Het pneumatisch afzinken van caissons is een relatief onbekende techniek als variant op bouwen in een bouwkuip. Traditioneel gebeurt het pneumatisch afzinken door mensen onder verhoogde luchtdruk in een werkkamer onder het caisson grond te laten verwijderen. Dit is arbeidsintensief en vanwege beperkte toegestane werktijd onder hogere luchtdruk minder efficiënt. Bij de Nieuwe Zeesluis in IJmuiden is daarom een gemechaniseerd en op afstand bestuurbaar afzinkproces toegepast.
Pneumatische
caissonmethode
1 Overzicht bouwterrein Nieuwe Zeesluis met bouwkuipen voor de deurkassen, foto: Topview Luchtfotografie
Het pneumatisch afzinken van caissons is een relatief onbekende techniek als variant op
bouwen in een bouwkuip. Traditioneel gebeurt het pneumatisch afzinken door mensen onder verhoogde luchtdruk in een werkkamer onder het caisson grond te laten verwijderen. Dit is arbeidsintensief en vanwege beperkte toegestane werktijd onder hogere luchtdruk minder
efficiënt. Bij de Nieuwe Zeesluis in IJmuiden is daarom een gemechaniseerd en op afstand bestuurbaar afzinkproces toegepast.
Nieuwe Zeesluis IJmuiden (3)
CEMENT 3 2020 ?19
1
2 Pneumatisch caisson buitenhoofd, foto: Billy Mandemaker
3 Binnenhoofd in opbouw (droogdok in rood, operationele deurkas in groen, cellenwand in geel en appendix in blauw),
foto: Topview Luchtfotografie
Voor de deurkassen van zowel
het buitenhoofd als het binnen -
hoofd van de Nieuwe Zeesluis in
IJmuiden, is gekozen deze te
bouwen in ondiepe bouwkuipen
(foto 1) en de constructies vervol -
gens met de pneumatische
caissonmethode af te zinken
naar de ontwerpdiepte.
Deze me-
thode bood meerdere belangrijke voordelen
ten opzichte van de aanleg in een diepe
bouwkuip aan de rand van een druk beva -
ren hoofdvaarweg. Vanwege de grote afme-
tingen van de deurkassen (foto 2 en 3) hield
deze keuze wel een flinke schaalvergroting
in van de uitvoeringsopgave, in vergelijking
tot eerder uitgevoerde afzinkprojecten in
Nederland. In tabel 1 worden een aantal
eerder uitgevoerde projecten met pneuma -
tische caissons vergeleken.
Processen bij het pneumatisch
afzinken
Het pneumatisch afzinken van caissons kan
worden gezien als het verticaal transporteren
van een constructie door de grond. Civiel -
technisch is het vooral bedoeld voor het rea -
liseren van een ondergrondse constructie.
Een aantal specifieke processen is daarbij te
onderscheiden.
Kenmerkend is allereerst de toepassing van luchtoverdruk om onder het caisson een
droge werkruimte te creëren. Hiervoor wor-
den onder de vloer van het caisson snijran
-
den geconstrueerd. Door het ontgraven van
grond onder het caisson neemt de gewichts-
druk op de resterende grond, de zogenoemde
steunbermen, toe. Iedere keer als het be-
zwijkdraagvermogen wordt bereikt, zullen
glijcirkels ontstaan waardoor het caisson
enkele centimeters zal zakken. Bovenop de vloer worden afsluitbare
schachten en sluizen gemonteerd om door
het luchtdrukverschil personen en materia -
len op een veilige manier in of uit de werk -
kamer te krijgen. In de werkkamer kan zo
de grond worden ontgraven.
Het conventionele pneumatisch afzinken
gebeurt door personeel dat onder de vloer
van het caisson onder verhoogde luchtdruk
werkt. Tot zeker de jaren 30 gebeurde dit
met schep en emmers. Deze emmers werden
via speciale schachten naar boven gehesen
en geleegd in stortkokers. In Nederland wordt voor het ontgra -
ven sinds de jaren 70 gebruikgemaakt van
waterkanonnen. Deze zijn bevestigd aan het
plafond van de werkkamer waarmee hand -
matig de grond wordt los gespoten. Met
pompen wordt het baggermengsel afgevoerd
uit de werkkamer.
IR. BARTHO
ADMIRAAL
Adviseur
Pneumatisch Afzinken
OpenIJ / Volker Staal en Funderingen
IR. MARTIJN VAN WIJNGAARDEN
Werkvoorbereider
OpenIJ / Volker Staal en Funderingen auteurs
20? CEMENT
3 2020
2 3
Naarmate het caisson dieper komt, wordt de
luchtdruk verhoogd, overeenkomend met
de stijghoogte van het water heersend direct
onder het caisson. Dit om zo het grondwater
buiten de werkkamer te houden. Bij hogere
drukken in de werkkamer nemen de partië-
le gasdrukken toe en daarmee neemt ook
de opname van gassen in het lichaam toe.
