We doen er in Nederland veel aan om constructief veilige bouwwerken te maken. Toch gaat het wel eens mis: er treedt een schade op of erger nog, er stort iets in. Voorbeelden zijn er legio. In al die gevallen is het belangrijk te achterhalen wat de oorzaak is. Forensic engineering kan daarbij een bruikbare aanpak zijn.
Forensisch onderzoek kennen we
vooral van de politie.
Feitelijk is het
een gerechtelijk onderzoek, als voorberei-
ding op een rechtszaak. Daarbij draait alles
om sporen. Die kunnen namelijk meer ver-
tellen over de toedracht bij bijvoorbeeld een
misdrijf, brand of verkeersongeluk. De term forensic engineering is wellicht
minder bekend. Met forensic engineering
wordt bedoeld het onderzoek naar het falen
van een constructie. Ook daarbij spelen sporen een belangrijke rol; die kunnen
essentiële informatie geven over wat er is
misgegaan. Overigens zou voor dit type onderzoek
de term forensic structural engineering eigen -
lijk beter op zijn plaats zijn. Forensic engi -
neering wordt namelijk bij meerdere werk-
gebieden van ingenieurs toegepast. Maar in
de praktijk wordt in de constructiewereld
vaak eenvoudigweg forensic engineering ge-
bruikt, dus zonder structural (constructief ).
1 Ingestorte FIU pedestrian bridge in Miami, foto: Storms Media Group / Alamy Stock Photo
Forensic engineering
voor de lezer van Cement
We doen er in Nederland veel aan om constructief veilige bouwwerken te maken. Toch gaat
het wel eens mis: er treedt een schade op of erger nog, er stort iets in. Voorbeelden zijn er legio.
In al die gevallen is het belangrijk te achterhalen wat de oorzaak is. Forensic engineering kan daarbij een bruikbare aanpak zijn.
1
Populair vakgebied
Het achterhalen van schadeoorzaken is van
groot belang. Onder meer om te weten of
en hoe de schade kan worden hersteld, om
mogelijk schuldigen aan te wijzen, maar ook
om ervan te leren en zo te voorkomen dat
het op andere plekken of in de toekomst
fout gaat. Het is een vakgebied dat in de con-
structeurswereld steeds belangrijker wordt
en op steeds meer interesse kan rekenen.
Ook in het onderwijs. Colleges over het vak-
gebied trekken steevast volle zalen.Het toenemende belang van het on-
derwerp is de reden dat we er met Cement
een heel themanummer aan wijden. In dit
nummer gaan we dieper in op het principe,
onder meer aan de hand van enkele prak-
tijkvoorbeelden.
Forensic engineering in Cement
Bij schadeonderzoek is tunnelvisie een groot
risico, zo stellen Huibert Borsje en Karel
Terwel in het artikel 'Wat is forensic engi-
neering?'. Een gestructureerd en zorgvuldig
proces is daarom essentieel. Daar zijn ver-
schillende methodes voor, zo laten zij in hun
artikel zien. Dat je er na het vinden van een oor-
zaak nog niet bent, betoogt Dick Hordijk.
Hoe erg is een schade nou eigenlijk en wat is
het risico ervan in relatie tot de mogelijke
6? CEMENT 1 20 24
ingrepen? En wat betekent het voor verge-
lijkbare constructies? Die afweging is lang
niet altijd makkelijk en leidt soms tot lastige
dilemma's. Om tot de beste resultaten te komen,
is niet alleen het proces belangrijk, ook de
toegepaste techniek kan het verschil maken
tussen wel en geen antwoord. Edward Ermens
en Remco van Osch beschrijven een aantal
interessante onderzoekstechnieken aan de
hand verschillende cases. Die cases laten zien dat het zeker niet
alleen om theorie gaat. Er zijn steeds meer
goede voorbeelden dat forensic engineering in de praktijk daadwerkelijk kan leiden tot
het achterhalen van de precieze oorzaken.
Een aantal artikelen in dit nummer gaat in
op enkele van die voorbeelden: schade bij de
Rozenoordbrug in Amsterdam, schade bij
de Prinses Margriettunnel tussen Sneek en
Joure en de instorting van de FIU pedestrian
bridge in Miami.
Het is overigens niet voor het eerst dat
Cement aandacht besteed aan forensic engi-
neering. Het onderwerp kwam al aan bod
bij de instorting van de parkeergarage bij
Eindhoven Airport en het bezweken tribune-
element in het Goffertstadion in Nijmegen.
INTERNATIONAAL
Forensic engineering, is daar geen Nederlandse
term voor? Forensisch constructief onderzoek? Dat
bekt toch een stuk minder lekker. En bovendien: het
is een vakgebied dat over de hele wereld aandacht
krijgt. Zo maar wat voorbeelden: Binnen IABSE is
Task Group 5.1, Forensic Structural Engineering
actief (onder voorzitterschap van Karel Terwel van
TU Delft/IMd). Van SEI, de journal van IABSE, komt
later dit jaar een special issue uit over het onder-
werp. fib kent Task Groep G 3.5, Forensic enginee-
ring (lid is onder meer Ab van den Bos van NLyse).
Dan is er Working Group 2 van TC 4.2 Bridges van
PIARC (World Road Association), die recent het
rapport Forensic engineering for structiural failure
heeft uitgebracht. ASCE (American Society of Civil
Engineers) heeft een afdeling Forensic engineering,
waarbij je zelfs beëdigd kunt worden tot forensic
engineer.
Later dit jaar zullen we ook ingaan op
problemen bij de Nelson Mandelabrug in
Zoetermeer.
Het is kortom een vakgebied waar heel veel
over te vertellen is en nog heel veel over te
vertellen zal zijn. Veel meer dan we in één
themanummer kwijt kunnen. Met deze spe-
cial hopen we jou als Cement-lezer iets bij te
brengen over dit belangrijke en interessante
vakgebied.
De redactie van Cement
2 Ingestorte parkeergarage P1 Eindhoven Airport, foto: SQ Vision Mediaprodukties
3 Versterking Rozenoordbrug, foto: Gerrit Serne / Rijkswaterstaat
4 Duizenden zandzakken stabiliseren de tunnelelementen in de Prinses Margriettunnel tussen Sneek en Joure, foto: Rijkswaterstaat
2
3
4
CEMENT 1 2024 ?7
Forensisch onderzoek kennen we vooral van de politie. Feitelijk is het een gerechtelijk onderzoek, als voorbereiding op een rechtszaak. Daarbij draait alles om sporen. Die kunnen namelijk meer vertellen over de toedracht bij bijvoorbeeld een misdrijf, brand of verkeersongeluk.
De term forensic engineering is wellicht minder bekend. Met forensic engineering wordt bedoeld het onderzoek naar het falen van een constructie. Ook daarbij spelen sporen een belangrijke rol; die kunnen essentiële informatie geven over wat er is misgegaan.
Overigens zou voor dit type onderzoek de term forensic structural engineering eigenlijk beter op zijn plaats zijn. Forensic engineering wordt namelijk bij meerdere werkgebieden van ingenieurs toegepast. Maar in de praktijk wordt in de constructiewereld vaak eenvoudigweg forensic engineering gebruikt, dus zonder structural (constructief).
Reacties