Vijf jaar lang was Johan Galjaard voorzitter van VNconstructeurs. Een functie die hem op het lijf geschreven is. Want met zijn aanstekelijke enthousiasme is er welhaast geen betere ambassadeur voor het constructeursvak denkbaar. Die inzet toonde hij ook in diverse andere nevenactiviteiten en dat alles om het vak van constructeur verder te krijgen. Maar bovenal is Galjaard constructief ontwerper. Hij heeft inmiddels diverse spraakmakende ontwerpen op zijn naam staan. De verrassing was dan ook niet groot toen hij in 2014 werd verkozen tot constructeur van het jaar.
62
interview
Liefde
voor het vak
Johan GaljaardLief 4 2016 inter
Kop artikel 4 2016 63
CV
Vijf jaar lang was Johan Galjaard voorzitter van
VNconstructeurs. Een functie die hem op het lijf
geschreven is. Want met zijn aanstekelijke enthousi -
asme is er welhaast geen betere ambassadeur voor
het constructeursvak denkbaar. Die inzet toonde hij
ook in diverse andere nevenactiviteiten en dat alles
om het vak van constructeur verder te krijgen. Maar
bovenal is Galjaard constructief ontwerper. Hij heeft
inmiddels diverse spraakmakende ontwerpen op
zijn naam staan. De verrassing was dan ook niet
groot toen hij in 2014 werd verkozen tot construc -
teur van het jaar.
Er zijn er weinig die met nét zo veel enthousiasme en geestdrift
over het constructeursvak kunnen praten als Johan Galjaard.
En dan te bedenken dat hij eigenlijk helemaal geen construc -
teur wilde worden. Als hij op de middelbare school moet
kiezen voor een vervolgopleiding, gaat zijn voorkeur uit naar
elektrotechniek. Maar hij laat zich afschrikken door de grote
hoeveelheid wiskunde. Het wordt daarom zijn tweede keuze:
Civiele Techniek op de TU in Delft.
Grabowsky & Poort
Galjaard studeert af bij professor Charles Vos op een onder -
werp dat in feite nog steeds zijn aandacht krijgt: automatise -
ring. Voor een afstudeerplek kan hij kiezen tussen Delta
Marine Consultants, waar Vos directeur is, en Grabowsky &
Poort. Beide bedrijven zijn relatief ver met automatisering. Na
een goed gesprek met Dick van Dijk, kiest hij uiteindelijk voor
de laatste. Hij kiest daarmee impliciet voor gebouwen in plaats
van civiele constructies. Als afstudeeropdracht ontwikkelt hij
een programma voor vlakke plaatvloeren dat tekensoftware
koppelt aan rekensoftware. "Het was de tijd dat CAD/CAM
sterk kwam opzetten. Grote aannemers hadden mainframes
staan waarmee werd getekend. Ze waren op zoek naar moge -
lijkheden om tekenprogramma's te koppelen aan reken-, bekis -
tings- en wapeningsprogramma's. Nu, dertig jaar later, zijn we
nog steeds met hetzelfde bezig. Uiteraard hebben we in de
tussentijd heel veel bereikt maar het blijft een actueel onder -
werp. Binnen ABT besteed ik er ook nog altijd tijd aan, want er
1 Johan Galjaard voor het Mauritshuis in Den Haagfoto: Frank van der Burg
naam ir. Johan Galjaard MBA RO
leeftijd 58
opleidingen TU Delft, Civiele
Techniek, MBA Projectmanagement
in de Bouw
werkgevers Grabowsky & Poort,
Arcadis, ABT
nevenfuncties Voorzitter VNcon -
structeurs, voorzitter Stufib, lid TGB
Plenair, Voorzitter CUR-commissie
Onderwaterbeton, Toetsingscommis -
sie Constructeursregister, Examen -
commissies PMSE/MSEng en HTI,
beroepenveldcommissie HU Civiele
Techniek, div. docentschappen4 2016
64
2 Delftse Poort in Rotterdamfoto: Shirley de Jong 3 Haagse Poort in Den Haagfoto: Eelco de Jong4 De Hoftoren in Den Haag
volgen de Amsterdam Arena, de Hoftoren en het totale plan
van de Resident in Den Haag. Niet de minste projecten, met
stuk voor stuk een uitdagend constructief ontwerp. Galjaards
verantwoordelijkheid wordt steeds groter. Opvallend is dat hij
bij Grabowsky & Poort grotendeels het carrièrepad volgt van
Dik-Gert Mans. Galjaard is constructeur van de projecten
waar Mans projectleider is. Als Mans afdelingsdirecteur wordt,
wordt Galjaard constructief ontwerper en het is Galjaard die
Mans uiteindelijk opvolgt als afdelingsdirecteur.
