Nieuweaccommodatie voor derenbaan op DuindigtDe bezoekersaccommodatie van de renbaan op Duindigt gaatverdwijnen. Enige weken geleden viel deze onder de slopers-hameren met haar verdween een stuk romantiek, herinnering engeschiedenis van de draf- en rensport, waarop het oude Duin-digt in de afgelopen tientallen ?aren zo duidelijk haar stempelheeft gedrukt.De oude gebouwen en voorzieningen, die in het 57-jarig be-staan van Duindigt nauwelijks van aanzien veranderd zijn, wa-ren niet meer voldoende voor een goede ontvangst van hetpubliek. Bovendien waren zij zo verouderd, dat jaarlijks nietonaanzienlijke bedragen ge?nvesteerd moesten worden omde verouderde installaties en banen op te knappen.De nieuwbouw op Duindigt omvat drie grote elementen, waar-van de hoofdtribune het meest imposante deel zal worden.Deze is 14,50 m hoog en bezit een breedte van 71 m. Hetaantal zitplaatsen op deze tribune bedraagt 2000, voorts zijner nog 50 staanplaatsen. De zitplaatsen zijn bereikbaar via zestrappen, een middendoorgang op de begane grond en ??n opterrashoogte. Aan de achterzijde van dit bouwwerk is het res-taurant geprojecteerd, dat gelijkvloers 360 en op de eersteetage, inclusief een bar, 296 zitplaatsen telt, op een totale op-pervlakte van ruim 750 m2.Het tweede grote element is de eigenarentribune, die eenlengte krijgt van 36 m. Onder de kap van deze tribune zijn450 overdekte zitplaatsen, die overgaan in een glasdichteruimte, waarin 320 personen aan tafel een plaats kunnen vin-den.Onder de eigenarentribune zijn alle utiliteitsruimten onderge-bracht zoals kleedkamers met douches voor pikeurs en jockeys,de weegkamer, kamer voor de draverij en rencomit?, dokters-kamer en het wedstrijdsecretariaat.Tussen beide beschreven tribunes wordt een zgn. gastentri-bune gebouwd, die op 3,5 m hoogte op betonnen kolommenkomt te rusten. Een bijzonderheid van deze 300 m2oppervlaktetellende tribune met plaats voor ca. 400 bezoekers is de dak-constructie die opgehangen is aan onder 45? omhooglopendekolommen, zodat geen uitzicht belemmerende kolommen indeze ruimte van 16,50 m breed behoefden te worden aange-bracht.Een van de moeilijkheden, die door het Haagse architecten-bureau F. Immerzeel moesten worden overwonnen, was het feitdat in verband met de beweeglijkheid van een groot deel vanhet publiek, dat niet zoals bij andere sportevenementen opzijn plaats blijft maar zich door de plaatsing van de totalisatorook dikwijls aan de achterzijde van de tribune ophoudt, niet bijhef oude en vertrouwde beeld van het na-oorlogse Duindigt,zoals tienduizenden het kennenregelmaat zou worden geconfronteerd met de meestal zo ge-bruikelijke dode en onesthetische achterwand van dergelijkegebouwen. Ten einde dit koude zakelijke te vermijden, is langsde totale lengte van de achterkant van de grote tribune engastentribune een pergola gedacht, die niet alleen een bijzon-der speels effect aan de gebouwen geeft, maar bovendieneen uitstekend uitzicht op hetgeen zich op het 'course-plein'bij de totalisator afspeelt. Deze pergola verbindt de drie tri-bunes met elkaar.Aangezien het draf- en renseizoen 1964 zo mogelijk geen enkelestagnatie mag ondervinden, moet het gehele complex v??r deopening van het seizoen in gebruik genomen kunnen worden.Gerekend op 150 'werkbare' dagen moet dus in verband metde veel hogere kosten worden afgezien van de traditionelebouw. De oplossing werd gevonden in prefabricage van deelementen, waardoor niet alleen de snelheid van de uitvoeringbevorderd wordt, maar waardoor de bouw ook minder weers-gevoelig is, hetgeen met het oog op de komende winter be-langrijke factoren kunnen zijn. Op de baan Duindigt is in deafgelopen maand reeds de werkvloer gestort, voor de vervaar-diging van de tribune-elementen, die naderhand samengesteldworden tot spanten, bestaande uit steunpoot, staander en lig-ger. De grote tribune met een dakbreedte van 14,50 m telt intotaal 14 van deze 54 ton zware spanten.In totaal wordt ruim 1000 m3beton en 100 ton staal verwerkt.Dit is in korte trekken de grote verandering van het oude Duin-digt, dat na de modernisering ??n van de fraaiste renbanenvan Europa zal worden.Het ontwerp van de nieuwe accommodatie is van het architec-tenbureau F. Immerzeel (Den Haag), dat voor de constructieveuitwerking samenwerkt met het beton-adviesbureau A. Romijn(Rotterdam).Het plan zal worden gerealiseerd door het aannemingsbedrijfH. van Bergen Henegouwen en Schipper (Den Haag).foto's: Th. J. Marks/Den HaagCement XV (1963) Nr. 10 631
Reacties