Behoudens verontreinigingen, is het vooral
het afbouwen van het verhoogde gehalte aan
in het lichaam opgenomen stikstof geduren-
de de ecompressietijd, wat leidt tot reductie
in werktijd (zie ook kader Caissonziekte). Bij
hogere overdruk, met name boven de 1 bar,
gaat dat progressief. Hoewel de veiligheid op
verschillende wijzen wordt geborgd, is dit
een situatie die het beste kan worden ver-
meden. Bovendien geldt dat op grotere diep-
tes de efficiëntie van het proces vermindert. Afzinken 2.0: Op afstand bediend
en gemechaniseerd proces
Voor het afzinken van de caissons van de Nieu -
we Zeesluis in IJmuiden is het systeem verder
geïnnoveerd en geoptimaliseerd, door het ont-
wikkelen van op afstand bestuurbare graafar-
men en waterkanonnen. Ook zijn er speciale
camerasystemen ontwikkeld om de actuele
situatie in de werkkamer te monitoren (foto 4).
Deze innovatie heeft ertoe geleid dat de inzet
van personeel onder luchtdruk sterk is gere-
duceerd en met relatief weinig personeel 24
uur per dag kon worden gewerkt. Enkel bij
het uitvoeren van reparaties, inspecties, me -
tingen, het ontruimen van obstakels in de
ondergrond en bij het demonteren van het
materieel als de einddiepte is bereikt, is inzet
van personeel onder luchtoverdruk nodig.
Uitvoering pneumatisch afzinken
De pneumatische caissonmethode begint
met de bouw van het caisson. In IJmuiden
zijn de caissons gebouwd op kunstmatige
eilanden in een bouwkuip met een maaiveld
niveau van NAP -5,0 m. Na het gereedkomen
van de caissons, kan worden gestart met de
voorbereidingen op het pneumatisch afzin -
ken. De ontgraving onder het caisson begint
met het maken van een 'startgat' onder de
vloer. Indien de omstandigheden dit toela -
ten, wordt dit atmosferisch uitgevoerd.
Vanwege de
grote afmetingen
van de deur
kassen hield
de keuze voor
pneu mati sche
caissons een
flinke schaal
vergroting van
de uitvoerings
opgave in
Nieuwe Zeesluis IJmuiden (3)
project jaarl x b x h [m]
Kalvermarkt, Den Haag 198662 x 30 x 11
Gasunie, Groningen 199048 x 43 x 10
Westerscheldetunnel 200035 x 25 x 21
N/Z-lijn, Amsterdam 200557 x 20 x 23
Buitenhoofd OpenIJ 201881 x 26 x 24,5
Binnenhoofd OpenIJ 201981 x 55 x 28,1 (incl. snijrand van 2,5 m)
Tabel 1?Overzicht grote caissonprojecten in Nederland
4 Opname van één van de twee werkkamers van het caisson binnenhoofd
5 Personensluis
CEMENT 3 2020 ?21
5 24
Het afbouwen
van het
verhoogde
gehalte aan in
het lichaam
opgenomen
stikstof leidt tot
reductie
in werktijd
6 Vluchtsluis op het caisson van het buitenhoofd
Indien noodzakelijk zal dit al onder verhoog-
de luchtdruk moeten plaatsvinden, bijvoor-
beeld bij het afzinken van brugpijlers. Bij de
caissons in IJmuiden kon dit atmosferisch
plaatsvinden, omdat de caissons in een
bouwkuip zijn gebouwd waarin bemalen
werd tot niveau van onderkant snijrand. De realisatie van het startgat begint
met het openmaken van de ingestorte door-
voeringen in de vloer van het caisson. De
doorvoeringen zijn nodig voor het bevesti -
gen van de graafarmen en voor de toegang
via meerdere schachten van personeel en
materialen in de werkkamer. Daarnaast zijn
er nog diverse doorvoeringen ten behoeve
van kabels en leidingen. Vervolgens wordt een eerste aanzet
voor een werkruimte onder de vloer gemaakt.
Het eerste zand wordt met een baggerpomp
vanuit een grote doorvoering onder het
caisson verwijderd. Voor dit project met
extreme gewichten van de caissons in com -
binatie met de constructieve gevoeligheid,
zijn er strenge eisen gesteld aan de vorm en
maximale grootte van het startgat (zie ook
deel 4 'Obeservational method' in deze serie).
