Voor de realisatie van de deurkassen voor de Nieuwe Zeesluis in IJmuiden is gebruikgemaakt van pneumatisch caissons. Zowel de afmetingen als de eigenschappen zijn buitenproportioneel. Om te voorkomen dat in het ontwerp voor alle extreme belastingsituaties tijdens afzinken een sterkte- of weerstandseis moest worden verwerkt, is gekozen voor toepassing van de observational method.
Observational method
1 Werkzaamheden bouw Nieuwe Zeesluis IJmuiden, met rechtsonder het pneumatisch caisson binnenhoofd,
foto: Topview Luchtfotografie
Voor de realisatie van de deurkassen voor de Nieuwe Zeesluis in IJmuiden is gebruikgemaakt
van pneumatisch caissons. Zowel de afmetingen als de eigenschappen zijn
buitenproportioneel. Om te voorkomen dat in het ontwerp voor alle extreme belastingsituaties tijdens afzinken een sterkte of weerstandseis moest worden verwerkt, is gekozen voor toepassing van de observational method.
1
28? CEMENT 3 2020
De beschikbare ruimte voor de
realisatie van de nieuwe sluis is
beperkt door de aanwezigheid
van de bestaande sluizen.
Het gro-
tendeels meer dan 100 jaar oude sluizencom -
plex mag niet worden aangetast. Bovendien
moet tijdens de bouw de waterkerende func-
tie en de schutfunctie gehandhaafd blijven.
Daarom is binnen de beïnvloedingszones van
het oude zeesluizencomplex voor de nieuw -
bouw gekozen voor trillingsarme uitvoerings-
methoden (fig. 2). Deze methoden bestaan
onder andere uit het toepassen van diepwan -
den, damwanden in cement-bentonietwan -
den en pneumatische caissons. Buiten de
beïnvloedingszones zijn getrilde en geheide
damwanden en combiwanden toegepast.
Deurkassen
De pneumatische caissonmethode is toege-
past voor de deurkassen. Dit betreft voor het
buitenhoofd:
caisson van circa 81 x 26 x 22 m (l x b x h,
exclusief 2,5 m hoge snijranden) van circa
75.000 ton, geschikt voor:
één operationele deur.
En voor het binnenhoofd (foto 1 en fig. 3):
caisson van circa 81 x 55 x 25,6 m (l x b x h,
exclusief 2,5 m hoge snijranden) van
circa 150.000 ton, geschikt voor:
één operationele deur;
(droog)dok voor de reservedeur;
cellenwand van 81 x 10 m aan de zijde van
het Noordzeekanaal;
appendix van 10 x 20 m.
De cellenwand is er ten behoeve van zowel
de verkeersverbinding als de aanvaarbevei -
liging. Deze wand wordt na het afzinken ge-
vuld zand en puin. De appendix dient voor
scheepsgeleiding en tevens voor aanvaarbe-
veiliging. Ook deze wordt met zand en puin
gevuld. De appendix heeft een open onder-
zijde en is van bovenaf ontgraven. Hiermee
was dit geen onderdeel van het pneumati -
sche ontgravings- en afzinkregime. Er was
echter wel afstemming vereist met de voort-
gang van het pneumatisch afzinken.
Afzinkwerkzaamheden
Nog nooit is ergens ter wereld een pneuma -
tisch caisson afgezonken met een oppervlak
zo groot als het binnenhoofd bij de zeesluis
in IJmuiden. De caissons zijn gebouwd op
kunstmatige eilanden in een bouwkuip met
een maaiveld niveau van NAP -5,0 m (grond -
waterpeil NAP -8,0 m tijdens ruwbouw),
omgeven door (grond)water met een
waterstand van NAP -0,4 m (waterpeil
Noordzeekanaal). De afzinkwerkzaamheden bestonden
uit:
het pneumatisch afzinken van het caisson
voor de deurkas van het buitenhoofd van
NAP -7,50 m tot NAP -24,30 m (snijrand-
niveaus);
het pneumatisch afzinken van het caisson
voor de deurkas van het binnenhoofd van
NAP -7,50 m tot NAP -25,55 m NAP (snijrand -
niveaus).
Torsiegevoelig
Normaal gesproken bestaat een caisson uit
een 'gesloten doos' of een gedrongen, stijve
constructie. Dit is echter voor de caissons
voor de deurkassen in IJmuiden niet het ge-
val. De caissons zijn hier, globaal gesproken,
torsie-slappe constructies die niet in staat
zijn de extreme belastingen tijdens afzinken
op te nemen (met name torsiebelastingen).
