Beton is voor architect Anne Holtrop meer dan een bouwproduct: het is een middel om plekken ervaarbaar te maken. Voor zijn tentoonstelling Batara (Arabisch voor 'uithakken'), in 2010, experimenteerde hij met beton dat zonder bekisting in zand gegoten wordt. Zo ontstonden 3D-foto's van de grond, die hij verwerkte in een open paviljoen. Het ontwerp voor het kunstdepot in de Bahreinse stad Muharraq borduurt daarop voort. Hier gebruikte Holtrop de afdrukken als dragende gevel- en plafondelementen.
1 Het Kunstdepot in Muharraq met betonafdrukken als dragende gevel- en plafondelementen
BOUWEN
MET
betonnen
'fot
o
's
'
Kunstdepot,
Muharraq, Bahrein
68? CEMENT 1 20 22
beton in beeld
door ir. Kirsten Hannema f oto's en figuren Studio Anne Holtrop
UNIEKE ELEMENTEN
Naast esthetische kwaliteit was duur-
zaamheid een argument om de betonnen
elementen op locatie in het zand te gieten;
het scheelt in bekistingsmateriaal en
energie voor transport. Het gewicht dat de
bouwkraan kon tillen, de afmetingen van
het smalle, langgerekte kavel en de speci-
fieke plek binnen de gebouwcompositie
waren bepalend voor de afmetingen van
de prefab panelen. Voor de productie zijn
kuilen op het terrein gegraven, afgetimmerd
met een houten frame. Na het plaatsen
van het wapeningsstaal, werd de kuil vol
beton gegoten en glad afgestreken.
De afmetingen van de circa 60 cm dikke
panelen varieert van 1,7 en 2,3 tot 5,3 m bij
een hoogte van 3,3 m. De hoeveelheid
wapening verschilt afhankelijk van de
positie in de gevel of het plafond. Uitein-
delijk is elk van de 85 panelen ? 41 voor de
gevel, 44 voor de plafonds - uniek.
CEMENT 1 2022 ?69
beton in beeld
2 Elementen zijn zonder bekisting in zand gegoten
PROJECTGEGEVENSproject
35 Green Corner
Building, art collection storage and archive Muharraq, Bahrein architect
Studio Anne Holtrop lokale ingenieur Ismail Khonji Associates
constructieadvies Mario Monotti advies
Art Foundry Kemner aannemer GCT
draagconstructie
in het werk gestort beton
betonmengsel standaard
portlandcement, lokaal gewassen zeezand, standaard
toeslagmateriaal gevelelementen in zand gegoten prefab beton ontwerp
2018-2019
uitvoering 2019-2020
Beton is voor architect Anne Holtrop meer dan een bouwproduct:
het is een middel om plekken ervaarbaar te maken. Voor zijn
tentoonstelling Batara (Arabisch voor 'uithakken'), in 2010,
experimenteerde hij met beton dat zonder bekisting in zand gegoten
wordt. Zo ontstonden 3D-foto's van de grond, die hij verwerkte in
een open paviljoen. Het ontwerp voor het kunstdepot in de
Bahreinse stad Muharraq borduurt daarop voort. Hier gebruikte
Holtrop de afdrukken als dragende gevel- en plafondelementen.
2
70? CEMENT 1 20 22
beton in beeld
3 Voor de productie zijn kuilen op het terrein gegraven die zijn afgetimmerd met een houten frame
4 Het ruwe plafond en holle aluminium luiken
FLEXIBILITEIT IN DAGLICHT
Het kunstdepot staat tegen-
over een straathoek met een
v
erticale tuin; vandaar de
naam 35 Green Corner Buil -
ding. De bijzondere, rotsach-
tige voor- en kopgevels van
het depot sluit
en mooi daarbij
aan. De fundering, kern en
achtergevel, die tegen een
parkeergarage staat, zijn van
in het werk gestort beton
gemaakt. De opdrachtgever
wilde de flexibilteit om het
archief te gebruiken voor tentoonstellingen, kantoor
-
werk en ontvangst van
klant
en. Daarom moest het
daglicht in alle ruimtes regel -
baar zijn. De architect
cr
eëerde gevelopeningen
door een aantal panelen weg
te laten. Om de kunst te
beschermen tegen daglicht,
worden aluminium luiken voor
het glas geschoven. Deze
(holle) luiken en de toegangs -
deur zijn, net als de betonele-
menten, gegoten in zand.
