Jos Hoonhout, directeur-eigenaar van VeriCon, houdt niet van half werk. Toen hij in 2005 voor zichzelf begon, heeft hij een nauwkeurig pad uitgestippeld waaraan hij zich zo veel mogelijk probeert te houden. Maar als er zich onderweg interessante kansen voordoen, laat hij die niet lopen. Wel blijft focus in zijn ogen belangrijk. Pas als je gespecialiseerd bent, kun je echt meerwaarde bieden aan de klant. Momenteel richt hij zich met innovatieve automatiseringstrajecten vooral op cost leadership en technology leadership. En ideeën voor de toekomst zijn er genoeg.
58
interview
Op het
snijvlak van
automatisering
en ontwerp
Jos Hoonhout
Op het snijvlak van automatisering en ontwerp 4 2017
Op het snijvlak van automatisering en ontwerp
interview
59 4 2017
CV
Jos Hoonhout, directeur eigenaar van VeriCon, houdt
niet van half werk. Toen hij in 2005 voor zichzelf
begon, heeft hij een nauwkeurig pad uitgestippeld
waaraan hij zich zo veel mogelijk probeert te
houden. Maar als er zich onderweg interessante
kansen voordoen, laat hij die niet lopen.
Wel blijft focus in zijn ogen belangrijk. Pas als je
gespecialiseerd bent, kun je echt meerwaarde
bieden aan de klant. Momenteel richt hij zich met
innovatieve automatiseringstrajecten vooral op
cost leadership en technology leadership. En ideeën
voor de toekomst zijn er genoeg.
Hoonhouts keuze destijds om constructeur te worden, is niet
heel weloverwogen. Zijn studie Bouwkunde aan de TU Eind-
hoven rondt hij niet af. Daar is hij naar eigen zeggen te eigen-
wijs voor. Meer aandacht ging uit naar commissiewerk en
wedstrijdroeien. Het fanatisme dat hij daarbij aan de dag legt,
komt in zijn werk nog vaak van pas.
Toch krijgt hij begin jaren negentig vrij eenvoudig een baan.
Snel wordt duidelijk dat Hoonhout en constructies een goed
huwelijk vormen. "Je gaat in de loop van de jaren behoorlijk
wat deskundigheid ontwikkelen, een soort gevoel voor de bal.
Dankzij die deskundigheid kun je eenvoudig beslissingen
nemen. En je krijgt daar ook nog positieve feedback over. Van
opdrachtgevers bijvoorbeeld, maar ook van andere adviseurs.
Dat vind ik een van de meest prettige aspecten aan mijn werk.
Die erkenning is er in veel mindere mate over het leiden van
een bureau. Niemand zal je een schouderklopje geven als je
Op het
snijvlak van
automatisering
en ontwerp
naam Jos Hoonhout
leeftijd 52
opleidingen TU Eindhoven
werkgevers Adviesburo Snijders,
Laanbroek Schoeman adviseurs,
Vericon
nevenactiviteiten bestuur
VNconstructeurs, voorzitter
commissie ondernemerschap
1 Jos Hoonhout, directeur-
eigenaar van Vericon
foto: PDK Foto Boxtel, Peter de Koning
4 2017
Op het snijvlak van automatisering en ontwerp 4 2017 60
Bouwmanagement
Hoonhouts eerste werkgever is Adviesburo Snijders in Valkens-
waard. Hij begon er in 1990 als tekenaar en eindigde in 2002 als
adjunct-directeur. In die periode heeft hij het bedrijf zien
groeien van 2 à 3 man naar 25 man. "Als adjunct-directeur had
ik vooral een rol als projectleider. Ik was daar heel fanatiek in,
vooral om dat ik het zo leuk vond. Zonder dat ik het in de gaten
had, ben ik me steeds meer als ondernemer gaan gedragen. Die
behoefte had ik kennelijk ook wel. Maar ruimte daarvoor was er
niet en om verschillende redenen zijn onze wegen uit elkaar
gegaan. Het werd tijd om te gaan nadenken over wat ik wilde."
