De kades in de Amsterdamse binnenstad zijn, gezien hun leeftijd van meer dan honderd jaar, kwetsbaar geworden. Om deze kades programmatisch te vernieuwen heeft gemeente Amsterdam een bijzondere aanbesteding op de markt gebracht: het Innovatiepartnerschap Kademuren (IPK). De gemeente zocht hierbij naar marktpartijen die innovaties ontwikkelen voor het duurzaam vernieuwen van haar kades, nu en in de toekomst. Kade 2.020 is één van de drie partners die gemeente Amsterdam heeft geselecteerd om hun eigen aangedragen concept door te ontwikkelen en in uitvoering te brengen, het zogenoemde EZ-flow-concept.
Kade van de toekomst
Innovatiepartnerschap Kademuren (2): Kade 2.020
1 De EZ-flow-wand
De kades in de Amsterdamse binnenstad zijn, gezien hun leeftijd van meer dan honderd jaar, kwetsbaar geworden. Om deze kades programmatisch te vernieuwen heeft gemeente
Amsterdam een bijzondere aanbesteding op de markt gebracht: het Innovatiepartnerschap
Kademuren (IPK). De gemeente zocht hierbij naar marktpartijen die innovaties ontwikkelen
voor het duurzaam vernieuwen van haar kades, nu en in de toekomst. Kade 2.020 is één van de drie partners die gemeente Amsterdam heeft geselecteerd om hun eigen aangedragen
concept door te ontwikkelen en in uitvoering te brengen, het zogenoemde EZ-flow-concept.
1
32? CEMENT 5 20 22
De ambitie van Kade 2.020 is een
betrouwbare kadevernieuwing
van de Amsterdamse grachten te
realiseren met een minimum aan
overlast
. Een serie brainstormsessies in
een multidisciplinair team heeft geresul-
teerd in een concept dat in hoge mate beant-
woordt aan de doelstellingen van de gemeente
Amsterdam: een innovatief en overlastbe-
perkend systeem, genaamd EZ-flow (uit te
spreken als 'easy flow').
EZ-flow
EZ-flow heeft betrekking op twee innovaties
die zijn toegepast bij de oplossing. De meest
zichtbare innovatie is de voor deze opgave
ontworpen 'omgekeerde L-muur' (fig. 1).
Deze L-muur bestaat uit een prefab ontwor-
pen betonelement van circa 5000 mm lang,
2500 mm breed en 2000 mm hoog. De ge-
middelde dikte is 350 mm en het gewicht
circa 23 ton. De funderingspalen en de voet
van dit element bevinden zich in de gracht,
waardoor de nieuwe kade kan worden ge-
bouwd zonder dat dit de volledige sloop van
de bestaande kade vereist en waarbij een
bouwkuip overbodig is. Dit in tegenstelling
tot de conventionele methode voor kadever-
nieuwing, waarbij de nieuwe kade wordt
gebouwd op de plek van de bestaande kade,
waarvoor een bouwkuip noodzakelijk is.
Een groot deel van het werk, met name de
werkzaamheden die de inzet van zwaar
materieel vergen, wordt vanaf het water
uitgevoerd. De andere innovatie heeft betrekking
op het vernieuwende proces, gebaseerd op het
one-piece-flowprincipe uit de Lean-filosofie.
In tegenstelling tot de gangbare methoden
voor kademuurvervanging, waarbij de kade-
muur in één keer over de hele lengte van
een rak wordt vervangen, vervangt Kade
2.020 de kadeconstructie in secties van 5 m,
in een tempo van één sectie per week. Alle
werkzaamheden worden uitgevoerd vanaf
het water en met één werkponton. Een
voordeel van werken volgens het one-piece-
flowprincipe is dat er iedere week nieuwe
kennis en ervaring wordt opgedaan wat de
mogelijkheid geeft om zowel het werkpro-
ces als het constructieprincipe continu
door te ontwikkelen. Binnen het werkveld
van kadevervanging is dit een radicale pro-
cesinnovatie, waarbij de leercurve het gehele
project doorloopt. Hierdoor zal de efficiën -
tie vergroten bij elk nieuw geïnstalleerd
element.
