Het zijn karakters, de 178 prefab betonnen gevelelementen die de drager, bekleding en afwerking van de Glassell School of Art vormen. Het L-vormige bouwwerk dat het oude schoolgebouw uit 1979 vervangt, neemt een prominente plek in op de campus, tussen het Museum of Fine Arts, waar de kunstopleiding bij hoort, en de Lillie and Hugh Roy Cullen Sculpture Garden. Het project is onderdeel van de herontwikkeling van de campus tot een culturele trekpleister; het geeft vorm aan een nieuw plein en heeft een hellend groendak waarover je omhoog kunt lopen om te genieten van het uitzicht over het centrum van Houston.
1 De gevel van dragende prefab betonelementen geeft het gebouw een eigenzinnig karakter, foto: Richard Barnes
PLAAT-
TEKTONIEK
48? CEMENT 6 20 21
beton in beeld
door ir. Kirsten Hannema
ATELIERSFEER
Een kunstopleiding met
lichte, hoge ruimtes en de
'rommelige' sfeer van een
atelier in een oude loods,
dat is het idee achter de
Glassell School of Art in
Houston, ontworpen door
Steven Holl Architects. Zijn
eigenzinnige karakter
ontleent het gebouw aan
de gevel van dragende
prefab betonelementen, die
schuin gesneden zijn en op
een aantal plekken in hori-
zontale richting geroteerd.
Daarachter bevinden zich
de 23 studio's en ruimtes
voor artists in residence, met
verdiepingshoge vaste
ramen van melkglas, dat
het diffuse daglicht binnen-
laat waarin kunstenaars
graag werken.
Glassell School of Art,
Houston, Verenigde Staten
CEMENT 6 2021 ?49
beton in beeld
2 Nieuw plein met toegang tot het hellende groendak, foto: Richard Barnes
PROJECTGEGEVENSproject
Glassell School of Art, Houston
opdrachtgever
The Museum of Fine Arts, Houstonarchitect
Steven Holl Architects, New York
meewerkend architect Kendall/Heaton
Associates, Houston aannemer
prefab beton Gate Precastconstructeur
Guy Nordenson &
Associates; Cardno Haynes Whaleyoppervlakte 8640 m²
ontwerp
2012-2015
uitvoering 2015-2018
bouwkosten
? 76,5 miljoen
(schoolgebouw,
parkeergarage met 265 plaatsen)
Het zijn karakters, de 178 prefab betonnen gevelelementen die de
drager, bekleding en afwerking van de Glassell School of Art
vormen. Het L-vormige bouwwerk dat het oude schoolgebouw uit
1979 vervangt, neemt een prominente plek in op de campus,
tussen het Museum of Fine Arts ? waar de kunstopleiding bij
hoort ? en de Lillie and Hugh Roy Cullen Sculpture Garden. Het
project is onderdeel van de herontwikkeling van de campus tot
een culturele trekpleister; het geeft vorm aan een nieuw plein en
heeft een hellend groendak waarover je omhoog kunt lopen om te
genieten van het uitzicht over het centrum van Houston.
2
50? CEMENT 6 20 21
beton in beeld
3 Schets met 'vlakkenstructuur', bron: Steven Holl Architects
4 De trappartij in het atrium is gemaakt van in het werk gestort beton, foto: Richard Barnes
VLAKKENSTRUCTUUR
Het gevelontwerp is geba-
seerd op een schets voor een
'vlakkenstructuur' die Steven
Holl maakte, waarin hij een
gevelcompositie tekende van
dragende betonplaten. De
kern en trappartij in het
atrium annex aula zijn
gemaakt van in het werk
gestort beton. Voor de
tweede en derde verdieping
en het dak zijn kanaalplaat-
vloeren gebruikt met diktes
van 20 cm, 25 cm, 30 cm en
40 cm. De dikste vloeren zijn
gebruikt om de grootste
overspanningen, bijna 13 m,
te maken; deze bevinden zich
in de tentoonstellingshal en
leslokalen.