Hoonhout overweegt een rol in projectontwikkeling of bouw-
management. Ook volgt hij een bedrijfskundige opleiding. Na
Snijders doet hij eerst een interimklus als manager van de
engineeringsafdeling van Unidek. Vervolgens treedt hij in
dienst bij Laanbroek Schoeman adviseurs, een bouwmanage-
mentbureau in Rotterdam. "Bij beide banen heb ik het heel erg
naar mijn zin gehad. Ik heb er ook echt heel veel geleerd en
had de ervaring nooit willen missen. Maar gaandeweg kwam
ik erachter dat ik toch meer een constructeur was. Bij bouw-
vergaderingen ging ik me met de constructies bemoeien en
merkte dat die materie me beter lag. Maar belangrijker nog
was de reistijd: elke dag op en neer vanuit Brabant naar de
Randstad. Ik maakte dagen van 6:00 uur tot 20:00 uur, terwijl
ik thuis een gezin had met jonge kinderen. Dat was op een
gegeven moment niet meer houdbaar."
weer eens iemand hebt aangenomen. Maar het vormgeven van
een bureau is wel het terrein dat ik het meest uitdagend vind,
waarover ik tot op de dag van vandaag nog veel leer."
Wat je met deskundigheid kunt, ervaart Hoonhout bij een van
zijn eerste projecten, een kantoorgebouw in Helmond. Als hij
zijn tekeningen en berekeningen aan zijn toenmalige directeur
laat zien, wijst die in no-time drie fouten aan. "Ik was daar
enorm van onder de indruk. Ik had er zelf heel veel tijd in
zitten en hij doorgrondde alles in nog geen vijf minuten. Die
vaardigheid heb ik zelf in de loop van de jaren ook ontwikkeld.
Als medewerkers bij mij komen, heb ik het zó door als er iets
niet deugt. Bijvoorbeeld op basis van de verhouding kolom- en
balkwapening. Je weet ook ongeveer wat de krachten zijn die
in een gebouw naar beneden komen. Je ziet of de schematisering
een beetje klopt. Ook de vertaling van millimeters wapening
naar diameters zit er ingebakken. Sommen maken doe ik niet
meer maar beoordelen wel, net als het maken van expertise- en
ontwerprapporten of detailleringsvoorstellen."
bron: PDK Foto Boxtel, Peter de Koning
2
interview
Op het snijvlak van automatisering en ontwerp 4 2017 61
Je komt onderweg ook onverwachte dingen tegen, je stoot je neus
ook zo nu en dan. Een lastige fase vond ik het moment dat mijn
bureau naar 50 man groeide. Bij die grootte gaan er andere krach-
ten spelen. Je merkt niet meer als er iets niet goed loopt, je kunt
niet meer met iedereen een persoonlijke band hebben. Ik had
vooraf niet voorzien wat voor impact dat had. In zo'n groeiproces
helpt het als er eens iemand weggaat. Pas dan kom je erachter wat
andere mensen kunnen. Dat geldt ook voor mezelf. Pas als ik
ergens mee ophoud, kom ik erachter wie het oppakt. Je moet
daarbij niet bang zijn dat het misgaat. Ik heb geleerd projecten
los te laten. Op dit moment bemoei ik me nog maar met 10% van
de projecten. Er zijn werken waarvan ik de naam niet ken."
Automatisering
Bijna direct na het ontstaan, richt VeriCon zich op automatise-
ring. Hoonhout is altijd op zoek naar mogelijkheden om het
anders te doen dan andere bureaus. Niet per se om zich te
onderscheiden, maar vooral omdat hij gelooft dat dingen beter
kunnen. "In 2005 was BIM nog een exotisch woord, net zo
exotisch als de HoloLens dat nu is. Maar het was mijn stellige
overtuiging dat we in plaats van traditioneel 2D-tekenen
moesten gaan modelleren, object georiënteerd. Daar was al wel
het nodige over bekend; op universiteiten spraken ze in 1980 al
over BIM. Maar het ging daar vooral om een wetenschappelijke
benadering. Ik wilde het in de praktijk gaan toepassen. Ik ben
veel softwareleveranciers langsgegaan om me te oriënteren.
