In Amsterdam zijn kilometers kademuur in slechte staat. Een enorme opgave in een complexe, historische binnenstad. De gemeente zet de innovatieve denkkracht van de markt in voor deze enorme opgave. In 2020 zijn drie marktcombinaties geselecteerd op basis van hun innovatieve ideeën. Deze zijn de laatste ontwikkelfase ingegaan om hun concepten in praktijk te brengen.
Innovatie is het toverwoord
Innovatiepartnerschap Kademuren (1):
Vernieuwingsopgave van Amsterdamse kademuren
1 Amsterdamse gracht, foto: Bargoti Photography
In Amsterdam zijn kilometers kademuur in slechte staat. Een enorme opgave in
een complexe, historische binnenstad. De gemeente zet de innovatieve denkkracht
van de markt in voor deze enorme opgave. In 2020 zijn drie marktcombinaties
geselecteerd op basis van hun innovatieve ideeën. Deze zijn de laatste ontwikkelfase ingegaan om hun concepten in praktijk te brengen.
1
28? CEMENT 5 20 22
Amsterdam is onlosmakelijk ver-
bonden met water.
De historische
grachtengordel geniet wereldwijde bekend-
heid en is hét symbool van Amsterdam. De
600 km aan kademuren verbinden de wij-
ken en buurten met elkaar en geven de stad
karakter. Bij de aanwijzing tot werelderf-
goed in 2010 werd de grachtengordel door
Unesco bestempeld als 'masterpiece of hy-
draulic engineering, town planning, and a
rational programme of construction and
bourgeois architecture'.
De kades in de Amsterdamse binnen -
stad zijn vaak meer dan honderd jaar oud.
Om het
verouderde areaal programmatisch
op te pakken is het programma Bruggen en
Kademuren opgericht. Van de 600 km kade -
muur verkeert een groot deel in slechte staat.
D
aarnaast behoren 850 bruggen tot de scope
van het programma. Een flink deel van deze
objecten ligt in de historische binnenstad,
wat een extra dimensie geeft aan de opgave.
Zo worden strenge eisen gesteld om het his -
torisch aangezicht van de stad te bescher-
men. Ook moeten er logistieke oplossingen
w
orden bedacht voor het tijdelijk verplaatsen
van de vele woonboten langs de kades. Ver -
der staan beschermwaardige bomen op de
k
ades, die de gemeente wil behouden zonder
de kadelijn richting het water te verschuiven.
Ten slotte zijn er nog de oude, monumentale grachtenpanden op korte afstand tot de ka
-
demuren, wat zeer strenge eisen geeft aan de
omg
evingsbeïnvloeding tijdens de uitvoering.
Met name de funderingswerkzaamheden en
het aanbrengen/verwijderen van bouwkui -
pen zijn risicovolle activiteiten met betrek -
king tot deze belendingen. En dat terwijl de
stad tijdens de
werkzaamheden bereikbaar
moet blijven.
Een doelstelling van het programma is
om deze opgave stukken sneller en met veel
minder overlast uit te voeren dan de aanpak
tot dusver. Om dit te bewerkstelligen is het
noodzakelijk alternatieve oplossingen en
werkwijzen in te zetten. Voor de kademuur-
vernieuwing is daarom besloten de relatief
nieuwe aanbestedingsmethode Innovatie-
partnerschap in te zetten: het Innovatie-
partnerschap Kademuren (IPK).
Innovatiepartnerschap Kademuren
De kracht van het innovatiepartnerschap zit
hem in de samenwerking met de markt.
Marktpartijen met innovatieve oplossingen
krijgen een commercieel interessant raam-
contract aangeboden na de ontwikkelfase,
waardoor ze langdurige investeringen dur-
ven doen in bijvoorbeeld materieelontwik-
keling. De samenwerking is intensief, open
en gelijkwaardig: de gemeente (opdrachtge-
ver) en marktpartijen (opdrachtnemers)
ING. PATRICK SPAAN
Technisch
Projectmanager
Ingenieursbureau
Gemeente Amsterdam auteur
2 De Prinsengracht, eind 19e eeuw
2
CEMENT 5 2022 ?29
werken als echte partners samen. Verder is
kenmerkend dat beide partijen na of tijdens
de ontwikkelfase nog de stekker eruit kun-
nen trekken. Inherent aan innoveren is dat
het kan mislukken.Tijdens de aanbesteding van het IPK
zijn de partijen uitgedaagd om slimme op-
lossingen te bedenken om de doorlooptijd
en overlast voor de omgeving te reduceren.