Tijdens het afzinken moet namelijk worden
gerekend op ongelijkmatige, niet eenduidig
voorspelbare reactiekrachten vanuit de
grond, waardoor extreme buiging en torsie
als een mogelijke belastingsituatie moet
worden beschouwd. Hierdoor was een andere ontgravings-
strategie nodig dan gebruikelijk. Waar nor-
maal alleen wordt gestuurd op zakking en
ING. JOHN REGTOP
Ontwerpmanager SluishoofdenOpenIJ /
BAM Infraconsult auteur
Nieuwe Zeesluis IJmuiden (4)
2
2 Overzicht Nieuwe Zeesluis IJmuiden
diepwand combiwand/diepwand pneumatisch caisson
CEMENT
3 2020 ?29
scheefstand, is hier gekozen voor een strate-
gie met een uitzonderlijke beheersing van het
ontgravingsproces, waarbij de globale belas-
ting op de caissons beperkt werd gehouden. Deze strategie vereist duidelijk inzicht
in de krachten die de grond tijdens het af-
zinken uitoefent op de caissons. Dit inzicht
wordt niet zomaar verkregen, omdat het
gedrag en de sterkte- en stijfh eidseigen-
schappen van de grond variëren. Dit ook
tijdens het ontgravings- en bezwijkproces
van de grondbermen onder het caisson.
Doordat de grond tijdens afzinken lokaal
wordt belast tot plastisch gedrag, en op
andere locaties het gedrag statisch is, kun-
nen zeer grote reactieverschillen ontstaan.
Het is daarom noodzakelijk het geheel van krachten en reacties te beheersen,
bestaande uit:
aandrijvende krachten (gewichten van de
vloeren en wanden van het caisson);
weerstand biedende krachten (gronddruk
langs de snijranden, pneumatische druk
tegen de vloer, wrijving langs de buiten-
wanden);
krachten ten gevolge van opgelegde en
opgetreden vervormingen van de construc-
tie door ongelijkmatig grondgedrag en
ontgravingstoleranties in de werkkamer;
uitwendige belastingen (water- en korrel-
druk).
Dit geheel van krachten en reacties moest
integraal worden beoordeeld tijdens de ver-
3 Pneumatisch caisson binnenhoofd
Er was een
andere
ontgravings-
strategie
nodig dan
gebruikelijk
3
droogdok reservedeur
17,5 m
4,5 m
5 ,25 m
8 m10 m
80,58 m
63
m
55 m
cellenwand
appendix
deurkas operationele deur
30? CEMENT 3 2020
028_034_CMNT0320_Artikel 161d.indd 30 06-05-20 09:55
schillende fases van het afzinkproces. Om te
voorkomen dat voor alle extreme belasting-
situaties een (voor deze constructie onhaal -
bare) sterkte- of weerstandseis moest wor-
den verwerkt in het ontwerp, is gekozen
voor de observational method.
Observational method
De 'observational method' is een ontwerp-
methodiek waarbij tijdens de realisatiefase
van het project aanpassingen kunnen wor-
den doorgevoerd in met name het uitvoe-
ringsplan. De observational method begint
met het maken van een plan waarin de uit-
gangspunten voor ontwerp en uitvoering
worden gedefinieerd en waarin de bepalende,
te observeren parameters worden gekozen.
Statisch systeem? De te observeren parame-
ters moeten een eenduidige relatie hebben
met de stress state (het geheel van trek-,
druk- en schuifspanningen) van de con -
structie en de ondergrond. Vanwege niet
eenduidige eigenschappen, met name van -
uit de grond, is het verkrijgen van inzicht in
de parameters die de stress state bepalen
gedurende het gehele afzinkproces zeer
moeilijk, bijna onmogelijk. Het gaat bij de zeesluis om een meer-
voudig statisch onbepaald systeem, bestaan -
de uit een samenspel van vijf door de grond
ondersteunde snijranden (drie langs en twee
kopse, fig. 4). Met het oog op de complexiteit
is voor ontwerp en uitvoering echter geko-
zen voor een enkelvoudig statisch bepaald
systeem, namelijk een systeem opgelegd op
twee steunpunten: de snijranden onder de
langswanden van het caisson. Bij het ontgra -
ven van de overige snijranden is een boven-
en ondergrens toegekend aan de bijdrage in
de draagfunctie. Een systeem op twee steunpunten in
deze toepassing zal altijd evenwicht zoeken
en vinden. Daarbij zakt het caisson scheef
als de sterkte of stijfheid van één van de
twee steunpunten onvoldoende is. Op deze
wijze wordt een nagenoeg statisch enkelvou -
dig systeem gecreëerd dat te beoordelen is
gedurende alle fasen van afzinken.
