Voorspanning in beton neemt in de tijd af als gevolg van krimp en kruip van het beton en door relaxatie van het voorspanstaal. Deze verliezen treden ook op bij versterkingsmethoden voor breedplaatvloeren die zijn gebaseerd op voorspanning. Dit is onder meer het geval bij de zogenoemde bolankers, toegepast in Gebouw X op de campus van Hogeschool Windesheim in Zwolle. Op diezelfde hogeschool is onderzoek gedaan naar de grootte van die voorspanverliezen.
Ontspanning bolankers
breedplaatvloeren
Praktijkonderzoek naar het verlies van voorspanning door
krimp, kruip en relaxatie
1 Gebouw X op de campus van Hogeschool Windesheim in Zwolle
1
36? CEMENT 6 20 21
Gebouw X, opgeleverd in 2010 en
verkozen tot Gebouw van het Jaar
in 2011, vormt met de kenmer-
kende diagonale gevelelementen
het visitekaartje van Windeheim
(foto 1).
De begane grond vormt een par-
keergarage, de negen verdiepingen omvat-
ten onderwijsruimte voor de afdelingen
journalistiek en economie. Bij het ontwerp
van het gebouw is rekening gehouden met
duurzaamheid. Zo heeft het energielabel
A+++++, is het uitgerust met isolerende, glas-
vezelversterkte kunststof gevelelementen
en is het vervaardigd met breedplaatvloeren
met holle elementen (bollenplaatvloer/
BubbleDeck), ter besparing van gewicht en
materiaal. De 0,45 m dikke vloeren bestaan
uit 70 mm dikke breedplaten (beton C28/35)
met daarin 30 mm diepe kommetjes, waarin
recyclede HDPE-bollen zijn geplaatst. Deze
hebben een diameter d = 360 mm en zijn in
een raster h.o.h. 450 mm geplaatst. Op deze
vloer en tussen de bollen is een druklaag
gestort (beton C28/35).
Ontruiming
Eind mei 2017 stortte de in aanbouw zijnde
parkeergarage bij Eindhoven Airport in.
Naar aanleiding van een onderzoek naar de
oorzaak zijn alle gebouwen met breedplaat-
vloeren in Nederland rekenkundig gecon-
troleerd. Bezien is of er voldoende krachts-
overdracht van de prefab-betonplaten naar
het ter plaatste gestort beton aanwezig was
bij de voegen tussen de prefab platen, of
dat deze versterkt moesten worden. Bij het onderwijsgebouw X is in oktober 2017
besloten tot ontruiming van het gebouw en
versterking van de vloeren. Dit vanwege
onvoldoende krachtsoverdracht en mogelijk
grote gevolgen.
Keuze versterking
In de zoektocht naar een mogelijke verster-
king zijn vier varianten overwogen door
ABT:
a?stalen platen dwars op de voegen onder
de vloer, verbonden met ankers dwars door
de vloer;
b?stalen platen dwars op de voegen onder
de vloer, verbonden met korte ankers als
verdeuveling tussen prefab en in-situ beton;
c?koolstof lamellen dwars op de voegen
onder de vloer, verbonden met epoxy lijm;
d?voorspanankers in bollen langs de voegen
onder de vloer, die prefab en in-situ beton
samenklemmen (bolankers).
Voor meer informatie over deze versterkings-
varianten wordt verwezen naar de special
Cement 2019/1 [1] en in het bijzonder [2] en
[3]. In Gebouw X is gekozen voor de variant
met bolankers. Bij variant a zou de bovenzij-
de van de vloer ook hersteld moeten worden.
Bij b bleken de ankers te conflicteren met de
wapening en voor c bleek de onderzijde van
de vloeren te vaak op ongelijke hoogte te
liggen.
Bolankers
De bolankers bestaan uit een draadeind
M24 8.8, aan de bovenzijde een kopplaat
IR. PETER BOSMAN
Docent Civiele Techniek en Onderzoeker Composieten Lectoraat
Kunststoftechnologie (LKT) Windesheim
ING. PIETER
SCHREUDER
Onderzoeker
Composieten Lectoraat
Kunststoftechnologie (LKT) Windesheim auteurs
Voorspanning in beton neemt in de tijd af als gevolg van krimp en kruip van het beton en
door relaxatie van het voorspanstaal. Deze verliezen treden ook op bij verstekingsmethoden
voor breedplaatvloeren die zijn gebaseerd op voorspanning. Dit is onder meer het geval bij de
zogenoemde bolankers, toegepast in Gebouw X op de campus van Hogeschool Windesheim in
Zwolle. Op diezelfde hogeschool is onderzoek gedaan naar de grootte van die voorspanverliezen.
