Het nieuwe kunstdepot voor museum Boijmans Van Beuningen is het eerste depot ter wereld dat publiek toegankelijk is, om zo inzicht te geven in het behoud en beheer van de belangrijke kunstcollectie. Door dit gegeven en door het unieke ontwerp, stond het bouwteam voor een flink aantal constructieve en esthetische uitdagingen. Beton bood uitkomst qua draagkracht, maar bijvoorbeeld ook met het oog op een stabiel binnenklimaat.
1 Het kunstdepot van museum Boijmans Van Beuningen te Rotterdam in augustus 2020, foto: Ossip van Duivenbode
Depot Boijmans
Van Beuningen,
Rotterdam
MEESTER
WERK
in beton
66? CEMENT 7 2020
beton in beeld
door Foka Kempenaar, Redactie Ridderkerk
KOMVORMIG ONTWERP
Een gebouw met een zo
groot mogelijke vloeropper-
vlakte, dat tegelijkertijd zo
weinig mogelijk ruimte van
het Museumpark in beslag
neemt. Dat uitgangspunt
leidde de architect uiteinde-
lijk naar het direct in het
oog springende komvor-
mige ontwerp van het
nieuwe Rotterdamse kunst-
depot, met een zeer schuin
naar binnen lopende
schaalvormige betonnen
buitengevel. Die gevel rust
op een zware ringvormige
fundering op schroefpalen.
CEMENT 7 2020 ?67
beton in beeld
2 Het depot in aanbouw in juni 2019, foto: Stieber fotografie i.o.v. IMd
PROJECTGEGEVENSproject
Depot Boijmans Van Beuningen
opdrachtgever
Gemeente Rotterdam gebruiker
Museum Boijmans Van Beuningen architect MVRDV
aannemer BAM
constructeur
IMd Raadgevende Ingenieurs
installatieadviseur
Royal HaskoningDHV
bouwfysisch adviseur Peutz
adviseur glasgevel ABT
leverancier
betonmortel
Cementbouw leverancier
prefab gevels
MBS Cascobouw bouwperiode 2017-2020
bouwkosten
ca. 60 miljoen euro hoeveelheid
toegepast beton ca. 9.250 m
3
Het nieuwe kunstdepot voor museum Boijmans Van Beuningen
is het eerste depot ter wereld dat publiek toegankelijk is, om zo
inzicht te geven in het behoud en beheer van de belangrijke
kunstcollectie. Door dit gegeven en door het unieke ontwerp,
stond het bouwteam voor een flink aantal constructieve en
esthetische uitdagingen. Beton bood uitkomst qua draagkracht,
maar bijvoorbeeld ook met het oog op een stabiel binnenklimaat.
2
68? CEMENT 7 2020
beton in beeld
3 Schaalwandwapening met geprefabriceerde korven, bron: IMd
4 Doorsnede van het depot, bron: IMd
STERKE SCHAAL
Voor de hoofdopzet van de
constructie is gekozen voor een
integrale ontwerpoplossing:
een dragende schaalconstruc-
tie van beton met kolommen
(Mega Structure). De schaal-
vorm biedt constructief gezien
zeer krachtige voordelen,
omdat de constructie horizon-
taal onder constante trek staat;
als een omgekeerde iglo,
waarbij zogenoemde ringtrek -
krachten de schaalconstructie
bij elkaar houden.
Vanwege deze bijzondere schil,
maar ook vanwege de rest van
de opzet van het depot is het
constructief gezien een waar
betonnen meesterwerk. Om de
totale collectie van 151.000
kunstobjecten te kunnen her-
bergen moesten er zes verdie-
pingen worden gestapeld, elk
met een gewenste vloerlast van
maar liefst 1250 kg/m
2. Samen
met de extra krachten veroor-
zaakt door de grote uitsparin-
gen voor meerdere deuren, het
openbare bos op het dak, de
footprint van 40 m diameter
en een uitkragende bovenste
verdieping met een diameter
van 60 m, betekent dit dat de
gebouwbelasting te vergelijken
is met hoogbouw.
