Voor de horizontale belastingen achten wij de Duitse voorschriften met enige aanvullingenacceptabel.Tabel 1 van TGB 1970 zou er dan als volgt uitzien:CategorieParkeergaragesvoor personenauto'sen bestelwagens tot eentotaal gewicht van 2,5 tonGelijkmatig verdeeldebelasting van vloeren2,5 (250) ')geconcentreerdebelasting6 (600) 2)lijnbelasting') Voor kolommen en hoofdbalken mag g.erekend worden met een reductiefactor 80%.2) Geconcentreerde lasten aan te brengen volgens de meest ongunstige plaatsing vanschema's overeenkomstig figuur 2.Details controleren op een puntlast van 10kN (1000 kgf) werkend op een oppervlak van10 X 10cm2.Art. 2.2.1 sub d kan worden aangevuld met:Kolommen in parkeergarages, geschikt voor personenauto's en bestelwagens tot een totaalgewicht van 2,5 tf, te berekenen op een horizontale stootkracht van 10 tf, aangrijpend op30 cm boven de vloer of 2 tf op een hoogte van 1,20rn boven de vloer, tenzij kan wordenaangetoond dat door schokabsorberende voorzieningen een dergelijke stootkracht wordtgereduceerd.Voor buitenwanden, wanden van liftschachten en borstweringen moet gerekend worden opeen horizontale belasting van 2 kN/m' (200 kgf/m') over de breedte van de wagen (ziefig. 2).Met laatstgenoemde belasting behoeft geen rekening te worden gehouden indien door eenminstens 20 cm hoge opstand het doorschieten van auto's is verhinderd.Voor rijbanen en hellingen moet gerekend worden op een horizontale kracht van 10 kN(1000 kgf) per rijbaan of helling, aangrijpend op de bovenkant van de vloer.Als reductiefactoren voor het tegelijkertijd optreden van remkrachten op meer verdiepingengelden:dakverdieping f = 1 (als parkeerdak); 1e verdieping onder dak f =0,8; 2e verdieping onderdak f = 0,6; 3e en volgende verdiepingen onder dak f = 0,5.Periodieke voorlichting over cementen betonDezer dagen verscheen de eerste afleveringvan 'Betoniek', welke naam gegeven is aaneen nieuwe serie publikaties over cement enbeton, die door de Nederlandse Cement-industrie wordt uitgegeven.De lezer van Cement zal ongetwijfeld ge?nte-resseerd zijn in deze nieuwe serie, omdatdaarin onderwerpen ter sprake komen dieook de inhoud van dit tijdschrift uitmaken.Gemeenschappelijk vervoer naarhet HP-congres in PraagVan 6 tot juni zal te Praag het zesde con-gres gehouden worden van de InternationaleVoorspanvereniging FIP.Belangstellenden voor deelname aan dit con-gres kunnen eventueel gebruik maken vaneen gereduceerd tarief voor de heen- enthuisreis per vliegtuig. Daartoe dienen tenminste 15 gegadigden bereid te zijn om bei-Cement XXII (1970) nr. 2Het feit echter dat Cement en Betoniek'familie' van elkaar zijn garandeert een goe-de samenwerking: Betoniek rolt de draadverder af als Cement de kluwen loslaat.In het verleden werd reeds de behoefte ge-voeld aan voorlichting omtrent de specifiekeproblemen van .de dagelijkse toepassing enverwerking van cement en, beton. De serieboekjes 'Cement en Beton' is er een voor-beeld van. Het ontstaan van dergelijke boek-jes vergt echter lange tijd van voorbereiding,te lang om tijdig op actuele vragen een ant-woord te geven.Daarom werd besloten tot het uitgeven vanvoorlichtingsbladen, waarvan er in principeelke 2 maanden ??n verschijnt. De. eerstewerd onlangs aan velen in de bouwwereldtoegezonden en handelt over cement. Dede vluchten te maken op een vastgesteldedag en tijd. Alleen dan geldt een speciaalIT-tarief dat een besparing geeft van ca.30%.Het vertrek is vastg.esteld op 6 juni om 10.35uur vanaf Schiphol per vlucht OK741. Aan-komst te Praag 12.00 uur. Vervoer per busnaar hotel. Verblijf in het hotel met uitslui-tend ontbijt tot 14 juni 1970. Op die dag ver-voer per bus naar de luchthaven voor vertrekper MA347 om 09.55 uur. Aankomst Amster-dam 11.40 uur. De voorlopige prijs bedraagtf 498,- per persoon, waarin inbegrepen:vliegreis retour economy-klasse; luchthaven-49therna's van de eerstkornende afleveringenstaan reeds vast: pompbeton, kubussterkte,waterafscheiding, samenstellen van beton-specie, schoonbetonwerk en nabehandellnq.Zoals de lezer zal opmerken, stuk voor stukonderwerpen die veelvuldig in de praktijkvoorkomen en daar soms problemen geven.De nieuwe uitgave Betonlek is dan ook aller-eerst bestemd voor hen die inde betonbouwleiding geven. Dit zijn bij voorbeeld de op-zichters en uitvoerders, maar daarnaast ookvele anderen. Eigenlijk zijn het allen die ookdit tijdschrift lezen.Het abonnementsgeld voor de jaren 1970 en1971 bedraagt f 2,50. Daarvoor ontvangt menten minste twaalf afleveringen en tevens eenringband waarin deze afleveringen kunnenworden opgeborgen.belasting Schiphol; verblijf in A-klasse ho-tels op basis 2-persoonskamer met bad; ont-bijt; vervoer in Praag van aankomst luchtha-vennaar hotel en terug van hotel naar lucht-haven voor vertrek. Toeslag 1-persoons-kamer ca. f 70,- voor de gehele verblijfs-duur.Belangstellenden voor deze aanbieding kun-nen zich wenden tot het Reis- en Passage-bureau F.W.Koudeis, Goudsesingel 235a teRotterdam. Men dient er rekening mee tehouden ook de hotelreservering via genoemdpassagebureau te laten lopen, en niet recht-streeks door reisbureau Cedok-Intertravel.
Reacties