Door aangepaste regelgeving en een toename van de verkeersbelastingen voldoen de meeste bestaande kunstwerken niet aan de nieuwbouwnormen. Bij herbeoordeling van die kunstwerken gelden echter aangepaste regels. Maar hoe zit het met exceptioneel transport, waarbij de belasting nog weer hoger is dan waar standaard van wordt uitgegaan?
34
thema
Exceptioneel
transport
toegestaan?
1
Toetsing exceptionele transporten over bestaande kunstwerken
thema
Exceptioneel transport toegestaan? 5 2014
35
Een groot deel van de bruggen en viaducten in Nederland is
gebouwd in de periode 1960-1980. Bij het ontwerp van deze
kunstwerken is uitgegaan van een belasting door het wegverkeer
gebaseerd op de verkeersintensiteit en het gewicht van voertuigen
uit die tijd. Sindsdien is de belasting door het wegverkeer sterk
toegenomen. Deze toename heeft tot de huidige ontwerpbelastin-
gen voor verkeer geleid conform NEN-EN 1991-2 (Eurocode).
Om te beoordelen of bestaande kunstwerken nog voldoen,
moeten ze worden herberekend. Deze herberekeningen moeten
worden uitgevoerd conform de NEN 8700-serie en de Richtlijn
Beoordeling Kunstwerken (RBK).
Belasting
Naast een toename van de belastingen door regulier verkeer zijn
ook de gewichten en intensiteiten voor exceptionele transporten
toegenomen. In de NEN 8700-serie en de RBK worden geen
handreikingen gegeven met betrekking tot beoordeling van deze
transporten.
Sinds het ontstaan van de NEN 6706 (later opgegaan in NEN-EN
1991-2), zijn de belastingsmodellen voor exceptionele transpor-
ten vastgelegd onder de naam Loadmodel 3 (LM3). LM3 bestaat
uit virtuele voertuigen met een totaalgewicht variërend van
60 ton tot 350 ton waarbij de aslasten, asafstanden en de wielbasis
zijn vastgelegd. NEN 6706 en NEN-EN 1991-2 zijn echter ont-
werpnormen. Er moet nog een vertaalslag worden gemaakt ten
behoeve van bestaande kunstwerken. Ook bevat de huidige norm
enkele hiaten waardoor de juiste beoordeling geen gegeven feit is.
Beoordeling
Ten behoeve van het project Exceptionele transporten in Tilburg
is een berekeningsplan opgesteld voor elf civiele kunstwerken
voor gemeente Tilburg (zie kader). Witteveen+Bos heeft een
stroomschema (fig. 2) opgesteld waarmee de gemeente zelfstan-
dig kan beoordelen of een aanvraag voor exceptioneel transport
kan worden gehonoreerd voor kunstwerken die zijn beoordeeld
op LM3. Het plan bestaat uit vier fasen: voorbereiding, onderzoe-
ken, herberekeningen/classificatie en toetsing exceptioneel trans-
port.
Voorbereiding
De voorbereiding van de beoordeling begint bij de beheerder van
de kunstwerken met het inventariseren van de aangevraagde
exceptionele transporten over een voldoende lange periode zodat
een trend is vast te stellen. Het is het beste deze inventarisatie
voor een bepaalde regio uit te voeren. Hiermee wordt een goed
overzicht verkregen en kan naar een alternatieve route worden
gezocht indien bepaalde kunstwerken onvoldoende sterk zijn.
Ook kunnen voorkeursroutes worden gedefinieerd voor
verschillende LM3-gewichtsklassen. Op basis van deze inventa-
risatie kan een gewenste LM3-classificatie van kunstwerken
worden bepaald volgens tabel 1. Zo wordt voorkomen dat er
onnodig tijd en geld wordt gespendeerd aan het hoger classifice-
ren dan noodzakelijk is.
Vooral betonnen kunstwerken kunnen het best worden beoor -
deeld op basis van archiefinformatie, omdat de belangrijke
constructieve eigenschappen na realisatie verborgen zitten in het
verharde beton. Noodzakelijke archiefinformatie bestaat uit
vorm- en wapeningstekeningen, voorspankabelverlopen en
constructieberekeningen.
