Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Parkeren onder het Bajeskwartier

Constructief ontwerp van de parkeergarage Bajeskwartier Jeroen van Driel - 20 december 2024

In het nieuwe Bajeskwartier komt een ondergrondse parkeergarage voor circa 400 auto's, gelegen onder drie nieuwe woontorens. De toegangen worden geïntegreerd in het ontwerp van de bovenliggende gebouwen. Om tot het optimale ontwerp te komen zijn 14 varianten onderzocht, met een variatie in het aantal auto's, bouwlagen en oppervlakte.

Thema Bajeskwartier

Dit artikel is onderdeel van een special van Cement over het Bajeskwartier. Voor een overzicht van de andere artikelen zie www.cementonline.nl/bajeskwartier.

In het kort

  • Het realiseren van de tijdelijke bouwkuip was de grootste kostendrijver
  • Vanwege de veenlaag en de omvang van de bouwput viel een enkellaagse parkeergarage af
  • Vanwege de noodzaak voor onderwaterbeton viel de variant met drie lagen af.
  • Uiteindelijk is de keuze gevallen op een tweelaagse parkeergarage met tijdelijke bouwkuip met damwanden en een stempelraam
  • De The Martin en The Robin komen bovenop de parkeergarage te staan
  • De bajesmuur steunt deels af op de fundatie van de gebouwen
  • Onder de parkeergarage bevinden zich ongeveer 300 bestaande palen
  • De toegangen van de parkeergarage moeten worden geïntegreerd in de gebouwen
  • Voor de interactie tussen gebouw en parkeergarage is gebruikgemaakt van wandliggers

Projectgegevens

Project: Bajeskwartier Amsterdam, Parkeergarage
Opdrachtgever/projectontwikkelaar : Bajes Kwartier Ontwikkeling C.V. (een samenwerkingsverband van AM, AT Capital en Schröders Capital)
Architect: MH1 architecten
Constructieve uitwerking: BAM Advies & Engineering
Geotechnisch advies: ABT
Aannemer: BAM Wonen / BAM Bouw en Techniek
Leverancier prefab liggers: Haitsma Beton

De parkeergarage ligt aan de oostelijke zijde van het bajeseiland in het Centraal Cluster en Amstel Cluster. Vanuit de variantenstudies in het voortraject bleek de grootste kostendrijver het realiseren van de tijdelijke bouwkuip.

Keuze varianten

Het gebied van het Bajeskwartier maakt deel uit van de Venserpolder. De grondwaterstand rondom het Bajeseiland wordt op NAP -2,5 m gehouden.

In het bodemprofiel bevindt zich tussen NAP -5,00 m en NAP -6,25 m en tussen NAP -11,0 m en NAP -13,0 m (hoogte van de eerste zandlaag) een slappe veenlaag. Boven en tussen deze veenlagen in is een kleipakket aanwezig.

Het toekomstige bouwpeil van het Bajeskwartier komt op NAP -0,40 m. Vanuit het kavelpaspoort geldt de eis dat, indien de grond openbaar terrein is, er minimaal een gronddekking van 1,0 m bovenop de ondergrondse bebouwing moet komen te liggen. Deze uitgangspunten zijn meegenomen in de verschillende varianten.

Enkellaagse parkeergarage

Voor een enkellaagse parkeergarage (inwendige hoogte 2,50 m) zou de bovenzijde van de keldervloer op circa 4,50 m beneden maaiveld (ca. NAP -5,0 m) komen te liggen en de fundering in de eerste veenlaag. Omdat deze laag niet stabiel genoeg is voor het realiseren van een bouwwerk, zou deze veenlaag tijdens de bouwfase moeten worden vervangen voor een draagkrachtigere ondergrond. Daarnaast zou de oppervlakte van een enkellaagse parkeergarage veel groter zijn dan bij twee of drie lagen. Dit zou leiden tot een grotere bouwkuip en dus hogere kosten voor de tijdelijke damwanden.

Om deze redenen is de enkellaagse parkeergarage afgevallen.

Drielaagse parkeergarage

Vanwege de grote diepte onder het grondwater, is een drielaagse parkeergarage alleen mogelijk met een bouwkuip met onderwaterbeton, tegen opbarsten. De kosten hiervoor zijn dermate groot, dat ook deze variant is afgevallen.

Keuze: tweelaagse parkeergarage

Uiteindelijk is de keuze gevallen op een tweelaagse parkeergarage met tijdelijke bouwkuip met damwanden (AZ37) en een stempelraam (foto 1 en 2).

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.