3
4
CEMENT 1 2022 ?71
beton in beeld
5 Per verdieping werden eerst de wanden en vloeren in het werk gestort,
waarna de prefab panelen op hun plek in de gevel en het plafond werden gehesen
MAAKPROCES
Samen met constructeur
Mario Monotti zijn het ont-
werp voor de betonpanelen
en het maakproces op
locatie uitgewerkt. Per
verdieping werden eerst de
wanden en vloeren in het
werk gestort, waarna de
prefab panelen ? die tegelijk met het storten van wanden
en vloeren werden gegoten
? op hun plek in de gevel en
het plafond werden gehesen.
De inrichting van de bouw-
en werkplaats, de constructie
van de vier verdiepingen en
de inrichting van het depot
duurden bij elkaar een jaar.
5
72? CEMENT 1 20
22
06-BC-11
D-3
a
b
1 2
W-2
250 1000 250 1750 250 1900
1270
3155
260
4850
260
3000
1270
905
3000
400100
W-4
3405
250
11930
3250 1900
1740 200 3210
06-BC-12
05-BC-03
1 2
6 Horizontale (a) en verticale (b) doorsnede van (deel van) het gebouw
7 Elke keer als er een prefab paneel uit zijn mal werd getild, was het weer een verrassing hoe dit eruit zou zien
VERRASSINGEN
Voor projectarchitect
Maitham Almubarak was
het moeilijkste onderdeel de
communicatie naar de bouw-
vakkers. Zij zijn immers
gewend om te werken met
een vooropgesteld beeld en
vaste afmetingen. Het doel
van dit project was juist om
een gebouw te maken
waarvan je vooraf niet precies
weet hoe het eruit zal zien.
Met schaalmodellen en
proeven bepaalden de
ontwerpers vooraf de para-
meters waaraan ze zich bij het
gieten zouden houden. Elke
keer als er een prefab paneel
opgetild werd uit zijn mal en
op zijn plek gezet, ervoer
Almubarak een moment van
? aangename ? verrassing.
35 Green Corner Building staat
uitgebreid beschreven en geïllus-
treerd op www.tektoniek.nl.
Tektoniek is het kennisnetwerk voor
architectuur in beton. Via lezingen,
projectbezoeken, workshops,
expert meetings en online commu-
nicatie wordt informatie, inspiratie
en ondersteuning geboden aan
(toekomstige) architecten, con-
structief ontwerpers, bouwkundig
adviseurs en producenten. Daarbij
gaat het altijd om de relatie tussen
vormgeving, constructie en maak -
baarheid.
6b 6a
7
CEMENT 1 2022 ?73
beton in beeld
Projectgegevens
Project: 35 Green Corner Building, art collection storage and archive Muharraq, Bahrei
Architect: Studio Anne Holtrop
Lokale ingenieur: Ismail Khonji Associates
Constructieadvies: Mario Monotti
Advies: Art Foundry Kemner
Aannemer: GCT
Draagconstructie: in het werk gestort beton
Betonmengsel: standaard portlandcement, lokaal gewassen zeezand, standaard toeslagmateriaal
Gevelelementen: in zand gegoten prefab beton
Ontwerp: 2018-2019
Uitvoering: 2019-2020
Naast esthetische kwaliteit was duurzaamheid een argument om de betonnen elementen op locatie in het zand te gieten; het scheelt in bekistingsmateriaal en energie voor transport. Het gewicht dat de bouwkraan kon tillen, de afmetingen van het smalle, langgerekte kavel en de specifieke plek binnen de gebouwcompositie waren bepalend voor de afmetingen van de prefab panelen. Voor de productie zijn kuilen op het terrein gegraven, afgetimmerd met een houten frame. Na het plaatsen van het wapeningsstaal, werd de kuil vol beton gegoten en glad afgestreken. De afmetingen van de circa 60 cm dikke panelen varieert van 1,7 en 2,3 tot 5,3 m bij een hoogte van 3,3 m. De hoeveelheid wapening verschilt afhankelijk van de positie in de gevel of het plafond. Uiteindelijk is elk van de 85 panelen – 41 voor de gevel, 44 voor de plafonds - uniek.
Het kunstdepot staat tegenover een straathoek met een verticale tuin; vandaar de naam 35 Green Corner Building. De bijzondere, rotsachtige voor- en kopgevels van het depot sluiten mooi daarbij aan. De fundering, kern en achtergevel, die tegen een parkeergarage staat, zijn van in het werk gestort beton gemaakt. De opdrachtgever wilde de flexibilteit om het archief te gebruiken voor tentoonstellingen, kantoorwerk en ontvangst van klanten. Daarom moest het daglicht in alle ruimtes regelbaar zijn. De architect creëerde gevelopeningen door een aantal panelen weg te laten. Om de kunst te beschermen tegen daglicht, worden aluminium luiken voor het glas geschoven. Deze (holle) luiken en de toegangsdeur zijn, net als de betonelementen, gegoten in zand.
Reacties