Op steenworp afstand van de Martinitoren wordt gebouwd aan het Groninger Forum, een indrukwekkend gebouw dat ruimte moet bieden aan diverse culturele activiteiten. Ondergronds komt een vijflaagse parkeergarage met een aantal interessante innovaties in de betonconstructie. Zo worden de keldervloeren, inclusief de vrijdragende parkeervloeren, gewapend met een combinatie van staalvezels en traditionele wapening.
52
Hybride beton
in vrijdragende
vloeren
1
Combinatie staalvezels en traditionele wapening in
keldervloeren Groninger Forum
Hybride beton in vrijdragende vloeren 42014
53
Artikelenserie
Groninger Forum
Dit artikel is het laatste deel in een serie van drie
over het Groninger Forum. Dit derde deel gaat in op de water-
dichte vezelversterkte hybride gewapende kelder- en parkeer -
vloeren. In het eerste deel is ingegaan op de onderwaterbeton-
vloer en in het tweede deel op de geavanceerde EEM-bereke -
ning van de funderingspoeren. Deze artikelen zijn te raadplegen
op www.cementonline.nl.
Het Groninger Forum is een imposant gebouw. De tienlaagse
bovenbouw is indrukwekkend, de vijflaagse parkeerkelder is
constructief gezien minstens zo interessant. Dit komt door de
aanzienlijke diepte, de grote omvang en de veelheid aan eisen.
Zo moet de gehele parkeergarage waterdicht worden uitge-
voerd. Door de grote waterdruk tegen de onderzijde van de
constructie vormt dit alleen al een grote uitdaging. Verder zorgt
de grote lengte van de kelder voor krimp in alle vloeren. Daar -
naast hebben de parkeervloeren aanzienlijke overspanningen
die worden uitgevoerd in vlakke plaatvloeren. Dit resulteert in
een gerede kans dat dwarskracht- en ponswapening moet
worden toegepast. Tot slot bevindt zich over de gehele diepte
van de parkeergarage een vide die horizontaal spanningen in
de vloeren veroorzaakt (fig. 2).
Bovenstaande eisen hebben geleid tot de keuze voor hybride
gewapend beton, ofwel traditioneel gewapend beton verrijkt
met staalvezels, als materiaal voor de kelder- en parkeervloe-
ren. Deze wijze van wapenen is al eerder succesvol toegepast bij
andere projecten. Het materiaal is geschikt voor het bereiken
van een hoge kwaliteit met betrekking tot scheurwijdtebeper -
king en oppervlaktetaaiheid. En door slim te construeren, kan
de constructie daarbij met minder materiaal worden ontwor -
pen.
Twee onderdelen van de constructie worden in het navolgende
specifiek toegelicht: de keldervloer en de erboven gelegen
parkeerdekken.
Opbouw kelder
De kelder is opgebouwd uit meerdere parkeerlagen. Het laagste
punt van de bakconstructie is de onderwaterbetonvloer. Het
onderwaterbeton is in staalvezelbeton uitgevoerd zodat de
dikte beperkt kan blijven (zie artikel 'Rekenen aan onderwater -
beton met vezels', Cement 2014/2). Boven de onderwaterbeton-
vloer wordt een constructieve waterafdichtende betonvloer
geplaatst (500 mm dik, fig. 3). De funderingsconstructie is in deze constructieve vloer geïntegreerd; in de vloer zijn lokaal
verdikte stroken en poeren aangebracht (zie ook artikel
'Geavanceerd rekenen aan poeren', Cement
2014/3). De gebie-
den rond deze poeren zijn van een zandbed met werkvloer/
uitvullaag voorzien.
Waterdichte keldervloer
Ontwerptechnisch is de toelaatbare theoretisch karakteristieke
bovengrens van de scheurwijdte beperkt tot 0,05 mm (geba-
seerd op fig. 10.1 uit [1]). Door spreiding in het materiaalge-
drag bestaat de kans dat een iets hogere scheurwijdte kan
worden gevonden. Bij een scheurwijdte van 0,05 mm is de
hoeveelheid lekdebiet beperkt. Door de langzame stroomsnel-
Op steenworp afstand van de Martinitoren wordt
gebouwd aan het Groninger Forum, een indrukwek-
kend gebouw dat ruimte moet bieden aan diverse
culturele activiteiten. Ondergronds komt een vijf-
laagse parkeergarage met een aantal interessante
innovaties in de betonconstructie. Zo worden de
keldervloeren, inclusief de vrijdragende parkeervloe -
ren, gewapend met een combinatie van staalvezels
en traditionele wapening.