Constructie
De constructie van de EZ-flow is gebaseerd
op bewezen technieken, waarbij mede ge-
bruik is gemaakt van technieken uit andere
werkvelden. Zo is inspiratie gehaald uit de
offshore windindustrie, onder meer voor de
paalkopverbinding. De palen die bij de constructie worden
gebruikt, hebben een lengte van gemiddeld
22 m met een diameter van Ø219 mm en zijn
van staal. Deze worden door middel van
schroefinjectie in de grond aangebracht,
waarbij een maximaal toelaatbare plaat-
singstolerantie van 100 mm aan de paalkop
wordt gehanteerd. Deze waarde is groter
dan gebruikelijk gekozen omdat vanaf
ING. RONALD SILVIUS
Business Developer
Koninklijke Oosterhof Holman
IR. RICHARD ROGGEVELD
Constructief Adviseur en Expert Kademuren Sweco
JOHANNES DE GROOT
Marketingmanager
Koninklijke Oosterhof Holmanauteurs
CEMENT
5 2022 ?33
het water wordt gewerkt en er obstakels in
de bodem zijn te verwachten. Door in het
ontwerp een ruime tolerantie aan te houden,
wordt beoogd de kans op stagnatie tijdens
de uitvoering als gevolg van plaatsingsafwij-
kingen te beperken.
Principe paalkopverbinding? De verbinding
van de paalkop aan de vloer van het EZ-flow-
element is geïnspireerd door de shear keyed
grouted sleeve connection (SK-GSC): een in-
novatie die zijn oorsprong in de offshore
windindustrie heeft. Hierbij worden twee
concentrische buizen, voorzien van shear
keys (inwendig gelaste spiraalwapening van
Ø10 mm diameter om dwarskracht in te lei-
den in het beton) in elkaar geschoven, waar-
bij de ruimte tussen de buizen met grout
wordt gevuld (fig. 2). De natte knoop die de paalkop met de
vloer van het EZ-flow-element verbindt, wordt
gerealiseerd met een hoogwaardige offshore
windturbinegrout (Sika Grout-3620). De paal -kop is hierbij ingelaten in een sparing in de
vloer. In geval van een trekverbinding is in
de vloer een conische stalen huls opgeno-
men om de krachten uit de paalkop op te
nemen en over te dragen aan de vloer van
het EZ-flow-element (fig. 3). De drukverbin-
ding vergt geen stalen huls.
De SK-GSC is niet een-op-een bruik-
baar binnen het EZ-flow-concept, onder
andere omdat de dikte van de groutlaag in
de EZ-flow-toepassing groot is in verhouding
tot de diameter van de paal en de huls. Het
grout vormt daardoor een momentvaste
trekverbinding, die door zijn conische vorm
werkt als plug die grote trekkrachten kan
opnemen, terwijl in de offshore toepassing
het grout een krachtsoverdracht langs de
schachten van de aansluitende buizen ver-
zorgt die meer neigt naar overdracht via
aanhechting.
Testprogramma? In de door Kade 2.020
beoogde toepassing moet een relatief grote
2 Oplossing voor de paalkopverbinding: twee concentrische buizen, voorzien van shear keys, worden in elkaar geschoven waarbij de ruimte tussen de buizen met grout wordt gevuld [1] 3 Doorsnede huls met ingelaten paalkop (trekverbinding)
ARTIKELENSERIE IPK
Over het Innovatiepartnerschap Kade-
muren verschijnen in Cement vier artike-
len. Het eerste artikel 'Innovatie is het
toverwoord' is een toelichting op het
Innovatiepartnerschap (elders in dit
nummer). Het artikel op deze pagina's
is het tweede artikel en gaat over de
combinatie Kade 2.020. Het derde artikel
('Behoud historische binnenstad met
Koningsgracht', Cement 2022/6) gaat
over de combinatie Koningsgracht.
