Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Bouwen langs het spoor

Inzicht in rekenmethodes en grond-constructie-interactie Mark Spanenburg, Edwin de Vries, Marica de Wit - 5 september 2024

Er wordt steeds vaker dicht op het spoor gebouwd. Daarbij kunnen trillingen die worden veroorzaakt door treinverkeer, voor hinder zorgen in de nabijgelegen gebouwen. Om die overlast bij nieuwbouw te beperken moet hiermee in het ontwerp rekening worden gehouden, bijvoorbeeld door het toepassen van dikkere vloeren of het afveren van het gebouw. Er zijn verschillende rekenmethoden om de trillingen te voorspellen, maar de uitkomsten lopen erg uiteen. De vraag is waar deze verschillen vandaan komen en hoe deze kunnen worden verklaard. Dit is één van de vragen die zijn onderzocht in een afstudeeronderzoek.

In het kort

  • Trillingen ontstaan bij de bron, lopen via de grond naar de fundering en vervolgens naar het gebouw
  • De demping bij de overdracht van de grond naar de fundering wordt het kinematische effect genoemd
  • De demping van de grond op de trillingen in het gebouw wordt het traagheidseffect genoemd
  • Of trillingen voor overlast zorgen, kan worden getoetst aan de SBR-B-richtlijn
  • Er zijn verschillende manieren om de effecten van spoortrillingen bij appartementengebouwen te modelleren, via EEM of een impedantiemodel
  • Om de verschillen tussen de rekenmethoden inzichtelijk te maken, zijn drie cases beschouwd
  • De overdrachtsfuncties zouden hetzelfde moeten zijn voor alle drie de cases, maar de resultaten liggen ver uit elkaar
  • Voor hetzelfde gebouw zijn op basis van de verschillende rekenmethoden dus drie verschillende maatregelen nodig met grote verschillen in kosten
  • De exacte rol van de grond-constructie-interactie hangt af van drie onderdelen: de massa van het gebouw, de stijfheid van de grond en het type fundering
  • Een ander belangrijk aandachtspunt bij het rekenen met trillingen aan betonnen gebouwen is de E-modulus

Afstudeeronderzoek

Dit artikel is gebaseerd op de afstudeerstudie ‘The Effect of Railway-Induced Vibrations on Timber Apartment Buildings’ dat Marica de Wit uitvoerde op de TU Delft, faculteit Civil Engineering & Geosciences, in samenwerking met BAM Advies & Engineering. Zij werd voor haar onderzoek begeleid door dr.ir. G.J.P. Ravenshorst (voorzitter), ir. M. Spanenburg RO (begeleider BAM), dr.ir. M. Mirra en dr.ir. P.C.J. Hoogenboom.

Met de huidige trend in verstedelijking wordt bouwen langs het spoor steeds aantrekkelijker. Dit is echter niet zonder obstakels. Onderzoek van het RIVM uit 2019 toont aan dat 20% van de mensen die binnen een straal van 300 m van het spoor wonen, ernstige hinder ervaart door de trillingen die worden veroorzaakt door reizigerstreinen. Maar liefst 40% van de omwonenden ervaart ernstige hinder door voorbijkomende goederentreinen [1]. Dit geeft de noodzaak aan om deze overlast te voorkomen bij nieuwbouw.

Het inschatten van het effect van deze trillingen is niet eenvoudig, vanwege het grote aantal parameters dat hierop van invloed is. Afhankelijk van de manier waarop de trillingen in gebouwen worden berekend, kunnen vergelijkbare situaties tot aanmerkelijk verschillende uitkomsten leiden, met grote consequenties voor de maatregelen en dus ook bouwkosten.

Om inzichtelijk te krijgen wat de oorzaak is van deze verschillen, zijn de spoortrillingen in een betonnen appartementengebouw met drie rekenmethoden berekend en vergeleken. In een vervolg zullen ook trillingsmetingen worden uitgevoerd voor en na de bouw van een betonnen appartementengebouw en worden de resultaten hiervan naast de berekende waardes gelegd. Hierop wordt in een vervolg artikel ingegaan.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

Bouw van appartementencomplex op ENKA-terrein in Ede, dicht tegen het spoor. Foto: BAM Advies en Engineering
Bouw van appartementencomplex op ENKA-terrein in Ede, dicht tegen het spoor. Foto: BAM Advies en Engineering
x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.