ing. Michael Menting
ir. Miriam Molenwijk
ABt
vide
2
1 Artist's impression Groninger Forumbron: NL Architects2 Doorsnede van het gebouw met vide
Hybride beton in vrijdragende vloeren 4 2014
54
Om grote problemen te voorkomen, is de toepassing van een
krimparm betonmengsel geadviseerd. Het toepassen van een
water-bindmiddelfactor van circa 0,48, langzaam reagerend
cement en vliegas heeft voordelen ten opzicht van de totale
krimpmaat. Door het toepassen van een langzaam reagerend
cement en vliegas zal de ontwikkeling van sterkte langzaam
verlopen. Hierdoor zal ook het krimpproces langzamer verlo-
pen en heeft het verse beton de kans te relaxeren.
Geprobeerd is ook het totale bindmiddelgehalte zo laag moge-
lijk te houden. Echter door toepassing van de vezels is een
hogere verwerkbaarheid, en daarmee meer water dus ook
cement, noodzakelijk dan wanneer geen vezels zouden worden
toegepast.
Een voordeel voor de thermische krimp is overigens dat de
keldervloer zich in een constant klimaat bevindt door de
enorme grondmassa waarmee hij contact maakt. In Nederland
is bekend dat onder een grondpakket van circa 1 m een
constante temperatuur van circa 12 °C heerst.
Hybride gewapend beton
Om aan de eis voor scheurwijde te voldoen, werden de kansen
voor traditioneel gewapend beton op voorhand klein geschat.
Vooral de grote hoeveelheid traditionele wapening die hierdoor
noodzakelijk zou zijn, zou uitvoeringstechnisch erg lastig en
bovendien kostbaar zijn. Daarom is de mogelijkheid voor
toepassing van hybride wapening onderzocht. Voordeel van
deze toepassing is dat de vezels zorgen voor een fijnmazig
scheurenpatroon over het vloeroppervlak, waardoor gemakke-
lijker aan de scheurwijdte-eisen kan worden voldaan. Ook
hebben de vezels een positieve invloed op de benodigde krimp-
wapening. Het feit dat er minder wapening nodig is, heeft ook
uitvoeringstechnisch voordelen. Er hoeft immers minder
wapening traditioneel te worden gevlochten en de te verwerken
wapening op de bouw zal ook lichter zijn.
heid zal de scheur immers weer kunnen dichtgroeien. Dit komt
door sediment dat wordt meegenomen door het water en
'aankoekt' op het grove oppervlak. Verder wordt het dicht-
groeien veroorzaakt door het reageren van het nog ongebonden
cement en kalk in het beton tot cement/kalksteen.
Opgelegde vervorming
Omdat de onderwaterbetonvloer voor de definitieve fase niet
waterdicht wordt beschouwd, ontstaat een waterdruk aan de
onderzijde van de -5-vloer. Deze bedraagt circa 8,5 m waterko-
lom. De vloer wordt verder hoofdzakelijk belast door verhin-
derde vervorming. Door de grote verhouding van de waterdruk
ten opzichte van de constructiehoogte en vanwege de eis voor
waterdichtheid, moet de constructie voldoen aan strenge eisen
op het gebied van scheurwijdte. Omdat de volledige dikte van
500 mm als waterafsluitende constructie wordt meegeteld, geldt
de scheurwijdte-eis over de gehele dikte van de vloer.
De keldervloer zal horizontaal willen krimpen. Deze vervor-
ming wordt echter verhinderd door wrijving met de onder -
grond en de aansluiting met diepwanden, palen en poeren.
Vooral tussen de stijvere gedeelten zullen de spanningen door
deze verhinderde vervorming aanzienlijk zijn. Door de combi-
natie van een strenge toelaatbare scheurwijdte en de verhin-
derde vervorming, is het ontwerp van dit constructieve
onderdeel zeer kritisch. Het ontwerp van deze vloer is dan
ook hoofdzakelijk gebaseerd op dit fenomeen in combinatie
met de optredende waterdruk.
De vervormingen in de betonvloer worden hoofdzakelijk
veroorzaakt door uitdrogingskrimp, afkoeling (thermische
krimp) en in mindere mate ook autogene krimp als gevolg van
de cementreactie. De afkoeling volgt na de opwarming van het
beton door hydratatiewarmte die vrijkomt bij de reactie van
cement met water. Dit speelt vooral bij constructiedikten groter
dan enkele decimeters.
