De voorbereidingen voor de bouw van een nieuwe woontoren in het populaire Scheepvaartkwartier zijn in volle gang. Met een hoogte van maar liefst 215 m wordt dit het hoogste gebouw van Nederland en een fraaie eyecatcher voor de stad. Het constructief ontwerp ligt in grote lijnen vast en wordt binnenkort uitgewerkt tot bestek. De gewenste bouwsnelheid is hierbij een bepalend criterium.
22
thema
Hoogtepunt voor
binnenstedelijke
woningbouw
1
Zalmhaventoren in Rotterdam ontworpen in in het werk gestort beton
thema
Hoogtepunt voor binnenstedelijke woningbouw 1 2017
23
De voorbereidingen voor de bouw van een nieuwe
woontoren in het populaire Scheepvaartkwartier
zijn in volle gang. Met een hoogte van maar liefst
215 m wordt dit het hoogste gebouw van Nederland
en een fraaie eyecatcher voor de stad. Het constructief
ontwerp ligt in grote lijnen vast en wordt binnenkort
uitgewerkt tot bestek. De gewenste bouwsnelheid is
hierbij een bepalend criterium.
Rotterdam is voor Nederlandse begrippen een echte hoogbouw-
stad. Al in de jaren negentig heeft de gemeente een duidelijk
hoogbouwbeleid geformuleerd, waarop de huidige hoogbouw
is gebaseerd. In de afgelopen jaren is de visie op de Rotterdamse
binnenstad enigszins aangepast. Reden daarvoor is het
gemeentelijke plan 'Binnenstad als City Lounge'. In dit plan
wordt meer aandacht gevraagd voor de kwaliteit van de open-
bare ruimte op straatniveau. Hierdoor bleek het noodzakelijk
de hoogbouwvisie uit de jaren negentig te herzien. Er moest
meer aandacht komen voor de kwaliteit van hoogbouw en
specifiek de plint in relatie tot de openbare ruimte. In 2011 is
daarom een herziening van de hoogbouwvisie uitgegeven.
Enkele belangrijke punten uit deze herziening:
- voor de hoogbouw in de binnenstad wordt een theoretische
maximale hoogte van 200 m benoemd, die echter als een
dynamische begrenzing wordt gezien;
- hoogbouw is onderdeel van de stedelijke laag; de kwaliteit
van met name de plint moet omhoog;
- het zon- en windklimaat in de nabijheid van de hoogbouw is
aan eisen gebonden en moet vroegtijdig worden onderzocht;
- volume- en slankheidsregels moeten de kwaliteit van de
hoogbouw verder verbeteren.
De herziening had de nodige invloed op het ontwerp voor De
Zalmhaven. Het eerste ontwerp dateert al uit medio 2004. Het
plan bestond toen uit een hoge toren van circa 188 m en een
lagergelegen deel van maximaal 70 m. Het ontwerp kwam, met
name voor het lagergelegen deel, zeer robuust en massief over.
Ook zat er een bepaalde getraptheid in de vormgeving van de
laagbouw.
De intredende crisis in 2008 gooide roet in het eten en de
ontwikkeling van het project werd stopgezet. Medio 2014 is het
Zalmhavenproject weer opgepakt. Daarbij moest rekening
worden gehouden met de herziening van de hoogbouwvisie,
die in de tussentijd had plaatsgevonden. ir. Sander van Eerden
Zonneveld ingenieurs
1 Impressie van de Zalmhaven in het Rotterdamse Scheepvaartkwartierbron artist's impressions: Dam & Partners Architecten2 Dwarsdoorsnede toren
2
N
?????????? ? ?????????
a b c
d
e
f g
?????????????????????????
????????????
????????????????? ???????????????
??????????????????????????
?????????????????????? ??????????????????
?????????????????
wijziging
omschrijving gez\f
gec\f
gew\f
tekening werk nr\f schaa\b
onderdee\b architect opdracht project
gez\f gec\f getek\f ::
:
:
:
:
:
:
:
:
??????????????????????
??????????????????????
???????????????????????