Toen ik genoeg wist, heb ik een pakket gekocht waarmee ik
gewoon aan de slag ben gegaan. De eerste keer dat ik een project
ging modelleren, was dat tegen de wil van de klant. Die
vertrouwde het helemaal niet. Toch heb ik mijn zin doorgedre-
ven. Toen ik alle tekeningen, zo'n 150 in totaal, had afgeleverd,
belde de klant dat hij er geen goed gevoel bij had. Hij had alles
gecontroleerd en kon maar geen fout vinden! Dat kwam niet
zozeer doordat ik het zo goed had gedaan, maar doordat het
project goed in het model stond. We werken met Tekla en dat
pakket heeft een gegarandeerde integriteit. Als het model klopt,
Plakbandkantoor
Hoonhout gaat andere mogelijkheden verkennen. Een optie is
het leiden van een vestiging van een groter constructiebureau.
Ook voert hij gesprekken met een aannemer om een enginee-
ringsafdeling op te zetten. Uiteindelijk besluit hij voor zichzelf
te beginnen.
De eerste drie maanden als ondernemer zet hij geen streep op
papier en rekent hij geen enkele som uit. Hij houdt zich enkel
bezig met acquisitie. "Die eerste periode heb ik alleen maar
gebeld, gemaild, geschreven. Het kwam vooral aan op doorzet-
tingsvermogen. Je krijgt zo vaak de kous op de kop. Je hoort
alleen maar argumenten waarom ze je niet nodig hebben en
nooit waarom wel. Maar op een gegeven moment komt er toch
een eerste haakje. Daar ben ik op ingesprongen."
Hoonhout pakt alles zeer planmatig aan. "Ik heb een plan
opgesteld, eerst voor de periode 2005-2010, vervolgens voor
2010-2015. Daarin had ik precies omschreven wat ik wanneer
wilde doen. Een van mijn eerste doelen was de status van wat
ik noem 'plakbandkantoor' te ontgroeien. Mijn definitie van
een plakbandkantoor is een kantoor waar de directeur zelf
plakband moet bestellen als dat op is. Ik had opgeschreven dat
ik in 2009 een officemanager zou aannemen en dat heb ik ook
gedaan. Voor mij was die planmatige aanpak heel belangrijk.
Ik vond het belangrijk piketpaaltjes neer te zetten. Als je dat
niet doet, ben je niet onderweg. Overigens moeten die piket-
paaltjes geen dogma worden. Je kunt ze best af en toe verzetten.
"In zo'n groeiproces helpt het
als er eens iemand weggaat.
Pas dan kom je erachter wat
andere mensen kunnen"
2 Het Haarlem College, een nieuwe scholencomplex voor VMBO
3 Testen van de HoloLens
3
Op het snijvlak van automatisering en ontwerp 4 2017 62
is het onmogelijk er tekeningen uit te krijgen die niet kloppen."
BIM en automatisering zijn nog altijd zijn belangrijkste
aandachtspunten. Op die terreinen moet nog een hoop worden
ontwikkeld. Hij is ervan overtuigd dat nog niemand er uithaalt
wat erin zit. Veel van wat hij ziet, noemt hij 'BIM-washing'.