Het vierde artikel is van combinatie
G-Kracht (Cement 2022/7).
2
3
34? CEMENT 5 20 22
plaatsafwijking van de paalkop kunnen wor-
den opgenomen, waardoor de groutdikte
langs de omtr
ek van de paal kan variëren.
Dit vermindert de analogie met de offshore
toepassing
verder. Om deze reden is besloten
de verbinding, zowel de trek- als de drukver -
binding, aan een serie testen te onderwerpen.
Hierv
oor is samenwerking gezocht met de
Technische Universiteit Eindhoven.
Ten behoeve van het testen zijn meer-
dere proefstukken gefabriceerd (foto 4). De
trek- en drukverbinding zijn belast op een
combinatie van moment en normaalkracht.
Het primaire doel van de experimenten was
om vast te stellen of het verbindingsprincipe
kansrijk is voor toepassing in de praktijk.
Aanvullend is onderzocht of de conische
vorm van de huls van de trekverbinding de toepassing van
shear keys in de huls overbo-
dig kan maken. De sterkteontwikkeling van
het grout is bepaald met proefkubussen.
Voorts zijn de proeven op de verbinding uit-
gevoerd op basis van krachtswerking die in
de bouwfase wordt verwacht (lagere krachten
i.c.m. 24-uurs sterkte) en op basis van de
krachtswerking in de gebruiksfase (hogere
krachten i.c.m. 28-daagse sterkte). De moment-normaalkrachtcombina-
ties (M-N-combinaties) waarop de verbin -
ding is getest, zijn afkomstig uit de ontwerp-
berekeningen van de constructie (fig. 5). De
verhouding tussen M en N was onder druk
en trek, vanaf de aanvangswaarde van de
normaalkracht, vrijwel lineair. De combinatie van moment en nor-
maalkracht is aan het proefstuk opgelegd
4 Proefstukken voor het testen van het ontwerp van de trekverbindingen
5 In test gebruikte M-N-combinaties
Kade 2.020 heeft
een innovatief en
overlastbeper-
kend systeem
ontwikkeld,
genaamd EZ-
flow, gebaseerd
op een 'omge-
keerde L-muur'
4
5
CEMENT 5 2022 ?35
6 Stalen huls?7 Proefstuk in bekisting met wapening om de stalen huls heen
8 Proefstuk t.b.v. testen ontwerp drukverbinding?9 Paalkop ingelaten in sparing, gereed voor afgieten met grout 10 Voltooide trekverbinding
6
7
8
9 10
36? CEMENT 5 20 22
door het aanbrengen van een axiale kracht
en een lateraal aangrijpende kracht. Er is
begonnen met een beperkte normaalkracht,
waarna moment en normaalkracht in een
vaste verhouding continu zijn opgevoerd.
Proefstukken? De stalen huls in de proef-
stukken (foto 6) is voorzien van een dekplaat
die de paalreactie aan de bovenzijde van de
vloer inleidt (in de praktijksituatie, de proef-
stukken zijn op de kop getest). Omdat de
huls een aanzienlijke ongewapende zone in
de vloer veroorzaakt, bevindt zich aan
weerszijden van het gat een zwaar gewapen-
de strook (foto 7). Bij de drukpaal is geen co-
nische plug nodig, waardoor de toepassing
van een stalen huls zoals gezegd achterwege
kon blijven (foto 8).
Testresultaten? In de uitvoering kunnen om-
standigheden sterk variabel zijn. Met name
de omgevingstemperatuur is normaliter van grote invloed op de verhardingssnelheid van
het grout. Omdat de voortgang van de uit-
voering mede afhankelijk is van de sterkte-
ontwikkeling van het grout, heeft Sika speci-
fiek voor de beoogde toepassing een grout
samengesteld dat onder alle omstandighe-
den voldoende snel verhardt om na 24 uur
reeds de bouwfase belastingen op te kunnen
nemen. Uit de uitgevoerde testen op proef-
kubussen is gebleken dat na 24 uur 65-70%
van de 28-daagse druksterkte wordt behaald
bij een omgevingstemperatuur van 18°C (fig. 11).