CEMENT 6 2021 ?37
geboord gat ø100
2x moer M24 +
plaat 70x70x15 injectiemortel K70
draadeind M24 8.8
voorspannen 160 kN
vulslang ø15
PVC buis ø32x3 2x M6 tapankers 300x300x15
M6 ø8
overloopbuis ø20 in plaat 300 geponst gat ø26 in plaat 150/300vulbuis ø20 in plaat 300
overloopslang ø15
voor deze bol zelfde systeem toepassen
moer M24 + sluitring
M6 ø8
150x150x15
rubber ring
geboord gat ø100
7191519
204
115153198
325
Postadres:Bezoekadres:E-mail:Tel.:Site:
projectnr:
projectleider:schaal:formaat:
status:
gec. tek.: datum:wijz: gec. proj.l:
fase:tekening nr: wijz:
onderdeel:
project:
Postbus 24, 9750 AA Hareninfo@abtwassenaar.nl050-5347345www.abtwassenaar.nlRummerinkhof 6, 9751 SL Haren
opdrachtgever:
architekt:
fase:
C:\Users\bze\Documents\609_3783 Windesheim gebouw X_RVT17_central file_lmeijer.rvt2-5-2018 17:39:04
Windesheim Gebouw X
Zwolle
principe detail bollenanker M24
Peter v.d. Meer
15654 U Det 1 -
- BZE
02-05-2018
1:2
DEFINITIEF
1189x841
Hogeschool Windesheim
Zwolle
MEJ
Uitvoeringsgereed Ontwerp
M6 ø8
M6 ø8
geponst gat ø26 in plaat 150/300
geboord gat ø100
vulbuis ø20 in plaat 300 overloopbuis ø20 in plaat 300
70 × 70 × 15 mm, aan de onderzijde een plaat
300 × 300 × 15 mm (fig. 2). Om dit anker aan
te kunnen brengen wordt ter plaatse van de
bol, in het beton en de huid van de bol, een
40 mm groot gat geboord. Daarin wordt het
anker opgehangen. Nadat het anker tijdelijk
is gefixeerd, wordt de bol door middel van
injectie (zand-cement-mortel K70) gedeelte-
lijk gevuld met mortel. Hiertoe zijn door de
onderste plaat twee slangen aangebracht,
een voor het aanbrengen van de mortel, een
als overstort. De ankers zijn omhuld met
een pvc-buis om aanhechting van de mortel
te voorkomen.Na verharding van de mortel wordt
het anker voorgespannen met een hydrauli-
sche momentsleutel. Hierdoor wordt de be-
tonnen druklaag op de prefab schil geklemd.
Hierdoor neemt de opneembare afschuif-
kracht van het stortvlak tussen de prefab
breedplaat en de betonnen druklaag toe. Alleen de bollen nabij de voegen zijn
voorzien van ankers (fig. 3). Bij de verster-
king is ook rekening gehouden met het extra
vulgewicht in de bollen. Nadat bijna 8000
bollen waren voorzien van bolankers, is
Gebouw X eind 2018 weer opengesteld (foto
4 en 5). Voorspanverliezen
Bij beton is alom bekend dat voorspanning
in de tijd afneemt door krimp en kruip van
het beton en door relaxatie van voorspan-
staal. Deze tijdafhankelijke verliezen bij
grindbeton bedragen doorgaans in de orde-
grootte van 10%. De hypothese is dat het
voorspanverlies bij bolankers groter zal zijn,
dit vanwege meer verwachte kruip in de
mortel (vanwege meer cement) en in de
kunststof bolschil, ondanks dat:
de relaxatie van voorspanstaven met
schroefdraad (in casu 8.8) nihil is;
de uitdrogingskrimp van mortel in een
nagenoeg afgesloten bol nihil is. Onbekend is echter hoeveel groter de
voorspanverliezen zijn, omdat de literatuur
slechts beperkt indicaties geeft voor kruip
van mortel en HDPE. Omdat een van de on-
derzoekslijnen van het LKT Windesheim
zich richt op hybride ontwerpen en omdat
hier bovendien geldt 'het hemd is nader dan
de rok', heeft het LKT besloten de verliezen
van de bolankers te monitoren.
