Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Constructieve veiligheid in de infra

Richtlijn voor het borgen van de constructieve veiligheid van infrastructurele projecten Leo Molenbroek, Haike van Lottum - 29 april 2024

Recent is de richtlijn 'Borging constructieve veiligheid in de infra' gepubliceerd. Deze richtlijn is opgesteld vanuit het perspectief van de aannemer van een traditioneel D&C-contract [1], waarbij het ontwerp en de realisatie door de aannemer worden uitgevoerd. In de richtlijn draagt één persoon de verantwoordelijkheid voor de constructieve veiligheid op een project gedurende alle fasen: de hoofdconstructeur.

In het kort

  • Bij Design&Construct-projecten (D&C) in de infra is het vanzelfsprekend dat de aannemer het initiatief neemt om de constructieve veiligheid te borgen
  • De richtlijn sluit goed aan bij de organisatie en verantwoordelijkheden zoals die in de infra gebruikelijk zijn
  • De richtlijn sluit nagenoeg volledig aan op het Manifest Structureel Veiliger van het ‘Programma Veiligheid in de bouw’
  • Het is belangrijk dat er één persoon in het ontwerpteam als hoofdconstructeur eindverantwoordelijk is voor de constructieve veiligheid
  • De rolomschrijvingen in de richtlijn zijn aangehouden zoals deze door het KPCV zijn omschreven
  • De hoofdconstructeur moet kennis en ervaring hebben met veel verschillende constructies, producten en materialen en hij moet communicatief vaardig zijn
  • Als extra vangnet vindt er een controle plaats door een zeer ervaren en deskundige constructeur, de toetsend constructeur

Niemand wil een gebeurtenis zoals bij de parkeergarage in Eindhoven of het AZ-stadion meemaken. In de infrasector zijn er gelukkig geen incidenten van die omvang geweest met betrekking tot permanente constructies (er zijn bijvoorbeeld wel hijsincidenten geweest). Dat betekent echter niet dat een (bijna) instorting niet kan plaatsvinden.

Bij Design&Construct-projecten (D&C) in de infra is de aannemer verantwoordelijk voor ontwerp en realisatie. Het is daarom vanzelfsprekend dat de aannemer het initiatief neemt om de constructieve veiligheid te borgen. Ook de opdrachtgever heeft een belangrijke verantwoordelijkheid. Hij benoemt een regievoerder veiligheid in zijn organisatie. Tevens kan de opdrachtgever aanzienlijk bijdragen aan de veiligheid door rekening te houden met een reële planning en de ontwerpverantwoordelijkheid neer te leggen bij één partij (afhankelijk van de contractvorm: opdrachtgever, aannemer of constructeur).

De richtlijn sluit nagenoeg volledig aan op het Manifest Structureel Veiliger van het 'Programma Veiligheid in de bouw'

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

Bart 29 mei 2024 09:24

Dat er één persoon verantwoordelijk wordt (gesteld) voor de constructieve veiligheid, lijkt me niet direct bij te dragen aan de constructieve veiligheid. Om constructieve veiligheid te bevorderen moet je in de hele keten bewustwording realiseren en juist ook bij iedere schakel in de keten een mate van verantwoordelijk leggen. Door expliciet één hoofdverantwoordelijke te benoemen, creëer je misschien juist wel een omgeving waarin de individuele verantwoordelijkheid niet (genoeg) wordt gevoeld en uitgedragen. Dat er één persoon wordt aangesteld om het overzicht te bewaren en het proces te bewaken en dat die persoon dáár verantwoordelijk voor wordt gesteld, lijkt me wel een goed plan. Maar ook daarbij de kanttekening: zorg wel dat er altijd een terugvaloptie is. Iemand die de hoofdconstructeur in geval van nood bijna 1-op-1 kan vervangen.

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren