de contractmanagers
er in belangrijke mate aan bijgedragen dat de eisen en de
contracten bij de latere projecten in het programma duidelijker
en scherper zijn geformuleerd. Dat heeft er weer toe geleid dat
de markt de contracten steeds beter is gaan begrijpen. In het
begin kwamen er nog de nodige vragen over de werking van
het contract, maar bij de laatste projecten steeds minder.
Markt
De ontwikkeling van de contracten is een voorbeeld van de
voordelen die het programma ook voor de markt heeft. Een
ander voorbeeld zijn de marktlunches waarvoor in het begin -
stadium geïnteresseerde marktpartijen werden uitgenodigd.
Bij die bijeenkomsten werd uitgelegd wat de plannen waren
en werd gevraagd hoe de markt tegen de projecten aankeek,
of ze de vraag aankonden en wat zij ervoor nodig hadden.
Zodra de projecten zijn gegund, blijft de uitwisseling van
kennis tussen en richting de marktpartijen echter beperkt. Het
kan niet zo zijn dat oplossingen die door de ene partij worden
bedacht, door Rijkswaterstaat met een andere partij worden
gedeeld. Sowieso worden er geen oplossingen opgelegd. Het
1 Bestaande Westsluis in sluizencomplex Terneuzen; er komt een nieuwe sluis naastfoto: Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat werkt samen met markt aan uniek sluizenprogramma
1) Roy Stroeve en Rob Peschier zijn beiden werkzaam bij Rijkswaterstaat. Stroeve is projectmanager Lekkanaal / Derde Kolk Beatrixsluis en Peschier is programma - manager van het nieuwbouw- en renovatieprogramma Sluizen.
Nederland, sluizenland 1 2018
Nederland, sluizenland 1 2018 6
thema
op deels onontgonnen terrein begeeft, maar het zou jammer
zijn niet van elkaar te leren.
Uitdagingen
De projecten hebben elk hun uitdagingen. Zo is de zeesluis bij
IJmuiden (foto 2) de grootste ter wereld die net als de Nieuwe
Sluis Terneuzen gebouwd moet worden op een relatief zeer
kleine locatie. Dat leidt tot een grote logistieke puzzel. Ook het
feit dat de omgeving zo weinig mogelijk overlast moet hebben
en het scheepvaartverkeer tijdens de bouw gewoon doorgang
moet kunnen vinden, zorgt voor de nodige hoofdbrekens. Maar
niet alleen aan de civiele kant moet soms het uiterste uit de kast
worden gehaald. Ook op het gebied van de installaties zijn de
opgaven complex. Het is wel het terrein waarin de ontwikkelin -
gen het snelst gaan, veel sneller dan aan de civiele kant. Het
gaat onder meer om industriële automatisering waarbij ook
nog eens zaken als cybersecurity een rol spelen.
belangrijkste instrument dat Rijkswaterstaat heeft om mee te
sturen, zijn de contracten. Op basis van eerdere ervaringen zijn
die hier en daar wel iets aangepast.
De systematiek is dus standaard maar de oplossingen niet.
Uitgangspunt is juist om de contracten daar waar het kan open
te houden. Er zijn randvoorwaarden meegegeven, bijvoorbeeld
ten aanzien van schutcapaciteit, beschikbaarheid, waterkeren of
maximale hoogten. Er bestaat weliswaar een referentieontwerp
voor elk project, maar dat diende in feite alleen voor het tracé -
besluit en voor kostenramingen. In de praktijk blijkt dat de
bouwers geregeld andere oplossingen kiezen. Die oplossingen
zijn behalve van de lokale omstandigheden ook erg afhankelijk
van de kennis en ervaring bij de bouwers.
Rijkswaterstaat heeft wel als voornemen om, zodra het laatste
project de Afsluitdijk is gegund, alle uitvoerende marktpartijen
uit te nodigen. Doel is kennis te delen en te leren van elkaars
fouten en successen. Rijkswaterstaat beseft dat ze zich daarmee
Projecten
Keersluis bij Limmel
De keerschutsluis bij Limmel maakt
deel uit van de Maasroute. Deze vaar -
route tussen Weurt en Maastricht
moet veiliger worden voor de grotere
scheepvaart. Omdat grotere binnen -
vaartschepen (klasse Vb-schepen) niet
door de circa tachtig jaar oude sluis
passen, vervangt Rijkswaterstaat de
oude sluis door een nieuwe en
bredere keersluis. Er komt één brede
doorvaart in plaats van de huidige
twee gescheiden vaarstroken.
Keersluis Limmel is aangenomen door
Keersluis Limmel Company die bestaat
uit Besix Group, Agidens Infra
Automation en Rebel Group.
Het project is gereed in 2018.
Zeetoegang IJmond
Na bijna honderd jaar is de Noor -
dersluis in IJmuiden aan vervanging
toe. Een nieuwe, grotere zeesluis moet
de bereikbaarheid van de haven van
Amsterdam verbeteren en de econo -
mie in de regio stimuleren door
getijonafhankelijk ruimte te bieden
aan de steeds groter wordende
zeeschepen. De nieuwe zeesluis wordt
70 m breed, 500 m lang en 18 m diep
en is daarmee de grootste van de
wereld.
De Noordersluis is aangenomen door het
consortium OpenIJ, bestaande uit BAM-
PGGM, VolkerWessels en DIF.
Het project is gereed in het najaar van
2019.
Sluis Eefde
Rijkswaterstaat werkt aan een betere
bereikbaarheid van de Twentekanalen
waarvan de hoofdtak loopt vanaf
Eefde in oostelijke richting naar
Enschede. Onderdeel daarvan is de
uitbreiding van de sluis bij Eefde met
een tweede sluiskolk. Hierdoor kunnen
meer schepen de sluis passeren en
krijgt de regio een economische
impuls.
Sluis Eefde is aangenomen door L2T
EPC, een samenwerking tussen TBI-
ondernemingen Mobilis en
Croonwolter&dros.
Het project is gereed in 2020.
Zie voor meer informatie het artikel
'Tweede kolk voor sluis Eefde', elders
in dit nummer.
Beatrixsluis
Nederlands grootste monumentale
binnenvaartsluis, de Prinses Beatrixsluis,
wordt na 77 jaar uitgebreid (foto 3).
Vanwege de toename van grote schepen
die de sluis passeren, wordt een derde
kolk aangelegd en wordt het Lekkanaal
ter hoogte van Nieuwegein verbreed.
2
7
cultuur. Mensen zijn bereid fouten toe te geven, juist om ervan
te leren. Daar heb je veel meer aan dan jezelf op de borst te
kloppen om hoe goed het is gegaan. Wel wordt verwacht dat
die fouten niet een tweede keer worden gemaakt.
Rijkswaterstaat is nu ook aan het nadenken over hoe deze erva -
ringen kunnen worden gebruikt in het overige deel van de
uitvoering. En voor toekomstige opgaven zoals renovatie van
sluizen. Want ook dat komt op ons af. Een van de uitkomsten is
meer toe te gaan naar een objectgeoriënteerde organisatie die
portfolio's kent als bijvoorbeeld Sluizen, Bruggen en Tunnels.
Trots
Mede dankzij het sluizenprogramma is het voor de waterbouw -
wereld een bijzonder decennium. Er worden fantastische
projecten gerealiseerd, waar we ook voor de toekomst veel uit
kunnen leren. Daar mogen we best bij stilstaan.