Opengewerkt en gesloten model
Er zijn modellen gemaakt van 0,45 × 0,45 ×
0,45 m, met beton C28/35 en elk met
2 Dwarsdoorsnede (a) en onderaanzicht (b) Bolankers in vloeren Gebouw X
LECTORAAT
Het lectoraat Kunststoftechnologie van
Hogeschool Windesheim heeft hybride
ontwerpen en duurzaamheid als enkele
van haar speerpunten vastgesteld. Er
wordt samen met (regionale) bedrijven
en studenten praktijkgericht onderzoek
verricht, dat ten goede moet komen aan
het onderwijs in bredere zin. Dit project
vormt daar een mooi voorbeeld van.
Voor dit onderzoek 'Ontspanning bolan-
kerversterking breedplaatvloeren' is
gebruikgemaakt van onderzoeksubsidie
van EFRO.
2a
2b
38? CEMENT 6 20 21
1
A B C D E
2
3
4
5
6
7
162001620016200 16200
7200
7200
7200
9000
7200
7200
PK1
PK1
PK1 PK1
PK1 PK1PK1
PK1
PK1
PK1
PK1
+3780
bubbledeckvloer
d=450
bubbledeckvloer d=450
+5705
PK1 PK1
PK1
PK1PK1 PK1PK1
PK1 PK1
PK1
500x1200
betonwand d=400
betonwand d=250
betonwand d=400
betonwand d=400
betonwand d=250
betonwand d=400
vloer X3
betonwand d=400
betonwand d=250 betonwand d=250
betonwand d=400
betonwand d=400
betonwand d=250
betonwand d=400
betonwand d=250
1800
1800
HEB400 HEB400
HEB400 HEB400 HEA100
HEA100 HEA100
HEA100 HEB400
HEB400
HEB400
HEB400
i.h.w.gestort i.h.w.gestort
i.h.w.gestort i.h.w.gestort
(plafond X1)
vloer X2 (plafond X1)
i.h.w.gestort i.h.w.gestort
WR00 -110
1
WR013780
WR03
7630
peil 0
2
3
4
5
6
7
WR0511480
WR07
15330
WR09
19180
WR11
23030
WR02 5705
WR04
9555
WR06
13405 WR08
17255 WR10
21105
WR-1-4650
7200 7200 90007200
7200 7200
X1 X3 X5 X7 X9
X4 X6 X8 X10 X2
X0
1 2 3 4 5 6 7
X1
X2
X4
X6
X8
X10
X3
X5
X7
X9
X0
Bol injecteren anker M24 + brandwerend bekleden 60 min
Bol injecteren anker M30 + brandwerend bekleden 60 min
Bol injecteren anker M24
UPE 200 -10 ankers + brandwerend bekleden 60 min UPE 200 -8 ankers + brandwerend bekleden 60 min
Stalen strip 200x6 -8 ankers + brandwerend bekleden 60 min
Stalen strip 200x6-10 ankers + brandwerend bekleden 60 min
Postadres:Bezoekadres:E-mail:Tel.:Site:
projectnr:
projectleider:schaal:formaat:
status:
gec. tek.: datum: wijz: gec. proj.l:
fase: tekening nr: wijz:
onderdeel:
project:
Postbus 24, 9750 AA Haren
info@abtwassenaar.nl050-5347345www.abtwassenaar.nl
Rummerinkhof 6, 9751 SL Haren
opmerkingen:
opdrachtgever:
architekt:
fase:
C:\Users\bze\Documents\609_3783 Windesheim gebouw X_RVT17_central file_lmeijer.rvt2-5-2018 18:09:28
Windesheim Gebouw X
Zwolle
vloeren X2 en X3
Peter v.d. Meer
15654 U 101 -
- BZE
02-05-2018
1:350 / 1:100
DEFINITIEF
1189x841
Hogeschool Windesheim
Zwolle
MEJ
Uitvoeringsgereed Ontwerp
BK1 betonkolom 550x550
BK2 betonkolom 400x400
PK1 prefabkolom 500x500
Te injecteren bollen X3 en X2
Family LevelDiameter
anker Gebouw
niveau Brandwerend bekleden
(60 min)
Familie Bol
windesheim_V2 WR01 24 X2 No
No: 620
Familie Bol
windesheim_V2 WR01 24 X2 Yes
Yes: 457
24: 1077
WR01: 1077
Familie Bol
windesheim_V2 WR02 24 X3 No
No: 434
Familie Bol
windesheim_V2 WR02 24 X3 Yes
Yes: 256
24: 690
WR02: 690
Grand total: 1767
Spoorzijde
versterking - X2
Cut Length WR_elementbenam
ing
2300 Strip 200x6, 8 ankers per zijde
Strip 200x6, 8 ankers per zijde:
11
2300 UPE200, 8 ankers per zijde