1:
De Za\bmhaven Rotterdam
DAM & Partners Architecten
2014-088
Za\bmhaven C\fV\f
1 : 300Drsn H\fD
1 : 10033e verdieping
Hoogtepunt voor binnenstedelijke woningbouw 1 2017
24
3 De Zalmhaven bestaat uit een hoge toren, twee lagere torens, grondgebonden
woningen en vijf lagen commerciële ruimten
4 Overgangsconstructie op derde en vierde verdieping.
tectenbureaus verzorgen het ontwerp. De hoogbouwtoren en
commerciële ruimten zijn een ontwerp van Dam & Partners
Architecten. De overige delen zijn ontworpen door KAAN
Architecten. Het gehele plan past binnen de contouren van het
bestemmingsplan en de onderdelen sluiten naadloos op elkaar
aan (fig. 1).
Uitgangspunt voor de ontwerpen is dat de onderste verdiepingen
van de verschillende gebouwen levendigheid toevoegen aan het
straatbeeld. Zo is er meer openheid in de entrees van de torens
aangebracht en bieden de stadswoningen meer levendigheid in
de plint. Doordat de terrassen en balkons aan de straat- en
parkzijde worden gerealiseerd, wordt de levendigheid en beleving
van de buitenruimte verder versterkt.
Op verzoek van de ontwikkelaars is het programma van het
plan ook enigszins aangepast. Daar waar in het ontwerp uit
2004 nog sprake was van circa 7500 m² aan kantoor- en
commerciële voorzieningen, is dit in het laatste plan terugge-
bracht. Het overgrote deel bestaat uit woningen met parkeer -
voorzieningen. In totaal gaat het om circa 500 woningen.
Materiaalkeuze
Tijdens een haalbaarheidsstudie is een afweging gemaakt van
de materiaalkeuze voor de hoofddraagconstructie van de
gebouwen. Daarbij zijn verschillende materialen en materiaal-
toepassingen met hun voor- en nadelen de revue gepasseerd.
Uiteindelijk is, met name op basis van stijfheid, bouwtijd en
kosten, voor de hoogbouwtoren gekozen voor een in het werk
Bouwkundig en architectonisch ontwerp
Het wooncomplex ligt tussen de Gedempte Zalmhaven en de
Houtlaan in en grenst deels aan het Willemsplein en een nieuw
in te richten openbaar park. Met deze ontwikkeling zal het
Scheepvaartkwartier zich verder ontwikkelen tot een gewilde
locatie met een aantrekkelijke mix van woon-, werk- en recreatie-
functies.
Het project bestaat uit een 215 m hoge toren met in totaal 57
verdiepingen (fig. 2). Bovenin de toren komt een restaurant
met uitzichtplatform. Onderin de toren bevindt zich een ruime
entree met op de eerste lagen daarboven de bergingen voor de
woningen. De toren wordt geflankeerd door een aanbouw van
vijf lagen met commerciële ruimten, twee lagere woontorens
(ca. 70 m) en grondgebonden stadswoningen (fig. 3). Ook is
een parkeergarage voorzien. Twee bekende Nederlandse archi-
3
4
thema
Hoogtepunt voor binnenstedelijke woningbouw 1 2017
25 N
?????????? ? ?????????
a b c
d
e
f g
?????????????????????????
????????????
????????????????????????????????
??????????????????????????
?????????????????????? ??????????????????
?????????????????
wijziging
omschrijving gez\f
gec\f
gew\f
tekening werk nr\f schaa\b
onderdee\b architect opdracht project
gez\f gec\f getek\f ::
:
:
:
:
:
:
:
:
??????????????????????
??????????????????????
???????????????????????
1:
De Za\bmhaven Rotterdam
DAM & Partners Architecten
2014-088
Za\bmhaven C\fV\f
1 : 300Drsn H\fD
1 : 10033e verdieping
5
Plattegrond 33e verdieping
6 Doorsnede laagbouw
De hoogbouwtoren ontleent zijn stabiliteit aan betonwanden.
Omdat er voor de toepassing van betonwanden is gekozen en
deze een bepaalde stijfheid leveren, was het niet zinvol outriggers
of zelfs een gevelbuisconstructie nader te onderzoeken. Voor de
onderste lagen zijn het de kernwanden die voor stabiliteit zorgen.