ABT
Galjaard beleeft naar eigen zeggen een fantastische tijd bij
Grabowsky & Poort, op dat moment een van de meest voor -
aanstaande bureaus van Nederland. Toch waagt hij na twintig
jaar de overstap naar ABT. "Ik stond op een punt waarop ik
een keuze moest maken: verder gaan bij Arcadis (Grabowsky
& Poort is in 1992 overgenomen door Heidemij wat later
Arcadis wordt, red.), waar de situatie met name door schaal -
vergroting sterk was veranderd, of op zoek gaan naar iets
nieuws. Ik koos voor het laatste. Grabowsky & Poort was altijd
een bureau geweest dat op techniek was georiënteerd. Maar
doordat wij nu onderdeel waren van een grote organisatie,
werden we van grote afstand bestuurd. Daar hadden we als
management echt last van. Voor onszelf ging er ook steeds
meer tijd en energie zitten in managementtaken. Onze kost -
prijs bleef maar toenemen, ondanks de crisis. Inmiddels zijn
we tien jaar verder en is Arcadis geen grote speler meer in de
Nederlandse constructeurswereld. Het is een bureau met een
internationale focus. Dat is natuurlijk hartstikke leuk voor
is veel winst mee te behalen. Ik zeg altijd dat je elke activiteit
die wordt herhaald, zou moeten automatiseren."
Het afstuderen wil niet bepaald vlotten. Met een goede reden
overigens. Want al snel blijkt dat er bij Grabowsky & Poort
extra capaciteit nodig is voor constructeurswerk en Galjaard
springt maar al te graag bij. Het afstuderen moet daardoor
vooral in de avonduren gebeuren. Als hij in 1986 zijn diploma
haalt, is hij al twee jaar aan het werk.
Er volgt een tijd waarin hij een aantal spraakmakende projec -
ten doet. Zijn eerste grote werk is de Delftse Poort in Rotter -
dam, de hoogbouw van Nationale Nederlanden, gebouwd met
een innovatieve hijsloods. Lang is het kantoor het hoogste van
Nederland. Het eerste project waarvoor Galjaard zelf eindver -
antwoordelijk is, is de Haagse Poort, het kantoor van Nationale
Nederlanden dat over de Utrechtsebaan is gebouwd. Daarna
foto: Frank van der Burg
Constructeur van het jaar
Mede door zijn inzet voor het vak is Galjaard in 2014 onderschei -
den als constructeur van het jaar. Niet alleen zijn deskundigheid
bij projecten werd geroemd, ook zijn brede inzet voor het
constructeursvak sprak de jury aan. Hij ziet de onderscheiding
vooral als een blijk van waardering en is er dan ook heel dank -
baar voor. "Hoewel het niet veel voor me heeft veranderd ? ik
stond toch al behoorlijk in de picture ? ben ik ongelooflijk
vereerd dat ik in het rijtje sta met mensen als László Vákár en
John Kraus. Dat zijn echt brijante constructeurs. We moeten wel
oppassen dat het niet te veel een oeuvreprijs wordt. De onder -
scheiding was en is bedoeld om mensen te prikkelen zich te
onderscheiden en innovatief bezig te zijn. Daarom vind ik dat
ook jongeren een kans moeten krijgen. Waarom niet een keer
een constructeur die een fantastische dunne balkonplaat heeft
ontworpen of een geweldige glasconstructie?"
2Lief 4 2016 inter
65
jonge ambitieuze werknemers, maar op dat moment sloot het
minder goed aan bij mijn ambities. ABT was een uitstekend
alternatief. Het bedrijf leek in feite erg op het oude Grabowsky
& Poort: een bureau waarbij de directeuren/eigenaren zelf ook
nog gewoon projecten doen. Mensen als Walter Spangenberg,
Rob Nijsse en Frans van Herwijnen hebben altijd met beide
benen in de vakwereld gestaan."
