In deze rubriek maken we kennis met Mouad Ouali. Hij deelt zijn ervaring als jonge constructeur bij Arup, onder meer bij een van zijn eerste projecten, de Rhein-Herne-Kanal Brücke, waar hij verantwoordelijk was voor het ontwerp van nieuwe staal-betonbruggen.
44? CEMENT 4 20 23
Wie of wat heeft je overtuigd
constructeur te worden?
De keuze om constructeur te
worden is voor mij een samen-
komst van drie aspecten: mijn
jeugd, mijn middelbareschool-
tijd en het advies van mijn
vader. Als kind was ik altijd al
gefascineerd door bouwen met
LEGO. Het begon met eenvou-
dige blokjes en al snel bouwde
ik complexere modellen met
LEGO Technic. Ik ontdekte dat
ik het meeste plezier beleefde
aan het bouwen van modellen
volgens de handleiding. Toen ik
op de middelbare school zat,
wilde ik een studiekeuze maken
waarbij ik mijn vaardigheden in
wiskunde en tekenen kon com-
bineren. Ik dacht aan bouw-
kunde, maar mijn vader raadde
me aan om civiele techniek te
gaan studeren. Dit vakgebied
heeft raakvlakken met bouw-
kunde, maar is vooral gericht
op het ontwerpen van uitda- gende constructies. Dit advies,
gecombineerd met mijn passie
voor bouwen, heeft geleid tot
mijn keuze om constructeur te
worden.
Wat zeg je als je op feestjes
wordt gevraagd wat voor
werk je doet?
In mijn persoonlijke kringen ben
ik vaak de enige met een tech-
nische achtergrond. Dit maakte
het voor mij niet altijd even mak
-
kelijk om duidelijk te maken wat
ik nou precies studeerde. De term
'civiele techniek' is in die kringen
niet heel bekend en vergt dus
wat extra uitleg. Gaandeweg ben
ik erin geslaagd om de kern van
het vak op een laagdrempelige
manier toe te lichten. Hierbij maak
ik gebruik van het voorbeeld van
het personage 'Michael Scofield'
uit de serie 'Prison Break', die
een bouwkundig ingenieur is en
regelmatig zijn expertise als
constructeur tentoonstelt aan de
"Bij mijn studiekeuze
dacht ik aan bouwkunde,
maar mijn vader raadde
me aan om civiele techniek
te gaan studeren"
In deze rubriek maken we kennis met de jonge
constructeur Mouad Ouali. Hij deelt zijn ervaring als
jonge constructeur bij Arup, onder meer bij een van
zijn eerste projecten, de Rhein-Herne-Kanal Brücke.
kijker. Veel van mijn vrienden en
kennissen hebben deze serie
meerdere malen gezien. De enige
informatie die ik zelf nog aanvul,
is dat mijn werk ook grotere con -
structies kan omvatten, zoals
bruggen of tunnels.
Welke punten van je meer
ervaren collega's waardeer
je het meest?
Wat ik het meest bewonder aan
meer ervaren collega's is hun
vermogen om zich snel een on-
bekend onderwerp eigen te ma-
ken. Ik heb vaak senior collega's
om advies gevraagd over een
bepaald onderwerp waarvan ik
wist dat ze er geen ervaring mee
hadden. Toch waren ze in staat
om met een korte uitleg mee te
denken en perspectieven te bie-
den die ik zelf niet had overwo-
gen. Mijn afstudeerbegeleider is
hier een goed voorbeeld van. Hij
heeft mij middels kritische vra-
gen geholpen om de complexe
theorie van mijn scriptie beter te
begrijpen, zelfs al wist hij niet
alle details. Ik ben van mening
dat ik op dit moment niet scherp
genoeg ben om met vertrouwen
over onbekende onderwerpen
mee te praten. Door veel te wer-
ken met senior collega's hoop ik
deze vaardigheid verder te ont -
wikkelen.
IR. MOUAD OUALI
leeftijd 28 jaar
opleiding
TU Delft, Structural Engineering
afstudeerproject
The effect of stress changes on wave
velocity: Application of stress
measurement in a concrete medium werkgever Arup
functie
bridge engineer
werkzaam sinds november 2021
baan gekregen door afstuderen
belangrijk in
ontwikkeling
leren van senior
collega's in projecten en interne cursussen eerste project
A4 Haaglanden circulair advies
rol bij eerste project graduate engineer
Mijn mening
de jonge constructeur
Deze rubriek is tot stand gekomen in
samenwerking met YouCon, de
vereniging van en voor jonge
constructeurs.