Het experimenteel onderzoek heeft
aangetoond dat de trek- en drukverbinding
de belastingen uit de ontwerpberekeningen
kan weerstaan, zonder dat er zichtbare
schade in de groutverbinding optreedt.
Ook de rotatiestijfheid van twee verbindin-
gen is met elkaar vergeleken. De rode lijn uit
figuur 12 correspondeert met een proefstuk
waarvan de verbinding tenminste 28 dagen
Zowel de
trek- als de
drukverbinding
is aan een serie
testen onder-
worpen, in
samenwerking
met de TU
Eindhoven
11 Sterkteontwikkeling grout
12 Rotatiestijfheid van verbinding met uitsluitend shear keys op de paal, na 24 uur (groene lijn) en
verbinding met shear keys op paal én huls na 28 dagen (rood)
SAMENWERKINGSVERBAND
KADE 2.020
Kade 2.020 is een samenwerkings-
verband tussen vier bedrijven die
zich sinds jaar en dag bezighouden
met het vernieuwen en verbeteren
van kadeconstructies in binnen-
stedelijke omgeving: Koninklijke
Oosterhof Holman, Sweco, Strackee
en CMD Civiele Werken.
12
11
CEMENT 5 2022 ?37
heeft kunnen verharden en voorzien is van
shear keys. De groene lijn heeft betrekking
op een verbinding die 24 uur heeft kunnen
verharden, en is uitgevoerd met uitsluitend
shear keys op de paal en dus niet in de huls.
Voor wat betreft de stijfheid van de verbin-
ding zijn dit de vermoedelijk uiterst denkbare
combinaties.De rotatiestijfheid ligt in beide geval-
len rond 120 MNm/rad. De invloed van de
shear keys aan de binnenzijde van de huls op
de rotatiestijfheid van de verbinding lijkt
dus erg beperkt. Bij geen van de verbindingen is het
gelukt deze tot bezwijken te brengen, waar-
door de invloed op de sterkte niet is vast te
stellen. Wel is vast komen te staan dat alle
beproefde verbindingen uit de ontwerpbere-
keningen bepaalde M-N-combinaties kun-
nen doorstaan. Het streven is om de verbin-
ding door te ontwikkelen, zodanig dat de
shear keys in de huls achterwege kunnen
blijven. Vooralsnog blijven deze behouden;
schrappen van de shear keys zal een te zijner
tijd te ondernemen aanvullende proeven-
serie vergen.
Het gedrag onder zuivere trek wordt ge-
toond door de blauwe lijn in figuur 13. Na
een aanvankelijke geringe afvlakking van de
grafiek, neemt de stijfheid aanmerkelijk toe. Dit is te verklaren doordat het mobiliseren
van de verbinding gepaard gaat met het op
microschaal verbrijzelen van het grout rond
de
shear keys, waardoor de stijfheid aanvan -
kelijk afneemt en daarna weer toe. In abso-
lute zin zijn de verplaatsingen zeer gering,
maar het verloop sluit aan bij de verwach -
tingen.
Uitvoeringstechniek
De uitvoering van de EZ-flow start met het
situeren van een werkponton die is voorzien
van een kraan (fig. 14a). Er is een specifieke
materieelset ontworpen. Deze set bestaat
onder andere uit een boorkopmotor, stel-
raam, diamant draadzaag en een holle ave-
gaarboor. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt
vanaf het water, zo blijft de kade toeganke-
lijk voor verkeer tijdens de werkzaamheden.
Het maximale ruimtebeslag van de werk-
zaamheden, langs de kade gemeten, is 20 m.