Jacques Linssen
Juist op het gebied van installaties en bediening zit een van
de belangrijke ontwikkelingen voor de nabije toekomst. Rijks -
waterstaat denkt aan het realiseren van goed uitontwikkelde
bouwstenen die in verschillende projecten kunnen worden
ingezet. Bij beweegbare bruggen en tunnels zijn daarmee al
belangrijke stappen gezet. De volgende stap is om deze syste -
matiek ook te ontwikkelen voor sluizen.
Cultuur
Rijkswaterstaat plukt bijna dagelijks de vruchten van het
bundelen van de projecten. Er is een heel bijzondere werkcul -
tuur ontstaan die ook binnen andere disciplines van Rijkswa -
terstaat wordt herkend. Het programma heeft de naam opge -
bouwd van een enthousiaste club mensen die kennis willen
delen, in elkaar willen investeren en wat voor elkaar over
hebben. Het belang van het programma staat boven het belang
van de afzonderlijke projecten. Er is bovendien een heel open
De Beatrixsluis is aangenomen door
het consortium Sas van Vreeswijk,
bestaande uit Besix Group, Rebel-
Valley, TDP, Heijmans en Jan de Nul.
Het project is gereed in 2019.
Nieuwe Sluis Terneuzen
De Nieuwe Sluis gaat zorgen voor een
betere toegang en vlottere doorstro -
ming van het toenemende scheep -
vaartverkeer, voor zowel binnenvaart-
als zeeschepen, vanaf de Westerschelde
naar het Kanaal van Gent naar Terneu -
zen en verder. De Nieuwe Sluis wordt
net zo groot als de sluizen in het Pana -
makanaal, namelijk 427 m lang, 55 m
breed en 16,44 m diep. De sluis wordt
gerealiseerd binnen het bestaande
sluiscomplex in Terneuzen (foto 1).
De Nieuwe Sluis Terneuzen is aange -
nomen door combinatie Sassevaart,
bestaande uit BAM (BAM Infra en BAM
Contractors), DEME en Algemene
Aannemingen Van Laere.
Het project is gereed in 2022.
Afsluitdijk
Bij de tweede landelijke toetsing van
de primaire waterkeringen (2006) is
gebleken dat de Afsluitdijk niet meer
voldoet aan de wettelijke eisen voor
waterveiligheid. Daarnaast is vergro -
ting van de waterafvoercapaciteit
nodig omdat het steeds vaker en in
sterkere mate onmogelijk wordt het
peil van het IJsselmeer voldoende te
beheersen. Dit als gevolg van de
stijgende zeespiegel en hogere piek-
afvoeren. Daarom vergroten we de
waterveiligheid door de Afsluitdijk en
de sluizen sterker te maken.
De Afsluitdijk is nog niet gegund. Het
project is gereed in 2022.
Zie voor meer informatie het artikel
'Sluitsluizen Afsluitdijk geïnspecteerd'
elders in dit nummer.
En verder
Verder zijn opvallende actuele
sluisprojecten de twee nieuwe
sluizencomplexen in het Reevediep
(dit project participeert binnenkort
in het Sluizenprogramma) en de
Meppelerdiepsluis.
Aan deze en een aantal sluizen uit het
Sluizenprogramma wordt in dit
nummer van Cement aandacht
besteed. Het is helaas niet gelukt
artikelen over Zeetoegang IJmond,
Derde Kolk Beatrixsluis en de Nieuwe
Sluis Terneuzen te publiceren. Die
komen op een later moment aan bod.
3
2 Tijdens de bouw van de nieuwe Zeesluis bij IJmuiden blijft de winkel gewoon open: op de achtergrond passeert het scheepvaartverkeer door de naastgelegen Noordersluisfoto: Rijkswaterstaat / Gerrit Serné 3 Met de bouw van een derde kolk (doorgang) kunnen er straks meer en grotere schepen gebruik - maken van de Beatrixsluisfoto: LievenseCSO Groep
Nederland, sluizenland 1 2018
thema
Nederland, sluizenland 1 2018 8
Wat een sluis is, is bij iedereen wel bekend. Maar wat voor soorten sluizen
heb je en uit welke onderdelen bestaat een sluis? Een (niet uitputtend)
overzicht van enkele belangrijke begrippen.
Wat is een sluis?
Schutsluis (fig. 4) Sluis die het mogelijk maakt schepen van het ene naar het andere waterpeil te brengen (schutten). Schutsluis bestaat uit voorhaven, fuik, benedenhoofd, bovenhoofd en kolk.
Spuisluis Sluis bedoeld om overtollig binnenwater te spuien. Niet bedoeld om scheepvaart te laten passeren.
Keersluis Sluis om (hoog)water te kunnen keren. Als het waterpeil normaal is, is de sluis open. In gesloten toestand niet bedoeld om schepen te laten passeren.
(Schut)kolk Ruimte tussen de beide sluishoofden (beneden- en bovenhoofd) van een schutsluis.
Groene kolk Kolk met een natuurlijk talud in plaats van kolkwanden.
Sluishoofd Onderdeel van de sluis waarin zich de deuren bevinden. Zorgt voor krachtsoverdracht van de deuren naar de ondergrond en voor de aansluiting van deuren.
Bovenhoofd Sluishoofd gelegen aan de zijde met het hoogste waterpeil (bovenstrooms).
Benedenhoofd Sluishoofd gelegen aan de zijde met het laagste waterpeil (benedenstrooms).
Buitenhoofd Sluishoofd gelegen aan buitenwater.
Binnenhoofd Sluishoofd gelegen aan binnenwater.
Voorhaven Vaargedeelte dat ligt tussen de aansluitende vaarweg en het sluiscomplex.
Fuik Overgangsgebied tussen voorhaven en kolk, bedoeld om schepen de sluis te laten invaren.
Remming- of geleidewerk Constructie waarmee schepen worden afgeremd als ze een sluis naderen of dreigen aan te varen. Biedt schepen ook gelegenheid te wachten voor een gesloten sluis.
Aanvaarbeveiliging Beveiliging die ervoor zorgt dat een schip niet doorschiet in de kolk.
Fenderconstructie Constructie om de kinetische energie van een aanvarend schip op te vangen.
Puntdeuren (fig. 6) Vlakke deuren die in gesloten stand tegen elkaar steunen en dan een stompe hoek vormen. De deuren draaien om een verticale as. In geopende stand bevinden de deuren zich in ondiepe deurkassen in de beide sluiswanden. In principe bedoeld voor een éénzijdige kering.
Enkele draaideur (fig. 7) Vlakke deur die in gesloten stand de doorvaart loodrecht afsluit. Draaien om een verticale as. In geopende stand verdwijnt de deur in een ondiepe, lange deurkas. Mogelijkheid tot tweezijdig keren.
Hefdeur (fig. 8) Deur die verticaal uit het water wordt getild. Geen draaipunten of andere bewegende delen onder water. Enige deur waar de hoogte van de vaartuigen die kunnen passeren beperkt is. Kan tweezijdig keren.
Roldeur (fig. 9) Deur dwars ten opzichte van de lengteas van de sluis, die naar zijkant rollend wordt geopend in een, in de sluiswand aangebrachte, deurkas. Kan tweezijdig keren.
Waaierdeur (fig. 10) Puntdeuren uitgerust met een extra blad dat onder een hoek met de puntdeur staat. De deuren staan aan beide zijden van de sluis opge - steld. In kwartcirkelvormige deurkassen draait het blad. Kunnen naar beide zijden het water keren.
Segmentdeur (fig. 11) Deur met in het verticale vlak gezien een cirkelsegment als doorsnede, die draait om een horizontale as. De deur kan omhoog en omlaag draaien. In verticale stand is de sluis gesloten. De segmentdeur kan tweezijdig keren.
