Eind 2016 wordt in Alphen aan den Rijn de energieneutrale Koningin Máximabrug geopend. De brug vormt een nieuwe oeververbinding over de Oude Rijn, aan de westzijde van de gemeente. De brug is gebouwd met in hoogte variërende prefab-betonliggers, verbonden door natte knopen.
20
Máximabrug:
mijlpaal voor
leverancier
Verkanting gerealiseerd door brugliggers met verschillende hoogten
Eind 2016 wordt in Alphen aan den Rijn de energieneutrale Koningin Máximabrug geopend. De brug
vormt een nieuwe oeververbinding over de Oude Rijn, aan de westzijde van de gemeente. De brug is
gebouwd met in hoogte variërende prefab-betonliggers, verbonden door natte knopen (foto 1).
M?ximabrug: mijlpaal voor leverancier 6 2016
21
De winnende aannemer heeft een eigen ontwerp gemaakt
binnen het tracé en de werkgrenzen van de vraagspecificatie.
Hiervoor is een landschapsarchitect voor de toeritten en een
architect voor het brugdeel ingezet.
1 ir. Kees Quartel
Spanbeton BV 1 Máximabrug in aanbouw
Ontstaansgeschiedenis
Al vanaf 1974 wordt gesproken over de bouw van een brug over
de Oude Rijn tussen Koudekerk en Alphen. Indertijd had het
project de werktitel Beatrixbrug. De bouw van de brug werd
weer actueel in de jaren 2000, toen regionaal de transformatie
van de zogenoemde Oude Rijnzone op de agenda kwam. Deze
zone betreft het gebied langs de rivier de Oude Rijn, tussen
Leiden en Bodegraven en is door de provincie aangewezen als
transformatiezone, waarbij veel aandacht uitgaat naar de verbe -
tering van de bereikbaarheid. Al vele jaren hebben de kern van
Koudekerk en de Gnephoek in Alphen aan den Rijn overlast van
het vrachtverkeer. Door vrachtwagenbewegingen van en naar
industrieterrein Hoogewaard, maar ook vanwege sluipverkeer,
treedt er overlast (geluid, lucht, trillingen) op en ontstaan er
gevaarlijke verkeerssituaties. De gemeente Alphen aan den Rijn
heeft daarom alsnog besloten tot de realisatie van een extra
verbindingsbrug over de Oude Rijn.
De Máximabrug moet zorgen voor een verbetering van de
leefkwaliteit en bereikbaarheid van Alphen aan den Rijn. Hij
moet de verkeersontsluiting van de kern van Koudekerk aan
den Rijn en de polder Gnephoek verbeteren (fig. 2). Later
zal de brug ook een onmisbare schakel vormen in de even-
tuele voltooiing van de rondweg van Alphen aan den Rijn.
De brug bevat in feite drie aparte bruggen: twee verkeers-
bruggen, voor iedere rijrichting één, en een langzaamver -
keerbrug aan de oostzijde. De bruggen worden ten behoeve
van de scheepvaart voorzien van een beweegbaar deel boven
de vaargeul van de Oude Rijn (fig. 3). De doorvaarthoogte
van de brug wordt 5,50 m. Het aantal geprognosticeerde
verkeersbewegingen op de brug bedraagt naar verwachting
maximaal 30 000 motorvoertuigen per etmaal in het reken-
jaar 2025.
Ontwerp
De opdrachtgever Gemeente Alphen aan den Rijn koos
voor een innovatiegerichte contractvorm, een D&C-
contract onder de UAVgc 2005. De aanbesteding vond
plaats door middel van een concurrentiegerichte dialoog.
Het contract heeft een functioneel karakter om creativiteit
en kennis de ruimte te geven. Het doel is een duurzaam en
kwalitatief hoogwaardige brug tegen maatschappelijk
verantwoorde kosten.