Dit heeft onder andere als voordeel dat
woonboten binnen het rak kunnen worden
verplaatst. Nadat het ponton is gesitueerd, wordt
gestart met het verwijderen van de verhar-
ding. Het EZ-flow-concept is erop gericht om
bomen te behouden en zo de authentieke
uitstraling van de kademuur en Amsterdam
te behouden. Wanneer er bomen in het werk -
gebied staan, wordt er gewerkt conform
Gemeente
Amsterdam
heeft een
aantal criteria
opgesteld, waar
Kade 2.020
allemaal aan
voldoet
13
13 Het gedrag onder trek, normaalkracht versus verticale verplaatsing. Blauwe lijn: zuivere trek. Rood en groen: buiging en trek.
Alle drie de varianten laten een stapsgewijze toename in stijfheid zien, vermoedelijk ten gevolge van micro-verbrijzeling 38? CEMENT 5 20 22
14
a Ponton beginsituatie
d Aanvoeren ponton met EZ-flow-element
f Plaatsen vulstukkenb Verwijderen dekzerk en aanbrengen palen
e Positionering element in de gracht
g Overall beeld
c Opstelling waarbij bestaand metselwerk, kespen en vloerdelen m.b.v. diamant draadzaag worden verwijderd
14 Uitvoeringsproces van de EZ-flow
CEMENT 5 2022 ?39
het bomenprotocol. Dit wil zeggen dat er
binnen 2,5 m aan weerszijden van bomen
niet wordt gegraven. Ook houdt dit in dat de
bomen in- en uitgecheckt worden voor en
na de werkzaamheden. Tijdens de werk-
zaamheden wordt de gezondheid van de
bomen gemonitord. Mocht er tijdens de
werkzaamheden een zieke boom worden
ontdekt, dan wordt er in overleg met de
opdrachtgever een nieuwe teruggeplaatst. Na het graven van de ontlastsleuf,
wordt de dekzerk verwijderd (fig. 14b).
Daarna wordt een Dywidag-ankerstang
van 30 mm verticaal aangebracht door het
bestaande metselwerk. Hierdoor kan er
worden geboord in het metselwerk van de
bestaande kademuur. Dit is noodzakelijk
om ruimte te creëren voor de landzijdige
fundatiepalen en gebeurt met een holle
avegaar (Ø450 mm). Na het boren worden
de geboorde metselwerkkernen en aanwezi -
ge houten vloerdelen verwijderd, voordat
de fundatiepalen worden aangebracht.
Hierna wordt de paalstempelconstructie
aangebracht op de landpalen. Deze con -
structie wordt op spanning gezet tegen het
metselwerk door middel van vijzels. Hier-
mee is de bestaande kademuurconstructie
geborgd en veilig.
De volgende stap is het aanbrengen en posi-
tioneren van het stelraam. Er worden drie
loodpalen - die tevens dienen als montage-
palen - aangebracht, alsmede twee schoor-
palen. Deze palen zijn vooraf voorzien van
een hoogtering, ten behoeve van de heitole-
rantie in z-richting. Na het aanbrengen van een tijdelijke
stempelconstructie en het verbinden daar-
van met de bestaande kade, wordt gestart
met het zagen en verwijderen van bestaand
metselwerk, kespen en vloerdelen met be-
hulp van de diamantdraadzaag (fig. 14c). Het
gebruik van deze zaag is een bewezen tech-
niek in de GWW-sector. Echter bij werk-
zaamheden rondom kademuren wordt het
nog niet veel toegepast. De hoge nauwkeu-
righeid van 10 tot 15 mm bij het zagen, zorgt
ervoor dat deze techniek wordt gebruikt.
Het diamantzagen is getest in een testopstel-
ling en de resultaten waren zeer positief en
voldeden aan de verwachtingen (foto 15). Na het zagen kan er worden gebaggerd.
Na het baggeren wordt het ponton met
EZ-flow-element aangevoerd (fig. 14d). Het
element wordt op de montagepalen gepositi-
oneerd, waarna door middel van een natte-
knoopverbinding met grout de palen en het
element worden verbonden. De constructie
wordt op 0,5 m onder het gewenste bagger-
niveau aangelegd (fig. 14e). Hierdoor worden
problemen op het gebied van baggeren
voorkomen en dit zorgt ervoor dat er geen
obstakels zijn op de ligplaatsen van de
woonboten.
