Toekomstmogelijkheden:Behalve in gevallen als hierboven bedoeld zoudenputtenfunderingen op haar plaats zijn tot vormingin slechte grond van de landhoofden en opritten vanverkeerstunnels onder vaarwateren. De tunnels zelvezouden als buizen tussen de landhoofden in kunnenworden gezonken (voor het beginsel, zie fig. 9; voordat der opritten fig. 10).Voorts zouden in langsrichting onder de stratenondergrondse spoorwegtunnels kunnen worden ge-maakt in slappe grond (fig. 10) en ondergrondse sta-tions onder de pleinen.Vrees voor verzakking van de huizen aan de stratenbehoeft niet te bestaan. Bij toepassing van stalendamwand (voor het beginsel, zie fig. 2) zijn verzak-kingen niet geheel buitengesloten. Gedurende hetdroogmalen tussen de damwanden in zullen dezelaatste meetbaar naar voren buigen, waardoor degrond de ontstane holle ruimte mogelijk zal opvullen.Bij het later trekken der damwanden moet de ge-vormde spleet worden opgevuld, waardoor grondver-plaatsingen zullen ontstaan.Aangezien de tunnel vrijwel in het grondwater zaldrijven, zal de funderingslaag nauwelijks worden be-last. De putten behoeven dan ook niet te reiken totop draagkrachtige lagen, zoals zandlagen.Ten behoeve van het evenwicht van de gedurende hetzinken op de kopwanden werkende horizontale krach-ten verdient het aanbeveling de elementen, waaruitde tunnels zullen bestaan, om de andere te zinken.De spleten tussen de elementen, tenminste 1 m dik,zijn verticaal te dichten door stalen platen of dam-planken, te heien in in het beton opgenomen dam-wandsloten, en horizontaal door het onder waterstorten van een betonkoek.Verder zouden in steden, gebouwd op slappe grond,zeer hoge en zware gebouwen kunnen worden ge-maakt, gefundeerd op putten, die dan tot op het zandzullen moeten reiken. De putten zouden als garagesvan meerdere verdiepingen kunnen worden ingericht.(Het tweede gedeelte (Hoofdstuk II) wordt in het vol-gende nummer van ,,Cement" geplaatst.)Nieuwe gewapend-betonpaaldoor S. A. VisserDe gemeente Rotterdam is octrooi verleend onder no.61870 voor een gewapend betonnen funderingspaalmet verzwaarde punt. Het kenmerk van deze paal is,dat de zijden van de puntdoorsnede evenwijdig lopenmet de diagonalen van de schachtdoorsnede.Door toepassing van deze palen worden verschillendevoordelen verkregen, waarvan wel als belangrijkstemag gelden, de besparing van hout voor de bekisting-mallen en de loonkosten op de uitvoering. Voorts ishet mogelijk op een zelfde terreinoppervlakte als totnu toe voor het maken van palen met verzwaardepunt werd gebruikt, bij toepassing van de Rotter-damse puntpaal een veel groter aantal te maken,wat bij een beperkt werkterrein van veel waarde is.Aan de hand van onderstaande omschrijving en teke-ningen is een en ander nader toegelicht.In het algemeen is de gangbare werkwijze bij hetvervaardigen van gewone, zogenaamde gladde beton-palen op de bouwplaats -- mede ter besparing vanbekistinghout, palenvelden en terreinruimte -- dooreerst een reeks palen te storten met een tussenruimtegelijk aan de paaldikte. De volgende reeks wordt dangestort tussen de ontcenterde palen die men, om aan-hechting te voorkomen, eerst met papier heeft beplaktof met vette klei bestreken. Men kan hierbij naargelang de hoedanigheid van de bodem, stapels van3 tot 6 hoog maken. De omschreven werkwijze konechter niet bij het maken van de tot mi toe gangbarebetonnen palen met verzwaarde punt worden toege-past -- tenzij met een onderlinge tussenruimte --aangezien de paalpunten van de boven elkaar lig-gende rijen elkaar in de weg zitten. De Rotterdamsepaal ondervangt dit bezwaar.In fig. 1 zijn door de oneven getallen 1, 3 en 5 depaalkoppen aangegeven. De door 2, 4 en 6 aange-duide palen geven een aanzicht tegen de paalpunten.Zoals duidelijk blijkt, valt de omtrek van de dwars-doorsnede der paalpunten samen met een om hetvierkant der schachtdoorsnede omschreven vierkant.Aangezien van de van de beschouwer afgekeerdezijde de punten der palen 1, 3 en 5 eveneens tegenelkaar passen, kan men dus zonder enige hinder eenaantal rijen palen boven elkaar maken.Op een werkvloer van hout of beton maakt men bij-voorbeeld eerst de palen 1 in een daarvoor