Galjaard treedt bij ABT toe tot de sectorleiding constructies,
samen met Gerard Doos en Walter Spangenberg. Die laatste
zijn nu doorgestroomd tot de algemene directie. In 2012 trekt
Galjaard zich terug uit het management. Er moet ruimte
komen voor jonge mensen en hij wil meer tijd hebben voor
projecten en nevenfuncties. "Ik was vanaf het moment dat ik
afdelingsdirecteur werd bij Grabowsky & Poort, in 1996, bezig
met managementtaken. Ik merkte dat dat een soort routine
werd: weer een ronde functioneringsgesprekken, weer een
discussie over de planning. Ik heb dat altijd met veel plezier
gedaan hoor, maar was toch erg blij met de beslissing om meer
tijd te krijgen voor andere zaken."
Toegevoegde waarde
Bij de oprichting in 2011 wordt Galjaard voorzitter van
VNconstructeurs. Een tijdrovende functie, waarover duidelijke
afspraken worden gemaakt met ABT. Echt moeizaam is dat
niet want het vrijmaken van tijd voor nevenactiviteiten past
binnen de filosofie van het bureau. "Er is binnen ABT altijd
ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, innovaties en kennis -
ontwikkeling. Zo zijn er op dit moment goede jonge mensen
bezig met BIM, parametrisch ontwerpen, glasconstructies en
4
3Lief 4 2016
66
5 Hoofdkantoor Rabobank in Utrechtfoto: Michiel Verbeek
opdrachtgever kan doen. Constructieadvies is geen commo -
dity, geen doos spijkers die je zo goedkoop mogelijk wil
inkopen. Uiteindelijk zijn we een urenfabriek, dus met de
laagste prijs kies je voor de minste aandacht. In mijn tijd als
voorzitter van VNconstructeurs heb ik opdrachtgevers veelvul -
dig aangespoord niet mee te doen in het gevecht om de laagste
prijs maar veel meer uit te gaan van de waarde die wij als
constructeur toevoegen. Het is belangrijk te beseffen dat de
kostprijs van een project voor een groot deel wordt bepaald in
het voortraject. Met wat extra aandacht voor constructieadvies
kun je voor een opdrachtgever miljoenen besparen."
Galjaard noemt het Bestuurscentrum van Rabobank in Utrecht
als voorbeeld waarbij die toegevoegde waarde heel duidelijk
aan het licht is gekomen, met name ten aanzien van de bijbe -
horende parkeergarage. "Na heel slim passen en meten
kwamen we op het idee de parkeergarage naast, in plaats van
onder de torens te plaatsen, waarvan in het oorspronkelijke
ontwerp was uitgegaan. Hij moest daarmee weliswaar twee
keer zo diep worden, vierlaags in plaats van tweelaags, maar
het oppervlak kon veel kleiner. En toepassing van onderwater -
beton was bij twee lagen toch al noodzakelijk. Het ging dus
alleen om wat extra beton voor een iets dikkere vloer.
Daar stond tegenover dat het aantal strekkende meter diep -
wand veel kleiner was. Bovendien kon de ruimte in de parkeer -
garage effectiever worden gebruikt door het ontbreken van een
zware draagconstructie voor de toren. Ook logistiek waren er
voordelen: er kon tegelijkertijd aan de parkeerkelder en aan de
toren worden gebouwd. Al met al is er met deze oplossing veel
geld bespaard. Uiteraard is dit maar een voorbeeld. Maar wat
ik wil zeggen is dat deze oplossing er nooit was gekomen als
wij in het voortraject niet voldoende budget en dus tijd hadden
gehad. Maar krijg dat maar eens aan het verstand gepeuterd
van opdrachtgevers. Gelukkig zijn er partijen die het wél goed
begrijpen. Grote ontwikkelende aannemers bijvoorbeeld en
particuliere opdrachtgevers. Maar de overheid niet en ook niet
de opdrachtgevers die een projectmanager in de arm nemen.
Die laatste groep lijkt er soms wel eens alleen maar op uit advi -
seurs uit te knijpen. Dat ze zelf ook een hoop geld kosten, daar
hoor je niemand over!"
Toegevoegde waarde en prijsdruk zijn thema's die ook VNcon -
structeurs veel bezighouden. "Het zijn niet alleen de opdracht -
ultra-hogesterktebeton. Sinds kort hebben we enkele mensen
zelfs helemaal vrij gemaakt voor dit soort werk. Dat is nodig
om de vaart erin te houden en belangrijk voor de ontwikkeling
van ons vak. We zijn hierdoor misschien een wat duurder
bureau. Maar wij doen hiermee kennis op waarmee we toege -
voegde waarde kunnen bieden voor opdrachtgevers. Wij
kiezen dan ook bewust voor projecten waar we echt wat
kunnen met die toegevoegde waarde. Projecten waarbij er puur
op prijs wordt geselecteerd, zijn voor ons minder interessant.