De volgende stap is het verwijderen
van de paalstempelconstructie van de drie
landpalen, waarna er een verbinding wordt
gemaakt tussen de landpalen en het EZ-
flow-element. Onder het element ontstaat
een holle ruimte, deze wordt opgevuld met
grof zandmengsel. Dit grof zandmengsel
wordt door middel van verpompen onder
druk onder de kademuur aangebracht,
zodat alle holle ruimten volledig worden
opgevuld. Het grofzand heeft daarnaast ook
een positieve werking op de waterdoorlatend -
heid.
Hierop volgend worden de open stukken in
de wand van de EZ-flow, ter plaatse van de
landpalen, opgevuld met vulstukken (fig. 14f ).
In de vulstukken zijn voorzieningen ver-
werkt voor onder andere de rivierdonder-
pad en ten behoeve van de waterdoorlatend-
heid van de constructie. Na het vullen van
de betonnen vulstukken wordt een beton-
nen koppelbalk aangebracht over het ele-
ment. Deze wordt door middel van het
aangieten van gains verbonden met het EZ-
flow-element. Daarna wordt de ruimte
tussen het element en de bestaande kade
opgevuld. Tot slot wordt een droogzetbakje ge-
plaatst om onder water metselwerk uit te
voeren. Tevens wordt het metselwerk en
dekzerk aangebracht, het grondwerk aange-
vuld en de bestrating hersteld en aangevuld
conform het bomenprotocol. Kade 2.020
kiest ervoor om de kade op locatie op te
metselen en niet te werken met metselwerk
met steenstrips en/of prefab metselwerk. In
situ metselwerk geeft een mooiere authen-
tieke uitstraling die past bij de kademuren
ERVARINGEN
Stephan Laaper, Projectmanager
bij Advies- en ingenieursbureau
Sweco
"Het innovatiepartnerschap
combineert een uitdagende en
ambitieuze, maar ook haalbare
doelstelling, met een voor
iedereen zichtbaar en relevant
probleem in de mooiste stad
van Nederland. Dat in deze
context aanspraak wordt
gemaakt op onze innovatieve
en technische competenties in
een complexe omgeving,
maakt de uitdaging alleen
maar interessanter."
Taeke Visser, Uitvoeringsdeskundige
van Koninklijke Oosterhof Holman
"Geen situatie is gelijk in binnen-
stedelijk gebied en dit vraagt
altijd veel van het oplossings-
vermogen van de betrokkenen.
Het innovatiepartnerschap
maakt het mogelijk om zelf de
meest optimale constructie en
werkwijze te bedenken voor het
vervangen van kademuren. En
door de omvang van de ver-
vangingsopgave zijn er geen
concessies nodig op de investe-
ringen."
40? CEMENT 5 20 22
en het Unesco-werelderfgoed van Amster-
dam. Het resultaat is een vernieuwde kade
met authentieke uitstraling, die de komende
eeuw zonder problemen het stadsbeeld van
Amsterdam verfraait.
Criteria voor oplossing
Gemeente Amsterdam heeft een aantal
criteria opgesteld voor de oplossing van het
vernieuwen van de kademuren.
Opschaalbaarheid? Het criterium opschaal-
baarheid heeft betrekking op de doelstellin-
gen om de kademuren in het centrumgebied
van Amsterdam zo snel mogelijk op orde te
brengen. Daarnaast moet er een kortere
doorlooptijd zijn ten opzichte van de regu-
liere manier om kademuren te vervangen
en moet de oplossing in verschillende con-
texten toepasbaar zijn. Kade 2.020 draagt hieraan bij door
toepasbaar te zijn in verschillende contex -
ten. Zo past de EZ-flow ook in bochten,
smallere en ondiepere vaarwegen of kades
en nabij bomen. De leercurve resulteert in
een steeds efficiëntere uitvoering. Dit is
voordelig voor de snelheid en de kortere
doorlooptijd.