Zelf heeft hij inmiddels vijf applicatieontwikkelaars in dienst,
medewerkers die niet declarabel zijn. Hij specialiseert zich
vooral in de aansluiting tussen ontwerp en productie. "We
hebben op een bepaald moment de vraag gesteld wat er eigen-
lijk met al onze informatie gebeurde. Heel vaak bleek de klant
veel zaken opnieuw in te voeren, terwijl die informatie al in
onze modellen aanwezig was. We kunnen daar heel veel in
winnen. We moeten beseffen dat het 3D-modelleren pas echt
wat oplevert als je er meerwaarde voor de klant mee kunt
genereren, bijvoorbeeld door buigstaten te maken, machines
aan te sturen of gegevens te valideren. Nu zijn we aan het
experimenteren met wapeningscontroles op de bouwplaats
met behulp van een HoloLens. Via de HoloLens zie je direct
wat voor wapening in een constructie hoort te zitten en zie je
eenvoudig de verschillen met de praktijk. Het is maar een
voorbeeld. Er zijn nog zoveel meer mogelijkheden. Het zal veel
impact hebben op ons vak. Overtuigend vind ik het filmpje
'Humans need not apply' op YouTube. Dat zou iedereen
moeten zien. De strekking van dat verhaal is dat zo'n beetje
alles wat nu door mensen wordt gedaan, zal worden geautoma- tiseerd. Dat geldt dus ook voor constructieadvies. Dat gegeven
houdt me heel erg bezig. Wij hebben recent het label TwocoN
in de markt gezet. Dat is een concept waarmee wij werk van
grondgebonden woningen uit handen kunnen nemen van
collega-bureaus, van de gewichtsberekening tot en met het
3D-model en de wapeningstekeningen. Voor 80 tot 90% gaat dat
geautomatiseerd. Daardoor kunnen we het doen voor een fractie
van de prijs die er normaal voor staat. Op die manier stellen we
ons zelf én andere bureaus in staat meer marge te maken."
Dit doet Hoonhout niet om er rijk van te worden. Hij wil
vooral dat het gaat werken. "Als je ervan overtuigd bent dat het
maken van tekeningen geen toekomst heeft, moet je op zoek
gaan naar nieuwe verdienmodellen. Practice what you preach.
Natuurlijk kun je blijven doen wat je altijd deed, maar dan
krijg je ook wat je altijd al kreeg. Ik zou het op die manier
waarschijnlijk zonder veel moeite kunnen uitzingen tot mijn
pensioen. Maar ik heb daar niet voor gekozen. Ik vind dit soort
kansen veel te leuk en spannend. En ik geloof erin."
Margedruk
De nieuwe ontwikkelingen passen goed bij de strategische
keuzen die Hoonhout maakt voor zijn bureau. Voor VeriCon
betreft dat deels technology leadership en deels cost leadership.
Het maken van keuzen is in zijn ogen essentieel om wat te doen
aan de zoveel beklaagde margedruk in de sector. "Er wordt best
geld verdiend in onze branche, maar we hebben onmiskenbaar te
maken met margedruk. Maar mij hoor je daar niet over klagen.
Je moet daar namelijk niet anderen de schuld van geven. De
enige die er wat aan kan doen ben jezelf. Jij bent namelijk degene
die de offerte maakt en jij bent degene die het werk aanneemt."
"De enige die wat aan de
margedruk kan doen ben jezelf "
4 Hoofdkantoor Miele
4
interview
Op het snijvlak van automatisering en ontwerp 4 2017 63
Wat ook kan bijdragen aan een betere positie van de construc-
teur is volgens Hoonhout aandacht voor het verkoopproces.
Dat wordt veel te vaak onderschat. "Als een opdrachtgever tien
constructeurs vraagt een aanbieding te doen, krijgt hij tien
keer hetzelfde verhaal te horen. Dat ze heel veel ervaring
hebben, dat ze heel deskundig zijn, dat ze economische
constructies kunnen maken, dat ze normen goed kennen. Het
enige wat voor een opdrachtgever overblijft om te kiezen is de
prijs. Dat kun je hem niet kwalijk nemen. Maar in plaats van te
vertellen waar je goed in bent, moet je luisteren naar wat de
klant wil. Je moet erachter komen wat de klant echt belangrijk
vindt zodat je waarde voor hem kunt creëren. Als dat lukt, is
de prijs veel minder een criterium. Zelfs de inhoud doet er dan
niet meer toe. Die begrijpt een opdrachtgever toch niet."