Steunbermen? In de caissontechniek ge-
beurt (scheef )zakken niet plotseling, maar
langzaam, als functie van de ontgraving van
de steunbermen. Stoppen met ontgraven re-
sulteert in groei van de steunbermen, waar-
door evenwicht wordt gevonden. Het caisson
bepaalt als het ware zelf welke breedte van
de steunberm benodigd is. Variaties in de breedte van de steun -
berm over de langsrichting (rode en groene
zones in figuur 5) en variaties in de grond -
sterkte zijn erg belangrijk, omdat deze be-
palend zijn voor langsbuiging van de wan -
den van het caisson en voor globale torsie.
Gemiddelde variaties in breedte van de
steunbermen zijn in dit geval beperkt tot
+/- 0,5 m. De variaties in grondeigenschap-
pen over de langsrichting kunnen vervol -
gens worden beoordeeld door middel van
torsiemetingen.
Het belangrijkste
stuurmiddel is
het monitoren
van de breedtes
van de
steunbermen in
de werkkamer
4
5
4 Doorsnede caisson met drie snijranden in langsriching (caisson deurkas binnenhoofd)
5 Steunberm onder de snijrand (twee situaties, smalle berm (links) en brede berm (rechts) inclusief ontgravingstoleranties)
Nieuwe Zeesluis IJmuiden (4)
CEMENT 3 2020 ?31
Monitoring? Omdat afzinken een langzaam
verlopend proces is, kunnen de ontgravin -
gen van de steunbermen goed als beheers-
maatregel worden ingezet voor de langsbui -
ging, torsie en scheurwijdte. Door het
voortdurend meten en beoordelen van de
steunbermen onder de langswanden (foto 6)
in combinatie met het meten van scheef -
standen en torsie (fig. 7) kan de stress state
van de constructie worden beheerst. De praktische toets van de theoreti -
sche stress state is uitgevoerd met scheur-
wijdte-inspecties (foto 6, fig. 9), die op regu -
liere intervallen tijdens het ontgravings-
proces zijn uitgevoerd. Deze inspecties
betroffen met name het plafond van de
werkkamer, de wanden van het caisson en
de tijdelijke dwarswanden. Naast realtime monitoring van scheef -
standen, torsie en absolute positie zijn ook
andere parameters gemonitord die het af -
zinkproces beïnvloeden, zoals grondwater-
standen, stijghoogtes en luchtdrukken. Ook
de omgeving is realtime gemonitord. Het
gaat om spanningen in stempels en vervor-
mingen van de bouwkuipen.
Bermbreedtes? Het belangrijkste stuurmid -
del om ongewenste zakking en vervorming
van het caisson te voorkomen, is het moni -
toren van de breedtes van de steunbermen
in de werkkamer. Om de operators van de
graafarmen te ondersteunen bij de interpre-
tatie van de beelden, zijn vooraf een aantal
gekleurde 'haarspelden' in het plafond van
de werkkamer gestort. Deze haarspelden
dienden als oriëntatie en om een inschatting
te kunnen maken van de plaatselijke berm -
breedte. Afhankelijk van de zaksnelheid zijn
de bermen periodiek ingemeten door een
beperkt aantal mensen kortstondig in de
werkkamer te brengen. De resultaten van deze metingen zijn
verwerkt in een controlesheet en vergeleken
met de targetbreedtes van de bermen inclu -
sief de bijbehorende toleranties (fig. 8). Ook
de actuele scheefstand en torsie zijn beoor-
deeld. Door de site engineering zijn de data
vertaald naar de stress state van het
caisson. Hierbij zijn ook de ontwikkeling van
scheurpatronen en de grootte van de
6 Scheurwijdte-inspectie en bermmeting in de werkkamer, gecombineerd met onderhoud 7 Impressie real time monitoring
6
7
32? CEMENT 3 2020
scheurvorming als parameter meegenomen
(fig. 9). Op basis van deze verzamelde infor-
matie en de evaluatie ervan, zijn voortdu-
rend ontgravingsinstructies voor de steun -
bermen geformuleerd, zodanig dat de stress
state van de constructie binnen de ontwerp-
randvoorwaarden bleef. Hierbij is gebruik -
gemaakt van een spreadsheet om snel en
adequaat te kunnen beoordelen. Een en ander is vervolgens vastgelegd
in een baggerplan (fig. 10). Hierin is aange-
ven hoeveel bij welke positie mag worden
weggebaggerd om binnen de gemiddelde
variatie van +/- 0,5 m bermbreedte te blijven.
