Het monumentale gebouw De Holland uit 1939 straalt weer als vanouds. Het voormalig verzekeringskantoor in Dordrecht is nu het Nationaal Onderwijsmuseum. Ruim dertig jaar was de kenmerkende architectuur van Sybold van Ravesteyn nagenoeg onzichtbaar verborgen achter de later aangebouwde winkelruimte. Met de komst van het museum is de oorspronkelijke gevel vakkundig in oude glorie hersteld. De gedaanteverwisseling doet eer aan Van Ravesteyns gedachtegoed.
70
beton in beeld
De Holland
herontdekt
1
Architectuur van Sybold van Ravesteyn, herbestemd
tot Nationaal Onderwijsmuseum: een voorbeeld voor
betonrestauratie van jonge monumenten
De Holland herontdekt 5 2017
71
De Holland
herontdekt
Het monumentale gebouw De Holland uit 1939 straalt
weer als vanouds. Het voormalig verzekeringskantoor
in Dordrecht is nu het Nationaal Onderwijsmuseum.
Ruim dertig jaar was de kenmerkende architectuur van
Sybold van Ravesteyn nagenoeg onzichtbaar verborgen
achter de later aangebouwde winkelruimte. Met de
komst van het museum is de oorspronkelijke gevel
vakkundig in oude glorie hersteld. De gedaanteverwis -
seling doet eer aan Van Ravesteyns gedachtegoed.
Barbara Heijl
WijS architectuur
1 Sybold van Ravesteyn combineerde de laatste ontwikkeling op het gebied van beton met een klassieke stijlfoto: Joep Jacobs i.o.v. Bierman Henket architecten
De Holland herontdekt 5 2017
72
met verdiepingshoge stalen puien. Ze staan op ter plaatse gestorte
gevels van het souterrain.
De opbouw van de draagconstructie is hybride. De plattegrond is
gebaseerd op een modulair raster van 4,5 x 4,2 m 2. De vloer, de
wanden en de kolommen in het souterrain zijn van beton. De
bel-etage (fig. 3) heeft een gasbeton vloer op betonbalken. De
kolommen op deze etage zijn van staal, omkleed met beton. Zij
dragen het dak van gasbeton met stalen balken. Alle buiten -
wanden boven het souterrain zijn voorzien van stalen kolommen.
Herontwikkeling
Bij de herontwikkeling zijn alle aanbouwen verwijderd en de
monumentale gevels in ere hersteld (foto 1). Het souterrain
is veranderd in een volwaardige verdieping door de vloer te
verlagen. In de vloer boven het souterrain is een sparing
gemaakt, waardoor de twee expositieruimtes zijn verbonden.
Er is veel schade geconstateerd aan de betonnen onderdelen van
de gevel. Om de kwaliteit van de restauratie te waarborgen, zijn
deskundigen op het gebied van beton en staal vroeg betrokken
bij de herontwikkeling. Door hen is uitvoerig onderzoek verricht.
Dat was onder meer nodig omdat er in Nederland niet veel
ervaring is met betonreparatie van monumenten, de regelgeving
is nog in ontwikkeling. Er is bijvoorbeeld een nieuwe uitvoerings -
De Holland is vlak voor de Tweede Wereldoorlog gebouwd in
opdracht van Brandverzekering Maatschappij 'Holland van
1859' (foto 2). In de jaren tachtig van de vorige eeuw is het
gebouw in gebruikgenomen als supermarkt. Het interieur is
gesloopt en er zijn containers aangebouwd. Na een periode
van leegstand is het gemeentelijk monument gekocht door
de gemeente Dordrecht en ter beschikking gesteld aan het
Onderwijsmuseum en vervolgens gerestaureerd.
