Een betonnen brugdek, dat je op één locatie opbouwt, kunt verbreden en vervolgens kunt demonteren en elders kunt herbouwen. Een illusie of realiteit? De voortekenen wijzen op dat laatste: de bouw van het allereerste circulaire lijkt niet lang op zich te laten wachten.
48
thema
De weg naar een
circulair viaduct
1
Toepassing in de praktijk komt snel naderbij
lozen. Natuurlijke grondstoffenbronnen worden hierdoor
uitgeput en de afvalberg groeit maar door. Opdrachtgevers en
opdrachtnemers zijn zich er inmiddels van bewust dat dit zo
niet langer kan en begrijpen de urgentie van circulair werken,
waarin materialen en grondstoffen worden hergebruikt.
Eén van de grootste opdrachtgevers van Nederland, Rijkswater-
staat, heeft de ambitie om in 2030 volledig circulair te werken
en 50% minder primaire grondstoffen te gebruiken. Deze
enorme opgave kan niet worden gerealiseerd zonder dat
opdrachtnemers meewerken. Van Hattum en Blankevoort heeft
als opdrachtnemer eveneens ambitieuze doelen. Het bedrijf Een betonnen brugdek, dat je op één locatie
opbouwt, kunt verbreden en vervolgens kunt
demonteren en elders kunt herbouwen. Een illusie of
realiteit? De voortekenen wijzen op dat laatste: de
bouw van het allereerste circulaire lijkt niet lang op
zich te laten wachten.
De infrasector is een grootverbruiker van primaire grondstof-
fen. Deze grondstoffen zijn schaars en worden veelal lineair
verwerkt: delven, gebruiken als product en uiteindelijk als afval
thema
De weg naar een circulair viaduct
49
streeft ernaar in 2025 de meest duurzame civiele bouwer van
Nederland te zijn en nam het initiatief een viaduct circulair te
ontwerpen met als doel dit zo snel mogelijk te bouwen.
Consortium
Van Hattum en Blankevoort heeft ketenpartners gevraagd mee
te denken zodat ervaring en expertise konden worden gebun-
deld. In oktober 2016 is een consortium ontstaan: een samen-
werking tussen van Hattum en Blankevoort/Volker
InfraDesign, Spanbeton/VBI, SBRCURnet, SGS Intron en
Rijkswaterstaat. Met deze partijen is een ontwerpteam samen-
gesteld, met als ambitie om circulaire infrastructuur te ontwer-
pen en te bouwen. Gestart is met het ontwerpen van een
circulair viaduct.
Circulair viaduct
Voor het ontwerp van het viaduct is een aantal uitgangspunten
geformuleerd om houvast te hebben voor het ontwerp (fig. 2).
? Denk vanuit nu (anno 2017): hoe kun je nu een circulair
viaduct ontwerpen.
? Circulariteit toetsen aan RE-loop, maak keuze aan de hand
van de volgende vier RE-principes:
· RE-use: hergebruik (gehele viaduct) waar mogelijk;
· RE-pair: pleeg onderhoud om levensduur te verlengen;
· RE-furbish: hergebruik van verschillende onderdelen;
· RE-cycle: hergebruik van de grondstoffen.
? Niet kijken naar tijd, geld en MKI-waarde (Milieu Kosten
Indicator); circulariteit staat bovenaan.
? Geen afval als 'landfill' of naar de verbrandingsoven; dit is
vernietiging van grondstoffen.
? Maak het viaduct demontabel.
RE-use
Met als uitgangspunt RE-use is de gedachte ontstaan het
brugdek modulair op te bouwen uit meerdere losse elementen,
zowel in breedte als in langsrichting (fig. 3). Deze elementen
zijn demontabel en hebben hanteerbare afmetingen zodat deze
afzonderlijk eenvoudig transporteerbaar zijn. De losse elemen-
ten zijn eveneens geschikt in het kader van de RE-furbish-
gedachte. Met de losse elementen kunnen viaducten worden
verbreed. Het dek van het viaduct is daarmee toekomstvast.
Het dek van een viaduct wordt in de huidige praktijk veelal
opgebouwd uit prefab betonnen liggers met een druklaag of het
wordt in-situ gestort. Voor in situ gestorte dekken geldt dat
deze (nagenoeg) onmogelijk kunnen worden hergebruikt op
een andere locatie. Ook geprefabriceerde betonnen liggers
kunnen (bijna) nooit worden ingezet bij andere overspannin- gen. Ze worden specifiek gemaakt voor een bepaalde locatie,
aangepast aan overspanning, kruisingshoek en belasting. Daar
-
naast bestaat het dek vaak ook uit een monolieten deklaag, of
het (dwars)voorspansysteem is uitgevoerd met voorspanning
met aanhechting.