Om kunstwerken te mogen classificeren op basis van LM3 moet
het kunstwerk in ieder geval voldoen aan Loadmodel 1 (LM1) bij
toetsing op verbouwniveau (volgens NEN 8700). Dit is het stan-
daard vereiste veiligheidsniveau voor bestaande kunstwerken bij
regulier gebruik. Indien dit niet uit voorgaande herberekeningen
is te herleiden, wordt de herberekening meestal gecombineerd
met het classificeren.
Door aangepaste regelgeving en een toename van de
verkeersbelastingen voldoen de meeste bestaande kunst-
werken niet aan de nieuwbouwnormen. Bij herbeoorde -
ling van die kunstwerken gelden echter aangepaste
regels. Maar hoe zit het met exceptioneel transport,
waarbij de belasting nog weer hoger is dan waar stan-
daard van wordt uitgegaan?
ing. Maurice Schroer MSEng
Witteveen+Bos
Tabel 1 Classificatie volgens LM3 (conform tabel A1 en A2 van NEN-EN 1991-2)
totaalgewicht aslijnenas afstand [m]notatie
600 kN 4 × 1501,5600/150
900 kN 6 × 1501,5900/150
1200 kN 8 × 1501,51200/150
6 × 200 1,51200/200
1500 kN 10 × 1501,51500/150
7 × 200 + 1 × 100 1,51500/200
1800 kN 12 × 1501,51800/150
9 × 200 1,51800/200
2400 kN 12 × 2001,52400/200
10 × 240 1,52400/240
6 × 200 + 6 × 200 (afstand 12 m) 1,52400/200/200
3000 kN 15 × 2001,53000/200
12 × 240 + 1 × 120 1,53000/240
8 × 200 + 7 × 200 (afstand 12 m) 1,53000/200/200
3600 kN 18 × 2001,53600/200
15 × 240 1,53600/240
9 × 200 + 9 × 200 (afstand 12 m) 1,53600/200/200
1
Brug Midden-Brabantweg, Wilhelminakanaal in Tilburg
Exceptioneel transport toegestaan? 5 2014
36
thema
VoorbereidingOnderzoekenBerekening en classificatie Beoordeling exceptioneel transport
start inventarisatie
noodzakelijke onderzoeken uitgangspunten vaststellen:- CC 2/CC 3
- modellering
- positie voertuig op dek - begeleidende voertuigen
- rijsnelheid
(begin met beperkte voorwaarden) vergunningaanvraag met specificaties voertuig:
- voertuiggewicht - aslasten
- laststelsel
- rijsnelheid
controle
gelijkwaardige asafstand asafstand klasse <
asafstand voertuig
controle
gelijkwaardige aslast
? · F
as.LM3 > 1,1 · F as.voertuig
bepaal equivalente
gelijkmatigverdeelde
aslast voor stelsel van
opeenvolgende assen LM3 > voertuig
? · F
as.LM3 > 1,1 · F as.voertuig
kunstwerk voldoet
toets voertuig gewicht
? · W
klasse > 1,1 · W voertuig
beoordeling door
constructeur.
eventueel transport toestaan onder
aanvullende voorwaarden
aanvullend advies van
constructeur verwerken in classificatie voor toekomstige
beschouwingen
interne krachten
per belastinggeval bepalen
(? · ? · LM3)
capaciteit
maatgevende onderdelen bepalen
UC < 1,0
einde
afwijking
terugkop -
peling met
constructeur
klasse hoger toetsen - herverdelingtoepassen;
- aanvullend onderzoek
beoordeling door constructeur
beoordeling door
constructeur
kunstwerk is
geclassificeerd
vaststellen materiaal
eigenschappen
labproeven
herberekening uitvoeren
inventarisatie regionale
exceptionele transporten
achterhalen
archiefinformatie
(tekeningen + berekening)
voorbereiding onderzoeken:
- betonkernen - betonstaal
- voorspanning
- bereikbaarheid
aanvraag vergunning - doorlooptijd;
- verkeersmaatregelen
uitvoeren
onderzoeken
verslaglegging onderzoeken
prognose
komende 15 jaar
vaststellen gewenste classificatie +vaststellen
voorkeursroutes
is classificatie
noodzakelijk?
is onderzoek
noodzakelijk?
voldoet kunstwerk NEN8700
verbouwniveau?
ja
ja
ja
nee
nee
nee
nee
nee
nee ja, UC
Reacties