Bij het wel of niet toekennen van een opdracht staat deskun-
digheid dus meestal niet ter discussie. En er zijn volgens
Hoonhout ook helemaal geen slechte constructeurs. Het gaat
om salesvaardigheid, om marketing. "Helaas zijn we daar als
constructeurs niet zo goed in. Marketing is een begrip dat in
onze sector weerstand oproept. Dat is iets wat ze doen bij
Pampers. Wij denken eerder dat als we ons werk maar goed
doen, we meer werk krijgen."
VNconstructeurs
Ondernemerschap, sales, marketing, het zijn onderwerpen die
ook bij VNconstructeurs de nodige aandacht krijgen. Hoonhout
zelf zit in het bestuur van de vereniging en trekt de kar van de
commissie ondernemerschap. Het doel is het commerciële
bewustzijn te vergroten, voor zowel de mensen die in loon-
dienst zijn als de DGA's. "We willen antwoord geven op de
vraag wat de impact is van ieders gedrag op het commercieel
succes. Dat doen we onder meer in het constructeurscafé. Een
simpel voorbeeld is kleding. Dat doet iets met je geloofwaar -
digheid. In Amerika is onderzoek gedaan naar het effect van
kleding in rechtszaken. Als je daar goed op inspeelt, bijvoor -
beeld door juist niet te strak te kleden, kan dat 25% schelen
in de strafmaat. In ons vak geldt dat als je netjes gekleed gaat
dat een positieve invloed heeft op de geloofwaardigheid. Bij
Snijders droeg ik aanvankelijk nooit een pak. Heel vaak als ik
terugkwam van een bouwvergadering, hoorde ik dat er was
gebeld om na te vragen of wat ik had gezegd wel klopte. Dat
vond ik helemaal niet leuk. Toen ben ik met mijn vrouw een
pak gaan kopen. Vanaf dat moment is er nooit meer gebeld. Ik
beloof je dat als je een pak aandoet je honorarium omhoog-
gaat. En wij maar denken dat het om de berekeningen gaat.
Uiteraard is de inhoud ook heel belangrijk. Daar begint het
mee, die móét goed zijn. Dat willen constructeurs zelf ook, dat
zit in het karakter. Maar daar zit het onderscheidend vermogen
niet. Want zoals ik al zei, begrijpen doen onze klanten het toch
n i e t ."
Bouwproces
Als er geen slechte constructeurs zijn hoe komt het dan toch
dat er zo vaak wat mis gaat? Hoonhout: "Fouten zijn vaak een
gevolg van hoe we dingen hebben georganiseerd in de bouw.
Hoe we verschillende zaken aan elkaar knopen, daar schieten
we in tekort. Iedereen is vooral bezig met het afbakenen van
eigen verantwoordelijkheden. Juist op de snijvlakken van de
opdracht is het risico het grootst dat er wat fout gaat. Er is wat
dat betreft nog veel te verbeteren. En dat zou ook de overheid
zich moeten aantrekken. Met alles erop en eraan maakt de
bouw bijna 10% uit van onze economie. Toch zijn we geen
topsector, vreemd genoeg. Terwijl het juist belangrijk is de
bouw te ontwikkelen van een ambacht naar een technologie.
