Het sluizencomplex in IJmuiden krijgt er een aanwinst bij: begin 2022 is een nieuwe zeesluis beschikbaar, die ruimte moet bieden aan de groei van de scheepvaart. De kolk van de nieuwe sluis wordt 70 m breed, 500 m lang en 18 m diep en is daarmee de grootste van de wereld.
Grootste sluis
ter wereld
Het sluizencomplex in IJmuiden krijgt er een aanwinst bij: begin 2022 is een
nieuwe zeesluis beschikbaar, die ruimte moet bieden aan de groei van de
scheepvaart. De kolk van de nieuwe sluis wordt 70 m breed, 500 m lang en 18 m diep en is daarmee de grootste van de wereld.
6? CEMENT 3 2020
Het vervoer van goederen via zee
neemt toe en vracht- en cruise-
schepen zijn steeds groter en
vooral breder.
De huidige Noordersluis
aan de ingang van het Noordzeekanaal bij
IJmuiden, gebouwd in 1929, is daardoor
straks te klein. Hij bereikt bovendien in
2029 het einde van zijn technische levens-
duur. Een nieuwe, grotere zeesluis is een
voorwaarde voor de verdere ontwikkeling
van de Amsterdamse havenregio en de
internationale concurrentiepositie. Het
Noordzeekanaal vervult immers een grote
rol in de verbinding met het Europese
achterland. Een vlotte en veilige bereikbaarheid
van havens en bedrijven langs het Noord -
zeekanaal staat daarbij voorop. Veilig bete- kent in dit verband ook 'waterveilig'. Het
gehele sluizencomplex heeft namelijk een
waterkerende functie en moet de voeten van
Noordwest-Nederland droog houden. De
nieuwe zeesluis wordt aangelegd op NAP
+8,85 m en biedt daarmee een versterking
van de waterkerende functie om zo voorbe-
reid te zijn op een stijgende zeespiegel.
Aanbesteding
Rijkswaterstaat heeft als opdrachtgever de
bouw van de Nieuwe Zeesluis in de markt
gezet als DBFM-contract: Design, Build,
Finance, Maintain. Het gecontracteerde
aannemersconsortium OpenIJ is niet alleen
verantwoordelijk is voor het ontwerp, de
bouw en de financiering van de nieuwe
zeesluis, maar gedurende 26 jaar na
IR. RICO SIES
Technisch Manager Rijkswaterstaat
IR. LEON LOUS
Technisch Manager Ontwerp
OpenIJ / VolkerWessels Infra Competence Centre
auteurs
1 Impressie van het toekomstige sluizencomplex IJmuiden, inclusief de Nieuwe Zeesluis, bron: ZUS
1
Nieuwe Zeesluis IJmuiden (1)
Het sluizen
com plex
heeft een
waterkerende
functie
CEMENT 3 2020 ?7
oplevering ook voor het onderhoud ervan. Voor Rijkswaterstaat was een aantal
zaken van groot belang bij de aanbesteding
van het werk:
Veilig werken, voor eigen mensen, gebrui -
kers en omgeving.
Stabiliteit van het sluizencomplex en met
name de bestaande Noorder- en Midden -
sluis. De nieuwe zeesluis komt tussen de
Noorder- en de Middensluis in te liggen.
Stabiliteit van deze bestaande sluizen moet
tijdens de bouwwerkzaamheden geborgd zijn.
Borging van de waterkering, de belangrijk -
ste functie van het sluizencomplex. Deze
waterkerende functie moet ook tijdens de
bouwwerkzaamheden zijn geborgd.
Minimaliseren van de hinder voor scheep-
vaartverkeer. Kort gezegd: tijdens de ver-
bouwing blijft de winkel open. De scheep-
vaart moet zo veel mogelijk doorgang blijven
vinden.
Minimaliseren hinder voor de omgeving
(omwonenden, bedrijven).
De risicomaatregelen die OpenIJ aanbood
voor het beperken van omgevingshinder en
stabiliteit van de bestaande sluizen en wa -
2 Overzicht sluizen in het complex, bron: Google Earth 3 Dubbele waterkering: (a) buitenhoofd en (b) binnenhoofd
4 Overzicht van de caissons, diepwanden en combiwand
2
3a 4 3b
SLUIZENCOMPLEX
Het bestaande sluizen complex
bestaat uit de Zuidersluis uit 1876, de
Middensluis uit 1896, de Noordersluis
uit 1929, de Spuisluis uit 1940 en het
Gemaal uit 1975. De nieuwe sluis
vervangt de huidige Noordersluis die
daarmee overbodig wordt.
waterkering rondom (
NAP +8,85) sluisdeur (NAP +7,80 )
sluishoofd (
NAP +6,25) diepwand combiwand/diepwand pneumatisch caisson
terkering scoorden heel goed. Een voorbeeld
hiervan is het toepassen van diepwanden in
plaats van damwanden/combiwanden om
trillings- en geluidshinder te beperken en
daardoor de stabiliteit van de Noorder- en
Middensluis te waarborgen. Ook het bouwen
van de deurkassen door middel van pneu
-
matische caissons in plaats van grote tradi -
tionele bouwkuipen, droeg hier in belangrijke
mate aan bij. De keuze voor het toepassen
van nivelleerschuiven in de sluisdeuren om
de waterstand te nivelleren in plaats van om -
loopriolen, heeft ertoe geleid dat het ruimte-
beslag van de nieuwe zeesluis sterk werd
terugbracht. Dit had een positief effect op de
stabiliteit van de bestaande Noordersluis.