Selectie op prijs is in mijn ogen trouwens het domste wat een
"Selectie op prijs is het domste
wat een opdrachtgever kan doen"
5Lief 4 2016 inter
67
6 Rijksmuseum in Amsterdamfoto: Jane van Raaphorst / BAM Civiel
culiere opdrachtgevers geldt dat het register nog te onbekend is.
Daar moet volgens Galjaard het nodige aan worden gedaan. "Het
begin van het register was veelbelovend: er is in relatief korte tijd
een groot aantal registerontwerpers en -constructeurs geregis -
treerd. Maar ik ben niet tevreden over hoe het zich nu ontwik -
kelt. Als opdrachtgevers er niet in meegaan, zal het langzaam
maar zeker een stille dood sterven. Dat zou echt een enorm
gemiste kans zijn."
Nevenactiviteiten
Galjaard draagt in 2015 het voorzitterschap van VNconstruc -
teurs over aan Paul Rijpstra van Pieters Bouwtechniek.
Daarmee komt een einde aan een intensieve maar heel goede
gevers die we als VNconstructeurs hiervan moeten overtuigen.
Ook onze eigen achterban lijkt lang niet altijd in te zien dat prijs
niet alles is. Dat je niet alleen maar moet proberen voor zo
weinig mogelijk geld en dus zo weinig mogelijk tijd een project
te doen. Maar bij de gemiddelde constructeur ontbreekt het
vertrouwen dat ze goed kunnen uitleggen waarom een hogere
prijs rechtvaardig is. Er moet echt iets veranderen aan die
cultuur, want anders blijven de prijzen in een negatieve spiraal
bewegen. Natuurlijk maken wij ons ook wel eens schuldig aan
een te lage prijs, eerlijk is eerlijk. Vooral als we een project echt
graag willen doen. Maar we zijn wel heel kritisch en proberen
onze rug te rechten. En wat blijkt: het levert helemaal niet
minder werk op. Je moet wel durven variëren in het soort werk
dat je doet. Zo schuiven wij op richting infrastructuur en
pakken we een onderwerp als aardbeving aan."
Constructieve veiligheid
De lage prijs heeft volgens Galjaard uiteindelijk een negatief
effect op de constructieve veiligheid, net als versnippering van
taken en verantwoordelijkheden. "Door die versnippering zijn
de risico's enorm toegenomen. Op zichzelf zou die versnippering
nog niet eens zo'n groot probleem zijn, als niet ook de controle
zo achteruit was gehold. Er komen nauwelijks nog mensen op de
bouw die inzicht hebben in constructieve zaken. Maar voor de
veiligheid is het van wezenlijk belang dat iemand die controle op
zich neemt, bijvoorbeeld de hoofdconstructeur van vroeger.
Gelukkig gaat er de laatste jaren heel veel aandacht uit naar
constructieve veiligheid. En al die aandacht is niet voor niets
geweest. Het besef dat het de verkeerde kant op ging is aan het
groeien, vooral onder grote bouwers. Bouwers zien namelijk als
eerste wat er fout kan gaan. De komst van nieuwe, geïntegreerde
contractvormen heeft ook een positief effect. Bij dergelijke
contracten ontstaat er meer ruimte voor advies en controle."
De inspanningen hebben geleid tot onder meer het 'Compen -
dium constructieve veiligheid', de governance code 'Veiligheid in
de bouw' en het Constructeursregister. Bij dat register heeft
Galjaard mede aan de wieg gestaan, maar de resultaten vallen
volgens hem nog een beetje tegen. "Mijn overtuiging is dat een
opdrachtgever beter af is met een RC (Registerconstructeur) of
een RO (Registerontwerper), zowel qua veiligheid als qua kosten.
Maar nog altijd worden ze niet voorgeschreven. De overheid,
zoals Rijkswaterstaat, ProRail en Rijksvastgoedbedrijf, zou hierin
een veel prominentere rol moeten spelen. Deze organisaties zijn
nota bene vertegenwoordigd in de stuurgroep van het register.