gemaaktebekisting, die men na verharding verwijdert. Tussende palen 1 maakt men daarna de palen 2, nadat meneerst de palen 1 -- benevens de werkvloer --, voorzover nodig met papier heeft beplakt of met vetteklei heeft bestreken, zodat geen aanhechting kanoptreden. Na het gereed komen van de eerste rijpalen maakt men de palen 3. Hierna verwijdert mende bekisting hiervoor (die in verband met de alsbekisting dienende eerst rij palen tot zijschotten be-perkt kan zijn), waarna men de palen 4 maakt, enz.Men behoeft dus slechts weinig bekistinghout te ge-bruiken en kan met een zeer beperkte ruimte vol-staan om toch een groot aantal palen te maken.De uitvoering volgens fig. 5 is in principe dezelfde,zij het, dat de dwarsdoorsnede der paalpunten nietvierkant, doch achthoekig zijn. Ook kan men de om-schreven werkwijze voor het vervaardigen der palentoepassen bij een rechthoekige schachtdoorsnede; de45omtrek van de paalpunt wordt dan een ruit, waar-van de zijden eveneens evenwijdig lopen met dediagonalen van de schachtdoorsnede.Het grootste rendement betreffende de besparing aanbekistinghout en op de kosten van uitvoering, wordtevenwel verkregen door toepassing van het paaltype,als aangegeven in de fig. 1--4, waarbij de punten ge-heel sluitend in elkaar grijpen en bovendien van allerijen in ??n vlak liggen. Be puntdoorsnede van dezepalen bedraagt tweemaal het oppervlak van deschachtdoorsnede.Aangezien het geen vereiste is, de hoeken van deschacht over de gehele lengte af te schuinen, kanmen -- mede ter besparing van hout en uitvoerings-kosten -- er mee volstaan, de schacht alleen terplaatse van de oppikpunten voor het op hijsen onderde stelling (over een lengte van 30 tot 40 cm) vanafgeschuinde hoeken te voorzien.Bij de aangrijpingspunten voor het gelijktijdig op-heffen van de palen, kan men het best een stalenplaatje, voorzien van schroefdraad en een bout, in-betonneren.Na voldoende verharding van het beton moet de boutworden verwijderd, de opening met een prop papierworden gevuld en v??r het storten van een volgendelaag zorgvuldig worden afgedekt tegen indringen vancementwater. Voor het opnemen der palen van destapel wordt een oogbout, voorzien van schroefdraad,in bovengenoemd stalen plaatje gedraaid.Zoals uit de figuren 1--6 duidelijk blijkt, gaat eenribbe van de paalschacht over in een zijde van depaalpunt. Men kan -- deze ribben met een spuitlansvolgend -- dus dicht naast de paalvoet komen eneventueel door spuiten het inheien vergemakkelijken.Wil men grotere paalpunten toepassen, waarvan depuntdoorsnede meer bedraagt dan tweemaal hetoppervlak van de schachtdoorsnede, dan moeten inafwijking met eerst vermelde uitvoeringsvorm, depaalschachten met onderlinge tussenruimten wordengestort, zie figuren 7--9. Zoals men ziet, grijpen ookhier de punten sluitend in elkaar en liggen alle rijenin ??n vlak. De onderlinge tussenruimte van deschachten is gelijk aan de korte zijde van de acht-hoekige paalpunt. Aangezien deze wijze van uit-voering zich gemakkelijker leent tot het maken vanfig. 7 -- 9. palen met grotere puntdoorsnedeschuine hoeken over de gehele lengte van de schachtdan bij eerstvermelde uitvoeringsvormen, kan het in-betonneren van een stalen plaatje met bout bij deaangrijpingspunten achterwege blijven.Foto 10 toont ten slotte een zijaangezicht van drierijen afgestorte palen volgens laatst vermelde uit-voering.Foto 11 is de wapening aangegeven van een paalpunt.Zoals men ziet, lopen hier de vier hoekstaven van deschachtwapening direct langs de beugels van de punt,zodat nog slechts vier hoekstaven ter completeringder puntwapening behoeven te worden aangebracht.In foto 12 zijn de puntmallen geheel van plaatstaalsamengesteld; deze geven een vereenvoudiging in deuitvoering en kunnen te allen tijde weer wordengebruikt.Foto 13 toont ten slotte de wapening van en eenaanzicht tegen de punten van twee rijen afgestortepalen.De voordelen bij toepassing van de Rotterdamse fun-deringspaal, vervaardigd volgens bovenomschrevenwerkwijze zijn belangrijk te noemen. Door de Ge-meentelijke Technische Diensten van Rotterdam zijndan ook t.b.v. verschillende werken, de laatste tweejaar ruim 4 000 van deze palen toegepast.
Reacties