? utHiteitsbouw ? constructief ontwerp?H.G.A.M Ba/tussen, Adviesburovoor Bouwkonstrukties Tielemans bv, EindhovenIedereen die in het afgelopen jaar in Groningen is geweest, zal het 89 m hoge, nieuwehoofdkantoor van de Nederlandse Gasunie vanwege de bijzondere vormgeving zijn opge-vallen. De grote omvang, de bijzondere architectonische vindingen en de veelvormigheidvan het gebouwvormden zeker constructiefee'n ware uitdagingen hebben tot uniekecon-structies en uitvoeringsmethodengeleid. Zonder hulp van een driedimensionaal CAD-te-kenprogramma zouden ontwerp en uitvoering niet mogelijk zijn geweest.HOOFDKANTOORNEDERLANDSE GASUNIETE GRONINGENDe Gasunie koos het ontwerp van de archi"tecten Albertsen van Huutuit drie alternatie-ven. Het kantoor, bestemd voor de centralehuisvestingvan decirca 1350 medewerkers,werd eind maart 1994 in gebruik genomen.Het gebouw is een duidelijk voorbeeld vaneen hybride constructie, waarin de diversematerialen met hun specifieke eigenschap"pen logisch zijn toegepast (fotb 1). Naast dearchitectuur is het ook deze combinatie vandiverse materialen die het gebouw onder-scheidtvan vele andere kantoorgebouwen inNederland.De bouwlocatie ligt naast de kruising vanrijksweg A9 met de Westelijke Ringweg, nabijde PGlarden draf" en renbaan. Het parkeer-terrein voor 850 auto's zal als een park wor"den ingericht. Rondom het terrein is een wa-tergordel aanwezig, die naast verfraaiendals onderdeel van het beveiligingsplan ookheel functioneel is.In het gebouw zijn meerdere disciplines sa"mengevoegd, zoals commandopost,kanto-ren, techniek en directie. Doordat enkelehiervan continu in bedrijfzullen moeten zijn,was het veiligheidsplan reeds bij het voorio"pig ontwerp van grote invloed op de bouw-kundige indeling. Voortvloeiend uitmogelijkecalamiteitenwerden tevens aanvullende be"lastingseisen gesteld.Q) Toepassing diverse materla/en In eenhybride constructie6 CEMENT1994j53860+ClNVI ~dak 76150 +L('lIJ)NV17 L('l 70895+ClIJ)V16 ~ 67025 'I"ClIJ)V15 .g: 63165'1"ClIJ)V14 g: 59305+ClIJ)V13 g: 55445+ClIJ)V12 g: 51585+ClIJ)V11V8
Reacties