Maar ze doen er niets mee. Dat terwijl het ze geen cent zou
kosten. Maar de overheid vindt dat zij zich niet mag bemoeien
met de keuze van adviseurs en dat kwaliteit de verantwoordelijk -
heid van de markt is. 'We schrijven ook geen specifieke auto's
voor', hoor je ze dan zeggen. Maar ze vergeten er dan wel bij te
zeggen dat auto's wel verplicht APK worden gekeurd." Voor parti -
"Het Rijksmuseum is misschien wel het
mooiste project dat je als Nederlandse
constructeur kunt doen"
6Lief 4 2016
68
7 Mauritshuisfoto: Ivo Hoekstra / Mauritshuis Den Haag8 Bourla Schouwburg in Antwerpen
tijd bij de vereniging. "Het begin is gemaakt. We staan nu
duidelijk op de kaart. Paul Rijpstra en zijn medebestuursgeno -
ten hebben een schone taak de vereniging nog een stap verder
te brengen."
Zijn inspanningen voor VNconstructeurs staan niet op zich -
zelf. Galjaard heeft zich altijd ingezet voor activiteiten buiten
het vak. Dat ligt hem overduidelijk, onder meer omdat hij zo
makkelijk communiceert. "Ik was nooit een briljante student.
Theoretische vakken als mechanica en wiskunde lagen me
niet echt goed. Eigenlijk ging ik pas bij de mondelinge tenta -
mens goede cijfers halen. Ik heb altijd een brede belangstel -
ling gehad. Dat maakt ook dat je in het ontwerpproces ziet
wat er speelt voor architect, opdrachtgever en installatieadvi -
seur. En dat je op gelijk niveau kunt communiceren. Juist
door die brede blik kom je verder in je vak. Daar heb ik
eigenlijk al vanaf het begin van mijn loopbaan energie in
gestoken. Al heel jong werd ik lid van Stuvo (samen met
Stupré overgegaan in Stufib, red.). Dat werd ook gestimuleerd
door hoogleraren uit die tijd: Hogeslag, Bruggeling en Vos.
En ik ben al snel begonnen met het doen van commissie -
werk. Ik heb dat altijd heel belangrijk gevonden. Aan de ene
kant zie ik het als een maatschappelijke plicht. Door op deze
manier kennis te delen, gaan ontwikkelingen in het vakge -
bied veel sneller. Een goed voorbeeld is zelfverdichtend
beton. Er is geen land waar dat product zo snel is uitgerold in
de prefab industrie als Nederland. En dat was alleen mogelijk
door kennis te delen. Aan de andere kant leer je ook ontzet -
Multidisciplinair
ABT zit momenteel in een transformatiefase. Meer en meer zal er
worden gewerkt met multidisciplinaire teams. Naast de afdeling
constructies heeft ABT ook een afdeling bouwkunde, installaties en
bouwfysica. Van afdelingen voor elke vakdiscipline, gaat het nu naar
teamkamers waarin alle disciplines samenwerken aan hetzelfde
project. Om die reden wordt het kantoor in Velp momenteel
verbouwd. Dat betekent dat mensen afscheid moeten nemen van
hun eigen werkplek. "Aanvankelijk leverde dat nog wel wat gemop -
per op, vooral bij modelleurs en tekenaars. Maar gaandeweg gaat
iedereen inzien wat de voordelen zijn. Een mooi voorbeeld daarvan
is CineMec in Nijmegen. De tijdsdruk waaronder we dat project
moesten realiseren was enorm ? de opleverdatum was bikkelhard
vanwege de première van de film 'Spectre'. We hebben er met alle
disciplines keihard aan gewerkt. Iedereen maakte gebruik van één
en hetzelfde model. En doordat mensen fysiek bij elkaar zaten,
werden oplossingen veel sneller gevonden. In plaats van het heen
en weer sturen van tekeningen, ging de installatieadviseur nu met
de constructeur om de tafel zitten om er samen uit te komen. Het
resultaat was fantastisch. Zo heeft iedereen het ervaren. Ik heb
werkelijk waar nog nooit in een team gezeten met zo veel enthousi -
asme en zo veel energie." Deze integrale aanpak is volgens Galjaard
noodzakelijk. Projecten waar ABT alleen nog het constructieadvies
doet, worden steeds schaarser. De constructieafdeling is dan ook
aan het krimpen, terwijl de andere disciplines juist groeien.
7 8Lief 4 2016 inter
69
opleiding ben ik een betere constructeur geworden. Ik zat in
een groep met aannemers, projectmanagers, opdrachtgevers
en leerde veel over hoe je projecten organiseert en hoe je je als
constructeur staande kunt houden."