Sectordeur (fig. 12) Deur met in het horizontale vlak gezien een cirkelsegment als doorsnede, die draait om een verticale. De sectordeur kan tweezijdig keren.
Taats (fig. 5) Stalen pen die onderaan een as van een puntdeur draait.
Taatslager Lager die is ontworpen om axiale krachten uit een taats op te nemen.
Taatskom Deel van een taatslager, waarin de taats draait.
Halspen Pen aan bovenzijde van puntdeur of draaideur, als onderdeel van bovendraaipunt.
Halsbeugel Beugel waarin halspen draait, verankerd in sluiswand.
Bewegingswerk Deel dat zorgdraagt voor het bewegen van de sluisdeuren of schuiven (voor het nivelleren van water). Hydraulisch of elektromechanisch.
Haalkom Voorziening in een sluiswand waaraan een schip kan worden vastgemaakt.
Bolder / meerpaal Voorziening waar een schip, door middel van een tros of landvast, aan kan worden vastgelegd. Bolder op de wal, meerpaal in het water.
Nederland, sluizenland 1 2018 9
halspen
taats
voorhaven
sluiskolk sluishoofd
fuik
4 Schutsluis5 Sluisdeur met halspen en taats6 Puntdeuren7 Draaideur8 Hefdeur
9 Roldeur10 Waaierdeur 11 Segmentdeur, kan naar boven en naar beneden worden geopend 12 Sectordeur
4
5
6
7 8 9
10 11 12
thema
Tweede kolk
voor sluis Eefde
1
Unieke segmentdeur en duurzaamheid maatgevend bij aanbesteding
Tweede kolk voor sluis Eefde 1 2018 10
thema
11
Het sluizencomplex bij Eefde bevindt zich in het Twentekanaal.
Het is een rijksmonument uit 1933 dat zowel voor waterhuis -
houding als voor scheepvaartverkeer wordt gebruikt. De sluis
vormt de toegangspoort vanaf de IJssel naar de Twentekanalen.
De hoofdtak van de Twentekanalen loopt vanaf Eefde in ooste -
lijke richting naar Enschede. Ten westen van Delden loopt er
een zijtak naar het noorden richting Almelo (fig. 2).
Het hoogteverschil in het kanaal van Eefde naar Enschede is
21 m. Om dat verschil te overbruggen, heeft het Twentekanaal
drie schutsluizen. Het sluizencomplex bij Eefde is de meest weste -
lijke daarvan. Afhankelijk van de waterstand op de IJssel varieert
het verval bij deze sluis. In het Twentekanaal wordt bij Eefde een
kunstmatig beheerst peil gehandhaafd van NAP +10,0 m. Het
peil op de IJssel varieert van NAP +0,70 m tot NAP +8,40 m. Er
wordt alleen geschut bij waterstanden op de IJssel tussen
NAP +1,46 m tot NAP +8,20 m. Deze waterstanden volgen uit
het rapport met hydraulische randvoorwaarden welke onderdeel
is van de DBFM overeenkomst. De waterstanden worden voor het
civiel ontwerp toegepast op gebied van constructies, geotechniek,
geohydrologie, hydraulica, nautiek, nautische voorzieningen,
aanvaarbeveiligingen, aanmeervoorzieningen, sluit-, nivelleer-
en openingstijden (SNO-tijden).
Om het huidige capaciteitsprobleem van de sluis Eefde op te
lossen en te zorgen voor een vlotte, betrouwbare en veilige
verkeersafwikkeling over het Twentekanaal, moet het sluizen -
complex worden uitgebreid met een tweede kolk. Het project
Uitbreiding Sluis Eefde is onderdeel van het programma
Sluizen van Rijkswaterstaat.
Aanbesteding
Op 4 november 2015 begon Rijkswaterstaat met de aanbesteding.
Het project is onderdeel van het MIRT3-besluit (Meerjaren-
programma Infrastructuur, Ruimte en Transport). Het
uitgangspunt was daarbij een aanbesteding met een DBFM-
overeenkomst. In de aanbestedingsfase hebben dialooggesprekken
plaatsgevonden met vier marktpartijen.
ing. Sander van het Erve PMSE RC,
ing. André Bouman RC
Mobilis
1 Monumentale sluis Eefde2 Ligging sluizen Twentekanaal3 Bovenaanzicht sluizencomplex bij Eefde: (a) bestaande en (b) nieuwe situatie
IJssel
Twentekanaal
2
3a 3b
Rijkswaterstaat werkt aan een betere bereikbaarheid van de Twentekanalen. Onderdeel daarvan is de
uitbreiding van de sluis bij Eefde met een tweede sluiskolk. Hierdoor kunnen meer schepen de sluis
passeren en krijgt de regio een economische impuls. Voor het bovenhoofd is gebruikgemaakt van een
voor Nederland uniek type deur: de segmentdeur.
Tweede kolk voor sluis Eefde 1 2018
12
en TBI PPP (financiering). Op woensdag 14 december 2016
hebben Rijkswaterstaat en L2T het DBFM-contract onderte -
kend. Op 17 augustus 2017 is het aanvangscertificaat ontvan -
gen voor de start op 26 augustus 2017.
Toelichting EMVI-score op duurzaamheid en omgeving
In het aanbestedingsproces is met name een hogere EMVI-
score behaald voor oplossingen op gebied van duurzaamheid
en omgeving. Onder andere de volgende duurzame maatregelen
zijn bedacht:
- Milieuvriendelijk materiaalgebruik.
- Materiaal wordt zo veel mogelijk vervoerd over water.
- De grond die vrijkomt bij aanleg wordt zo veel mogelijk
gebruikt om de omgeving opnieuw in te richten.
- De nieuwe sluis is zodanig ontworpen dat deze energieneu -
traal is. De technische installaties worden energiezuinig
uitgevoerd. De energie die nog nodig is voor bediening van
de sluis, wordt op het sluizencomplex opgewekt met zonne -
panelen.
- Toepassing van een segmentdeur in de sluis.
- Vervanging van het huidige bediengebouw door een energie -
zuinig en toekomstbestendig gebouw dat aansluit op het
monumentale en landschappelijke karakter van het sluizen -
complex.
De DBFM-overeenkomst bestaat uit de volgende opgave:
- Ontwerp, aanleg, financiering en onderhoud van een nieuwe
tweede sluiskolk bij Eefde met de minimale afmeting voor
een klasse Va schip met een aflaaddiepte van 3,50 m.
- Aanleggen en onderhouden van een brug over de nieuwe
sluis.
- Herinrichten en onderhouden van het gebied ten noorden
van de nieuwe sluis.
- Aanleggen en onderhouden van een nieuw middeneiland.
- Aanpassen van de wegverbinding Kapperallee tussen zuid-
en noordzijde van het kanaal.
- Realiseren en onderhouden van diverse ligplaatsen.
- Renoveren van het bestaande bediengebouw.
- Verplaatsen van de primaire en regionale waterkeringen aan
de noordzijde van het kanaal voor zover noodzakelijk is ten
gevolge van de aanleg van de nieuwe sluis.
- Uitvoeren van groot onderhoud aan de bestaande kolk.
- In gebruik nemen tweede kolk Eefde uiterlijk na voltooiings -
datum 31 oktober 2020.
- Onderhoudsfase van 27 jaar na beschikbaarheidsdatum;
20 april 2020.
Het project is gegund aan het consortium Lock to Twente
(L2T), een samenwerking tussen TBI-ondernemingen Mobilis
(civiele techniek), Croonwolter&dros (technische installaties)
Eefde
4 Overzichtskaart onder - delen sluizencomplex bij Eefde
thema
Tweede kolk voor sluis Eefde 1 2018
Eefde
Kapperallee
Eefse Beek
Aeidingskanaal
Berkel
1 2
3
4
5
6
7
8
10
9a
Overzichtskaart onderdelen Sluis Eefde
Onderdelen Project
1. Aanleg tweede kolk
(12,5 x 125m, klasse Va aaaddiepte 3,5 m)
2. De aanleg van een brug over de nieuwe sluis
(hoogte onderkant brug + 13,10 m NAP)
3. Aanleg / herinrichting voorhaven IJsselzijde
(afwijking RVW2011 opdat de aaat Eefse Beek kan
blijven behouden)
4. Verlegging van de primaire waterkering
5. Aanleg / herinrichting voorhaven Kanaalzijde
6. Verlegging van de regionale waterkering en Kanaalpad
7. Landschapsplan voor inrichting terrein noordzijde
8. Behoud voorsluis voor bestaande sluis
9a. Herinrichting Kapperallee Noordzijde en inpassing
hellingspercentage.
9b. Herinrichting Kapperallee Zuidzijde
10. Renovatie bediengebouw
11. Groot onderhoud huidige kolk
Niet tot het project behoren:
12. Renovatie / uitbreiding van de gemalen
13. Inkassing opstelplaats huidige sluis
12
13
7
9b
11
thema
Tweede kolk voor sluis Eefde 1 2018
13
5 Varianten voor de kolkconstructie
Variant 1.4 (fig. 5d)
Kolk met een kademuurconstructie op palen en damwanden.
De vloer van de kolk is een betonvloer.
Variant 1.5 (fig. 5e)
Kolk als variant 1.3 maar met aan één zijde een open damwand
met een spaarbekken (eenzijdig zogenoemde groene kolk).
Variant 1.6 (fig. 5f )
Kolk met in de grond gevormde verankerde wanden (diepwan -
den) met een gewapende betonvloer als tijdelijke en definitieve
constructie. De in de grond gevormde wanden worden afgewerkt
met een definitieve in-situvoorzetwand.
Op basis van een trade-off-matrix (tabel 1) is variant 1.3 met
een definitieve damwandconstructie als meest optimale oplos -
sing gekozen. Hierbij zijn scores vergeleken op het gebied van
contracteisen, EMVI, kosten, planningseffect, RAMS-prestaties
en risico's. De kostenafweging was hierin doorslaggevend.
Voor de omgeving zijn onder andere de volgende oplossingen
bedacht:
- Uitstraling bestaande monumentale sluis wordt behouden.
- Wandelpaden en uitkijkpunten realiseren.
- Voor elke verwijderde boom wordt weer een nieuwe terug -
geplaatst.
Trade-off-matrixen
Om tot de meest optimale ontwerpoplossing te komen voor de
sluis zijn diverse varianten onderzocht. Voor de verschillende
onderdelen zijn diverse trade-off-matrixen opgesteld. Het
betreft de volgende onderdelen:
- kolkconstructie;
- nivelleersysteem bovenhoofd;
- nivelleersysteem benedenhoofd;
- deur bovenhoofd;
- deur benedenhoofd;
- bewegingswerk;
- bouwmethode bovenhoofd- en benedenhoofd;
- open of gesloten kolkvloer.
Varianten kolkconstructie
Er zijn zes varianten opgesteld voor de kolkconstructie.
Variant 1.1 (fig. 5a)
Een U-vormige doorsnede van de kolk, bestaande uit een
monoliet verbonden constructievloer met betonwanden.
Deze wordt gebouwd in een tijdelijke bouwkuip bestaande uit
verankerde damwanden, onderwaterbetonvloer en trekpalen.
Variant 1.2 (fig. 5b)
Kolk die op maaiveld wordt gebouwd en vervolgens pneuma -
tisch wordt afgezonken.
Variant 1.3 (fig. 5c)
Kolk met verankerde damwanden met een gewapende beton -
vloer als tijdelijke en definitieve constructie. De damwanden
worden afgewerkt met een definitieve in-situvoorzetwand.
Tabel 1 Trade-off-matrix kolkconstructie
variant 1.1 variant 1.2 variant 1.3 variant 1.4 variant 1.5 variant 1.6
voordelen variant beproefde methode relatief simpel werken vanaf maaiveld, geen hulpwerk
definitieve constructie definitieve con - structie, beperkte bouwkuip
relatief lage bouw- kosten definitieve constructie
nadelen variant kostbaar verloren delen in tijdelijke bouwkuip als: trekankers, owb, damwan - den. Eindsituatie op staal
specialistisch niet direct gladde sluiskolk, voorzetwand nodig, dubbele rij ankers, geen gording
veel palen, zware trekelementen waterbezwaar, geen gebruikelijke methode, inpasbaarheid, asym - metrisch
niet direct gladde sluiskolk, voorzet - wand nodig
5a 5b
5c 5d
5e 5f
Tweede kolk voor sluis Eefde 1 2018
14
gedragen naar beide sluiswanden waarbij krachten in de richting
van de as van de deuren ontstaan (spatkrachten).
Variant 4.3 (fig 6c): Roldeur
De roldeur is een vlakke deur die in gesloten stand de doorvaart
loodrecht afsluit en de vervalbelasting direct naar de sluiswanden
overdraagt. De deur kan tweezijdig keren. In één sluiswand is
een diepe deurkas aangebracht waarin de deur zich in geopende
stand bevindt. In de andere sluiswand is een deurnis. De deur
rust op twee rolwagens, elk uitgerust met vier wielen.
Variant 4.4 (fig 6d): Enkele draaideur
De enkele draaideur is een vlakke deur die in gesloten stand de
doorvaart loodrecht afsluit. De vervalbelasting wordt via het
draaipunt en de deurtip naar beide sluiswanden overgebracht
en oefent krachten uit, evenwijdig aan de sluiswand. In
geopende stand verdwijnt de deur in een ondiepe, lange
deurkas. In de tegenovergelegen wand is een deurnis uitge -
spaard om de deur in gesloten stand te laten steunen.
Varianten deur voor beneden- en bovenhoofd
Ook voor de deuren in het beneden- en bovenhoofd zijn
diverse varianten onderzocht. Er zijn vier oplossingen bekeken.
Variant 4.1 (fig. 6a): Segmentdeur
Een segmentdeur is een voor Nederland unieke oplossing. Het
is een deur met in het verticale vlak gezien een cirkelsegment
(afgesneden cirkeldeel) als doorsnede. De deur kan omhoog en
omlaag draaien. In verticale stand is de sluis gesloten. De sluis
is via korte armen gekoppeld aan scharnierpunten die samen -
vallen met het middelpunt van de cirkel.
De segmentdeur kan tweezijdig keren. Het mechanisme werkt
ook bij calamiteiten wanneer water onder hoge druk binnen -
stroomt.