Hierbij was ook de opschaalbaarheid van de
oplossing een belangrijk thema: het concept
moet in zo veel mogelijk situaties in de stad
toepasbaar zijn. Tijdens de aanbesteding is
een vaste, taakstellende prijs meegegeven,
dus er was geen concurrentie op prijs.
Drie marktcombinaties
In 2020 is de aanbesteding afgerond en is
opdracht verleend aan drie marktcombina -
ties: Kade 2.020, Koningsgracht en G-Kracht
(
fig. 5, 6 en 7). In de afgelopen periode heb -
ben deze drie partijen hun concepten verder
uitg
ewerkt en getest. Dit jaar nog worden de
oplossingen toegepast in kademuurvernieu -
wingen in de binnenstad. Bij een succesvolle
afr
onding van dit pilotproject krijgen de
marktcombinaties elk een raamcontract van
vier jaar, dat vervolgens nog maximaal vier
jaar kan worden verlengd.
De innovatieve concepten
Innovatie in de techniek vormt de basis om
de doelstellingen te halen op het gebied van versnellen en reductie van overlast. De inno-
vatie moest worden gevonden in een alter-
natieve constructie voor de kademuur en/of
in de uitvoeringsmethode. In drie navolgende
artikelen in Cement zetten de drie marktcom-
binaties hun concepten uiteen. Er zijn drie
totaal verschillende concepten geselecteerd.
Toch zijn er ook een aantal overeenkomsten:
inzet op risicomijdende uitvoeringsmetho-
den (funderingstechnieken);
werken vanaf het water;
geen bouwkuipen;
speciaal voor het concept ontwikkeld bouw -
materieel;
nauwelijks werkterrein op land noodzakelijk;
de oude kademuur blijft grotendeels in de
grond zitten;
de kade wordt als 'een treintje' vernieuwd
(werkvakken zijn kort met snelle deelople-
veringen);
veel gebruik van prefab elementen;
de concepten zijn in grote mate gestan-
daardiseerd, dus met zo min mogelijk maat-
werkoplossingen;
ambitie om met de methoden bestaande
bomen op de kades te behouden (in de prak-
tijk zal van de staat van de boom afhangen
of dit mogelijk is).
Innovatie is onzekerheid
Om innovatie in de markt te bewerkstelligen,
moet voldoende aandacht zijn voor juiste
kaders en een goede mindset. Binnen het
3 Werkzaamheden aan de kademuur van de Korte Prinsengracht in 1900
4 Typische doorsnede van een oude Amsterdamse kademuur (houten palen tot de eerste zandlaag, houten kespen/vloer, metselwerk wand)
Een doelstelling
van het pro-
gramma is om
de opgave sneller
en met veel
minder overlast
uit te voeren
dan de aanpak
tot dusver
ARTIKELENSERIE IPK
Over het Innovatiepartnerschap Kade-
muren verschijnen in Cement vier artike-
len. Dit eerste artikel is een toelichting
op het Innovatiepartnerschap. Het
tweede artikel ('Kade van de toekomst',
elders in dit nummer) gaat over de com-
binatie Kade 2.020 en het derde
('Behoud historische binnenstad met
Koningsgracht', Cement 2022/6) over de
combinatie Koninggracht. Het vierde
artikel is van combinatie G-Kracht
(Cement 2022/7).
3
4
30? CEMENT 5 20 22
IPK zijn relatief weinig kaders meegegeven
in het contract. De vraagspecificatie is ui-
terst functioneel gehouden om maximale
ontwerpvrijheid mee te geven. Dit heeft goed
gewerkt, blijkt uit de uitkomst. Deze aanpak
brengt echter ook onzekerheden met zich
mee. Je weet immers aan de voorkant niet
wat je gaat krijgen (en dus ook niet waar je
vooraf eisen aan moet stellen). Alle betrok-
kenen bij deze opgave zijn daarom tijdig en
voldoende aangehaakt om vertrouwen te
krijgen (en te houden) in deze aanpak en
daarmee de onzekerheden te accepteren.