Dit gaf beperkingen in de te monteren leng -
te van de graafarmen.
Vervolgens worden de schachten en sluizen
voor de toegang naar de werkkamer ge-
plaatst, waarna de bemaling wordt beëin -
digd en een overdruksituatie onder het
caisson wordt ingesteld. Vanaf dat moment
wordt personeel via de personensluizen
naar de actuele druk in de werkkamer ge-
bracht (foto 5). Het personeel daalt via de
ladder in de schacht af tot men op de grond
CAISSONZIEKTE
In een overdruksituatie worden gassen via
de longen versneld opgenomen in het
bloed en verspreid in het lichaam. Bij het
decomprimeren naar atmosferische druk
moeten de overconcentraties weer uit het
lichaam verdwijnen om belvorming te
voorkomen. Met name overconcentraties
van stikstofgas kunnen tot acute en lange-
termijnschade in het lichaam leiden.
Dit staat bekend onder de naam caisson-
ziekte. Het heeft tot ver in de vorige eeuw
geduurd, voordat betrouwbare decom-
pressietabellen werden ontwikkeld om de
overconcentratie aan gassen in voldoende
mate uit het lichaam te krijgen. Hierbij
wordt het personeel in een personensluis
in stappen naar atmosferische druk terug-
gebracht. Tegenwoordig gebeurt de
decompressie in een personensluis onder
inademing van zuivere zuurstof. De stap-
pen en de duur van decompressie zijn afhankelijk van de verblijftijd, de onder-
gane luchtoverdruk en de intervaltijd met
eerdere overdruksituaties.
Veilig werken is tegenwoordig de standaard
in de hele bouw. Bij het werken onder over-
druk is dit al lange tijd het belangrijkste
aspect bij het ontwerp van de constructie,
het ontwerp van het materieel en bij de
voorbereiding van alle werkprocedures,
voortgekomen uit het caissonbesluit als
onderdeel van de mijnbouwwet.
22? CEMENT
3 2020
6
onder het caisson stapt. Bij het verlaten van
de werkkamer worden de caissonwerkers in
de personensluis in stappen teruggebracht
naar atmosferische druk. Dit gebeurt con-
form specifiek voor dit type werk extern
opgestelde decompressietabellen, waarbij
beademing met zuiver zuurstof plaatsvindt
om afgifte van in het lichaam opgenomen
stikstof te versterken en te versnellen. Als
tweede vluchtweg in eventuele noodsituaties
wordt extra een lange schacht met sluis op de vloer geplaatst die bij einddiepte van het
caisson tot boven de grondwaterstand reikt
(foto 6). Bovenop de schacht wordt de
vluchtsluis gemonteerd. Voor het in- en
uitschutten van materieelstukken, zoals
baggerpompen en waterkanonnen, worden
aparte materieelsluizen geplaatst.
Hierna kan het proces van pneuma -
tisch afzinken starten. Bij de pneumatische
caissons voor de zeesluis in IJmuiden
(figuur 7 en 8) is na het aanbrengen van
Nieuwe Zeesluis IJmuiden (3)
7 Langsdoorsnede van het caisson binnenhoofd
8 Dwarsdoorsnede van het caisson binnenhoofd CEMENT 3 2020 ?23
7
8
de overdruk het startgat verder vergroot,
primair in de langsrichting van het caisson.
Vervolgens kon worden begonnen met het
stapsgewijs wegbaggeren van de steunberm
in langsrichting van het caisson. Door het
weghalen van de grond, ontstaat een versto-
ring van het verticale evenwicht waarna het
caisson door zijn eigen gewicht de bodem in
zakt. De wrijving aan de buitenzijde van het
caisson is daarbij verminderd door vlak
boven de snijrand bentoniet te injecteren.
Ontgraven onder het caisson
Zoals al beschreven, is het afzinkproces bij
de twee caissons in IJmuiden gemechani-
seerd. Hiertoe zijn op afstand bestuurbare
graafarmen en waterkanonnen ontwikkeld.
Met behulp van camera's in de werkkamer
kunnen de werkzaamheden op afstand
worden uitgevoerd.