Variant 4.2 (fig 6b): Puntdeuren
Puntdeuren zijn vlakke deuren die in gesloten stand tegen elkaar
steunen en dan een stompe hoek vormen. De deuren draaien om
een verticale as in de deurkassen. De vervalbelasting wordt over -
Tabel 2 Trade-off-matrix type deur boven- en benedenhoofd
variant 4.1 variant 4.2 variant 4.3 variant 4.4
voordelen variant licht bewegingswerk, droog onderhoud door de deur omhoog te zetten, spuien via de deur, bij leegloop Twentekanaal tegen stroom in te sluiten
economisch/eenvoudig,vaak toegepast, referentie RWS sluis Eefde
licht bewegingswerk economisch/eenvoud, aan één zijde bewegingswerk en bedieningsruimte
nadelen variant zware scharnierpunten, grote deurkassen, alleen in bovenhoofd met woelkelder toepasbaar, onbekend in NL
maatvoering deuren dure kas en geleiding onder water (wielen en rails) maatvoering deuren, grotere deuren waardoor langere sluitingstijd dan dubbele puntdeuren
6 Varianten deur voor beneden- en bovenhoofd: (a) segmentdeur, (b) puntdeuren,
(c) roldeur en (d) enkele draaideurbron: Ontwerp van schutsluizen, Bouwdienst Rijkswaterstaat
6a 6b
6c 6d
thema
Tweede kolk voor sluis Eefde 1 2018
15
7 Gekozen ontwerpoplossing kolk met hoofden8 Aanvaarbescherming puntdeuren
Belastingen
De kolk en de deuren moeten uiteraard de optredende belastin -
gen kunnen opnemen. Naast permanente belastingen als eigen
gewicht, grond- en waterdruk, moet voor de diverse construc -
ties ook rekening worden gehouden met aanvaarbelasting op
de wanden en deuren, wind- en translatiegolven, tros- en
schroefstraalbelasting, slepende en vallende ankers en zelfs een
gezonken schip.In het project worden voor de diverse construc -
ties de geldende normen en richtlijnen conform contract in
rekening gebracht. Dit zijn Richtlijnen Ontwerpen Kunstwerken
(ROK) 1.3 met projectspecifieke aanpassingen, Richtlijnen
Vaarwegen (RVW) 2011 en Bouwbesluit 2012.
Beneden- en bovenhoofd
Het benedenhoofd vormt de scheiding tussen de voorhaven
aan de zijde van de IJssel en de sluiskolk. Het bovenhoofd
vormt de scheiding tussen de voorhaven aan de zijde van het
Twentekanaal en de sluiskolk. Het beneden- en bovenhoofd
Ook voor de deurvarianten is een trade-off-matrix opgesteld
(tabel 2). Voor het benedenhoofd is variant 4.2 (puntdeuren)
als meeste optimale oplossing gekozen. Voor het bovenhoofd is
variant 4.1 (segmentdeur) gekozen. Het gaat om een segment -
deur die omlaag draait in een woelkelder als de sluis opengaat
en weer omhoog draait als de sluis wordt gesloten. Hij is
gemakkelijk te onderhouden door deze boven waterniveau te
draaien.
Deze segmentdeur kan ook bij calamiteiten worden gesloten,
wanneer water onder hoge druk binnenstroomt. Zo is er een
extra garantie op de waterveiligheid van de Twentekanalen.
Uitsparing van een omloopriool, een hogere EMVI-score en
tevreden beheerder moeten de hogere realisatiekosten compen -
seren.
Overige onderdelen
Uit de trade-off-matrixen voor de overige onderdelen kwamen
de volgende keuzen naar voren:
- nivelleersysteem bovenhoofd: nivelleren met de segmentdeur
en woelkelder;
- nivelleersysteem benedenhoofd: schuiven in de deuren;
- bewegingswerk: elektromechanisch aangedreven cilinder;
- bouwmethode bovenhoofd- en benedenhoofd: traditionele
bouwkuip;
- open of gesloten kolkvloer: gesloten vloer.
De kolk, de sluishoofden en de overige onderdelen zijn weerge -
geven in een 3D-Revitmodel in figuur 7.
kolk
bovenhoofd
benedenhoofd
brug Kapperallee
7
8
fenderconstructie
staalkabel
beginpositieaanvaring
eindpositieaanvaring
Tweede kolk voor sluis Eefde 1 2018
16
1,80 m bij een hoge waterstand in de IJssel. Er zijn bovendien
diverse situaties waarmee rekening wordt gehouden.
Gesloten puntdeuren
Bij een situatie met gesloten puntdeuren moeten de deuren een
vervalbelasting op kunnen nemen met bijbehorende spatkrachten
op de deuren. De vervalbelasting wordt opgenomen via grond -
wrijving tegen de langsschermen van de damwandkuip. Hiervoor
wordt de vloer via de damwandkassen verbonden met deze
schermen (fig. 9).
Om de kans op schade bij invaren vanaf kanaalzijde te beperken,
wordt een aanvaarbeveiliging in het hoofd voorzien door
middel van een staalkabel die met behulp van een fendercon -
structie energie opneemt (fig. 8). Een fenderconstructie heeft
een intern veermechanisme dat de aanvaarenergie kan
opnemen.
bestaan uit betonconstructies, gefundeerd op palen. De beton -
constructies worden gebouwd in traditionele bouwkuipen.
Deze bestaan uit palen, een onderwaterbetonvloer en damwan -
den met een stempelraam.
Ontwerp benedenhoofd
Om de bewegingswerken van de deuren te kunnen onderhou -
den, worden in het benedenhoofd speciale ruimten achter de
wanden aangebracht met diverse toegangen.
De belasting van de deuren wordt via de taatsen en halsbeugels
afgedragen naar de wanden en de vloer van het sluishoofd. Om
de deuren in de gebruiksfase te kunnen sluiten en een minimaal
lekdebiet te verkrijgen, moeten de halsbeugels en daarmee ook
de betonwanden zo weinig mogelijk vervormen. Hiertoe
moeten de wanden en vloer van het sluishoofd relatief dik
worden uitgevoerd (fig. 9).
Bij aanvaring van de deuren worden de halsbeugels op trek
belast. Om deze belasting te kunnen opnemen, worden ankers
in de betonwanden ingestort.
Bij het ontwerp van de sluishoofden is gebruikgemaakt van een
niet-lineair elastische berekening. Dit vanwege een ondergrond
(als beddingsconstante) die slechts druk kan opnemen.
Het benedenhoofd moet het verval dat kan ontstaan tussen de
waterstanden in de IJssel en de kolk kunnen opnemen. Deze is
maximaal 8,54 m bij een lage waterstand in de IJssel en minimaal
puntdeur
vloerbenedenhoofd
schotbalksponning
wandbenedenhoofd
drijvende bolder
kelderbewegingswerk schotbalksponning
9
10a segmentdeur 10b
drijvende bolder
vloerbovenhoofd
schotbalksponning
wandbovenhoofd
thema
Tweede kolk voor sluis Eefde 1 2018
17
9 Snede benedenhoofd 10 Aanzicht en snede bovenhoofd 11 Snede kolkconstructie
de zijwanden van het hoofd. De inkassingen in de zijwanden,
waarin zich de draaiende delen bevinden, worden tegen aanva -
ring beschermd door een stalen geleideconstructie.
Bij het vullen van de sluiskolk wordt de segmentdeur iets naar
beneden gedraaid, waardoor een spleet vrijkomt tussen de deur
en de drempel. Hierdoor stroomt water vanuit het kanaal in de
woelkelder. Tijdens het schutproces wordt de deur verder naar
beneden gedraaid, waardoor een steeds grotere spleet ontstaat.
Hierdoor blijft bij afnemend verval, het debiet van het binnen -
stromende water min of meer gelijk. Aan het einde van de
vulcyclus wordt de deur helemaal naar beneden gedraaid, zodat
schepen het hoofd kunnen passeren.