Vanaf de vijfdeverdiepingsvloer zijn het twee woningscheidende
wanden die worden gecombineerd met de kernwanden. Omdat
dit nog onvoldoende stijfheid opleverde, is er ? in de vorm van
een T ? een koppeling gemaakt met een deel van het binnenblad
van de gevel (fig. 5).
De brandwerendheid van de hoofddraagconstructie van de
toren bedraagt 120 minuten zonder mogelijkheid tot reductie.
In verband met de hoogte van de toren is het vereist om in de
hele toren sprinklerinstallatie toe te passen.
To p
De top van de toren is vanaf de 53e verdieping ontworpen als
een staalconstructie in combinatie met staalplaatbetonvloeren
(fig. 7). Omdat zich hier de penthouses, een restaurant en een
uitzichtplatform bevinden, wordt op deze manier zo veel
gestorte betonconstructie bestaande uit massieve vloeren en
wanden. Ook de 'laagbouwtorens' zijn, gezien de repetitiefactor,
ontworpen in in het werk gestort beton. Alleen voor de grond-
gebonden woningen en de parkeergarage is voor prefab-beton-
elementen gekozen.
Dimensies en stabiliteit hoogbouw
De draagconstructie van de hoge toren bestaat uit betonnen
wanden en vloeren. Op entreeniveau wordt de toren zo trans-
parant en open mogelijk uitgevoerd. Daarom is op dit niveau
gekozen voor een combinatie van betonnen kolommen en
kernwanden. De kolommen hebben een maximale doorsnede
van 700 × 1800 mm
2 en worden deels uitgevoerd in betonsterkte-
klasse C90/105. Boven de entreehal worden woningbergingen
aangebracht. Omdat de gevel daarvan gesloten is, is op de
derde en vierde verdieping een wandligger van 6 m hoog in de
gevel aangebracht (fig. 4). Deze wandligger maakt het mogelijk
de belastingen uit de bovengelegen woningen te spreiden naar
een grotere kolomafstand op de begane grond. Vanaf de vijfde-
verdiepingsvloer start een woningvloer die zich herhaalt tot de
52e verdieping. De vloeren zijn allemaal 270 mm dik. De
betonnen kernwanden starten met een dikte van 600 mm en
verjongen over de hoogte naar 400 mm. Het binnenblad van de
gevel, die start op de tweede verdieping, maakt ook deel uit van
de hoofddraagconstructie en is 300 mm dik.
5 lift
trap lift
trap
N
T1 T2
?????????? ? ?????????
a b c d
e f g
?????????????????????????
????????????
????????????????? ???????????????
??????????????????????????
?????????????????????? ??????????????????
?????????????????
wijzigi\fg
omsc\brijvi\fg gez.
gec.
gew.
teke\fi\fg werk \fr. sc\baal
o\fderdeel arc\bitect opdrac\bt project
gez. gec. getek. ::
:
:
:
:
:
:
:
:
??????????????????????
??????????????????????
???????????????????????
1:
De Zalm\bave\f Rotterdam
KAAN Arc\bitecte\f
2014-088
Zalm\bave\f C.V.
1 : 100Plattegro\fd 12e t/m 17e verdiepi\fg
1 : 200Drs\f. L.15
6
Hoogtepunt voor binnenstedelijke woningbouw 1 2017
26
thema
7 De top van de toren is vanaf de 53e verdieping ontworpen als een
staalconstructie in combinatie met staalplaatbetonvloeren; hier bevinden
zich de penthouses, een restaurant en een uitzichtplatform bevinden
bron: Dam & Partners Architecten8 Plattegrond lage woontorens
van de garage wordt voorzien van TT-platen en kanaalplaat-
vloeren ( d = 400 mm), omdat de belasting uit de daktuin
aanmerkelijk hoger is dan voor parkeren. Ter plaatse van de
dikkere kanaalplaatvloer is de belasting uit het tuinpakket
enigszins beperkt.