Impact op de omgeving? De conventionele
w
erkwijze bij het uitvoeren van een kade-
muurvervanging heeft grote impact op de
omgeving. Bewoners, bezoekers, horeca en
andere bedrijven worden geconfronteerd
met een verminderde leefbaarheid en vaak
langdurige hinder. De oplossing moet dit
zoveel mogelijk voorkomen. De EZ-flow zorgt voor minimale
hinderbeleving. De bewoner ziet iedere
week vooruitgang. De ene week ligt deze
EZ-flow-set voor de deur en de week daar-
op is de EZ-flow-set alweer vertrokken.
Bewoners hebben hier slechts kortstondig
hinder van. Al het materieel wordt via het
water en niet over de weg aangevoerd. De
kade blijft toegankelijk voor al het verkeer.
De EZ-flow-bouwmethode is trillingsarm,
de palen van de nieuwe constructie worden
geschroefd in plaats van geheid. Tot slot is
het werkvak maximaal 20 m lang, dus
mocht er overlast ontstaan dan beperkt dit
zich tot deze 20 m.
Toekomstwaarde? Duurzaamheid en een
levenscyclusbenadering zijn belangrijk als
het gaat om de toekomstwaarde van de
innovatieve oplossing. Kade 2.020 draagt hieraan bij door
zo min mogelijk transportbewegingen te
maken. Wanneer er bijvoorbeeld buis-
palen worden aangeleverd, dan neemt dit
transport op de terugreis het afval en de
overbodige materialen mee. Hierdoor
wordt niet alleen de overlast van transport
op locatie beperkt, maar dit zorgt ook voor
zo min mogelijk CO?-uitstoot. De transpor-
ten die worden uitgevoerd van en naar de
bouwlocatie worden elektrisch uitgevoerd.
Tevens is het resultaat een kade die de
komende eeuw mee kan. Binnen de con -
structie van de EZ-flow wordt zoals eerder
gesteld rekening gehouden met de flora en
fauna en ook met bijvoorbeeld waterover-
last.
Samenwerking? Een goede samenwerking
wordt volgens de criteria gekenmerkt door
positiviteit, openheid, professionaliteit en
ontwikkeling.
De samenwerking van Kade 2.020 voldoet
aan alle hierboven genoemde punten. Het
multidisciplinaire team brengt hierbij theo-
retische en praktische technische kennis,
innovatie-expertise én uitvoeringscapaciteit
samen.
Lijnbaansgracht
Eind dit jaar is de EZ-flow voor het eerst in
actie te zien op de Amsterdamse grachten,
namelijk de Lijnbaansgracht. Hier wordt
172 m kademuur vervangen. Tijdens proef-
sleuven en booronderzoek is gebleken dat
deze kademuur samengesteld is uit beton
en metselwerk. Ook bij dit project is het uitgangspunt:
zo weinig mogelijk hinder en geluidsoverlast
voor de omgeving veroorzaken en de bomen
behouden volgens het bomenprotocol. Over 10 jaar hopen we met trots vast
te stellen dat een groot deel van de Amster-
damse kades is vernieuwd en dat iedereen
dankzij de EZ-flow de komende eeuw zorge-
loos kan genieten van de Amsterdamse
grachten.
LITERATUUR
1?Lee et al., Interfacial shear behavior
of a high-strength pile to sleeve grouted
connection. Engineering Structures 151:
704-723, 2017.
15
15 Testopstelling diamantdraadzaag CEMENT 5 2022 ?41
Artikelenserie IPK
Over het Innovatiepartnerschap Kademuren verschijnen in Cement vier artikelen. Het eerste artikel ‘Innovatie is het toverwoord’ is een toelichting op het Innovatiepartnerschap. Het artikel op deze pagina is het tweede artikel en gaat over de combinatie Kade 2.020. Het derde, nog te verschijnen artikel (‘Behoud historische binnenstad met Koningsgracht’) gaat over de combinatie Koningsgracht. Het vierde artikel is van combinatie G-Kracht.
Reacties