Ontwerp kolk
In tegenstelling tot de hoofden wordt de kolk niet in een kuip
gemaakt van tijdelijke damwanden. In plaats daarvan bestaan
de kolkwanden zelf uit verankerde damwandschermen. Deze
worden aan de onderzijde gestempeld door een gewapende
onderwaterbetonvloer die ook de bodem van de sluiskolk
vormt (fig. 11). De materialen die bij de kolk worden gebruikt
voor de bouwfase, worden dus ook gebruikt voor de eindfase.
De damwanden worden door middel van een deuvelconstructie
verbonden met betonnen voorzetwanden, waarin drijvende
bolders en ladders zijn opgenomen.
De onderwaterbetonvloer heeft geen traditionele ankerpalen
maar draagt de belastingen af naar de damwanden. De over -
spanning van damwand naar damwand wordt gerealiseerd met
een gewapende onderwaterbetonvloer die zowel een opwaartse
als neerwaartse druk kan opnemen. De opwaartse druk is
maatgevend in de bouwfase, de neerwaartse druk is maatgevend
Open deuren
Bij open deuren is er geen sprake van vervalbelasting op de
deuren. Echter, bij de laagste waterstanden in de IJssel, en dus
ook in de sluis, treden de grootste trekkrachten op in de funde -
ringselementen door overheersende opwaartse grondwaterdruk.
De wisseling van druk naar trekkrachten op de Gewi-staven
moet worden getoetst op vermoeiing bij een miljoen wisselingen
na 100 jaar.
Onderhoud
Een derde situatie doet zich voor wanneer het benedenhoofd
wordt drooggezet voor onderhoud aan met name de deuren.
Waterdruk wordt in deze fase gekeerd met behulp van schot -
balken. Deze kunnen in speciale sponningen worden aange -
bracht ter plaatse van voor- en achterzijde van het beneden -
hoofd. Maatgevende krachtswerking ontstaat doordat er geen
waterdruk op de vloer en tegen de wanden aan de binnenzijde
aanwezig is, terwijl een hoge grondwaterstand aan de buitenzijde
aanwezig kan zijn.
Ontwerp bovenhoofd
Het sluisplateau, het maaiveldniveau rondom de kolk, ligt op
een niveau NAP +12,65 m en de kolkbodem op NAP -2,05 m.
Zoals eerder aangegeven heeft het bovenhoofd als keermiddel
een segmentdeur. De kerende hoogte van de deur is NAP
+11,15 m en het drempelniveau is NAP +5,65 m. Onder dit
drempelniveau ligt de zogenoemde frontwand. De horizontale
belasting door het waterstandsverschil wordt uitgeoefend op de
segmentdeur en de frontwand. De frontwand vormt tevens de
grondkering tussen het niveau van de kanaalbodem en de kolk -
vloer.
De vervalbelasting wordt opgenomen via grondwrijving tegen
de langsschermen van de damwandkuip. Hiervoor wordt de
vloer via de damwandkassen verbonden met deze schermen
(fig. 10).
Achter de frontwand ligt de woelkelder, een betonnen kelder
die ervoor zorgt dat het water gelijkmatig de sluiskolk instroomt,
zodanig dat een rustige ligging van de schepen in de kolk is
gewaarborgd, terwijl toch de geëiste tijden, benodigd voor het
vullen van de kolk, worden gehaald. Het bodemniveau van
deze woelkelder is NAP -2,05 m, gelijk aan het niveau van de
bovenkant van de kolkbodem.
De deur wordt bewogen met een hydraulische cilinder die is
opgesteld in een bewegingswerkkelder aan de zuidzijde van het
hoofd. Deze cilinder is droog opgesteld en drijft via armen de
deur aan.
De horizontale belasting op de deur wordt volledig afgedragen
via de twee draaipunten die met oplegstoelen zijn verankerd in
damwanden
constructievloer
betonnenvoorzetwand
verankering
drijvende bolder sluisplateau
11
Tweede kolk voor sluis Eefde 1 2018
18
Projectervaring
Het project is ook speciaal omdat de gehele uitvoering door
TBI-ondernemingen wordt gedaan. Door de korte lijnen tussen
de zusterbedrijven vindt een goede onderlinge samenwerking
plaats. Dit uit zich in voldoende vertrouwen bij de opdrachtgever
dat het project wordt ontworpen, opgeleverd en onderhouden
conform contract. ?
? PROJECTGEGEVENS
opdrachtgever Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat,
directie Rijkswaterstaat
aannemer L2T EPC vof, een samenwerking tussen
TBI-ondernemingen Mobilis (civiele techniek) en
Croonwolter&dros (technische installaties)
onderaannemers Hollandia Infra, Hollandia Services en
Voorbij Funderingstechniek
geplande beschikbaarheid / ingebruikname nieuwe
sluis medio 2020
in de gebruiksfase wanneer de kolk wordt volgezet terwijl de
grondwaterdruk in de zomer op zijn laagst is.
De wapening moet worden getoetst op vermoeiing. Om de
opwaartse druk in de bouwfase niet maatgevend te laten zijn ten
opzichte van de gebruiksfase, wordt er gebruikgemaakt van
ontlastbronnen. Dit zijn voorzieningen in het onderwaterbeton,
die een zeker debiet aan grondwater doorlaten zodanig dat een
maximum aan grondwaterdruk onder de vloer kan worden
ingesteld.
Voorkomen scheurvorming
Bij het benedenhoofd worden bij de vloer en wanden speciale
maatregelen genomen om risico op te grote scheurvorming te
beperken. Dit risico is aanwezig vanwege de grote dikte van de
vloeren en de wanden (3300 mm, resp. 3000 mm). Bovendien
wordt de vervorming van de vloer verhinderd door de onder -
waterbetonvloer en de vervorming van de wanden door de
constructievloer.
Om het risico op scheurvorming te voorkomen, wordt de
hydratatiewarmte in het beton beperkt. Daarom is een bind -
middel gekozen bestaande uit hoogovencement en poederkool -
vliegas.
Voor de wanden wordt koeling toegepast. Uiteraard worden
ook tijdens de uitvoering extra maatregelen genomen als goede
nabehandeling, keuze bekisting en keuze ontkistingstijd.
Ontwerp brug Kapperallee
Voor het passeren van verkeer over de Kapperallee wordt
aansluitend op het benedenhoofd een kleine betonnen brug
ontworpen (fig. 12). Deze wordt integraal verbonden met de
onderbouw, bestaande uit stalen damwanden met verankering.
Het dek wordt in twee delen voorgebouwd om in één weekend
te kunnen worden ingehesen. Door middel van een natte knoop
worden de delen verbonden aan de damwand. Vanwege de
momentvaste verbinding met de onderbouw moet met tijds-
effecten als kruip van beton en vermoeiing van staal rekening
worden gehouden.
Bij het SCIA-model (fig. 13) is met module bouwfasen voor de
krachtswerking rekening gehouden met de volgende fasen:
? plaatsen dek, statisch bepaald;
? ingebruikname dek met LM1, statisch onbepaald;
? ontgraven onder het dek ten behoeve van aansluiting met de
fuik;
? ingebruikname dek met LM1, statisch onbepaald met invloed
kruip.
Bij het model is gebruikgemaakt van een lineair-elastische bere -
kening en omhullende combinatievorming van belastingen.
12 Brug Kapperallee 13 SCIA-model van de brug
brug Kapperallee
ongewapendeonderwaterbetonvloer verankerde damwanden alsgrondkerende constructies
fuikconstructie metgeleidewerk
vleugelwanden(talluds / grondmassiefniet weergegeven)
12
13
thema
Tweede kolk voor sluis Eefde 1 2018
Alle ingrediënten wikken en wegen. Het mengsel ver jnen,
afgestemd op uw wensen. Dat is waar ENCI voor staat:
Nederlands cement, waarvan we de volledige keten
bewaken ? geproduceerd in constante kwaliteit, geleverd
in heel Nederland. Voor u op maat, voor u op smaak.