Stabiliteit laagbouw
De stabiliteit voor het laagbouwdeel wordt ontleend aan beton-
wanden. In de torens wordt in twee richtingen gebruikgemaakt
van de woningscheidende wanden. De grondgebonden wonin-
gen ontlenen hun stabiliteit in twee richtingen aan de prefab-
betonwanden.
De stabiliteit van de parkeergarage wordt ontleend aan prefab-
betonwanden naast de hellingbanen
. Deels worden daar ook de
prefab-betonwanden van de grondgebonden woningen voor
gebruikt.
Balkons
De balkons van de woningen in de hoge toren zijn in prefab
beton ontworpen. Omdat ze deels inpandig zijn, kunnen ze met
stalen opleghandjes worden gekoppeld aan de hoofddraagcon-
structie.
De uitkragende balkons van de lage torens zijn ook van prefab
beton en worden met Schöck IDock-elementen gekoppeld aan
de hoofddraagconstructie.
Bouwmethode
Bij een project van deze omvang en hoogte is de bouwmethode/
bouwtijd cruciaal voor de (financiële) haalbaarheid. Al in een
vroeg stadium is hierover nagedacht en zijn de kosten- en tijds-
consequenties in beeld gebracht.
Hoogbouw
De stabiliteitswanden in de hoogbouwtoren zijn zeer geschikt
om met een klim- of glijbekisting uit te voeren. Omdat voor de
stabiliteit en belastingsafdracht ook gebruik wordt gemaakt van
het binnenblad van de gevel, is een tunnelsysteem geen optie.
Bovendien is de bouwmethodiek met een glij- of klimbekisting
minder afhankelijk van kraanbewegingen en daardoor minder
weersgevoelig. Gezien de verjonging van de wanden die wordt
toegepast ? voor een glijbekisting een lastig obstakel ? is in het
ontwerpstadium gekozen voor de toepassing van een klimkist.
Bij een klimbekisting worden de wanden per verdieping gestort
en klimt de bekisting omhoog door zich af te zetten op de
onderliggende wanden.
De vloeren worden met verplaatsbare tafelbekistingen tussen
deze wanden in gestort en lopen hier circa vijf verdiepingen op
mogelijk flexibiliteit gecreëerd. De erboven gelegen installatie-
ruimte en de mast zijn eveneens in staal ontworpen.
Dimensies laagbouw
Het laagbouwdeel is op te splitsen in de twee 'lage' torens, de
grondgebonden woningen en de parkeergarage (fig. 6 en 8).
Lage woontorens
De constructie voor de lage woontorens bestaat uit betonwan-
den en -vloeren met een dikte van 250 mm. Op de onderste
lagen worden kolommen en kolomschijven toegepast om de
wanden uit de bovenbouw te dragen.
Grondgebonden woningen
De grondgebonden woningen bestaan uit prefab-betonwanden
met een dikte van 250 mm en breedplaatvloeren van 250 mm
dik. Het binnenspouwblad wordt ook dragend uitgevoerd en is
200 mm dik.
Parkeergarage
De constructie voor de parkeergarage bestaat uit prefab-beton-
balken in combinatie met kanaalplaatvloeren (d = 260 mm)
voorzien van een druklaag van 50/70 mm. De bovenste laag
7
Hoogtepunt voor binnenstedelijke woningbouw 1 2017
27
wanden en palen. De diepwanden kunnen dan worden aange-
bracht in de vorm van baretten: korte stukken diepwand.
Gezien het grondverzet dat nodig is voor het aanbrengen van
de diepwandbaretten, is in eerste instantie de haalbaarheid van
een paalfundering nader onderzocht. Daarbij is gekeken of er
zwaarbelaste grondverdringende palen met een grote lengte
mogelijk zijn die ter plaatse kunnen worden aangebracht. In
verband met de geldende geluid- en trillingseisen zou dit een
geschroefd systeem moeten zijn. Een grondverdringende
casingpaal (paal met een permanente stalen casing met aange-
laste schroefpunt) met groutinjectie komt daarvoor in
aanmerking. Gezien de lengte van de buis (ca. 60 m) moeten
de palen in het werk worden doorgelast. Palen van deze lengte
zijn al eerder in Rotterdam toegepast onder het gebouw De
Coopvaert.
achter. Tijdens een derde bouwstroom worden de balkons
aangebracht en wordt de gevel gesloten.
