Met een moderne, technisch geoptimaliseerde betonnen brug over de rivier de Aare in de Zwitserse stad Aarau toont Christ&Gantenbein hoe je duurzaam kunt voortbouwen op het bestaande. Een eis van de gemeente was dat de brug moest passen op de plek van de gedateerde brug uit 1949. Ook moesten de bestaande betonnen pijlers worden hergebruikt. Beton bood volgens de architecten 'een moderne, kosteneffectieve oplossing die voldeed aan de hoge eisen voor stabiliteit, een lange levensduur en minimale onderhoudskosten'.
Foto 1. De bogen zijn ontworpen als een minimalistische, monoliete structuur waarbij alle componenten een naadloze constructie vormen. Foto: Stefano Graziani
De Nieuwe Aarebrug is een duurzaam ontworpen bogenconstructie van in het werk gestort beton. De brug – 119 m lang, 17,5 m breed – omvat twee rijbanen en voet- en fietspaden aan beide kanten. De vijf overspanningen, verschillend van lengte, met 44 m als hoofdoverspanning, rusten deels op de twee pijlers van de oude brug. De bogen zijn ontworpen als een minimalistische, monoliete structuur waarbij alle componenten – fundering, pijlers, keermuren, bogen, wegdek, balustrades – een naadloze constructie vormen. De gebogen vormen keren terug in de elliptische uitsparingen die in de betonmassa van de brugpijlers zijn gemaakt.
Reacties