Om de uitvoering van Kunstwerk 520 (KW520) in de Westrandweg mogelijk te maken zijn twee bijzondere hulpconstructies toegepast: de ondersteuning van de pijlerbalk en een portaalkraan, de zogenoemde launching girder.
thema
KW520: Hulpconstructies
6 2 0 11
46
thema
KW520:
Hulpconstructies
Ondersteuning van de pijlerbalk en portaalkraan
KW520: Hulpconstructies47 6 2 0 11
1 Voor de montage van de
PIQ-liggers wordt een 'por -
taalkraan', de zogenoemde
launching girder (LG), toe -
gepast
Het 3,3 km lange viaduct is verdeeld in overspanningen van 45
m met in totaal 83 overspanningen. Voor deze overspanningen
zijn zogenoemde PIQ-liggers toegepast. Meer over dit ontwerp
staat in het artikel 'KW520: Ontwerp dek'.
Ondersteuning pijlerbalken
De 84 steunpunten van KW520 onderscheiden zich in een
aantal types:
a landhoofden;
b meerkoloms steunpunten;
c portalen;
d pijlerbalken.
Vooral de pijlerbalken kennen een bijzonder ontwerp: één
centrale kolom met een naar twee zijden uitkragende balk waar
later de PIQ-liggers op komen te liggen. In dit artikel wordt
alleen de ondersteuning van de pijlerbalken beschreven.
Er zijn 57 pijlerbalken. Door dit hoge aantal lag het voor de
hand een stalen ondersteuning/bekisting te ontwerpen. Aan
deze ondersteuning konden de volgende eisen worden gesteld:
? De bekisting/ondersteuning moet toepasbaar zijn voor alle
pijlerbalken.
? De ondersteuning kan alleen afsteunen op de poer (dus geen
hulppalen).
? Er moet rekening worden gehouden met het PVR (profiel
van vrije ruimte) voor het goederenspoor langs de Basisweg.
? De hoogte van de ondersteuning moet traploos instelbaar
zijn in verband met de variërende hoogte van de kolommen
(de kolomhoogte varieert van ca. 8,0 m tot 18,0 m).
? Er moet rekening worden gehouden met de verschillende
hellingen van de pijlerbalken als gevolg van de verschillende
dwarsverkantingen van het dek. Beide uitkragende delen
moeten onafhankelijk van elkaar een verschillende stand in
kunnen nemen.
? De vervormingen aan de uiteinden van de pijlerbalken
mogen maximaal 20 mm bedragen.
? De éénheden moeten zoveel mogelijk modulair zijn om de
(de)montagetijd zo kort mogelijk te houden.
? Bij voorkeur geen centering door de pijlerbalk.
? De ondersteuning moet te allen tijde kantelveilig zijn.
De totale doorlooptijd van de ondersteuning (montage,
montage geprefabriceerde wapening, montage wandbekisting,
storten, verharden, aanbrengen voorspanning en demontage)
bedraagt maximaal twee weken. Omdat de steunpunten in een
weekcyclus moeten worden gerealiseerd, zijn er dus twee
ondersteuningsconstructies nodig.
In de DO-fase zijn er twee principiële keuzes gemaakt in het
ontwerp van de pijlerbalken, waardoor het mogelijk werd om
aan bovenstaande eisen te voldoen:
Om de uitvoering van Kunstwerk 520 (KW520) in de
Westrandweg mogelijk te maken zijn twee bijzon-
dere hulpconstructies toegepast: de ondersteuning
van de pijlerbalk en een portaalkraan, de zoge -
noemde launching girder.
1
ing. Jurgen Clephas
Combinatie Westpoort
KW520: Hulpconstructies
6 2 0 11
48
thema
behoeve van de bereikbaarheid en (de)montage van het
volgende vulstuk of basisframe.
Basisframe
Het basisframe vormt de overgang van de 'smalle' basis naar de
brede pijlerbalk. In dit frame zitten voorzieningen om de
bodemkist in de juiste verkanting te zetten en ten behoeve van
fijnregeling van de bodemkist in x- en y-richting, na montage
door de kraan.
Het basisframe is (in lengterichting van de pijlerbalk gezien)
boven en onder voorzien van horizontale vulblokken/afstand-
houders. De maat van deze afstandhouders is afhankelijk van
de dwarsverkanting.