-5-vloer, gestort
op een werkvloer
overige
parkeervloeren
poer of werkvloer
0,00030
0,00025
0,00020
0,00015
0,00010
0,00005
00 20406080100 120
-0,00005 rek beton
rek staal
3
4
3 Doorsnede van de constructie
4 Principe bond slip
Hybride beton in vrijdragende vloeren 42014
55
ning na scheuren worden beperkt tot circa 54 MPa. Dit is een
zeer lage staalspanning waardoor de scheurwijdte doelmatig
wordt beperkt.
Doordat de vloer vanaf de bovenzijde uitdroogt en op deze plek
de grootste afkoeling plaatsvindt, wordt de vloer hoofdzakelijk
belast op kromming (fig. 5). Daardoor worden het midden en
de onderkant van de constructie hoofdzakelijk belast in de
jonge fase van het beton, waarin het beton nog enigszins plas-
tisch is. Bij deze ouderdom is de betontreksterkte laag en zal bij
het scheuren minder scheurenergie vrijkomen. Aan de onder-
zijde en het midden van de vloer zijn dan ook relatief lage
staalspanningen gevonden na het scheuren, circa 20 MPa.
Hier tegenover staat dat de vezelprestaties in het geval van jong
beton iets minder zijn vanwege de aanhechting die afhankelijk
is van de sterkteklasse.
Vergelijking traditionele wapening
De variant met hybride beton is vergeleken met een variant
met alleen traditionele wapening. Bij een volledig traditioneel
gewapende constructie is veel wapening noodzakelijk (fig. 6,
tabel 1). Om een waterdichte constructie te bereiken, moet de
staalspanning in een scheur in de SLS worden beperkt tot
onder de 100 MPa. Deze waarde is gebaseerd op ervaringen
van eerder ontworpen waterdichte constructies. In de hybride
gewapende constructie is de staalspanning zoals gezegd
beperkt tot 54 MPa. De theoretisch berekende scheurwijdte van
de hybride gewapende constructie is dus veel kleiner.
Uit tabel 1 blijkt dat een constructie die fors wordt belast door
verhinderde vervorming aanzienlijk economischer kan worden
gewapend met hybride wapening. Onder voorbehoud van
Controle scheurwijdte keldervloer
Om te beoordelen of de scheurwijdte voldoet, is de krachtswer -
king in de vloer nauwkeurig berekend. Uitgangspunt hierbij
was een volledige verhindering van de betonplaat. In de bere-
kening is de constructie opgedeeld in meerdere doorsneden.
Hierbij is voor een standaarddoorsnede, die geldt voor een
groot gedeelte van de vloer, de wapeningsconfiguratie bepaald.
Bij doorsneden waar grote normaaltrekkrachten aanwezig zijn,
wordt extra traditionele wapening bijgelegd. Om te zorgen dat
de spanningen goed worden verdeeld over de hoogte van de
doorsneden, wordt de bijlegwapening in het midden van de
hoogte bijgelegd. Het bijleggen in de netten aan de randen is
relatief weinig effectief. De randen zijn immers al betrekkelijk
zwaar gewapend. Het bijleggen in dezelfde lagen zou zorgen
voor een slechtere verankering van het al aanwezige wape-
ningsstaal.
Omdat met relatief dunne staven en vezelbeton wordt gewerkt,
is er sprake van goede omsluiting van de wapening. Om deze
reden mogen de staven worden berekend volgens het principe
confinement. Bij het toepassen van zware wapening aan de
randen moet er rekening mee worden gehouden dat scheurvor -
ming ontstaat parallel aan de wapening. Dit heeft een negatief
effect op de 'bond' van de wapening. Hierdoor is een grotere
verplaatsing noodzakelijk om de spanningen in het staal over te
dragen naar het omliggende beton. Deze grotere verplaatsing
houdt in dat er een grotere scheurwijdte ontstaat.