Observational method in de
praktijk
Vanwege de toepassing van de observational
method was er gedurende het hele proces
een continue afstemming tussen ontwerp
en uitvoering. In de voorbereiding is veel
overleg gepleegd over vereiste toleranties,
signalerings- en interventiewaarden van
scheefstanden en torsie, en informatie hier-
over is verwerkt in het ontwerp van het
8
9
8 Voorbeeld van een verwerkte bermmeting en opstellen van nieuwe targetbreedtes.
9 Ontwikkeling van de scheurvorming in de oostelijke werkkamer bij het einde van het aflaten
Nieuwe Zeesluis IJmuiden (4)
CEMENT 3 2020 ?33
caisson. Een belangrijke afweging hierbij
was de praktische haalbaarheid van toleran-
ties. In geval van tegenstrijdige belangen zijn
afwegingen gemaakt tussen oplossingen in
het ontwerp. Tijdens het afzinkproces is 24 uur per
dag overleg gevoerd tussen engineering en
uitvoering over de data uit het digitale moni -
toringssysteem, inmetingen van berm -
breedtes, scheurvorming, en zijn de resulta -
ten verwerkt in baggerplannen. In theorie lijkt dit heel erg gecompli -
ceerd. In de praktijk heeft dit echter goed
gewerkt. Vanwege de uitgebreide voorberei -
ding en samenwerking tussen ontwerp, site
engineering en uitvoering waren alle uit-
gangspunten en beperkingen voor iedereen
helder. Er was commitment met betrekking
tot alle noodzakelijke eisen en randvoor-
waarden. Zo is gedurende het project, zowel
in de voorbereiding als in de uitvoering, een
optimale mix ontstaan tussen theoretische
kennis en praktische haalbaarheid. Belang -
rijk aspect hierin was het bij elkaar huisves-
ten van het ontwerpteam, site-engineerings-
team en het uitvoeringsteam. Vanuit risicobeheersing, geïnventari -
seerd in het voortraject, is een uitgebreid
communicatieprotocol opgezet. Hierin zijn
duidelijk de bandbreedtes vastgesteld voor de afzinkoperatie voor de constante infor-
matie-uitwisseling tussen alle betrokken
partijen. Het gemeenschappelijk doel was
voor iedereen heel erg duidelijk: beide
caissons moesten onbeschadigd op diepte
worden afgezonken en dat binnen toleran
-
ties die nog nooit eerder waren behaald. Uiteindelijk bleken de caissons voor
de deurkassen van zowel het buitenhoofd
als het binnenhoofd tijdens het afzinken
goed beheersbaar en bestuurbaar. Het in -
meten van de bermen, het beoordelen van
het monitoringssysteem, het opstellen van
de graafplannen en het uitvoeren van
scheurinspecties, hebben ervoor gezorgd
dat het afzinkproces tijdens het zakken en
het plaatsen op einddiepte binnen de gestel -
de toleranties is verlopen. De vooraf vastge-
legde toelaatbare scheurwijdtes en geome-
trische toleranties zijn niet overschreden.
Het gevoel voor het gedrag van het caisson is
gedurende het afzinkproces steeds beter tot
ontwikkeling gekomen. Dit gold voor zowel
de engineers als de operators. De observati -
onal method en het op afstand bediend af -
zinken hebben beiden daarmee hun waarde
bewezen en hebben geleid tot een succesvolle
afronding van het pneumatisch afzinken
van de caissons voor de deurkassen van de
zeesluis IJmuiden.
Tijdens het
afzinkproces is
24 uur per dag
overleg gevoerd
tussen
engineering en
uitvoering over
de data uit het
monitorings
systeem
10 Voorbeeld van een baggerplan 34? CEMENT 3 2020
10
Serie over de Nieuwe Zeesluis IJmuiden
Een nieuwe, grotere zeesluis in IJmuiden moet ruimte bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen en daarmee de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeteren. Technisch hoogstandje van het project zijn de deurkassen die zijn uitgevoerd als pneumatische caissons. In een vierluik nemen we je mee in het ontwerp en de uitvoering van de nieuwe sluis. Het eerste artikel is een inleiding van het project. In deel 2 wordt het ontwerp van de deurkassen behandeld en in deel 3 de pneumatische caissonmethode waarmee deze zijn uitgevoerd. In dit vierde deel wordt tot slot beschreven hoe volgens de observational method tijdens de realisatiefase aanpassingen in het uitvoeringsplan werden gedaan.
Reacties