Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

De Nieuwe Sluis Terneuzen (1)

Ontwerp, fasering en bouwmethode van de een-na-grootste sluis in Nederland Emile van Doorn, Tommy Erdtsieck, Paul Wernsen, Marc Bool - 31 maart 2021

Het sluizencomplex in Terneuzen vormt de toegang tot de havens in Gent en Terneuzen. In het complex wordt momenteel gebouwd aan een nieuwe sluis, de zogeheten 'Nieuwe Sluis Terneuzen'. Deze gaat zorgen voor een betere toegang naar het Kanaal Gent-Terneuzen en vormt een cruciale schakel in de Seine-Scheldeverbinding. Het wordt na de Nieuwe Zeesluis IJmuiden de grootste sluis van Nederland.

In het kort

  • De Nieuwe Sluis wordt geschikt voor zeeschepen met afmetingen van 366 m lang, 49 m breed en een diepgang van 14,5 m.
  • Er worden dubbele roldeuren toegepast om de bedrijfszekerheid van de sluis te vergroten.
  • Water wordt toe- of afgevoerd via twee roosters in de bodem van de sluiskolk, aangesloten op een omloopriool.
  • De sluishoofden worden in den droge gerealiseerd in twee grote open bouwkuipen.
  • De wanden voor de bouwkuip van de sluishoofden worden deels uitgevoerd als diepwanden, deels als combiwanden, afgehangen in een cement-bentonietsleuf.
  • Rond NAP +0,0 m zijn de wanden verankerd met legankers.
  • De onderwaterbetonvloer heeft een stempelfunctie en geen waterkerende functie.
  • Diepwand wapeningskorven met lengten tot 47 m en een gewicht van 34 ton zijn over de weg getransporteerd en in de diepwandsleuf gehesen.
  • Om gewicht en kosten te beperken zijn de buispalen uitgevoerd in een aantal segmenten met verschillende wanddikten.
  • Om de afhankelijkheid tussen kolk en sluishoofden te beperken, is een compartimenteringsscherm toegepast tussen de bouwkuipen van de sluishoofden en de sluiskolk, dat is afgeschoord naar de vloer van het sluishoofd.

Projectgegevens

Project: Nieuwe Sluis Terneuzen
Opdrachtgever: Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (een samenwerkingsverband tussen het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Vlaamse Departement van Mobiliteit en Openbare Werken)
Opdrachtnemer: Consortium Sassevaart (een samenwerking van BAM, DEME, van Laere en ENGIE) 
Integrale ontwerp: BAM Infraconsult, DIMCO, ENGIE, van Laere en Dredging International, ondersteund door onder anderen Arcadis, IV Infra, Fugro en Royal HaskoningDHV

Het huidige sluizencomplex van Terneuzen bestaat uit drie sluizen: de Middensluis, de Oostsluis en de Westsluis. Alleen de Westsluis (lengte x breedte x drempeldiepte = 290 m x 40 m x NAP -13,5 m) is geschikt voor de grotere zeescheepvaart. Het complex wordt aangevuld met een nieuwe grote sluis met afmetingen van 427 m x 55 m x NAP -16,44 m) (foto 3). De planning is dat in 2023 het eerste schip door de Nieuwe Sluis vaart.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.