De scheurwijdteberekeningen zijn uitgevoerd volgens het
bond-slipmodel van de fib Model Code 2010 (fig. 4). Dit model
rekent bij een verplaatsing de spanning in het aanhechtvlak uit
en daarmee de verankeringslengte (bij de opgegeven aanhecht-
condities). Door de toepassing van de staalvezels als aanvulling
op de traditionele wapening, kan de staalspanning in de wape-
Tabel 1 Vergelijking hybride wapening en traditionele wapening
hybride wapening traditionele wapening
gewicht traditionele wapening 33 kg/m
2 161 kg/m 2
gewicht staalvezels17,5 kg/m 2 0
totaal staal 51 kg/m
2 161 kg/m 2
102 kg/m 3 322 kg/m 3
= 0,05%
= 0,4%
gewicht kolom
ondergrond vloer zonder verhitting
bovenzijde vloer gewicht kolom
gewicht kolom gewicht kolom
gewicht kolom
gewicht kolom gewicht kolom
5
5
Opgelegde rek in de gebruikers fase met daarnaast de vloer -
constructie wanneer deze niet zou worden verhinderd
Hybride beton in vrijdragende vloeren 4 2014
56 4 2014
gronddrukken op de kelderwanden die via de parkeervloeren
worden afgedragen (fig. 9). Zonder vide zouden deze krachten
aan weerszijden van de kelder evenwicht met elkaar maken en
alleen drukspanningen in de vloeren veroorzaken. Door de
aanwezigheid van de vide ontstaan ook momenten in het vlak
van de vloer. Grond- en waterdrukken zullen via de vloeren op
dwarskracht en buiging naar de gebouweinden bij de kernen
worden afgedragen. Ter plaatse van het gebouweinde ontstaat
pas evenwicht. Deze dwarskrachten en momenten vergen extra
wapening in de vloer, waarvan ook weer een deel door de
vezels kan worden opgenomen.
Om bovenstaande redenen is ervoor gekozen ook in de vrijdra-
gende vloeren vezels in het beton toe te passen. Nooit eerder
gebeurde dit in Nederland op deze grote schaal.
verschillende omstandigheden kan worden aangenomen dat
staalvezels circa 10% duurder zijn dan traditionele wapening
(uitgaande van geplaatste wapening, dus integrale kostprijs).
Vrijdragende parkeervloeren
Vanuit de keldervloer worden de parkeervloeren in een
wokkelvorm naar boven gebouwd. De vloeren zijn ter plaatse
van de uiteinden van de kelder, waar zich de stabiliteitskernen
bevinden, horizontaal gelegd. Dit maakt de aansluitingen met
deze kernen eenvoudiger. De tussendelen worden onder een
helling tussen deze vlakke vloerdelen gelegd (fig. 7 en 8).
Er is in het ontwerp uitgegaan van vlakke plaatvloeren van
400 mm dik met overspanningen tussen de 7,2 en 9,0 m. Dit
zou bij traditioneel gewapende vloeren leiden tot ponswape -
ning ter plaatse van de kolomaansluitingen. Daarnaast worden
dooizouten door auto's mee naar binnen genomen die, op basis
van de bijbehorende milieuklasse, leiden tot strenge eisen aan
de optredende scheurwijdte in de vloer. Dit zijn omstandighe-
den die passen bij de keuze van toepassing van hybride wape-
ning. Daarom is ook voor de vrijdragende parkeervloeren deze
toepassing onderzocht.
Met toepassing van vezels naast traditionele wapening mogen
de toelaatbare spanningen in het beton zowel voor dwarskracht
als voor pons worden verhoogd. Hierdoor is minder traditio-
nele wapening voor dwarskracht en pons nodig boven op de
traditionele momentwapening. Ook hier is, net als bij de
keldervloer, de positieve invloed van de vezels op de benodigde
krimpwapening van toepassing.
Een ander punt van aandacht is de grote vide in de parkeer -
vloeren. Deze vide veroorzaakt extra spanningen door de
bovenwapening
goed verdichte ondergrond uitvullaag
uitvullaag 1000 500
c = 35 c = 40
goed verdichte ondergrond
staalvezels 35 kg/m 3
onderwapeningnet ø 16 - 150
net ø 12 - 100
net ø 32 - 150
net ø 25 - 150
net ø 12 - 100
net ø 12 - 150
1000 500
c = 35 c = 40
bovenwapening
bovenwapening
onderwapening
onderwapening
bovenwapening
goed verdichte ondergrond
uitvullaag
uitvullaag 1000 500
c = 35 c = 40
goed verdichte ondergrond
staalvezels 35 kg/m 3
onderwapeningnet ø 16 - 150
net ø 12 - 100
net ø 32 - 150
net ø 25 - 150
net ø 12 - 100 net ø 12 - 150
1000
500
c = 35 c = 40
bovenwapening
bovenwapening
onderwapening
onderwapening
6
7
6 Vergelijking hybride en traditioneel
7 Langsdoorsnede met alle parkeerlagen en een aanzet van de
bovenbouw
Hybride beton in vrijdragende vloeren
57
model conservatieve waarden voor de materiaalparameters inge-
voerd die nodig worden geacht in verband met nu nog ontbre-
kende regelgeving. De krachtswerking in de vloeren wordt
bepaald met behulp van de rekenmodellen in Scia Engineer. Dit
zijn dezelfde modellen die ook zijn gebruikt voor de krachtswer-
king in de totale gebouwconstructie. Uit deze modellen zijn de
verschillende vloerdelen geïsoleerd. Door het combineren van de
krachten en spanningen uit deze modellen met de capaciteitsbe-
rekeningen van de diverse soorten wapening, zijn de vloeren
gewapend. Aan de hand van deze pragmatische methode is het
grote parkeervloeroppervlak ? met een aantal repeterende vloer -
delen ? op relatief snelle wijze gedimensioneerd.