Ten behoeve van het transport naar de bouwplaats en (éénma-
lig) intern transport op de bouwlocatie wordt het frame in twee
delen opgebouwd.
Bodemkist
De bodemkist volgt de (constante) vorm van de onderkant van
de pijlerbalk. Om de maatafwijkingen in de pijlerbalk te
compenseren, die ontstaan als gevolg van de verschillende
dwarsverkantingen, liggen de twee helften (gezien in de langs-
richting van pijlerbalk) steeds op een andere maat uit elkaar.
Deze maat wordt 'opgevuld' met een stalen vulkist, die dus voor
elke verkanting anders is.
De bodemkist is voorzien van vulkisten ten behoeve van de
schuine (onder)zijde van de pijlerbalk (foto 2).
Om maatafwijkingen van de betonkolom op te nemen is er in
de onderkant van de pijlerbalk, ter plaatse van de aansluiting
bij de kolom een horizontaal vlak voorzien, met een theoreti-
sche maat van 100 mm.
De exacte maat wordt, na het stellen van de bodemkist, in het
werk ingemeten en kan dan worden afgedicht.
?
De keuze van het draaipunt van de uitkragende delen van de
pijlerbalk: deze is bovenin gekozen om zo de lengte van de
pijlerbalk tot een minimum (enkele mm's) te laten variëren.
? Om alle maatafwijkingen van de kolom op te kunnen vangen
en de bekisting weer op '0' te kunnen stellen is er ter plaatse
van de overgang pijlerbalk-kolom een 'kraag' van 100 mm
voorzien (fig. 3).
Door de bijzondere vorm en eisen die aan de ondersteunings-
constructie zijn gesteld én om het mogelijk te maken de prijzen
van verschillende leveranciers op een zuivere manier met
elkaar te vergelijken, is ervoor gekozen de werkmethode vast te
leggen, de hijsbare eenheden te definiëren en het basisontwerp
tot DO-niveau uit te werken. In samenwerking met Adviesbu-
reau Vogels is er een ontwerp ontwikkeld dat aan alle boven-
staande eisen kon voldoen.
Op foto 4 is te zien waar het ontwerp toe heeft geleid heeft. We
kunnen hierbij van onder naar boven de volgende hoofdonder -
delen onderscheiden.
Stelframe
Het stelframe is er om een juiste maatvoering voor de gehele
ondersteuningsconstructie te kunnen realiseren. Indien dit
frame zuiver gemaatvoerd wordt in x-, y- én z- richting kan de
rest van de ondersteuningsconstructie worden gebouwd zonder
assistentie van een maatvoerder.
Vulbokken
Deze stukken komen tussen het stelframe en het basisframe en
dienen om de variabele kolomhoogtes op te vangen. De
vulstukken zijn in x-, y- en z- richting onderling koppelbaar en
zijn voorzien van een aanslag/verbinding ten behoeve van een
eenduidige en eenvoudige montage.
De vulstukken zijn voorzien van (houten) loopvlonders ten
2
KW520: Hulpconstructies6 2 0 11
49
1615
var.
755
2000
45.190°
1800 100
100
3500 750
C (max 48)
2 Stalen vulkist foto: FotoMix 3 Om alle maatafwijkingen
van de kolom op te kunnen
vangen is er een 'kraag' van
100 mm voorzien 4
Ondersteuningsconstructie
met stelframe, vulbokken,
basisframe, bodemkist en
wandkist
5 Principe launching girder
Launching girder
Tijdens de tenderfase zijn er twee opties overgebleven voor het
monteren van de PIQ-liggers:
a aanvoer van de liggers onderlangs, één kraan op het dek en
één kraan voor het voorste steunpunt;
b aanvoer van de liggers bovenlangs en deze plaatsen met een
soort 'portaalkraan'.
Optie a had enkele grote nadelen:
? Het verkeer op de Basisweg zou ernstige hinder ondervinden
van de trailers.
? De logistiek op de bouwplaats zou op de dag van montage
ernstige hinder ondervinden.
? In verband met de enorm grote hoeveelheid aanwezige kabels
en leidingen bij vele steunpunten waren veel aanvullende
maatregelen nodig om een kraanopstelling mogelijk te
maken. Dit zouden dan voor elk steunpunt éénmalige maat-
regelen en dus kosten zijn.