Eén reservedeur
OpenIJ heeft een ontwerp gemaakt waarin
een dubbele kering is opgenomen. Dit bete-
kent dat zowel de deur in het buitenhoofd
als die in het binnenhoofd is ontworpen op
de maximale waterstand. Daarnaast is er
een waterkering rondom de kolk aange-
bracht (fig. 3). De dubbele kering heeft grote voorde-
len voor de betrouwbaarheid van de water-
Gemaal
Spuisluis
Noordersluis
Middensluis
Zuidersluis
Kleine sluis
kering. Bij een schutsluis is immers altijd
één deur gesloten. Indien vanwege een cala -
miteit bij extreem hoog water de deur in het
buitenhoofd niet kan worden gesloten, wordt
de waterkering geborgd door de deur in het
binnenhoofd. Het andere voordeel is dat er
slechts één reservedeur nodig is, de deur in
het buitenhoofd is immers gelijk aan die in
het binnenhoofd. Het geplande onderhoud is
namelijk zo georganiseerd, dat er maximaal
aan één deur tegelijk onderhoud wordt ge -
pleegd. En de kans op een calamiteit, waarbij
de buiten- en binnendeur tegelijkertijd on -
derhoud behoeven, is verwaarloosbaar. De constructie van de sluisdeur is van -
wege dat uitgangspunt zo gedimensioneerd
dat bij een aanvaring, met een kans van
optreden minder dan eens in de tien jaar, de
deur wel blijft functioneren. De reservedeur is opgeslagen in een
onderhoudsdok bij het binnenhoofd. Hier
kunnen de deuren worden onderhouden en
geïnspecteerd. Bij een deurenwissel wordt
de sluisdeur opgedreven door water uit de in
de deur aanwezige ballasttanks te verwijde-
ren. Vervolgens kan deze met sleepbootas-
sistentie worden getransporteerd.
Nieuwe Zeesluis
8? CEMENT 3 2020
sluizencomplex. OpenIJ heeft tijdens de uit-
voeringsperiode in het westelijk havengebied
een kade tot haar beschikking (foto 5). Daar
werden alle buispalen en andere bouwmate-
rialen opgeslagen, zijn wapeningskorven
gevlochten en werd materieel wat niet nodig
was opgeslagen. Op het eiland waar de sluis wordt ge-
bouwd, is een grote loswal aanwezig waar de
bevoorrading vanuit het logistiek centrum
aan wal komt. Aan deze loswal zijn ook twee
tijdelijke betoncentrales opgericht, waarvoor
de grondstoffen per schip worden aange-
voerd. De betoncentrales hebben een capaci -
teit van 200 m³/uur en verwerken tot het ein -
de van het project in totaal 300.000 m³ beton.
In gebruik
De contouren van de Nieuwe Zeesluis zijn al
duidelijk zichtbaar. Momenteel wordt nog
volop gewerkt aan de drempels van de beide
sluishoofden en de sluiskolk moet nog wor-
den uitgegraven. In het najaar van 2020 zal
de buitendeur op zijn definitieve plek in het
buitenhoofd worden aangebracht en in wer-
king worden gesteld. Vanaf dat moment ver-
vult de buitendeur de waterkerende functie
en kan het toeleidingskanaal naar de nieuwe
sluis worden gegraven. Verder wordt de
bovenrolwagen in het binnenhoofd nog aan -
gebracht en de binnendeur en reservedeur
in de deurkas van het binnenhoofd gepositi -
oneerd. In 2022 wordt de Nieuwe Zeesluis
IJmuiden in gebruik genomen.
De maatregelen
voor het
beperken van
omgevings
hinder en de
stabiliteit van
de bestaande
sluizen en
waterkering
scoorden goed in
de aanbesteding
Nieuwe Zeesluis IJmuiden (1)
5
Trillingsarm bouwen
Het motto in het ontwerp was 'Diepwand
tenzij...'. Met diepwanden werden immers
trillings- en geluidshinder beperkt en de
stabiliteit van de Noorder- en Middensluis
beter gewaarborgd. Dit heeft ertoe geleid dat
op plekken waar land was of land te maken
was, diepwanden zijn toegepast. In totaal is
circa 1850 m¹ diepwand aangebracht. De
overige wanden bestaan uit damwanden en
combiwanden (fig. 4), waar de aansluitingen
op bestaande constructies door middel van
boren, trillingsvrij worden aangebracht.
De beide deurkassen van de sluis zijn
trillingsarm gebouwd. Deze constructies zijn
binnen een bouwkuip gemaakt en vervol -
gens pneumatisch afgezonken, een geheel
trillingsvrij proces. Het grote voordeel van
deze constructie is dat de bouwkuipwanden
minder zwaar hoeven te worden uitgevoerd.
Tevens zijn geen stempellagen, trekpalen en
een waterafsluitende laag nodig.
Een verdere toelichting op het ontwerp en
de uitvoering van de pneumatische caissons
staat in deel 2 en 3 van dit vierluik.
Logistiek centrum
De Nieuwe Zeesluis wordt gebouwd op een
kunstmatig eiland tussen twee bestaande
sluizen in. Om de hinder voor de omgeving
te beperken wordt al het grote materiaal per
schip aangevoerd. Een andere reden hier-
voor is een lengte-/aslastbeperking op het
5 Logistiek centrum OpenIJ in de Alaskahaven te Amsterdam, foto Topview Luchtfotografie CEMENT 3 2020 ?9
Serie over de Nieuwe Zeesluis IJmuiden
Een nieuwe, grotere zeesluis in IJmuiden moet ruimte bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen en daarmee de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeteren. Technisch hoogstandje van het project zijn de deurkassen die zijn uitgevoerd als pneumatische caissons. In een vierluik nemen we je mee in het ontwerp en de uitvoering van de nieuwe sluis. Dit eerste artikel is een inleiding van project. De overige delen:
Reacties