UPE200, 8 ankers per zijde: 2
Grand total: 13
versterking - X3
Cut Length WR_elementbenamin
g
2300 Strip 200x6, 8 ankers per zijde
Strip 200x6, 8 ankers per zijde: 11
2300 UPE200, 8 ankers per zijde
UPE200, 8 ankers per zijde: 2
Grand total: 13
3 Positie te verankeren bollen
4 Aanbrengen bolankers
5 Aangebrachte bolankers
Het voorspan-
verlies is
gemonitord met
twee modellen,
een gesloten en
een opengewerkt
model
3
4 5
CEMENT 6 2021 ?39
Het voorspan-
verlies is
groter dan de
gebruikelijke
10%, maar niet
verontrustend
6 Opengewerkt en gesloten model
7 Gedrukte mortelkubus 70 mm8 Tentoongestelde open model
één bol BD 360/450 (foto 6). Deze modellen
zijn na ontkisten gedurende de drie zomer-
maanden van 2019 in een klimaatkast ver-
sneld verouderd om tot overeenkomstige
uitharding en krimp te komen als in de circa
10 jaar oude vloeren in Gebouw X. Daarna
zijn ze geïnjecteerd.
De krimparme injectiemortel is samen -
gesteld uit Rheoment, op basis van cement-
type CEM I 42,5 R, met de voorgeschreven
watercementfactor van 0,31. Na 8 dagen
werd een gemiddelde druksterkte (n = 6)
bereikt van 59 N/mm², gemeten op basis van
gedrukte kubussen (foto 7). Dit komt redelijk
goed overeen met de verwachte waarde van
60-70 N/mm².
Een van de twee modellen is openge-
werkt om de opbouw goed te visualiseren.
Het opengewerkte deel betreft de bovenzijde,
buiten de invloedzone van het bolanker. Het is achteraf voorzien van een plafond- en
vloerafwerking om de context te accentue-
ren (foto 8). Het opengewerkte model is ook
gebruikt om de metingen aan het gesloten
model mee te verifiëren. De meetopstelling
is weergegeven in foto 9 en 10.
Verliezen bolankers
Beide modellen zijn vanaf eind 2019 geplaatst
in een goed geïsoleerde ruimte van het geluids
-
lab met een constante kamertemperatuur.
Na het voorspannen is de verlenging van het
totale ank
er gedurende lange tijd regelmatig
gemeten. Hiermee is het verloop van de voor -
spanrek in het anker bepaald. Dit is een zekere
meetmethode die g
emakkelijk bereikbaar is
bij de nagebouwde modellen. In figuur 11 is
het gemeten verlies te zien. Na bijna één jaar
blijkt de voorspanning gestabiliseerd op een
niveau van circa 35% verlies.
6
7 8
40? CEMENT 6 20 21
50% 55%
60% 65% 70%
75%
80% 85% 90%
95%
100%
0 50 100 150 200
dagen
voorspanverloop
250 300 350 400 450
gesloten model open model
Niet verontrustend
De bevindingen van dit onderzoek zijn terug-
gekoppeld aan de adviseurs van ABT die de
gekozen herstelmethode hebben voorgesteld
en uitgewerkt. Daarbij is de vraag gesteld in
hoeverre in de uitgangspunten rekening is
gehouden met optredende verliezen van
de voorspankrachten in de gemonteerde
ankers. Door ABT is in de berekening van de
voorspankrachten rekening gehouden met
een verlies aan voorspanning van 17%. Maar
er zijn verschillende voorspankrachten en
bijbehorende ankerdiameters toegepast
waarbij een benuttingsgraad van maximaal
80% is aangehouden. Bovendien is als con-
servatieve aanname de gunstige invloed van
de tralieliggers op het voegdetail in de bol-
lenplaatvloeren niet meegerekend. De uitkomsten van deze proeven zijn
daarom niet verontrustend voor het uitge-
voerde herstel aan de vloeren van Gebouw X.