Modulair systeem
De constructieve samenhang wordt verkregen door het
aanbrengen van langs- en dwarsvoorspanning. De druklaag
moet achterwege blijven om het demonteren van de elementen
mogelijk te maken. De voorspanning in het dek moet te
bestaan uit voorspanning zonder aanhechting.
Aangezien het dek in zowel langs- als in dwarsrichting opge-
bouwd is uit elementen, kan het in zowel langs- als dwarsrich-
ting worden verlengd of verbreed. Dit betekent dat met de basis
elementen verschillende dekbreedten en deklengten kunnen
worden gerealiseerd. Uiteraard is het zo dat met een bepaalde
elementdikte (=dekdikte) geen oneindig lange dekken kunnen
worden gerealiseerd. Derhalve is een bepaalde elementdikte
geschikt voor een range aan overspanningen en dekbreedtes .
Case-studie
Om de haalbaarheid van het circulaire viaduct te toetsen is een
case-studie gedaan voor KW6 van het project N18. Dit kunst-
werk bestaat uit twee overspanningen van circa 21 m en heeft
een dekbreedte van circa 16 m. Het betreffende kunstwerk was
reeds uitgewerkt door Spanbeton, waarbij het dek was uitge-
ir. Mark de Kruijf
VolkerInfra
1
Impressie kunstwerk 6 in de N18
2 Uitgangspunten circulair viaduct
2
De weg naar een circulair viaduct
50
Element type A
Element type A betreft het element ter plaatse van de opleggin-
gen. Dit element dient tevens voor de oplegging van de over-
gangsplaten (stootplaten), die worden geplaatst in een
inkassing in het brugdek. Hiertoe is besloten het landhoofd, dat
normaliter in situ wordt gestort, weg te laten: er zal geen is situ
betonnen landhoofden worden toegepast. Deze in-situ land-
hoofden zijn immers niet herbruikbaar. In plaats daarvan
worden de dekken ondersteund door een staalconstructie.
Element type A wordt uitgevoerd als massief beton. Dit
element bevat immers ook de verankering van de langsvoor -
spanning.
Element type B
Element type B betreffen de elementen in het veld van de over -
spanning. Deze elementen worden deels hol uitgevoerd om
daarmee het gewicht te beperken. De elementen worden in
lengterichting voorzien van een dwarskrachtvoorziening ten
behoeve van de overdracht van de dwarskracht tussen de
elementen onderling. Deze dwarskrachtvoorzieningen tussen
de elementen worden momenteel nader uitgewerkt.
Het optredende moment in het dek wordt overgedragen met
behulp van de voorspanning tussen de elementen. De voor -
spanning zorgt ervoor dat er zowel in lengte als in dwarsrich-
ting geen trekspanningen kunnen ontstaan tussen de
voerd als SJPflex-dek (fig. 4) . De krachten in het dek waren
derhalve reeds bekend, zodat op basis van deze krachten ook
een beschouwing kon worden gedaan voor het circulaire dek
met dezelfde krachten.
Voor de case-studie is uitgegaan van een dekdikte van 1,0 m.
Met deze dekdikte kan een overspanningsrange van 20 m +/-
5 m worden bereikt.
Voor de modulaire elementen van het dek is destijds uitgegaan
van elementen van 1,0 m dik, 2,5 m lang en 1,25 m breed. De
lengte van het dek moet daardoor altijd een veelvoud van 2,5 m
hebben. Voor de breedte is een veelvoud van 1,25 m het gevolg.
De elementen zijn momenteel vol in ontwikkeling, waarbij nog
niet te veel details prijsgegeven kunnen worden.
Het circulaire viaduct wordt niet voorzien van randelementen.
De randelementen hebben immers niet een directe functie voor
de dragende functie van het kunstwerk.
Aangezien de krachtswerking in de diverse elementen in, met
name, de langsrichting verschillend is, moet in de lengterich
-
ting verschillende typen elementen worden toegepast. Bij een
statisch bepaald dek worden de elementen nabij de opleggingen
hoofdzakelijk belast op afschuiving en de elementen in het veld
hoofdzakelijk op buiging. Derhalve worden ook twee typen
elementen bepaald.
1. Type A: elementen t.p.v. oplegging
2. Type B: veldelementen.
3 Opbouw dek
4 Bestaand ontwerp KW6
N18
5 3D geprint prototype
opbouw dek
veldligger
sjp-flex 800 x 1180
2x mantelbuis 0 90 inw.
incl. trekkoord niet in
gebruik zijnde pe leidingen
afdoppen
randligger
rse-
800 x 800 druklaag dik min. 120
geleiderail
leuning type B
leuning type B geleiderail 2x mantelbuis 0 90 inw.
incl. trekkoord niet in
gebruik zijnde pe leidingen
afdoppen
3
4
thema
De weg naar een circulair viaduct
51
Transport
Omdat de circulariteit van het dek als uitgangspunt te houden,
zijn de elementen afzonderlijk relatief klein. Op deze manier
behoeft voor het transport naar de project locaties niets bijzon-
der te worden geregeld .