M?ximabrug: mijlpaal voor leverancier 6 2016
22
B
B C
C E
E D
D F
F H
H G
G I
I
DOORSNEDE B-B
A
A
19-9-2016 12:36:03 |H:\Spanbeton projecten\Checkout\5\h2806\VOOR CEMENT BLAD\E1.d\
wg
Hoogewaard 207-209
Koudekerk a/d Rijn Postbus 5
www.spanbeton.nl - www.consolis.com 2396 AS
2396 ZG
Telefoon ( +31) 071 34 20 200Nederland
B
B C
C E
E D
D F
F H
H G
G I
I
DOORSNEDE B-B
A
A
19-9-2016 12:36:03
|H:\Spanbeton projecten\Checkout\5\h2806\VOOR CEMENT BLAD\E1.d\
wg
Hoogewaard 207-209
Koudekerk a/d Rijn Postbus 5
www.spanbeton.nl - www.consolis.com 2396 AS
2396 ZG
Telefoon ( +31) 071 34 20 200Nederland
2
Situatieschets
3 Brug heeft zeven overspanningen en een beweegbaar deel
4 Brug zorgt voor een open en transparante onderdoorgang
De brug krijgt een slanke belijning. Kegelvormige kolommen
dragen een doorlopend brugdek waarbij storende pijlerbalken
ontbreken. Scherpe randen zijn consequent afgerond, waardoor
een vriendelijke uitstraling ontstaat. Door de opdeling in drie
parallelle bruggen ontstaat een open en transparante onderdoor -
gang die mooi past in het open weidegebied aan de noordzijde.
Duurzaamheid wordt verkregen door slim materiaalverbruik
en de installatie van zonnepanelen in een waterpartij in de lus
van de noordelijke oprit. Daarmee moet de brug in principe
energieneutraal worden.
Brugdek
De twee verkeersbruggen zijn circa 10 m breed en de lang-
zaamverkeerbrug is circa 6 m breed. In lengterichting is de
brug in te delen in (van zuid naar noord): vijf overspanningen
2 3
5
6
M?ximabrug: mijlpaal voor leverancier 6 2016
23
B
B C
C E
E D
D F
F H
H G
G I
I
DOORSNEDE B-B
A
A
19-9-2016 12:36:03 |H:\Spanbeton projecten\Checkout\5\h2806\VOOR CEMENT BLAD\E1.d\
wg
Hoogewaard 207-209
Koudekerk a/d Rijn Postbus 5
www.spanbeton.nl - www.consolis.com 2396 AS
2396 ZG
Telefoon ( +31) 071 34 20 200Nederland
5
Dwarsdoorsnede
6 Langsdoorsnede
7 De prefabbetonnen railbalken worden op tijdelijke
ondersteuningsconstructies geplaatst 2 Situatieschets
3 Brug heeft zeven overspanningen en een beweegbaar deel
4 Brug zorgt voor een open en transparante onderdoorgang
betrekking tot de hinderbeperking voor de omgeving tijdens de
bouw en het realiseren van een slanke constructie. Dit leidde
wel tot enkele obstakels ten aanzien van ondersteuning, dwars-
stabiliteit, materiaalgebruik en montage.
Geen ondersteuningsbalken
Het brugdek wordt, zoals gezegd, zonder tussenkomst van een
dwarsbalk direct door de kolommen ondersteund. Hierbij
wordt gebruikgemaakt van zogenoemde natte knopen. De rail-
balken van prefab beton worden eerst op tijdelijke ondersteu-
ningsconstructies geplaatst (foto 7). Boven de kolommen en
tussen de liggerkoppen van de elkaar ontmoetende overspan-
ningen wordt een in het werk gestorte dwarsbalk gemaakt van
gewapend beton die ervoor zorgt dat alle belastingen uit het
bovendek naar de kolommen worden afgedragen. Boven op de
van circa 27 m aan de zuidzijde, een beweegbaar stalen dek
over de vaargeul en twee overspanningen, wederom van circa
27 m aan de noordzijde (fig. 6).