ENCI cement
de perfecte mix voor uw beton.
OP ZOEK NAAR EEN NIEUWE BAAN?
JE VINDT HEM OP CEMENTONLINE.NL
Ben jij net afgestudeerd en op zoek
naar een baan in het constructeursvak
of al langer aan het werk maar toe aan
een nieuwe uitdaging?
Bekijk de vacatures van onze partners
op cementonline.nl/vacatures.
CEMENTONLINE.NL
20
thema
Schoonheid
in eenvoud
Nieuwe keersluis Limmel bij Maastricht
verbetert bevaarbaarheid Maasroute
gen door een nieuwe en bredere keersluis (foto 3). Deze moest
geschikt zijn voor scheepsklasse CEMT Vb in plaats van
CEMT Va. Dit zijn schepen met een lengte van maximaal 190 m,
een breedte van 11,4 m en een diepgang van 3,5 m.
De keersluis is bedoeld om het Julianakanaal en het achterland
te beschermen tegen hoogwater op de Maas en vormt de poort
tot de Maasroute, een belangrijke verbinding tussen Nederland
en de industriegebieden in België, Duitsland en Frankrijk.
Waar schepen normaal gezien ongehinderd het kanaal kunnen
bevaren, zal deze waterpoort zich bij hoogwater of calamiteiten
sluiten, iets wat gemiddeld eens in de vijf à zeven jaar plaats -
Ten noorden van Maastricht vormt de nieuwe keer -
sluis bij Limmel de toegangspoort vanaf de Maas tot
het Julianakanaal. Waar enkele jaren eerder de
oude keersluis haar 80e verjaardag vierde, is het
gebied nu onherkenbaar veranderd door dit eerste
'natte' DBFM-project.
De oude sluis Limmel had zowel een schut- als een keerfunctie
(foto 2). Om grotere binnenvaartschepen op het Julianakanaal
toe te laten, moest de bestaande keerschutsluis worden vervan -
thema
Schoonheid in eenvoud 1 2018
21
1 Ronde heftorens zijn blikvanger van de nieuwe keersluis bij Limmel; op achtergrond oude sluis
vindt. Naast de kerende functie dient het keermiddel ook door -
gang te verlenen aan scheepvaart. De schutfunctie is echter
verdwenen, want is niet langer relevant.
Eerste 'natte' DBFM
Project Nieuwe Keersluis Limmel werd in 2013 door Rijkswa -
terstaat als eerste sluisproject van het Sluizenprogramma met
een Design, Build, Finance and Maintain (DBFM) contract in
de markt gezet. Andere (en latere) projecten van het Sluizen -
programma zijn Zeetoegang IJmond, Capaciteitsuitbreiding
Sluis Eefde, 3e Kolk Beatrixsluis, Nieuwe Sluis Terneuzen en
Afsluitdijk. De opdrachtnemer was dus niet alleen verantwoor -
delijk voor het ontwerp en de bouw van de keersluis, maar nam
ook de financiering en het onderhoud voor dertig jaar voor zijn
rekening.
Het project omvat de bouw van een nieuw keermiddel, gelegen
binnen de bestaande infrastructuur, en de bouw van een
nieuwe verkeersbrug over het Julianakanaal. Een derde onder -
deel is de aanleg van een duiker die de kruising vormt tussen
de beek Kanjel en de vaarweg. Tot slot moest alle infrastructuur
waarvan de functie werd overgenomen door nieuwe infrastruc -
tuur, worden gesloopt; een project op zich.
Speerpunten bij de aanbesteding waren vooral de betrouwbaar -
heid van het keermiddel en het garanderen van de doorstroming
voor scheepvaart tijdens de bouw.
Eenvoud siert
De nieuwe sluis heeft twee ronde betonnen torens van 22 m
hoog met ertussen een stalen hefdeur (foto 4). Vrijwel meteen
zat de opdrachtnemer op het spoor van heftorens met een
hefdeur, hoewel andere principes zoals puntdeuren of vizier -
schuif ook waren toegestaan, zolang maar werd voldaan aan de
eisen. Een hefsysteem paste echter het beste in het samenspel
van betrouwbaarheid, onderhoudbaarheid en bouwbaarheid.
1
ir. Ken Watzeels
BESIX
Aanbesteding en planning
Rijkswaterstaat maakte bij de aanbesteding een eerste trechte -
ring op basis van de kwaliteit van de gegadigden ten aanzien
van de risico's, tevreden gebruikers, tevreden omgeving, tevre -
den beheerder en faalkans van het systeem. In de tweede ronde
gingen drie overblijvende consortia aan de slag om ontwerp en
kwaliteit verder uit te diepen. Dat maakt dat kwaliteit in diverse
aspecten een doorslaggevende rol had in de uiteindelijke selectie
en de component prijs weliswaar belangrijk bleef, maar niet
doorslaggevend.
De aanbesteding eindigde eind 2014 met de selectie van het SPV
'Keersluis Limmel Company', een samenwerking tussen bouw-
bedrijf BESIX en mede-investeerder Rebel Group. Het contract
werd op 12 december 2014 gesloten en op 17 augustus 2015
kon worden begonnen met de bouw. Op 14 maart 2017 waren
het nieuwe keermiddel, de nieuwe verkeersbrug, en de nieuwe
duiker beschikbaar. Op 4 april 2017 werd vervolgens begonnen
met de sloop van de oude keersluis en verkeersbrug. In het voor -
jaar van 2018 gaat het project een nieuwe fase tegemoet met de
start van de dertigjarige exploitatie.
Schoonheid in eenvoud 1 2018
22
Hefmechanisme
Het keermiddel is een ellipsvormige stalen hefdeur van 54 m
lang, 6 m breed en 8 m hoog (foto 7). Dé vinding in het project
was het hefmechanisme: net als in het eerdere project keersluis
Heumen is Limmel vooral gebaseerd op de zwaartekracht.
Essentieel bij dit soort hefdeuren is dat ze te allen tijde horizon -
taal blijven hangen. In Heumen wordt dat gerealiseerd door
een reeks kabels en keerwielen met gelijke lengte die zijn opge -
hangen aan één hydraulische cilinder. In Limmel is de afstand
tussen beide torens echter te groot. Daarom werd een vernuftig
systeem bedacht waarbij dit principe werd geïmiteerd. Door
beide cilinders aan elkaar te koppelen en te werken met gelijke
volumes 'volgt' de ene cilinder de andere puur op hydraulische
druk. Zelfs als alle energie en elektronica niet functioneren, kan
men met een kraantje letterlijk in één handomdraai de olie
puur op gewicht laten wegstromen, zodat de cilinders altijd
gelijkmatig blijven dalen. Zo kon ruimschoots worden voldaan
aan de vereiste faalkans van 1/3875 per sluitvraag.
Uitvoering
Bij de bouw werd gestreefd naar eenvoud en optimalisatie.
BESIX kon putten uit de opgedane kennis bij keersluis
Heumen, die drie jaar eerder werd gebouwd. Grote moeilijk -
heid was het bouwen binnen een omgeving waar scheepvaart
ononderbroken bleef doorgaan. Er is om die reden 'achter de
lijn', buiten de vaarweg gebouwd, beschermd door de bestaande
aanvaarvoorzieningen. Voor de weinige onderdelen die de
vaarweg toch kruisten, werd maximaal ingezet op prefabricatie.