Structuur
De niet-dragende gevel heeft een repeterende structuur van
ronde prefab-betonnen elementen met ertussen een metselwerk
binnen- en buitenspouwblad, in het midden voorzien van ter
plaatse gestorte betonkolommen die zijn verstevigd met een
staalprofiel (fig. 3). De gevelelementen zijn afgewerkt met
pleisterwerk, voorzien van ornamenten en worden afgewisseld
2
4
3
studiezaal
vergaderruimte
kantoor toiletten
lockers en garderobe
nieuwe venst erbank van marmer voorzetwand bi-bu
bestaande gevel- panelen bu-bi zonwering en geleidingsprofiel
bestaand prefab gewapend betonelement
geleidingsprofiel zonwering
afdichting en afwerking van aansluiting tussen kozijnen & gevel
kozijnmerk E
bestaande dagkant uitsparen t.b.v. bevestiging renovatiekozijn, prefab halfronde dagkantronding of betonelement buitenzijde
60
50
225 115
75
180
30
6025 40
135
45
bestaande HE 1208-kolom met aangepaste ankers
20
De Holland herontdekt 5 2017
beton in beeld
73
- repareren van beton'. Soms is het echter in het belang van een
monument de richtlijnen niet te strikt te volgen. Bij de gevel
van De Holland bijvoorbeeld, is corrosie aangetroffen op de
doken tussen de dorpel en de ronde prefab kolommen in de
gevel. Om schade in de toekomst te voorkomen zouden alle
doken preventief vrijgemaakt moeten worden om schade als
gevolg van verhinderde vervorming te voorkomen. In plaats
daarvan is ervoor gekozen de beschadigde aansluitingen te
restaureren en een onderhoudspost te reserveren voor eventuele
schade in de toekomst.
Bekroonde aanpak
Ook de terrazzo deklaag was op veel plaatsen beschadigd. Waar
mogelijk is deze laag handmatig aangeheeld. Elementen die te
veel waren aangetast of gesloopt, zijn vakkundig gereproduceerd.
De nieuwe gevelelementen en de souterraingevel zijn uitgevoerd
met een toplaag van kristal-cement-graniet (kcg).
De authentieke slanke betonnen luifel boven de entree is behou -
den en voorzien van kathodische bescherming; een methode
van corrosiebestrijding waarbij een minimum aan sanering
nodig was. Door de zorgvuldige aanpak en uitvoering heeft het
gebouw in 2015 de Betonprijs Renovatie/Reparatie gewonnen. ?
? PROJECTGEGEVENS
project Nationaal Onderwijsmuseum
opdrachtgever Gemeente Dordrecht
gebruiker Nationaal Onderwijsmuseum
architect Bierman Henket architecten, Esch
hoofdaannemer Bouwbedrijf Hazenberg, Vught
uitvoering beton Vogel, Zwijndrecht
constructeur Pieters Bouwtechniek
totaal vloeroppervlak 2445 m 2 bvo / 2380 m 2 nvo
periode ontwerp 2012; start bouw: 2014; oplevering: 2015
richtlijn (URL) in de maak voor historisch beton.
De oorzaak van de schade bepaalt de aanpak van de reparatie.
Veel parameters zijn onderzocht, waaronder de zuurgraad van
het beton, de betondekking en de corrosiegraad van de wape -
ning. Het restaureren is gebeurd met mortels waar polymeren
aan zijn toegevoegd. Deze polymeren zorgen dat er minder
vocht nodig is om mortel aan te maken doordat cementdeeltjes
worden omhuld met een kunststof, en bevorderen de hechting.
Het risico op onthechting van een betonmengsel met alleen
zandcement waaraan eventueel grindkorrels zijn toegevoegd
zonder polymeer is aanzienlijk groter.
Richtlijnen
Een richtlijn voor de aanpak van schade aan beton is de 'CUR-
Aanbeveling 118, Specialistische instandhoudingstechnieken
Tektoniek
Het project Nationaal Onderwijsmuseum
staat uitgebreid beschreven en geïllustreerd
op www.tektoniek.nl .
Tektoniek is het kennisnetwerk voor architectuur in
beton. Via lezingen, projectbezoeken, workshops,
expert meetings en online communicatie wordt
informatie, inspiratie en ondersteuning geboden
aan (toekomstige) architecten, constructief
ontwerpers, bouwkundig adviseurs en producenten.
Daarbij gaat het altijd om de relatie tussen vorm -
geving, constructie en maakbaarheid.
2 Het gebouw De Holland in 1859 foto: Regionaal Archief Dordrecht3 Axonometrie bel-etage4 Detail van de gevel bron fig. 3 en 4: Bierman Henket architecten5 De nieuwe vide verbindt de expositieruimte in het souterrain met de exposi - tieruimte erbovenfoto :Joep Jacobs i.o.v. Bierman Henket architecten
5
De Holland herontdekt 5 2017
Reacties