Om aan de architectonische doelstellingen te voldoen, met
name transparantie en slanke belijning, is gekozen voor een
ranke brugdekconstructie ondersteund door een minimaal
aantal kolommen. Hierbij is een expliciete ondersteuningsbalk
boven op de kolommen, die onder het brugdek uit zou steken,
achterwege gelaten. Extra uitdaging volgde uit het feit dat de
drie brugdekken op slechts vijf kolommen per opleg-as dragen,
twee kolommen voor beide verkeersbruggen en slechts één
kolom onder het langzaamverkeersdek (fig. 5). Deze laatste is
ook nog excentrisch geplaatst.
Het brugdek bestaat in basis uit prefab voorgespannen beton-
liggers. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan de eisen met
7
M?ximabrug: mijlpaal voor leverancier 6 2016
24
10 Koppeling tussen twee dekken
11 Binnenkort geschiedenis: Transport van grote prefab liggers over de Oude
Rijn met een pontonbrug, de tijdelijke Máximabrug
8
Brugdek voor het moment dat de druklaag wordt gestort
9 Uitstekende wapeningsstaven zorgen voor een goede
verbinding in de natte knoop
liggers komt een in het werk gestorte druklaag van gewapend
beton die met de liggers is verbonden en daarmee een samen-
gestelde buigstijve constructie vormt (foto 8).
Een goede krachtsoverdracht van de liggers naar de inwendige
dwarsbalk wordt verkregen door de liggerkoppen over 800 mm
op te nemen in de dwarsbalk en door een verbinding met slim
vormgegeven uitstekende wapeningsstaven uit de liggerkoppen
(foto 9). Zo wordt een statisch onbepaald constructiesysteem
verkregen waarmee op de constructiehoogte kan worden
bespaard.
Om de stabiliteit van de waterpijlers aan weerszijden van het
stalen basculedek te verzorgen, zijn de beide aansluitende
betonoverspanningen in langsrichting uitgevoerd als portaal-
constructie: de kolommen zijn buigstijf verbonden aan het
brugdek. Bij de overige overspanningen en boven de landhoof-
den zijn de brugdekken vrij opgelegd op de kolommen met
gewapende oplegblokken.
Dwarsstabiliteit van de langzaamverkeersbrug
Omdat het dek van de langzaamverkeersbrug slechts op één,
ook nog excentrisch geplaatste kolom draagt, is een aanvul-
lende voorziening nodig om de zijdelingse stabiliteit van het
brugdek te waarborgen. De oplossing is gevonden in het
aanbrengen van een koppeling tussen dit dek en het naastlig-
gende verkeersdek ter plaatse van de opleg-assen (foto 10).
Deze koppeling heeft een cirkelvormige doorsnede en is uitge- voerd in ter plaatste gestort beton. Hij verbindt de inwendige
dwarsbalken van beide naastliggende dekken zowel moment-
vast als torsievast.
Optimalisatie materiaalverbruik
In verband met de noodzaak tot zijdelingse afvoer van hemel-
water, liggen de bovenkanten van de drie parallelle rijdekken in
een verkanting van 1:50. Maar deze dekken moeten vanuit
transparantie en belijning aan de onderzijden in één horizon-
taal vlak liggen. Het verloop van de totale dekdikte in dwars-
richting bedraagt daarom bijna 180 mm. Uitgaande van een
constante asfaltdikte zou dit dekdikteverschil gevonden moeten
worden in een variatie van de druklaagdikte op de prefab-
betonliggers. Door de extra rustende belasting zou het hierdoor
wel nodig zijn 100 mm hogere prefab liggers toe te passen
(1000 mm voor alle liggers). Dit sluit niet aan op de wens een
slanke constructie te maken.