Graafarmen? Bij het afzinken van de
caissons in IJmuiden zijn twee graafarmen
per werkkamer gemonteerd. Voor het ex -
treem grote caisson van het binnenhoofd,
bestaande uit twee werkkamers, waren in
totaal vier graafarmen nodig. De armen
bestaan uit een basisframe met draaikrans,
modulair
opgebouwde
cutterarm
basisframe boven
caissonvloer
pomp met snijkop
flensaansluiting op
doorvoering
9
10
9, 10 Graafarm bestaande uit base frame, modulaire armdelen en baggerpomp 24? CEMENT
3 2020
maar met name ter plaatse van de steun-
bermen en daar waar de graafarmen onvol-
doende bereik hebben. De kanonnen jetten
hebben een zeer krachtige waterstraal tot 100
m³/uur. Per graafarm zijn meerdere water-
kanonnen beschikbaar om de productie ook
op grotere afstand van de draaipunten zo
optimaal mogelijk te laten verlopen.
Camerasysteem? De camera's in de werkka -
mer zijn voorzien van een slingerruit en
schoonmaaksysteem, waardoor het zicht
goed blijft, ook bij opspattend water en
grond. De toepassing van een slingerruit is
een bewezen techniek uit de scheepvaart,
maar moest voor het functioneren onder
deze omstandigheden van grond en lucht-
overdruk worden doorontwikkeld (foto 13). Het aantal camera's en de configuratie
hiervan, inclusief de verlichting, is van
belang om de volledige werkkamer in beeld
te brengen. Naarmate de steunbermen in
langsrichting van het caisson kleiner werden,
zijn de camera's verplaatst en de verlichting
mede aangepast om de gehele werkkamer
goed in beeld te kunnen houden.
Bereiken van de einddiepte
Bij het bereiken van de einddiepte, wordt
door middel van het gedeeltelijk aflaten van
de overdruk de laatste zakking tot de ge-
wenste einddiepte bereikt. Door de steeds
groter wordende opwaartse waterdruk op
het caisson ? en dus ook de steeds grotere
benodigde luchtdruk in de werkkamer om
het grondwater laag te houden ? wordt de
benodigde opwaartse gronddruk van de
steunbermen steeds kleiner. In deze fase
wordt het enorme gewicht van het
Het systeem is
verder
geïnnoveerd
door het
ontwikkelen
van op afstand
bestuurbare
graafarmen en
waterkanonnen
Nieuwe Zeesluis IJmuiden (3)
gemonteerd op de doorvoering in de beton -
vloer van het caisson. De graafarm kan 360°
roteren en is modulair op te bouwen tot een
maximaal 14 m lange, uitschuifbare arm
(foto 9 en figuur 10). Op de kop van de arm is
de baggerpomp gemonteerd. Via een leiding
in het basisframe wordt jetwater aangevoerd
naar de nozzles op de kop van de bagger-
pomp. Middels de pomp en een afvoerleiding
wordt het gecreëerde baggermengsel door
het basisframe afgevoerd tot boven de
betonvloer. Buiten het caisson wordt het
verder verpompt naar een spoelveld. Vanuit de bedieningsunits boven de
vloer worden de graafarmen en waterka -
nonnen bestuurd (foto 12). Iedere graafarm
wordt op basis van camerabeelden vanuit de
werkkamer en actuele meetdata bestuurd.
Dit laatste betreft onder andere informatie
van de hydraulische aandrijving van de arm
en pomp, een diepteprofiel van het gebag -
gerde gebied en eigenschappen van de bag -
gerspecie in de afvoerleiding, zoals debiet
en dichtheid. De moderne caissonwerkers
lopen dus nauwelijks meer in waad- of
droogpakken, maar werken in makkelijke
kleding als operator.
Waterkanonnen? De toepassing van water-
kanonnen om de grond onder het caisson
los te spuiten, was de basistechniek bij de
conventionele afzinkmethodiek. Om het
gecontroleerd creëren van glijcirkels te
ondersteunen en om ook buiten het bereik
van de graafarmen te kunnen werken, zijn
de kanonnen op afstand bestuurbaar
gemaakt (foto 11a en 11b). De kanonnen worden verspreid over
de oppervlakte van het caisson gemonteerd,
HISTORIE
Het pneumatisch afzinken van construc -
ties is een oude techniek om onder
(grond-) waterniveau een constructie te
realiseren. Met de uitvinding van stoom-
machines voor de aandrijving van pom-
pen in de 18e eeuw, werd het in de
mijnbouw mogelijk om mijngangen droog
te houden, maar ook om met luchtdruk
water te verdringen om zo dieper en met grotere veiligheid te kunnen delven. Deze
toepassing van luchtoverdruk is in het
midden van de 19e eeuw geadopteerd in
de civiele techniek om constructies af te
zinken. Door een luchtbel te creëren
onder een gemetselde of stalen construc
-
tie en hier handmatig grond te ontgra-
ven, konden nu brugpijlers in rivieren en
zware funderingen tot grotere diepte worden gemaakt. In 1867 werd de tech-
niek voor het eerst in Nederland toege-
past bij de bouw van de Moerdijkspoor-
brug. Daarna volgden vele projecten,
zoals tunnelschachten, sluishoofden en
grote kelderconstructies. Aanlegdieptes
variëren daarbij van 8 tot 26 m onder de
stijghoogte van het aanwezige omge-
vingswater.