Bij de toepassing van een klimkist is een cyclus van circa vijf
werkdagen per verdieping prima haalbaar. Alleen bij aanvang
van het klimmen, zullen er extra dagen nodig zijn om 'in het
ritme te komen'. Omdat de klimbekisting op het kritieke pad
ligt ? de vloeren kunnen het tempo meestal wel volgen ? bepaalt
deze het bouwtempo voor de toren.
Lage torens
Voor de beide lagere torens is een tunnelbouwsysteem zeer
geschikt. De overspanning is niet te groot en de stramienen zijn
gelijk waardoor dezelfde tunnels kunnen worden toegepast.
Dankzij de snelle ontkisting kan hiermee een hoge bouwsnel
-
heid worden gehaald. Op die manier ontstaat een volledig
monoliete en robuuste betonconstructie. Het tunnelsysteem kan
alleen niet over de hele hoogte worden toegepast. Onder de
vierde verdieping bevinden zich een deel van de parkeergarage,
de bergingen en de eengezinswoningen. Daarom is daar een
in-situkern ontworpen in combinatie met kolommen en breed
-
plaatvloeren. Op de vierde verdieping zijn in-situ-overgangs-
balken ontworpen die de belastingen uit de tunnelwanden in de
kolommen inleiden.
De gevels die niet
met de tunnel worden vervaardigd, zullen
worden opgebouwd uit prefab-sandwichelementen. Daarbij zal
zowel het binnenblad als het buitenblad van beton worden
gemaakt. Het buitenblad mag niet te dik te zijn in verband met
het gewicht ervan voor de draagconstructie. Daarom wordt
gedacht aan de toepassing van glasvezelversterkt beton zodat
de dikte beperkt kan blijven. Het buitenblad van deze sandwich-
elementen zal gelijk zijn aan het buitenblad dat op de tunnel-
wanden wordt bevestigd.
Fundering
Vanaf het maaiveld tot NAP -10 à -15 m bestaat de ondergrond
veelal uit matig tot slecht waterdoorlatende zand-, klei- en
veenlagen. Hieronder bevindt zich het eerste watervoerende
pakket: een vastgepakt zandpakket. De onderkant van dit
watervoerende pakket reikt tot circa NAP -32 à 34 m. Onder
dit pakket, tot circa NAP -55 tot -64 m, bevindt zich de laag
van Kedichem. Hieronder is wederom zand aanwezig.
Hoogbouw
Gezien de grootte van de totale belasting uit de hoge toren, zal
de toren worden gefundeerd op de tweede zandlaag. Daarmee
wordt de zettingsgevoelige laag van Kedichem gepasseerd. Het
funderingsniveau ligt in dat geval op circa NAP -60 m. Als
funderingswijze komen twee principes in aanmerking: diep-
Grondvervuiling
Op de locatie staat nu nog een kantoorgebouw uit de jaren
zestig. Dit gebouw zal medio 2017 worden gesloopt. In vroegere
jaren waren er andere bedrijven op deze locatie gevestigd. Aan
wat toen nog de 'Zalmhaven' was, waren onder andere een gasfa-
briek, een betonfabriek, een scheepstimmerwerf, een schilder -
werkplaats en een visverwerkend bedrijf gevestigd. Er is dan ook
sprake van grondvervuiling die in die jaren is ontstaan. Om deze
vervuiling niet te verstoren, zijn er geen kelders of ondergrondse
parkeerlagen in het nieuwe plan opgenomen. Wel zal er lokaal
dieper moeten worden gegraven om de fundering aan te
brengen. Omdat onder het bestaande kantoorgebouw een half-
verdiepte kelder aanwezig is, hoeft er voor deze graafwerkzaam-
heden geen grond te worden afgevoerd.
lift
trap lift
trap
N
T1 T2
?????????? ? ?????????
a b c d
e f g
?????????????????????????
????????????
????????????????? ???????????????
??????????????????????????
?????????????????????? ??????????????????