Grondstoffenpaspoort
Viaducten zijn onderhevig aan belastingen en andere invloeden
van buiten. Om onderdelen of grondstoffen circulair te verwer-
ken, moeten de gebruikte materialen en de huidige staat ervan
bekend zijn. Zo wordt aan de materialen een identiteit gegeven.
Daarom is voor het circulair viaduct een grondstoffenpaspoort
essentieel. Hierin worden onder andere kwaliteit, afmetingen
en locatie van de gebruikte materialen geregistreerd.
Het circulair viaduct wordt ook voorzien van sensoren die het
mogelijk maken een continu monitoring uit te voeren. Hiermee
kan worden ingeschat of het viaduct nog aan de eisen voldoet
en hoe materialen opnieuw kunnen worden gebruikt.
Status
Het voorontwerp van het circulaire viaduct is gereed en de circu -
laire ontwerpprincipes zijn bepaald. Dit is echter niet het eindsta -
tion van het project. Momenteel zijn er vergevorderde plannen
om het dek van het circulair viaduct te gaan bouwen binnen
project Reevesluis. Het circulaire dek zal op de projectlocatie
worden geplaatst in de werkweg. Zodoende wordt het dek
gebruikt voor het transport van alle materiaal en materieel naar
de projectlocatie en kan het als een pilot project fungeren. Doel
van deze exercitie is om de bouwwijze van het viaduct in de prak
-
tijk te kunnen brengen en om goed te kunnen monitoren hoe het
viaduct functioneert in de praktijk. Na gebruik zal het worden
gedemonteerd en kan het worden gebruikt op een andere locatie.
Inmiddels is het definitief ontwerp van het dek van het circu-
laire viaduct lopende en wordt het voorontwerp verder geopti-
maliseerd. Zo zijn de afmetingen en vorm van de elementen
geoptimaliseerd zodat het gewicht verder kan worden beperkt
en daarmee tevens de voorspanhoeveelheden. Ook is de vorm
aangepast zodat geen verloren bekisting (die veelal wordt uitge-
voerd in milieubelastend EPS) hoeft te worden toegepast in de
holle elementen. Daarnaast is het voorspansysteem verder
uitgewerkt.
Het consortium blijft zichzelf uitdagen dit prototype verder te
verbeteren, maar wil ook de markt (opdrachtgevers, opdracht-
nemers) uitdagen om met betere versies te komen.
?
elementen onderling. Volgens Eurocode geldt immers dat
optredende normaalspanning in de buigtrekzone voor voegen
loodrecht op de hoofddraagrichting minimaal 1 MPa moet
bedragen. Voor voegen evenwijdig aan de hoofddraagrichting
geldt een minimale drukspanning van 0 MPa.
Regelgeving
Voor de berekening van het brugdek is uitgegaan van de belas-
tingen en rekenregels uit de Eurocodes. Dit geldt eveneens voor
de detailleringsregels. Voor het ontwerp is ook de ROK aange-
houden. Om tot een circulair ontwerp te komen van het
viaduct is de ROK echter niet als bindend aangehouden. De
reken- en detailleringsregels in de ROK zouden kunnen leiden
tot een niet-circulair ontwerp.
Voorspanning
Voor de voorspanning wordt voorspanning zonder aanhech-
ting gebruikt (VZA). Het moet immers na het gebruik van het
dek wederom kunnen worden verwijderd, zodat de elementen
uit elkaar kunnen worden gehaald. Dit is met voorspanning
met aanhechting niet mogelijk.
Hierbij moet onmiddellijk worden opgemerkt dat dit conform
de ROK niet is toegestaan. De ROK zegt immers dat het in
rekening brengen van voorspanning zonder aanhechting in de
eindsituatie niet is toegestaan.
Aangezien Rijkswaterstaat een van de participanten is in het
consortium, is afgesproken om voor de betreffende testcase de
aanvullende regels vanuit ROK terzijde te schuiven. Circulari-
teit is dus maatgevend ten opzichte van de geldende (aanvul-
lende) regelgeving van Rijkswaterstaat.
5
De weg naar een circulair viaduct
Reacties
Corné van Gils - Profium 18 juli 2018 09:43
Ik volg graag de nieuwste ontwikkelingen in de wegenbouw. Duurzaamheid. Om het onderhoud en beheer van assets te verbeteren