Extra proeven
Gezien de geringe dikte van de bolschil, wordt
verwacht dat de mortel grotere verliezen
veroorzaakt dan wat gebruikelijk is bij
grindbeton. Aanbevolen wordt om kruip-
proeven te doen met mortel die na zeven
dagen en na meer tijd na storten op druk
wordt belast. Dit om vast te stellen of het
inderdaad de mortel is die de grotere verlie-
zen veroorzaakt, en of langer wachten tot
het voorspannen de verliezen reduceert.
Daarbij wordt gedacht aan gesealde proef-
stukken, dit om een omgeving zonder vocht-
transport, zoals in de bollen, te simuleren. Het opengewerkte model (foto 12)
wordt begin schooljaar 2021-2022 geplaatst
in de lobby tussen Gebouwen X en T, ter her-
innering aan de sluiting van Gebouw X, dat
afgelopen schooljaren ook vaak (deels) ge-
sloten was vanwege COVID-19. De onthulling
zal geschieden zodra het onderwijs weer
volledig on-campus plaatsvindt.
9 Meetframe en ankers zonder beton?10 Meetklokje
11 Voorspanverlies in twee nagebouwde bolankers
12 Opengewerkt model
9
12 11
10
LITERATUUR
1?Cement 2019/1 ? Thema
Breedplaatvloeren. Aeneas Media,
februari 2019.
2?Hordijk, D., Wal, V. van der, & Vos-Pols,
M., Onderzoek naar versterking
breedplaatvloeren met ingeboorde
korte ankers. Cement 2019/1, februari
2019.
3?Verbaten, M., Riemens, K., & Schijffelen,
H.. Voegdetail en versterkingsmethode
geanalyseerd met niet-lineair
FEM-model. Niet-lineaire analyse
breedplaatvloeren (1), Versterken met
CFRP-lammellen (2), Versterken met
Bolankers (3). Cement 2019/1, februari
2019.
CEMENT 6 2021 ?41
Gebouw X, opgeleverd in 2010 en verkozen tot Gebouw van het Jaar in 2011, vormt met de kenmerkende diagonale gevelelementen het visitekaartje van Windeheim (foto 1). De begane grond vormt een parkeergarage, de negen verdiepingen omvatten onderwijsruimte voor de afdelingen journalistiek en economie. Bij het ontwerp van het gebouw is rekening gehouden met duurzaamheid. Zo heeft het energielabel A+++++, is het uitgerust met isolerende, glasvezelversterkte kunststof gevelelementen en is het vervaardigd met breedplaatvloeren met holle elementen (bollenplaatvloer/BubbleDeck), ter besparing van gewicht en materiaal. De 0,45 m dikke vloeren bestaan uit 70 mm dikke breedplaten (beton C28/35) met daarin 30 mm diepe kommetjes, waarin recyclede HDPE-bollen zijn geplaatst. Deze hebben een diameter d = 360 mm en zijn in een raster h.o.h. 450 mm geplaatst. Op deze vloer en tussen de bollen is een druklaag gestort (beton C28/35).
Eind mei 2017 stortte de in aanbouw zijnde parkeergarage bij Eindhoven Airport in. Naar aanleiding van een onderzoek naar de oorzaak zijn alle gebouwen met breedplaatvloeren in Nederland rekenkundig gecontroleerd. Bezien is of er voldoende krachtsoverdracht van de prefab-betonplaten naar het ter plaatste gestort beton aanwezig was bij de voegen tussen de prefab platen, of dat deze versterkt moesten worden. Bij het onderwijsgebouw X is in oktober 2017 besloten tot ontruiming van het gebouw en versterking van de vloeren. Dit vanwege onvoldoende krachtsoverdracht en mogelijk grote gevolgen.