3
4
CEMENT
6 2021 ?51
beton in beeld
6
5
5 Montage van de gevelelementen, foto: Steven Holl Architects6 Geveldetail, bron: Steven Holl Architects
LIMITERENDE FACTOR
Aannemer Gate Precast, die
de betonpanelen produ-
ceerde, werd al tijdens het
ontwerpproces betrokken,
om mee te denken over
beperkende factoren, zoals
de oplegtrucks waarmee de
panelen (3,65 x 3 m², 30 cm
dik) naar de bouwplaats
vervoerd werden en het
gewicht dat de bouwkraan
kan tillen.
De gevelelementen zijn aan
de vloer verbonden via een in het werk gestorte 'ringcon-
structie' (fig. 6). Om de wape-
ningsstaven in de liggers
exact te positioneren,
werkten de bouwers met
houten mallen. De holle
ruimtes in de prefab beton-
elementen moesten precies
over de wapening heen
vallen. Deze gains zijn vanaf
de binnenzijde via een
pvc-buisje volgespoten met
mortel.
52? CEMENT 6 20
21
8
7 De warm-witte elementen zijn licht gezandstraald, foto: Richard Barnes
8 Doorsnede, bron: Steven Holl Architects
WARM-WITTE TINT
De stortzijde van de prefab
gevelelementen zie je van
buiten. De elementen zijn licht
gezandstraald, wat een
subtiel ruw effect geeft en een
mat beeld. De architecten
kozen voor een warm-witte
kleur beton, die aansluit bij de
gelige zandkalkstenen gebou-
wen aan de overzijde van de
straat. Vanwege de hoge
vochtigheidsgraad, is de gevel
geïsoleerd met close cell-spuit-
isolatie die op de achterzijde
van de betonnen panelen is
aangebracht. Met deze afslui-
tende schuimlaag wordt voor-
komen dat hete vochtige
lucht binnen in het gekoelde
gebouw condenseert.
De Glassell School of Art in Houston
staat uitgebreid beschreven en
geïllustreerd op www.tektoniek.nl.
Tektoniek is het kennisnetwerk
voor architectuur in beton. Via
lezingen, projectbezoeken, work -
shops, expert meetings en online
communicatie wordt informatie,
inspiratie en ondersteuning
geboden aan (toekomstige) archi-
tecten, constructief ontwerpers,
bouwkundig adviseurs en produ-
centen. Daarbij gaat het altijd om
de relatie tussen vormgeving,
constructie en maakbaarheid.
7
CEMENT 6 2021 ?53
beton in beeld
Projectgegevens
Project: Glassell School of Art, Houston
Opdrachtgever: The Museum of Fine Arts, Houston
Architect: Steven Holl Architects, New York
Meewerkend architect: Kendall/Heaton Associates, Houston
Aannemer prefab beton: Gate Precast
Constructeur: Guy Nordenson & Associates; Cardno Haynes Whaley
Oppervlakte: 8640 m2
Ontwerp: 2012-2015, uitvoering: 2015-2018
Bouwkosten: € 76,5 miljoen (schoolgebouw, parkeergarage met 265 plaatsen)
Een kunstopleiding met lichte, hoge ruimtes en de ‘rommelige’ sfeer van een atelier in een oude loods, dat is het idee achter de Glassell School of Art in Houston, ontworpen door Steven Holl Architects. Zijn eigenzinnige karakter ontleent het gebouw aan de gevel van dragende prefab betonelementen, die schuin gesneden zijn en op een aantal plekken in horizontale richting geroteerd. Daarachter bevinden zich de 23 studio’s en ruimtes voor artists in residence, met verdiepingshoge vaste ramen van melkglas, dat het diffuse daglicht binnenlaat waarin kunstenaars graag werken.
Reacties