Extra aandacht is vereist ter plaatse van de stortnaden waar geen
doorgaande vezels aanwezig zijn. Hier is dan ook extra traditio-
nele wapening toegevoegd. Krachten en momenten worden ter
plaatse van de stortnaden volledig door traditionele wapening
opgenomen.
Conclusie
Het toepassen van hybride gewapend beton biedt vele voordelen.
In het innovatietraject van dit materiaal is met de parkeervloeren
van het Groningen Forum een volgende stap gezet. In een groot
oppervlak van vrijdragende vloeren wordt de hoeveelheid tradi-
tionele wapening beperkt door de toepassing van vezelversterkt
beton. Door te rekenen met conservatieve, karakteristieke mate-
riaalsterkten en een hoge veiligheidsfactor wordt voldaan aan het
veiligheidsniveau van de NEN-EN 1990.
?
?
proJectgegevens
project Groninger Forum
opdrachtgever Gemeente Groningen
architect NL Architects
constructieadvies ABt
hoofdaannemer BAm Utiliteitsbouw
? literatuur
1 Breugel, K. van, Veen, c. van der, walraven, J.c., Betonconstructies
onder temperatuur- en Krimpvervormingen (BP2). Uitgeverij Æneas,
2001.
Innovatie hybride gewapend beton
CUR-Aanbeveling 111 (Staalvezelbeton bedrijfsvloeren op
palen ? Dimensionering en uitvoering, hierna CUR111) die, zoals
beschreven in deel 1 van deze reeks, wordt gebruikt voor de bere-
kening van hybride gewapende vloeren, is alleen toepasbaar voor
beganegrondvloeren die puntvormig zijn ondersteund. Hierbij
dienen geen verblijfsruimten te zijn gelegen onder de vloer. Toen
deze CUR111 werd opgesteld, was er relatief weinig onderzoek
uitgevoerd naar vezelversterkt beton. Om die reden is de Aanbe-
veling op sommige punten conservatief en is de toepasbaarheid
ervan beperkt gehouden. Inmiddels is er veel meer onderzoek
uitgevoerd naar staalvezelbeton en hybride gewapend beton.
Voor het Groninger Forum is het veiligheidsniveau statistisch
bepaald. Hierbij zijn de veiligheidsfactoren die betrekking hebben
op de capaciteit van het vezelbeton verhoogd. In figuur 10 staat
een overzicht van de aangehouden materiaalveiligheid. De lijn
toont de cumulatieve normaalverdeling uitgezet op een logaritmi-
sche schaal. De standaarddeviatie is berekend op basis van mate-
riaalbeproevingen en modelonzekerheid.
In de praktijk is een methode gevonden waarbij met een speciaal
ontwikkeld rekenmodel de capaciteit van doorsneden met een
combinatie van vezels en traditionele wapening wordt bepaald.
Op deze rekenmethode wordt in dit artikel niet in detail inge-
gaan. Wel kan worden gesteld dat het model is opgesteld conform
de rekenmethoden van de fib Model Code 2010 en de CUR111.
Het rekenmodel is geijkt op basis van beproevingen en blijkt
uiterst nauwkeurig. Daarbij worden bij het gebruik van het reken-
-4.07 -4.08
hellend
hellend
vlak
vlak -4.07 -4.08
vide
1
0,1 0
-1
-2
-3
-4
-5
-6
-7
-8
-9
0,01
0,001
0,0001
0,00001
0,000001
0,0000001
standaarddeviatie
kans
veiligheid
volgens CUR
veiligheid in
deze berekening
aangehouden
1E-08
1E-09
1E-10
1E-11
1E-12
1E-13
1E-14
1E-15
1E-16
reeks 1
8
10
9
8
Plattegrond ondersteuningen inclusief aangegeven vlakke en
schuine vloerdelen
9 Plattegrond met vide en waterdruk
10 Aangehouden materiaalveiligheid
Hybride beton in vrijdragende vloeren 4 2014
Reacties