?????????????????
wijzigi\fg
omsc\brijvi\fg gez.
gec.
gew.
teke\fi\fg werk \fr. sc\baal
o\fderdeel arc\bitect opdrac\bt project
gez. gec. getek. ::
:
:
:
:
:
:
:
:
??????????????????????
??????????????????????
???????????????????????
1:
De Zalm\bave\f Rotterdam
KAAN Arc\bitecte\f
2014-088
Zalm\bave\f C.V.
1 : 100Plattegro\fd 12e t/m 17e verdiepi\fg
1 : 200Drs\f. L.15
8
Hoogtepunt voor binnenstedelijke woningbouw 1 2017
28
thema
Laagbouwtorens
De fundering voor de laagbouwtorens, de stadswoningen en de
parkeergarage bestaat uit poeren en funderingsbalken. De
belasting uit de laagbouw is aanzienlijk lager dan uit de hoog-
bouw. Hierdoor kan dit gedeelte worden gefundeerd op de
eerste zandlaag op circa NAP -25 m. Gezien de binnenstede-
lijke ligging van het project en de geluid- en trillingseisen die
daarvoor gelden, is gekozen voor avegaarpalen, type buis-
schroefpaal, of combinatiepalen.
Zettingsverschillen
Door de hoge toren te funderen op de tweede zandlaag en de
overige bouwdelen op de eerste zandlaag, blijven de zettings-
verschillen op het aansluitvlak tussen de bouwdelen beperkt tot
30 à 40 mm. In het plan zijn diverse dilataties opgenomen,
onder andere om deze zettingsverschillen te kunnen opnemen.
De belangrijkste dilatatie bevindt zich rond de funderingsplaat
van de hoge toren. De constructieve aansluitingen zullen daar
op deze optredende vervormingen worden ontworpen.
Planning
Eind 2016 is de omgevingsvergunning aangevraagd. Terwijl het
ontwerpteam in 2017 verdergaat met de uitwerking van het
bestek, zullen de gesprekken met mogelijke aannemers worden
opgestart. In de tweede helft van 2017 is de sloop van het
bestaande kantoorgebouw voorzien. Medio 2018 is het de
bedoeling met de bouw te starten. De volgorde waarin de bouw
plaatsvindt, in relatie tot een door de opdrachtgever gewenste
gefaseerde oplevering, zal te zijner tijd met de aannemer
worden besproken. Medio 2020 is de oplevering van het gehele
complex voorzien.
?
?
PROJECTGEGEVENS
opdrachtgever Zalmhaven CV ( een combinatie van AM b.v. i.s.m.
Amvest Vastgoed b.v.)
architect hoogbouwdeel Dam & Partners Architecten, Amsterdam
architect laagbouwdeel KAAN Architecten, Rotterdam
hoofdconstructeur Zonneveld ingenieurs b.v., Rotterdam
installatie adviseur Techniplan Adviseurs b.v., Rotterdam
bouwfysisch adviseur Peutz b.v., Zoetermeer/Mook
kostenadviseur IGG Bointon de Groot, Den Haag
opleverdatum medio 2020
Uitgangspunt is een verticaal toelaatbare belasting per paal van
circa 10 000 kN en een door alle palen onder de hoogbouw op
te nemen totale horizontale belasting van 20 000 kN. De palen
kunnen een betonsterkteklasse krijgen van C35/45. Met het
beperkt meerekenen van de positieve kleef in de bovenlagen
blijkt de gevraagde belasting haalbaar. Deze wijze van funderen
geniet de voorkeur. De alternatieve diepwandbaretten zullen als
vergelijk in de bestekfase echter nog wel nader worden
bekeken.
Onder de begane grond van de hoge toren is een funderings-
plaat ontworpen van 2 m dik. Ter plaatse van de liftputten zal
deze plaat dieper worden aangelegd. Alleen voor dat deel wordt
dan ook een kleine bouwput met damwanden aangebracht.
9 Impressie van de toekomstige Zalmhaventoren, gezien vanaf kade aan
de Nieuw Maas
bron: Dam & Partners Architecten
9
Hoogtepunt voor binnenstedelijke woningbouw 1 2017
Reacties