CEMENT 4 2023 ?45
Mijn project Mijn rol
Rhein-Herne-Kanal Brücke
Als onderdeel van de uitbrei-
ding van de Duitse snelweg A42
naar zes rijstroken worden nieu-
we bruggen gebouwd aan de
noordzijde van de bestaande
bruggen, die na ingebruikname
van de nieuwgebouwde brug-
gen zullen worden gesloopt en
vervangen. Tijdens dit project
hebben we onze collega's van
het kantoor in Düsseldorf on-
dersteund bij het ontwerp. Het
project omvat verschillende
brugconstructies, waaronder
de belangrijkste boogbrug met
een staal-betondek die het
Rijn-Hernekanaal oversteekt. De
brugconstructies zijn onderver-
deeld in meerdere werkpakket -
ten. Ons Amsterdamse project -
team heeft zich beziggehouden
met het werkpakket dat de boogbrug en de aanbruggen
omvat. Mijn werk richtte zich op
het voorlopige ontwerp van de
staal-betondekken van de aan-
bruggen die naar de hoofdbrug
leiden. De noordelijke en zuide-
lijke aanbruggen hebben elk
twee overspanningen van onge-
veer 44 m en zijn respectievelijk
18 en 22 m breed. Het staal-be-
tondek van de aanbruggen is
gemodelleerd met een balken-
roostermodel, waardoor het
ontwerp is opgesplitst in een
ontwerp voor de langsrichting
en een ontwerp voor de dwars-
richting. Het ontwerp voor de
langsrichting omvat de verifica-
tie van de staal-betonliggers,
terwijl het ontwerp voor de
dwarsrichting betrekking heeft
op de lokale controle van het
betonnen dek dat tussen de
Ontwerp nieuwe
staal-betonbruggen
Tijdens dit project kreeg ik als
junior constructeur de kans om,
onder begeleiding van een senior
constructeur, een aantal nieuwe
staal-betonbruggen te ontwer-
pen op basis van bepaalde
hoofdmaten. Ik heb dagelijks
met de senior constructeur kun-
nen sparren en zo mijn ontwerp-
vaardigheden kunnen ontwikke-
len. Het ontwerp omvatte het
opzetten van een rekenmodel in
een EE-programma met belas-
tingen conform de Duitse natio-
nale bijlage van de Eurocode.
De resultaten van de analyse
werden gebruikt om de afmetin-
gen van de stalen liggers te be-
palen, rekening houdend met
wat gebruikelijk is. Daarnaast
heb ik het ontwerp gecommuni-
ceerd met de BIM-modelleur,
die de tekeningen heeft gereali-
seerd. Dit project heeft mij niet
alleen inhoudelijke kennis opge-
leverd, maar ook geleerd hoe ik
mijn ontwerpkeuzes kan onder-
bouwen en vragen over het ont
-
werp met vertrouwen kan be-
antwoorden in overleggen met
senior projectleiders.
PROJECTGEGEVENS
project
Rhein-Herne-Kanal Brücke
opdrachtgever
Die Autobahn GmbH des Bundes
constructieadvies Arup
1 Doorsneden nieuwe aanbruggen van de Rhein-Herne-Kanal Brücke
2 3D-impressie van een van de aanbruggen
staal-betonliggers overspant.
De initiële dimensionering van
de liggers en het dek was geba-
seerd op vuistregels en vervol-
gens verder verfijnd met een
EE-model. Ten slotte zijn de
vigerende regels uit de Duitse
normen en de lokale gebruiken
in de uitvoering opgenomen in
het ontwerp.
de jonge constructeur
Over ir. Mouad Ouali
Leeftijd: 28 jaar
Opleiding: TU Delft, Structural Engineering
Afstudeerproject; The effect of stress changes on wave velocity: Application of stress measurement in a concrete medium
Werkgever: Arup
Functie: bridge engineer
Werkzaam sinds: november 2021
Baan gekregen door: afstuderen
Belangrijk in ontwikkeling: leren van senior collega’s in projecten en interne cursussen
Eerste project: A4 Haaglanden – circulair advies
Rol bij eerste project: graduate engineer
Wie of wat heeft je overtuigd constructeur te worden?
De keuze om constructeur te worden is voor mij een samenkomst van drie aspecten: mijn jeugd, mijn middelbareschooltijd en het advies van mijn vader. Als kind was ik altijd al gefascineerd door bouwen met LEGO. Het begon met eenvoudige blokjes en al snel bouwde ik complexere modellen met LEGO Technic. Ik ontdekte dat ik het meeste plezier beleefde aan het bouwen van modellen volgens de handleiding. Toen ik op de middelbare school zat, wilde ik een studiekeuze maken waarbij ik mijn vaardigheden in wiskunde en tekenen kon combineren. Ik dacht aan bouwkunde, maar mijn vader raadde me aan om civiele techniek te gaan studeren. Dit vakgebied heeft raakvlakken met bouwkunde, maar is vooral gericht op het ontwerpen van uitdagende constructies. Dit advies, gecombineerd met mijn passie voor bouwen, heeft geleid tot mijn keuze om constructeur te worden.
Reacties