De torens zijn uitgevoerd in ter plaatse gestort beton (foto 8).
Hiervoor is een klimbekisting toegepast. Deze bekisting is steeds
een slag van 5,5 m omhooggetrokken, zodat na vier slagen het
De vernauwing van het kanaal door de oude torens in het
midden van het kanaal verdwijnt. Hierdoor kunnen bredere
schepen passeren zonder dat een verbreding van het kanaal
nodig was. De nieuwe sluis is 47 m breed, het is er circa 5 m
diep en brug en hefdeur bevinden zich circa 9 m boven de
waterlijn.
Op 18 m afstand ligt de nieuwe verkeersbrug die bestaat uit
twee rijbanen en een tweezijdig vrijliggend fietspad.
Bij het ontwerp is van meet af aan sterk gestuurd op eenvoud.
Zowel in de vormgeving als in de techniek werd gekozen voor
ingetogen en bewezen concepten. De nieuwe infrastructuur
past sober, gedegen en tijdloos in haar omgeving. De nieuwe
keersluis is duidelijk familie van keersluis Heumen en de
Kromme Nol-kering.
Torens
De twee betonnen heftorens zijn de blikvangers van het project.
Ze hebben een cilindrische vorm en een diameter van 6 m
(foto 1). De torens hebben als enige functie het op hoogte
houden van de hefdeur. De cilinder vormt de trappenhal (foto 5)
en de deur wordt vastgehouden en gegidst door de betonnen
uitstulpingen.
De torens steunen op kelders van 10 m hoog, 25 m lang en 10 m
breed, die op staal zijn gefundeerd (fig. 6). Helemaal onderin
de kelders lopen de omloopriolen waardoor water in gesloten
toestand van de sluis van de ene zijde naar de andere kan
worden gespuid. Op het niveau net onder maaiveld bevinden
zich de technische ruimte met daarin de sturingen, pompen en
oliereservoirs. De kelders zijn gebouwd in een bouwkuip die is
gerealiseerd met damwanden.
2 3
thema
Schoonheid in eenvoud 1 2018
23
2 Oude keerschutsluis3 Nieuwe keersluis4 Nieuwe keersluis met stalen hefdeur5 Trappenhuis in een van de heftorens6 Snede toren
hoogste punt van 22 m werd bereikt. Er is voor de torens bewust
niet voor prefab beton gekozen zodat het project niet afhankelijk
was van levertijden. Zo kon de controle over het bouwproces
door de aannemer zelf in de hand worden gehouden.
De sluisdrempel werd in twee elementen geprefabriceerd,
geplaatst over het kwelscherm en vervolgens tot één geheel
verbonden.
Bijzonder is het waterremmend systeem. Door handig gebruik
te maken van damwandschermen die al nodig waren voor de
bouwput of als kwelscherm, en door het benutten van de
gunstige eigenschappen van de geologische ondergrond van
Limmel, kon het civiele ontwerp met een zeer beperkt gebruik
aan middelen het hoofd bieden aan moeilijk te beheersen en
vooral tegenstrijdige grondwaterdrukken. Het samenstel van
4
5
6
Schoonheid in eenvoud 1 2018
Schoonheid in eenvoud 1 2018 24
thema
7 Ellipsvormige hefdeur 8 Torens in aanbouw en plaatsing duiker 9 Sluisdeur scheefgezakt door lekkage in olieleiding 10 Sloop bestaande sluis
Tegenslagen hefdeur
De kroon op het werk moest het inhijsen van de hefdeur
worden in september 2016. Deze werd, net als de verkeersbrug
aangeleverd met een ponton vanuit Gent. Het transport voer
ter hoogte van de Scharbergbrug tegen het viaduct aan. De
averij aan de hefdeur was te groot en deze moest terug naar de
fabriek in Gent voor herstel.
Aan zo'n tegenslag kan een project ten onder gaan, maar niet
Limmel. Het team zette alles op alles om de deur weer als
nieuw te krijgen. Dankzij de inzet van onderaannemer,
opdrachtgever en beheerder kon amper twee maanden later, op
27 november 2016, alsnog de deur succesvol worden ingehesen.
Zonder impact op de planning, de tussenmilestone van inbedrijf-
stelling werd toch gehaald.
Op 7 juli 2017 sloeg het noodlot echter pas goed toe: een
interne lekkage van de olieleidingen leidde tot het scheefzakken
van de deur in de vaarweg (foto 9). Het hefmechanisme raakte
onherstelbaar beschadigd en moest worden vervangen; de
stalen hefdeur bleef gelukkig ongeschonden. Onderzoek door
TNO heeft inmiddels uitgewezen dat het bezwijken van de
olieleiding is veroorzaakt door een overdruk in de installatie.
Bij het vrijmaken van de vaarweg kwam helaas op 10 juli een
medewerker van het hijsbedrijf om het leven bij een ongeval.
Dat was een immense klap voor het hele team en de familie in
het bijzonder.
damwandschermen en ondergrond vormt immers een water -
remmend geheel waar grondwater noch in- noch uitstroomt.
Het kostte enige moeite de diverse stakeholders te overtuigen
van dit principe en met name van de integriteit van de onder -
grond, maar een reeks bijzondere en gelukkig ook succesvolle
geotechnische proeven gaf alle partijen voldoende vertrouwen
in de oplossing. Sterker nog: door de resultaten was een aantal
tijdelijke bouwkuipelementen overbodig, wat een cruciale
inhaalbeweging opleverde voor de projectplanning.
Hoewel Nieuwe Keersluis Limmel al bij al een klein project is,
kende het project enkele mooie huzarenstukjes, met name met
het kraanwerk. Vanwege de beperkte bewegingsruimte door de
aanwezigheid van de oude keersluis, werd het team gedwongen
tot de nodige inventiviteit en intensieve voorbereiding.
De eerste test werd doorstaan met het plaatsen van de nieuwe
duiker onder het kanaal (foto 8). De duiker bestaat uit twee
buizen die 60 m lang zijn en elk een diameter van 1,8 m
hebben. De met glasvezel versterkte kunststofbuizen zijn licht
en relatief sterk. Door deze als een constructie uit één geheel
aan te voeren, kon deze met amper drie uur verkeersonder-
breking stabiel en veilig worden afgezonken in een 3 m diepe
sleuf op de bodem van het kanaal, op circa 7 m van de huidige
sluis. Drie hijskranen hesen de duiker omhoog en plaatsten
deze in de sleuf. Zes duikers in het water begeleidden de actie
en zorgden voor de juiste positionering. Met grond en rivierklei
is vervolgens de bodem weer hersteld.
7 8
25
nooit zelfs maar aan de orde geweest. Dat kan en kon alleen
maar omdat aan beide zijden van het contract alle partijen
tomeloos energie hebben gestoken in het onderhouden van een
professionele maar coöperatieve relatie, door elkaars problemen
transparant te delen en elkaar bij tegenvallers te blijven onder -
steunen.
De bouwfase loopt nu ten einde. Nieuwe Keersluis Limmel zal
als eerste van het Sluizenprogramma in volle exploitatie gaan in
het voorjaar van 2018. Toch loopt het verhaal nog dertig jaar
door en hebben de partijen een traditie van samenwerking
tussen overheid en private partners hoog te houden. ?
? PROJECTGEGEVENS
project Nieuwe Keersluis Limmel
opdrachtgever Rijkswaterstaat
opdrachtnemer Keersluis Limmel Company, een samenwerking
tussen bouwbedrijf BESIX
Reacties