Toekomst
Nadat hij zich uit het management van ABT heeft teruggetrok -
ken en gestopt is als voorzitter van VNconstructeurs, neemt
Galjaard zich voor het wat nevenactiviteiten betreft rustiger aan
te doen. Hoewel dat niet helemaal lukt, krijgt hij wel duidelijk
meer tijd voor zijn grootste liefde: het doen van projecten. Hij
is van veel markten thuis, ook in het constructievak, maar je
ziet door de jaren heen wel een voorkeur ontstaan voor histori -
sche gebouwen en dat het liefst gecombineerd met ondergronds
bouwen. "Ik vind het fantastisch om te kunnen helpen een
gebouw een tweede leven te geven. Als een van mijn hoogte -
punten beschouw ik het binnenhalen van het Rijksmuseum,
toen in dienst van Arcadis. Helaas heb ik dat project niet
kunnen afronden, omdat ik in die periode de overstap maakte
naar ABT. Dat heeft overigens nog wel meegespeeld bij de
beslissing destijds. Want het Rijksmuseum is misschien wel het
mooiste project dat je als Nederlandse constructeur ooit zou
kunnen doen. Gelukkig volgden er nog meer boeiende
bestaande bouwwerken zoals het Mauritshuis, en op dit
moment de Bourla Schouwburg in Antwerpen." Van dit soort
projecten hoopt hij er nog vele te doen. Ook zou hij graag zien
dat er in Nederland weer wat spectaculairder wordt ontworpen.
"Het mooiste zijn de projecten waarbij je als ontwerper vrijheid
hebt en een stempel kunt drukken op het eindresultaat. Helaas
zien we momenteel nog te veel rechttoe-rechtaanprojecten met
een kolommetje, een balkje en een vloerplaat of een spreek -
woordelijke plank over de sloot. Dat is het resultaat van een ver
doorgevoerde zuinigheid. Ik zou nog wel eens een project
willen doen met een grote hoeveelheid voorspanning bijvoor -
beeld of een prachtige getuide constructie. Kijk naar gebouwen
op het terrein van de TU Delft ? de aula of het faculteitsgebouw
van Civiele Techniek. Stuk voor stuk prachtige en goed door -
dachte constructies. Doen we niet meer. Dat mis ik wel een
beetje. Ik heb me veel voor de vakwereld ingezet maar zou nu
nog wel wat spectaculairs willen ontwerpen. Dat is en blijft
mijn grote passie. Ik kan er echt van genieten om al schetsend
met een architect tot een goed ontwerp te komen of om na een
ruzie met een aannemer toch samen die ene ideale oplossing te
bedenken. Er is niets zo leuk dat iets wat ontstaat in hoofden
van mensen via een heel proces uiteindelijk daadwerkelijk
wordt gebouwd. Dat geeft een enorme voldoening." Want, zoals
Galjaard bij elke presentatie van VNconstructeurs begon:
"Construeren is een geweldig vak!" ?
Jacques Linssen
tend veel in die commissies. Je doet er kennis op, hoort hoe
anderen tegen zaken aankijken en bouwt bovendien een
groot netwerk op. Dat laatste kan weer goed van pas komen
als je eens wat specialistische kennis nodig hebt. Natuurlijk
kosten dit soort nevenactiviteiten tijd, ook vrije tijd. Niet
iedereen heeft dat ervoor over, zeker tegenwoordig niet. Het
lijkt alsof in de generatie na ons de bereidheid ook in de
avonduren tijd in je werk te steken veel minder is geworden.
Er bestaat bij hen meer de behoefte aan vrije tijd en aandacht
voor het gezinsleven, vaak omdat beide partners werken.
Maar het tij lijkt nu overigens te keren. Ik zie weer heel veel
jonge 30'ers die bijvoorbeeld lezingen geven of aanwezig zijn
bij Stufib-vergaderingen."
Galjaard steekt ook tijd in studies en cursussen. Zo volgt hij in
de jaren negentig een MBA-opleiding projectmanagement. "Ik
deed dat niet met als doel projectdirecteur of projectmanager
te worden. Maar ik wilde mijn blikveld verbreden. Dankzij die
"Als opdrachtgevers er niet in
meegaan, zal het Constructeurs -
register langzaam maar zeker een
stille dood sterven"Lief 4 2016
Reacties