In de zoektocht naar een mogelijke versterking zijn vier varianten overwogen door ABT:
- stalen platen dwars op de voegen onder de vloer, verbonden met ankers dwars door de vloer;
- stalen platen dwars op de voegen onder de vloer, verbonden met korte ankers als verdeuveling tussen prefab en in-situ beton;
- koolstof lamellen dwars op de voegen onder de vloer, verbonden met epoxy lijm;
- voorspanankers in bollen langs de voegen onder de vloer, die prefab en in-situ beton samenklemmen (bolankers).
Voor meer informatie over deze versterkingsvarianten wordt verwezen naar de special Cement 2019/1 [1] en in het bijzonder [2] en [3]. In Gebouw X is gekozen voor de variant met bolankers. Bij variant a zou de bovenzijde van de vloer ook hersteld moeten worden. Bij b bleken de ankers te conflicteren met de wapening en voor c bleek de onderzijde van de vloeren te vaak op ongelijke hoogte te liggen.
Reacties
Rob Plug - BubbleDeck International LWC 12 oktober 2021 12:31
Het verbaast me steeds maar weer hoe mensen die verantwoordelijk zijn voor de constructieve veiligheid van gebouwen in Nederland, kritiekloos en overduidelijk zonder eigen onderzoek, publicaties schrijven die niet de werkelijkheid weergeven. Bovenstaande geldt ook voor gebouw X op de campus van Hogeschool Windesheim. Gebouw X is na de instorting van parkeergarage Eindhoven vrijwel direct gesloten, omdat een dreigende instorting op handen zou zijn. Het gebouw moest worden versterkt vóórdat het weer in gebruik mocht worden genomen. Maar was deze angst voor mogelijk instorten wel reëel en was er eigenlijk wel voldoende onderzocht of deze exercitie nodig was? Het antwoord hierop is een éénduidig: nee!!! De vloeren in gebouw X waren namelijk ontworpen en uitgevoerd met VZA (voorspanning zonder aanhechting). Men heeft dit volledig over het hoofd gezien of gewoonweg genegeerd. VZA gedraagt zich als een soort 2e draagweg en is in staat om het volledige gewicht van de vloer te dragen. Ook al zouden alle voegen in Windesheim gefaald hebben dan zou een bezwijken van de vloer onmogelijk zijn geweest. Een eerste poging om de vloeren in gebouw X te versterken met stalen strips faalde, omdat er meer wapening in de vloer zat dan op basis van de tekeningen werd verwacht? Hierna kwam de versterking met zgn. bolankers in beeld, hetgeen opmerkelijk is, omdat Rijksvastgoedbedrijf in haar marktconsultatiebericht van 14 december 2018 meldt: "Een bewezen herstelmethode, die ervoor zorgt dat de breedplaatvloeren weer voldoen aan de oorspronkelijke ontwerpuitgangspunten, is echter nog niet voorhanden." Nog merkwaardiger is wat over 'het bolanker' wordt geschreven in het Informatiedocument versterkingsmethoden breedplaatvloeren van 1 oktober 2020 van VN-constructeurs: - "Dit model is fijngeslepen aan de hand van een proefopstelling in het Structures Lab van de TU te Eindhoven" terwijl in hetzelfde rapport wordt geschreven: "Werking van het systeem is niet beproefd in het Lab" en "Er is geen toetsing bekend van deze versterkingsoplossing" - 'Er is geen informatie beschikbaar over openbare rapportages met rekenkundige onderbouwing" - "Rekentechniek is niet voor iedereen toegankelijk" Overige opmerkingen m.b.t. 'bolankers' in het Informatiedocument: - "Andere vormen dan de bolvorm zijn niet beschouwd" - "Weinig inzicht in invloed van de aanwezige delaminatie op de werking van de versterking" - "Invloed van brand, o.a. smelten van de bollen, is niet beschouwd" Verder is het detail 2a (zoals wordt getoond in het artikel in Cement 6) fout. Op de positie waar het ingebrachte anker is getekend, zit in de praktijk géén bol: het anker is waarschijnlijk geplaatst in de eerste bollenrij voorbij de tralieligger en dus buiten het aansluitvlak. Bovengenoemde zaken genereren meer onzekerheden dan zekerheden over de toegevoegde waarde van het bolanker met betrekking tot de beoogde versterking van lichtgewicht vloeren. Tel daarbij op het verlies van 35% van de voorspanning na één jaar, dan lijkt het m.i. onverantwoord om zulke systemen überhaupt te overwegen. Constructief Nederland "Let op uw seack" (Adrianus Valerius 1626).