3
4
CEMENT 7 2020 ?69
beton in beeld
5
6
5,6 Het beton in het uitkragende gebouw (10 m in alle richtingen) zit grotendeels in het zicht, foto's: Rob Glastra & Betonhuis
SCHOONBETON ZORGT VOOR UITDAGINGEN
De keuze voor de betonnen schaal
(uitgevoerd in C55/67) lag ook voor
de hand vanwege het accumule-
rend vermogen. De massa van
beton zorgt voor een temperatuur-
buffer, waardoor dit materiaal
optimaal bijdraagt aan de
beheersing van het binnenklimaat.
Het in het depot verwerkte beton
zit grotendeels in het zicht en heeft
dus ook een belangrijke esthetische
functie. Omdat er diverse beton-
soorten zijn toegepast, bleek het
een flinke uitdaging om het beton
overal dezelfde kleur en uitstraling
te geven. Kans op verkleuring was
ook aanwezig bij het storten van
het zelfverdichtend beton (ZVB)
voor de kolommen, omdat dit
proces een stuk langer in beslag
nam dan gebruikelijk. Het ZVB was namelijk taaier van samenstelling
dan gewoonlijk, onder meer
vanwege de grote storthoogte
(5,5 m). Daardoor was er kans op
blokkering, ontmenging en lucht-
insluiting en werd een lagere
pompsnelheid aangehouden
(slechts 8 m
3 per uur). Zodoende
duurde het storten de gehele
ruwbouwperiode, en moest er ?
onder andere met het oog op de
kleur ? rekening worden gehouden
met klimaatwisselingen. Bovendien
kon de kleur worden beïnvloed
door de uiteenlopende bekisting
die in dit project is toegepast (van
zowel betonplex als karton). Door
veelvuldig testen, ook in verband
met de gewenst overall grijstint, is
het bouwteam erin geslaagd een
uniform geheel te creëren.
Het kunstdepot van Boijmans Van
Beuningen in Rotterdam staat
uitgebreid beschreven en geïllus-
treerd op www.tektoniek.nl.
Tektoniek is het kennisnetwerk
voor architectuur in beton. Via
lezingen, projectbezoeken, work -
shops, expert meetings en online
communicatie wordt informatie,
inspiratie en ondersteuning
geboden aan (toekomstige) archi-
tecten, constructief ontwerpers,
bouwkundig adviseurs en produ-
centen. Daarbij gaat het altijd om
de relatie tussen vormgeving,
constructie en maakbaarheid.
70? CEMENT 7 2020
8
7
7 Om de kolommen van het depot zo robuust mogelijk te maken, is er veel meer wapening toegevoegd dan gebruikelijk:
in elke kolom zit een vierkante stalen koker, met daaromheen wapening, foto: Rob Glastra
8 Bekisting voor de gevel van het depot, foto: BAM Bouw en Techniek
MEER OVER ONTWERP
EN CONSTRUCTIE
Meer lezen? Vakblad Cement
besteedde eerder in diverse artikelen
uitgebreider aandacht aan het
architectonisch ontwerp, het
constructief ontwerp en de robuust -
heidsanalyse van het nieuwe depot
van Boijmans Van Beuningen. En
ook in Betoniek verschenen artikelen
over dit intrigerende project: over
de bijzondere bekistingsoplossing
voor de onderste bouwlaag en het
precisiewerk dat kwam kijken bij het
storten van het zelfverdichtend
beton voor de kolommen.
BIJZONDERE BEKISTING
Om grote buigende momenten
en normaalkrachten te kunnen
opnemen, zijn de eerste twee
gevellagen van het depot (de
sokkel, 2 x 6 m hoog) in het werk
gestort. Dit geldt ook voor alle
kolommen. Voor de dubbelge-
kromde gevel is een bijzondere
op maat gemaakte bekisting
bedacht. De elementen zijn in
de fabriek gemaakt en in zijn
geheel naar Rotterdam
vervoerd. Daarom was een
belangrijke voorwaarde dat ze
goed stapelbaar waren. Bijko- mend voordeel van de gekozen
bekistingsoplossing is dat een
regelmatig centerpenpatroon
eenvoudiger te realiseren was,
omdat de centerpennen overal
haaks op de gevel stonden.
De gevel is vanaf de tweede
verdieping opgebouwd met
hoogwaardige prefab elemen-
ten. Door per verdieping
gebruik te maken van gelijke
elementen per radiaal, was er
voor de fabricage van de
elementen maar één mal per
verdieping nodig.
CEMENT
7 2020 ?71
beton in beeld
Reacties