? De bereikbaarheid van de kruising van KW520 bij de Zaan-
boog, Radarweg en vooral bij de A10 waren nog niet goed
onderzocht.
? Windgevoeligheid van de kranen bij montage in relatie tot de
weekcyclus.
Optie b had ook nadelen:
? Door de aanvoer bovenlangs moest elke week een compleet
veld worden gerealiseerd.
? De methode was nog nooit toegepast in Europa.
Na een zorgvuldige afweging is er uiteindelijk voor optie b
gekozen.
Wandkist
De wandkist is aan de onder- en bovenzijde voorzien van een
centerpen. De bovenste centerpen gaat over het betonwerk
heen. De onderste centerpen gaat onder de pijlerbalk door en
wordt ter plaatse van de betonkolom 'omgeleid' of afgevoerd
naar het basisframe. Er komen dus geen centerpennen door de
betonconstructie.
De wandkisten zijn voorzien van een (stort) bordes met een
breedte van 1,20 m. Het bordes is bereikbaar met een vaste trap
of opgang en het loopvlak is voorzien van antislip.
De wandkist bestaat, exclusief kopschotten en passtukken, uit 8
delen, maar moet ook in 4 delen hijsbaar en (de)monteerbaar
zijn. Het gewicht van het grootste paneel is niet groter dan de
zwaarste, overige te hijsen delen.
3
4 5
KW520: Hulpconstructies
6 2 0 11
50
thema
6 Verplaatsen cross-
beam met LG
7 Spanbordes met
dwarsvoorspanning
? de PIQ-liggers moeten vanaf de trailer kunnen worden opge-
pikt;
? in verband met de montage van de gebogen liggers moet de
minimale inwendige ruimte tussen de hoofdliggers 3500 mm
bedragen;
? de LG moet bestand zijn tegen windkracht 11/12 en moet
nog liggers kunnen monteren tot windkracht 8;
? in verband met de weekplanning en de logistiek was het
wenselijk de montage van de PIQ-liggers binnen één werkdag
te realiseren;
? de crossbeams moeten door de LG zelf kunnen worden
gemonteerd en verplaatst;
? aan beide zijden van het dek zijn platforms voorzien die door
de LG zelf kunnen worden verplaatst en gemonteerd.
In nauw overleg met Aboma/Keboma is de machine verder
ontwikkeld en geproduceerd in Italië. Door het werken op
hoogte en met beweegbare delen is er veel aandacht besteed
aan veiligheid van het bedienend en monterend personeel.
?
De launching girder
Voor de montage van de PIQ-liggers wordt dus een 'portaal-
kraan', de zogenoemde launching girder (LG), toegepast. Dit is
een hefkraan die de lange PIQ-liggers op de juiste positie kan
inschuiven (fig. 5). De LG bestaat uit drie hoofdonderdelen:
1 de hoofdliggers met hijsvoorzieningen;
2 de crossbeams die de dwarsverplaatsing mogelijk maken
(foto 6);
3 de spanbordessen aan de zijkanten van het dek (foto 7).
De velden van KW520
Eén veld bestaat uit 10 PIQ liggers en 9 in-situ gestorte voegen.
Deze gewapende voegen zijn circa 0,90 m breed en 0,30 m dik.
Om van het dek één geheel te maken is deze voorzien van
dwarsvoorspanning met een h.o.h.-afstand van circa 1,50 m.
Om elke week de aanvoer bovenlangs mogelijk te maken zijn
dan de volgende activiteiten nodig om één compleet dek te
realiseren:
1 afspannen van de 'laatste' pijlerbalk van het laatst gemon-
teerde veld naar 100%;
2 montage PIQ-liggers;
3 verplaatsen spanbordessen;
4 verplaatsen laatste crossbeam naar voorste pijlerbalk;
5 bekisten en wapenen van de voegen; de voegen moeten ook
worden voorzien van doorvoerkanalen voor de dwarsvoor -
spanning;
6 inschieten strengen dwarsvoorspanning;
7 storten voegen;
8 aanbrengen dwarsvoorspanning;
9 injecteren kanalen dwarsvoorspanning.
Uitgangspunten ontwerp
De volgende uitgangspunten waren van toepassing voor het
ontwerp van de LG:
? maximale hijsgewichten van 160 ton;
? maximale overspanning 47,50 m;
6
7
Reacties