De oplossing werd gevonden in het toepassen van liggers met
verschillende hoogten: 900 mm (type ZIP900) en 1000 mm
(type ZIP1000). Een ZIP900-ligger in combinatie met een in
situ druklaag van 230 mm dikte geeft samen met de houten
bekisting een totale constructiehoogte van 1150 mm. De
constructiehoogte in dwarsrichting verloopt dan met 180 mm
van 1150 naar 1330 mm. Door in het gedeelte met de grotere
constructiehoogte gebruik te maken van ZIP1000-liggers met
een totale constructiehoogte van 1250 mm kon een interes-
9 10
M?ximabrug: mijlpaal voor leverancier 6 2016
25
dere vormgeving heeft veel eisen gesteld aan het vakmanschap
van de bouwers, maar het resultaat laat zien dat zij deze eisen
hebben weten om te zetten in een fraai resultaat: een brug met
een elegante, koninklijke uitstraling.
?
?
PROJECTGEGEVENS
project: Koningin Máximabrug
opdrachtgever: Gemeente Alphen aan den Rijn
architect: Syb van Breda & Co Architects
opdrachtnemer (D&C): Mobilis TBI
prefab-betonleverancier: Spanbeton
sante besparing van circa 100 m 3 beton worden verkregen, wat
weer bijdraagt aan de doelstellingen met betrekking tot duur -
zaamheid.
Om een slanke belijning van het brugdek te verkrijgen, worden
lichtgewicht randelementen aangebracht die de volledige
betonconstructie vanaf de zijkant maskeren. Dit opent de
mogelijkheid om duurdere prefab randliggers achterwege te
laten en een dek samen te stellen uit alleen ZIP-railbalken.
Daarbij is het wel nodig de druklaag als randuitkraging aan de
buitenzijde van het brugdek uit te voeren, een arbeids- en
materieelintensieve werkwijze, zeker indien dit boven water en
boven wegen moet worden gedaan. Er is daarom ? na een vari-
antenonderzoek ? voor gekozen de uitkraging al fabrieksmatig
aan te brengen aan de randliggers.
Montage
De prefab ZIP-liggers zijn geproduceerd op de productielocatie
van Spanbeton die zich slechts enkele honderden meters van de
bouwlocatie bevindt. De montage van de liggers kon daardoor
snel worden uitgevoerd. Eén overspanning (met drie brugdek-
ken) wordt op één dag (of één avond/nacht voor de wegkrui-
sende velden) geplaatst. De voor een veilige bouw noodzake-
lijke hekwerkconstructies zijn voorafgaand aan de montage op
de productielocatie aangebracht.
Tot slot
Inmiddels is de betonconstructie van de Máximabrug gereed
en wordt hard gewerkt aan de afbouw.
In juli zijn beide beweegbare brugdekken geplaatst. De bijzon-
Belang van de brug voor Spanbeton
De realisatie van de Koningin Máximabrug is voor Spanbeton
een vervulling van een lang gekoesterde wens. Sinds de ontwer -
pers van nieuwe infrastructuur in Nederland om steeds grotere
overspanningen vragen, zijn de lengte en het gewicht van brug-
liggers in snel tempo toegenomen.
De ligging van de productielocatie van Spanbeton aan de Oude
Rijn biedt weliswaar de kans om het transport over water te laten
plaatsvinden, maar dit is lang niet altijd mogelijk omdat de
meeste bouwlocaties niet in de buurt van goed bevaarbaar
water liggen. Transport over de weg is dan voor de hand liggend.
Om toch mee te kunnen gaan in de genoemde trend heeft Span-
beton, samen met transportbedrijf en buurman W. van der
Meijden, vanaf 2004 gebruik moeten maken van een hulpbrug
over de Oude Rijn. Die brug maakt het mogelijk een zwaar trans-
port naar de overkant te brengen, waar directe aansluiting op de
N11 het transport van zwaar transport naar alle windrichtingen
mogelijk maakt.
Deze hulpbrug (een ponton) kreeg bij zijn eerste inzet de toepas-
selijke naam Tijdelijke Máximabrug (foto 11).
De opening van de nieuwe Koningin Máximabrug in december
2016 is dus niet alleen voor de omgeving van Alphen aan den
Rijn een belangrijke stap voorwaarts, maar ook voor de instand-
houding en vernieuwing van de infrastructuur van Nederland.
11
M?ximabrug: mijlpaal voor leverancier 6 2016
Reacties