5 Appartementencomplex
'De 4 jaargetijden' in
Ridderkerk
6 3D-model van wape -
ning kaderelement 'as
built' ten behoeve van
wapeningsmachine
6
5
Op het snijvlak van automatisering en ontwerp 4 2017 64
bedrijfseconomische aspecten. "Zeker kleinere bureaus zien
maar één keer per jaar, bij het opstellen van de jaarrekening,
wat het rendement is. Ik wil veel meer een vinger aan de pols
houden, beter begroten en monitoren. Sowieso is het interes-
sant je bureau vanuit een bedrijfseconomisch perspectief te
benaderen. Ik hanteer wel eens bekende kengetallen, bijvoor -
beeld dat je drie maanden van je directe kosten als liquiditeits-
reserve moet aanhouden. Ik geloof niet dat er veel bureaus zijn
die dat halen. En als je bekijkt met welke marges wij ons tevre-
den stellen. Voor de urenfabrieken die wij zijn, zijn die marges
eigenlijk veel te laag. En nogmaals, mij hoor je daar niet over
klagen. Je bent zelf de enige die daar wat aan kan doen. Maar je
moet er wel over nadenken, je strategie erop aanpassen. Je kunt
bijvoorbeeld overwegen het productenaanbod aan te passen.
Wij hebben dat nadrukkelijk gedaan door te kiezen voor cost
leadership en technology leadership. In de toekomst zou ik iets
meer richting ontwerp willen opschuiven. Meer een geïnte-
greerd aanbod willen leveren. Maar wel vanuit de kennis van
het detail. Dit uit de overtuiging dat als ik de voorkant zelf doe,
ik mijn werk aan de achterkant ook beter en efficiënter kan
uitvoeren. Maar ik moet ervoor oppassen niet te veel te willen.
Ik moet blijven focussen. Als je alles wilt doen, wordt je
nergens echt goed in. En je kunt pas echt meerwaarde bieden
aan de klant als je ergens heel goed in bent. Wat mij naast het
opschuiven richting ontwerp nog meer interessant lijkt, is het
consolideren met een aantal andere bureaus. Dat zou veel meer
mogelijkheden bieden op het gebied van R&D en schept
kansen nieuwe verdienmodellen of innovatieve producten te
ontwikkelen. Die interesse komt niet vanuit het idee dat ik de
baas wil zijn over een groter bedrijf. Het gaat mij erom dat ik
ons vak verder wil ontwikkelen en nieuwe mogelijkheden wil
verkennen."
Jacques Linssen
Dat moet internationaal worden opgepakt. Belangrijk vind ik
ook dat veiligheid daarbij een prominente rol moet spelen.
Maar het veiligheidsdenken zit niet in de bouwcultuur veran-
kerd. Ook is er een structureel gebrek aan controles. Geld is
allesbepalend. Het is mijn overtuiging dat als je veilig bouwt je
ook beter en goedkoper bouwt. Gelukkig zit er heel veel
redundancy in onze constructies. Je moet het echt wel heel erg
fout doen, wil het ook echt fout gaan. Maar wat er in Eindho-
ven is gebeurd, is natuurlijk onacceptabel. We zijn daar als
branche ontsnapt aan tientallen doden en gewonden. Maar het
heeft geen zin om te wijzen naar elkaar. Wat ik wel geloof is
dat we als constructeurs meer met elkaar moeten praten om
ervaringen te delen. We moeten begrip hebben voor elkaar,
praten over zaken waar je tegenaan loopt. Zien dat er niet één
werkelijkheid is, maar dat iedereen de werkelijkheid op een
andere manier ervaart. Maar we spreken elkaar veel te weinig.
Het lijkt alsof er concurrentieangst is. Met onze constructeurs-
cafés proberen we daar wat aan te doen."
Plannen voor de toekomst
Zo heeft Hoonhout een duidelijke visie over de wereld om zich
heen, ook in relatie tot het functioneren van zijn bureau.
Eigenlijk is hij continu bezig met het ontwerpen van een
organisatie. Dat is een proces dat nooit stopt. De laatste tijd
besteedt hij ? naast automatisering ? veel aandacht aan
"Zo'n beetje alles wat nu door
mensen wordt gedaan, zal
worden geautomatiseerd"
7
Nieuwbouw woningen
Varikse Driehoek in
Heerewaarden
7
interview
Reacties