CEMENT
3 2020 ?25
caisson dus bijna volledig gedragen door het
'luchtkussen' in de werkruimte onder het
caisson. Dit resulteert bij toenemende diepte
in steeds kleinere bermbreedten. Op eind-
diepte is het echter gewenst om de snijran -
den goed ingepakt in een steunberm achter
te laten. Dit om een blow-in van water en
grond tegen te gaan en te voorkomen dat het
caisson nog nazakt. Om deze reden wordt minimaal de
laatste meter van afzinken uitgevoerd door middel van het 'aflaten' van luchtdruk. Dit is
het snel laten ontsnappen van lucht uit de
werkruimte om in korte tijd de overdruk
met enkele tienden bar te verlagen. Door de
gereduceerde opwaartse druk neemt de
afdracht van het eigen gewicht via de snij-
randen toe. Dit leidt tot bezwijken van de
grondbermen, waardoor het caisson zakt en
de bermbreedte toeneemt. Dit wordt uitge-
voerd in een aantal sessies van meerdere
stappen met vooraf gedefinieerde maximale
11a 12
13 11a
11 Waterkanon (a) en graafarm (b) in actie in de werkkamer
12 Bedieningsunit met besturing van de graafarm en camerabeelden vanuit de werkkamer 13 Speciaal ontwikkelde slingerruitcamera 26? CEMENT 3 2020
zakking, torsie en scheefstand. Op deze wijze
wordt het caisson op binnen de toleranties
op einddiepte gepositioneerd (fig. 14).Na het bereiken van de vereiste diepte,
zijn de graafarmen, waterkanonnen en ca -
mera's uitgebouwd. Na het afblinden van de
doorvoeringen is de werkkamer gevuld met
beton. Het beton wordt via doorvoeringen in
de vloer, gestort tegen de luchtdruk in de
werkkamer in. In totaal is ongeveer 7000 m³
beton in ruim 48 uur gestort. Na het enig
uitharden van het beton wordt gecontro-
leerd of deze volledig aansluit op de onder-
zijde van de vloer. Dat was bij beide caissons
het geval, maar zo nodig kon er een injectie
van grout worden uitgevoerd. Het materieel
boven de werkkamer kon op dat moment
worden gedemonteerd en hiermee was het
pneumatisch afzinken succesvol voltooid.
Innovatieve techniek
Bij het gemechaniseerd pneumatisch afzin -
ken van de deurkassen voor de Nieuwe Zee-
sluis IJmuiden is aangetoond, dat met deze
innovatieve techniek caissons van wereld -
formaat veilig en binnen kleine toleranties
kunnen worden afgezonken. Met het ont-
wikkelde afzinkmaterieel zoals de graaf-
armen, waterkanonnen en camera's kan op afstand worden ontgraven, waardoor de
hoeveelheid werkzaamheden onder over-
druk tot een minimum kunnen worden
gereduceerd ten opzichte van de conventio-
nele afzinktechniek. Dit biedt een verbeterd
toekomstperspectief voor het pneumatisch
afzinken als alternatief voor een traditionele
bouwkuip. Het bouwen van constructies op
maaiveldniveau biedt immers vele voorde-
len en het installeren van diepe kerende
constructie kent meerdere risico's. Dit geldt
zeker in bebouwde omgeving of bij toene-
mende diepte.
De werkzaam
heden onder
overdruk
kunnen tot
een minimum
worden
gereduceerd
Nieuwe Zeesluis IJmuiden (3)
14
14 Proces aflaten en positioneren caisson buitenhoofd CEMENT 3 2020 ?27
Serie over de Nieuwe Zeesluis IJmuiden
Een nieuwe, grotere zeesluis in IJmuiden moet ruimte bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen en daarmee de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeteren. Technisch hoogstandje van het project zijn de deurkassen die zijn uitgevoerd als pneumatische caissons. In een vierluik nemen we je mee in het ontwerp en de uitvoering van de nieuwe sluis. Het eerste artikel is een inleiding van het project. In deel 2 wordt het ontwerp van de deurkassen behandel en in dit derde deel de pneumatische caissonmethode waarmee deze zijn uitgevoerd. Tot slot wordt in deel 4 beschreven hoe volgens de observational method tijdens de realisatiefase aanpassingen in het uitvoeringsplan werden gedaan.
Reacties