Niet alleen door de gemeente in de voorbe-
reiding, maar juist ook door de combinaties
bij het verder ontwikkelen van de innova-
ties. Zodra iedereen de juiste mindset heeft,
ligt de weg open voor een geslaagde innova-
tie. Opmerking hierbij is nog wel dat een
innovatietraject ook kan mislukken of dat
de plannen gaandeweg het traject moeten
worden bijgesteld. Hier zijn alle partijen zich
van bewust en hier wordt in alle openheid
met elkaar over gesproken. Kansen benutten
Alle deelnemende partijen beseffen dat de
enorme opgave in de stad ook koppelkan-
sen met zich meebrengt. De vernieuwing
van de kademuren biedt mogelijkheden
om stedelijke ambities op het gebied van
duurzaamheid en klimaatadaptie te realise-
ren. Bij de IPK-oplossingen zijn er dan ook
diverse maatregelen te zien met betrekking
tot natuurinclusief bouwen, energietransi -
tie, circulair bouwen, elektrificatie bouw -
materieel etc.
Techniek is de basis
Wat het IPK bijzonder maakt is dat er inno-
vatie als middel wordt ingezet voor een com-
plexe stedelijke opgave. Bij deze innovatie
wordt vooral ingezet op technische oplossin-
gen. De techniek, en daarmee ook de technici,
hebben een prominente rol in dit traject. Dit
zie je ook terug in de organisatie, waarin
technisch management het hart vormt.
5 Kade 2.020, een samenwerkingsverband tussen Sweco, Combinatie Midden Delfland, Oosterhof Holman en Strackee.
6 Koningsgracht, een samenwerking van BAM Infra Nederland en Royal HaskoningDHV
7 G-Kracht, een samenwerkingsverband tussen het Japanse bedrijf Giken Europe B.V., Van Gelder Groep BV en Gebr. De Koning
5 6
7
Voor de kade-
muurvernieu-
wing is besloten
de relatief nieu -
we aanbeste-
dingsmethode
Innovatiepart-
nerschap in te
zetten
CEMENT 5 2022 ?31
Amsterdam is onlosmakelijk verbonden met water. De historische grachtengordel geniet wereldwijde bekendheid en is hét symbool van Amsterdam. De 600 km aan kademuren verbinden de wijken en buurten met elkaar en geven de stad karakter. Bij de aanwijzing tot werelderfgoed in 2010 werd de grachtengordel door Unesco bestempeld als ‘masterpiece of hydraulic engineering, town planning, and a rational programme of construction and bourgeois architecture’.
De kades in de Amsterdamse binnenstad zijn vaak meer dan honderd jaar oud. Om het verouderde areaal programmatisch op te pakken is het programma Bruggen en Kademuren opgericht. Van de 600 km kademuur verkeert een groot deel in slechte staat. Daarnaast behoren 850 bruggen tot de scope van het programma. Een flink deel van deze objecten ligt in de historische binnenstad, wat een extra dimensie geeft aan de opgave. Zo worden strenge eisen gesteld om het historisch aangezicht van de stad te beschermen. Ook moeten er logistieke oplossingen worden bedacht voor het tijdelijk verplaatsen van de vele woonboten langs de kades. Verder staan beschermwaardige bomen op de kades, die de gemeente wil behouden zonder de kadelijn richting het water te verschuiven. Ten slotte zijn er nog de oude, monumentale grachtenpanden op korte afstand tot de kademuren, wat zeer strenge eisen geeft aan de omgevingsbeïnvloeding tijdens de uitvoering. Met name de funderingswerkzaamheden en het aanbrengen/verwijderen van bouwkuipen zijn risicovolle activiteiten met betrekking tot deze belendingen. En dat terwijl de stad tijdens de werkzaamheden bereikbaar moet blijven.
Een doelstelling van het programma is om deze opgave stukken sneller en met veel minder overlast uit te voeren dan de aanpak tot dusver. Om dit te bewerkstelligen is het noodzakelijk alternatieve oplossingen en werkwijzen in te zetten. Voor de kademuurvernieuwing is daarom besloten de relatief nieuwe aanbestedingsmethode Innovatiepartnerschap in te zetten: het Innovatiepartnerschap Kademuren (IPK).
Reacties